loading...
فروشگاه لوازم و قطعات یدکی HPC
HPC بازدید : 4 سه شنبه 12 تیر 1403 نظرات (0)

اغلب افراد رانندگی را با خودرو دنده ای یاد گرفته اند و به دلیل مهارتی که در اثر تجربه به دست آورده اند تصور می کنند کار ساده ای بوده و اتومبیل های دنده ای نیاز به مراقبت خاصی ندارند و تنها باید از گیربکس اتومات نگهداری کرد. در این مطلب قصد داریم چند مورد از مهم ترین نکاتی که بر سلامت فنی خودرو موثر است و با رعایت آن ها می توان رانندگی روان تری داشت را بررسی کنیم. اگر شما هم هنگام رانندگی یکی از عادت های زیر را دارید باید بدانید که آسیب جدی به گیربکس وسیله نقلیه تان وارد می کنید و بهتر است نسبت به اصلاح آن اقدام کنید.

 

۱. از دنده برای استراحت استفاده نکنید

یکی از رایج ترین عاداتی که در میان بسیاری از رانندگان مشاهده می شود، قرار دادن دست روی دنده حین رانندگی است. این کار فشار زیادی به ماهک دنده وارد کرده و به گیربکس آسیب می زند. اقدام درست آن است که فقط هنگام تعویض دنده دستتان را روی آن قرار داده و در طول مدت رانندگی آن را روی فرمان بگذارید.

 

۲. در حالت ایست دنده را خلاص کنید

همه ما می دانیم که هنگام ایست و توقف باید دنده را در حالت خلاص قرار دهیم اما اغلب به بهانه های مختلف خود را ملزم به رعایت این نکته نمی دانیم. در حالی که تعویض دنده کار پیچیده و زمان‌بری نبوده و با انجام این اقدام ساده می توان عمر بلبرینگ را افزایش داده و از وارد شدن فشار بیش از حد به دنده و گیربکس جلوگیری نمود.

 

۳. در سربالا‌یی‌ها برای توقف از کلاچ استفاده نکنید

یکی دیگر از عادات نادرست و آسیب زننده رانندگان، استفاده از نیم کلاچ برای نگه داشتن خودرو در سربالایی ها است. برخی افراد به جای استفاده از ترمز دستی، با بالا آوردن کلاچ و گاز دادن اتومبیل خود را در جاده ها و معابر شیب دار ثابت نگه می دارند. با انجام این کار کلاچ فرسوده شده و آسیب جدی دیده و اصطکاک دیسک کلاچ نیز از بین می رود. در نتیجه عمر مفید کلاچ کاهش می یابد و به مرور عملکرد سیستم گیربکس و دنده مختل می شود.

 

رایج ترین عادات رانندگی که به گیربکس دنده ای آسیب می زند

 

۴. وقتی دور موتورتان پایین است تا انتها گاز ندهید

در مواقعی که شتاب خودرو پایین است، برخی رانندگان با گاز دادن بیشتر سعی در افزایش شتاب دارند. در حالی که این کار نه تنها کمکی به افزایش شتاب اتومبیل نمی کند، بلکه موجب صدمه دیدن وسیله نقلیه شما نیز می شود. افت شتاب مشکلی است که به دلیل متناسب نبودن دنده با سرعت حرکت اتفاق می افتد؛ در چنین شرایطی با فشار دادن پا بر روی پدال گاز مسئله پایین بودن دور موتور بر طرف نشده و فقط به دلیل تامین نشده سوخت مورد نیاز، فشار بیشتری به موتور وارد می شود.

 

۵. پایتان را برای استراحت روی کلاچ نگذارید

از دیگر عادت های متداول بسیاری از رانندگان، قرار دادن پا روی پدال کلاچ برای استراحت است. برخی افراد حین رانندگی حتی زمانی که نیازی به تعویض دنده نیست همچنان پایشان را به کلاچ تکیه می دهند و به این ترتیب سبب فرسودگی و فشار آمدن به بلبرینگ می شوند.

 

جمع بندی

این ۵ مورد تنها بخشی از رایج ترین عادات اشتباهی است که رانندگان با تغییر و اصلاح آن می توانند عمر مفید وسیله نقلیه شان را افزایش داده، عملکرد موتور را بهبود بخشند و مانع از آسیب و خرابی زود هنگام گیربکس و دنده اتومبیل خود شوند. بدیهی است که در صورت بروز مشکل باید فورا به مراکز تخصصی تعمیر خودرو مراجعه کرده و قطعه معیوب که ممکن است بلبرینگ کلاچ ۴۰۵، بلبرینگ کلاچ آردی، بلبرینگ کلاچ پراید یا بلبرینگ کلاچ ۲۰۶-TU5 باشد را تعویض نمایید.

HPC بازدید : 6 دوشنبه 04 تیر 1403 نظرات (0)

بلبرینگ ها در قسمت های مختلف خودرو به کار رفته و بلبرینگ گیربکس قطعه گیربکسی مهمی است که به روان چرخیدن و حذف اصطکاک شفت و چرخ دنده ها و همین طور انتقال قدرت بین قطعات کمک می کند. در این مطلب قصد داریم به طور کامل به بررسی این قطعه و نشانه ها و دلایل خرابی آن بپردازیم. چنانچه بلبرینگ گیربکس اتومبیل شما معیوب باشد، بر عملکرد سایر قطعات تاثیر گذاشته، از این رو عیب یابی و تعمیر یا تعویض به موقع آن اهمیت بالایی دارد.

 

علائم خرابی بلبرینگ گیربکس

خرابی بلبرینگ گیربکس با نشانه و علائمی همراه است که در ادامه با رایج ترین آن ها آشنا خواهیم شد:

 

لرزش خودرو

یکی از نشانه های قطعی خرابی بلبرینگ گیربکس، احساس لرزش پشت فرمان خودرو است. البته این مسئله علل گوناگونی دارد که یکی از آن ها خرابی بلبرینگ گیربکس بوده و لزوما هر لرزشی به دلیل خرابی این قطعه نخواهد بود. بلبرینگ گیربکس شفت و چرخ دنده ها را به صورت تراز در یک امتداد قرار می دهد و اگر قطعاتی که با سرعت بالا می چرخند کمی از حالت تراز خارج شوند، لرزشی پشت فرمان حس می شود. همچنین ممکن است خرابی بلبرینگ گیربکس به دلیل ساییدگی شیارهای آن باشد که در این صورت ساچمه ها به جای غلتیدن، از جایشان بلند شده و می پرند و همین مسئله سبب لرزش خودرو می شود.

 

سر و صدای زیاد

علامت دیگری که بیانگر خرابی بلبرینگ است، سر و صدایی است که در اثر اصطکاک زیاد اجزی آن تولید می شود. این برخوردها و تماس فلز با فلز موجب تولید صدایی شبیه تق تق ، کوبش یا جیر جیر می شود.

 

افزایش دما

پیشتر گفتیم که خرابی بلبرینگ و عدم وجود روان کننده کافی در شیارهای آن سبب ایجاد اصطکاک بین اجزای مختلف و نیز ساچمه ها می شود. این تماس و اصطکاک گرمایی تولید کرده که منجر به افزایش دمای بلبرینگ و گیربکس می شود.

 

علل خرابی بلبرینگ گیربکس

علل متعددی برای فرسودگی و خرابی بلبرینگ گیربکس وجود دارد. برخی از دلایل خرابی بلبرینگ به شرح زیر است:

 

روغنکاری نامناسب

جالب است بدانید علت ۸۰ درصد خرابی بلبرینگ ها، روغن کاری نامناسب آن ها است. نبود روان کننده کافی و استفاده از روان کننده نامرغوب و بی کیفیت، به خرابی بلبرینگ منجر می شود. در برخی مواقع نیز گرم بودن آب و هوا بر عملکرد روان کننده اثر می گذارد.

 

ورود انواع آلودگی

از دیگر علت های خرابی بلبرینگ گیربکس ورود آلاینده های خارجی مانند خاک، شن، گرد و غبار و تراشه های فولادی به روان کننده یا پاک کننده است.

 

نصب نادرست

اگر بلبرینگ ها در جای نامناسبی نصب شده باشند یا قرارگیری شان روی حلقه چرخان درست نباشد، با گذشت زمان دچار ساییدگی و فرسایش شده و خراب می شوند.

 

در صورت خرابی بلبرینگ گیربکس چه کنیم؟

 

تراز نبودن بلبرینگ

تمام اجزای بلبرینگ باید با شفت ها و چرخ دنده ها بدون کمترین زاویه و انحرافی در یک راستا باشند. خم شدگی شفت ها، تراز نبودن اسپیسرها و مهره های کولت و نصب نادرست قطعات از جمله عواملی هستند که گرم شدن بیش از حد و معیوب شدن بلبرینگ را در پی دارد.

 

ساییدگی و پوسیدگی اجزا

کم بودن روان کننده و حرکت سریع ساچمه های بلبرینگ می تواند به مرور سبب ساییدگی شیار و حتی ساچمه ها شود. همین مسئله در نحوه چرخش بلبرینگ اختلال ایجاد کرده و به این ترتیب روان کننده تازه ای وارد نمی شود که این موضوع طول عمر بلبرینگ را کاهش می دهد.

 

خوردگی

رطوبت، گرمای زیاد، اسید و یا استفاده از گریس بی کیفیت و نامرغب منجر به ایجاد خوردگی سطح فلز ساچمه ها و شیار بلبرینگ شده و از دیگر دلایل خرابی و فرسودگی بلبرینگ گیربکس به شمار می رود.

 

شکستگی یا ترک خوردگی

ضربه مستقیم چکش به رینگ بلبرینگ یا فشاری که هنگام نصب و جدا کردن به آن وارد می شود، ممکن است ترک های کوچکی روی آن ایجاد کرده یا حتی باعث شکستگی رینگ شود که نتیجه آن خرابی کامل بلبرینگ گیربکس است. البته گاهی نیز گرمایی که در اثر اصطکاک تولید می شود، می تواند علت ایجاد این ترک ها باشد.

دمای بیش از حد

دمای بلبرینگ ممکن است به دلیل افزایش دمای محیط، اصطکاک و ناکافی بودن روان کننده افزایش یابد. افزایش دمای بلبرینگ گریس و خاصیت روان کنندگی آن را از بین برده و روغن های روان کننده موجود در گریس نیز در اثر اکسیداسیون از بین می رود و باقی مانده آن ماده صابونی خشکی است که عملکرد بلبرینگ را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین این دمای بالا می تواند به ذوب شدن فلز بلبرینگ گیربکس منجر شده و در نهایت سبب خرابی آن شود.

 

بار بیش از حد

سنگین بودن بار داخلی و نیز نصب نادرست که موجب بروز مشکل در اتصالات بلبرینگ می شود، از دیگر علل خرابی این قطعه به شمار می رود.

 

در صورت خرابی بلبرینگ گیربکس چه کنیم؟

خرابی بلبرینگ گیربکس از جمله مشکلات جدی خودرو بوده که باید در اولین فرصت نسبت به رسیدگی و رفع آن اقدام نمایید. در برخی مواقع شرایط ساده تر بوده و با روانکاری یا تمیز کردن بلبرینگ مشکل بر طرف می شود و دیگر نیازی به تعمیر یا تعویض این قطعه نیست؛ خرابی و فرسودگی سطحی را نیز می توان با تعمیر بر طرف کرد اما اگر این قطعه کاملا معیوب شده باشد، تنها راه چاره تعویض آن با بلبرینگ سالم است.

 

عواقب تعمیر نکردن بلبرینگ گیربکس معیوب

عدم تعمیر یا تعویض به موقع بلبرینگ گیربکس معیوب می تواند به لرزش غیرعادی خودرو، تولید صداهای غیر طبیعی، شکستن اتصالات چرخ یا مشکل در تعویض دنده و رانندگی پرخطر منجر شود. از آن جایی که بلبرینگ در مجاورت قطعات دیگر قرار دارد، خرابی آن روی سایر قطعات نیز اثر گذاشته و عملکرد گیربکس را نیز با مشکل مواجه می سازد.

 

نکات افزایش طول عمر بلبرینگ گیربکس

سرویس دوره ای از جمله اقدامات مهمی است که در پیشگیری از بروز مشکل و شناسایی به موقع قطعات معیوب موثر است. بنابراین هر چند وقت یک بار بلبرینگ ها را بررسی کنید تا از بروز مشکلات جدی جلوگیری کرده و تا حد امکان مانع از تعویض این قطعه شوید و با تعمیر درست و اصولی توسط تعمیرکار مجرب در هزینه ها صرفه جویی کنید.
نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، روانکاری به موقع بلبرینگ ها است. این کار از خشک شدن سطوح این قطعه جلوگیری می کند.
رانندگی درست و اصولی نیز عامل دیگر افزایش طول عمر این قطعه به شمار می رود. با دقت به درست جا رفتن دنده هنگام تعویض از وارد شدن فشار بیش از حد به بلبرینگ ها جلوگیری کنید. همچنین تا حد ممکن از چاله و دست انداز عبور نکرده یا حداقل هنگام عبور از سرعت خود بکاهید.

 

جمع بندی

در این مقاله با نقش بلبرینگ گیربکس در خودرو آشنا شدیم و دانستیم که هم ترازی شفت ها و چرخ دنده ها و همین طور انتقال نیرو به گیربکس از وظایف این قطعه به شمار می رود. همچنین علل و نشانه های خرابی این نوع از بلبرینگ را بررسی کردیم و به توضیح راهکارهایی برای افزایش طول عمر بلبرینگ گیربکس پرداختیم. اگر ایراد این قطعه در حدی بود که چاره ای جز تعویض آن نداشتید، می توانید برای خرید بلبرینگ گیربکس پراید و نیز سایر بلبرینگ های خودرو مانند بلبرینگ چرخ جلوی ۴۰۵، بلبرینگ چرخ عقب پیکان، بلبرینگ چرخ جلوی ۲۰۶، بلبرینگ توپی چرخ عقب ۴۰۵-ABS به مراکز معتبر فروش لوازم جانبی خودرو یا فروشگاه های اینترنتی قطعات یدکی مراجعه کنید.

HPC بازدید : 9 دوشنبه 21 خرداد 1403 نظرات (0)

تمام فعالیت های خودرو از زمان روشن کردن تا توقف به بنزین نیاز دارد. بنابراین میزان مصرف بنزین عامل مهمی در تعیین وضعیت سلامت خودرو و قطعات مختلف موتور به شمار می رود. اما توجه داشته باشید که در فصول گرم سال به دلیل دمای بالای هوا و شدت تابش خورشید ممکن است مقدار کمی از سوخت تبخیر شود و شما گمان کنید که اتومبیلتان در زمان توقف و پارک نیز بنزین مصرف می کند! حال برای آن که بدانیم برای اندازه گیری مصرف سوخت چه باید کرد و چه چه عواملی سبب افزایش مصرف سوخت می شود، توصیه می کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

نکاتی درباره مصرف بنزین خودرو

در بسیاری از کشورها میزان مصرف سوخت بر اساس مقدار بنزین یا گازوئیلی که در هر ۱۰۰ کیلومتر می سوزد، تعیین می شود. این عدد به شرایط رانندگی بستگی داشته و بر این اساس متغیر است. به عنوان مثال پیمودن ۱۰۰ کیلومتر خارج از شهر نسبت به طی کردن همین مسافت داخل شهر به سوخت کمتری نیاز دارد. توقف در ترافیک، تعویض مکرر دنده، تغییر سرعت رانندگی و … در مقدار سوختی که هنگام رانندگی مصرف می شود، موثر است.

 

چطور میزان مصرف سوخت خودرو را اندازه بگیریم؟

جهت اندازه گیری سوخت مصرفی وسیله نقلیه خود طبق مراحل زیر عمل کنید:

• اولین مسئله خالی شدن کامل باک بنزین است؛ بنابراین صبر کنید تا نشانگر بنزین به نقطه E برسد.

• سپس عدد کیلومترشمار را یادداشت کنید.

• باک بنزین را پر کرده و مانند روزهای قبل از وسیله نقلیه تان استفاده کنید.

• وقتی مصرف سوخت به صفر رسید مجددا عدد کیلومترشمار را بررسی و یادداشت کنید.

• حال باید عدد جدید را از عدد اولیه کم کنید.

• مقدار بنزین موجود در باک بر حسب لیتر را به عددی که در مرحله قبل به دست آورید تقسیم کرده و حاصل را در ۱۰۰ ضرب کنید.

• عددی که حاصل می شود، میزان مصرف سوخت خودرو شما به ازای پیمایش هر ۱۰۰ کیلومتر مسیر خواهد بود.

 

مصرف سوخت ترکیبی چیست؟

همان طور که اشاره شد، شرایط و حالات مختلف رانندگی بر میزان سوخت مصرفی تاثیرگذار است؛ بنابراین برای آن که بتوانید عدد دقیق تری از مقدار بنزینی که می سوزد به دست آورید باید در آن را در سه حالت زیر اندازه گیری کنید:

• رانندگی در شلوغی و ترافیک سنگین

• رانندگی در جاده و خارج از شهر

• رانندگی در داخل شهر

حال باید از این سه عدد میانگین بگیرید تا مصرف سوخت ترکیبی خودروتان به دست آید.
این عدد را با عددی که به عنوان میزان مصرف سوخت اتومبیلتان در دفترچه راهنما قید شده مقایسه کنید؛ اگر عددی که شما محاسبه کردید از مقدار درج شده در دفترچه راهنما بیشتر بود به این معنا است که مصرف سوخت وسیله نقلیه شما از حد استاندارد بیشتر است و حتما نقص و ایرادی در آن وجود دارد.

 

دلایل افزایش مصرف بنزین

مسئله مصرف سوخت خودرو نکته ای است که به دغدغه بسیاری از رانندگان تبدیل شده است؛ عوامل متعددی سبب افزایش مصرف سوخت می شوند که در ادامه به بررسی آن ها و راه های کاهش مصرف سوخت می پردازیم:

 

۱. سردی هوا و استفاده از زنجیر چرخ

افزایش حدود ۱۰ درصدی مصرف سوخت در فصل زمستان امری طبیعی است؛ موتور برای راه اندازی در سرما به انرژی بیشتری نیاز داشته و استفاده از زنجیر چرخ یا لاستیک زمستانی نیز به دلیل افزایش اصطکاک سبب بالا رفتن مصرف سوخت می شود. استفاده از بخاری و کم شدن باد لاستیک ها از دیگر عواملی است که بر افزایش مصرف سوخت خودرو در زمستان موثر است.

 

۲. تنظیم نبودن موتور خودرو

اگر مدتی است که متوجه افزایش مصرف سوخت خودروتان شده اید، توصیه می شود حتما وضعیت موتور را بررسی کنید. تنظیم نبودن موتور از جمله مواردی است که می تواند به افزایش مصرف سوخت منجر شود. ایراداتی که به بخش های مختلف موتور و محفظه احتراق خودرو مربوط می شوند از درجه اهمیت بالایی برخوردار بوده و بر طرف کردن آن را باید در اولویت قرار دهید. تنظیم نبودن موتور و افزایش مصرف سوخت به قدری مسئله مهمی است که در صورتی که رفع نشود معاینه فنی به خودرو تعلق نخواد گرفت.

 

چطور میزان مصرف سوخت خودرو را اندازه بگیریم؟

 

۳. رانندگی با سرعت بالا

یکی دیگر از پارامترهایی که بر مصرف سوخت اتومبیل تاثیر می گذارد، سرعت رانندگی است. رعایت سرعت مناسب به کاهش مصرف سوخت کمک کرده و ایمنی راننده و سرنشینان را نیز تامین می کند. حین انجام حرکت های نمایشی با ۸ کیلومتر بر ساعت افزایش سرعت، حدود ۷ تا ۸ درصد مصرف سوخت بیشتر می شود.

 

۴. خاموش نکردن خودرو در توقف‌‌های طولانی

در توقف های طولانی حتما خودروتان را خاموش کنید تا از اتلاف سوخت جلوگیری نمایید. روشن ماندن ماشین در حالی که حرکتی نمی کند، تنها موجب افزایش مصرف بنزین و استهلاک بیشتر قطعات موتور می شود. امروزه در برخی خودروها سیستم استاپ استارت (stop start) به طور خودکار اتومبیل را حین توقف خاموش می کند.

 

۵. تنظیم نبودن فرمان خودرو

مسئله دیگری که بر مصرف سوخت تاثیر می گذارد، تنظیم نبودن فرمان است؛ کنترل خودرویی که فرمان آن نامیزان است دشوار بوده و رانندگی با چنین شرایطی در معابر ناهموار سبب افزایش حدود ۱۰ درصدی مصرف سوخت می شود. برای تشخیص تنظیم نبودن فرمان باید فرمان اتومبیل را مستقیم نگه دارید و مسیر حرکت خودرو را بررسی کنید؛ اگر حرکت مستقیم نبوده و به اطراف متمایل شد یعنی فرمان نامیزان است و باید فورا به این مشکل رسیدگی شود.

 

۶. ترمزگیری یا شتاب‌گیری ناگهانی

ترمز کردن ناگهانی یا افزایش شتاب غیر اصولی شوکی به موتور وارد کرده و مصرف سوخت را افزایش می دهد. کم و زیاد کردن مداوم سرعت حین رانندگی عامل دیگری است که به افزایش مصرف سوخت منجر می شود. بنابراین پیشنهاد می کنیم هنگام رانندگی در بزرگراه ها سیستم کروز را فعال کنید تا با سرعت ثابت رانندگی کرده و اگر گیربکس خودروتان دستی است، تا آن جا برایتان مقدور است با دنده بالا رانندگی کنید. به این ترتیب دور موتور و به دنبال آن مصرف سوخت کاهش پیدا می کند.

 

۷. مشکلات مربوط به درپوش باک بنزین

درپوش باک بنزین یکی دیگر از عوامل موثر بر میزان سوخت مصرف شده است؛ اگر درب باک معیوب باشد یا به طور کلی باک بنزین خودرو فاقد درپوش باشد، علاوه بر خروج بخار بنزین و آلودگی محیط زیست، افزایش مصرف سوخت را نیز در پی دارد. پس از انجام فرایند سوخت گیری از محکم بسته شدن درب باک مطمئن شوید. معمولا وجود مشکل در درپوش باک با روشن شدن چراغ چک مشخص می شود.

 

۸. وجود وسایل یا بار سنگین در خودرو

سنگین بودن خودرو مصرف سوخت را افزایش می دهد. تقربیا می توان گفت هر ۴۵ کیلوگرم بار، سبب افزایش ۱ تا ۲ درصدی مصرف سوخت وسیله نقلیه شما می شود. بنابراین حتما اقلام اضافه را از صندوق عقب اتومبیلتان خارج کنید.

 

۹. استفاده از روغن موتور نامناسب

استفاده از روغن موتور غیراستاندارد و نامناسب با مقداری کمتر یا بیشتر از اندازه توصیه شده، پارامتر دیگری است که افزایش مصرف سوخت را به دنبال دارد. از این رو توصیه جدی ما این است که از روغن موتور باکیفیت به مقدار استاندارد استفاده کنید.

 

۱۰. نگه‌داشتن پا روی پدال ترمز

یکی دیگر از عادات اشتباهی که به افزایش مصرف بنزین منجر می شود، نگه داشتن پا روی پدال ترمز حین توقف است. این کار می تواند تا ۳۵ درصد مصرف سوخت را بیشتر کند. علاوه بر آن، سبب فرسایش لنت ترمز نیز می شود. راهکار این مسئله قرار دادن خودرو در حالت خلاص و استفاده از ترمز دستی برای توقف است.

 

۱۱. پایین‌کشیدن شیشه‌ها

اگر با سرعتی بیش از ۸۰ کیلومتر بر ساعت در حرکت هستید، شیشه ها را پایین نکشید. این کار بر وضعیت آیرودینامیک خودرو اثر گذاشته و موجب افزایش مقاومت آن در برابر حرکت می شود. به این ترتیب میزان مصرف سوخت نیز بیشتر می شود.

 

۱۲. تعویض نکردن فیلتر هوا

فیلتر هوای خودرو باید به موقع تعویض شود. عدم انجام این کار به موتور فشار زیادی وارد کرده و مصرف سوخت را نیز افرایش می دهد. برای اطلاع از زمان مناسب تعویض این قطعه به اطلاعات مندرج در قسمت سرویس های دوره ای دفترچه راهنمای وسیله نقلیه تان مراجعه نمایید.

 

۱۳. رانندگی در مسیرهای شنی و خاکی

رانندگی در جاده های ناهموار فشار بیشتری به ماشین وارد کرده و به لحاظ زمانی هم بیشتر از جاده های صاف و دارای آسفالت مناسب طول می کشد. در نتیجه میزان سوخت بیشتری برای پیمایش مسیرهای شنی و خاکی مصرف می شود.

 

۱۴. نامناسب بودن فشار باد لاستیک

عامل تاثیرگذار بعدی در میزان مصرف سوخت خودرو فشار باد لاستیک بوده که مقدار مناسب آن روی برچسب رکاب حک شده است. البته در فصول سرد سال این عدد باید کمی کمتر از عدد برچسب رکاب باشد تا اصطکاک بیشتری بین لاستیک ها و سطح جاده ایجاد شود. در صورتی که لاستیک ها کم باد باشند یا دچار ساییدگی و فرسودگی شده باشند، ترمز گرفتن دشوار بوده و مصرف بنزین نیز بیشتر می شود.

 

۱۵. انجام ندادن سرویس دوره‌ای خودرو

سرویس دوره ای منظم خودرو از ضرورت و اهمیت بالایی برخوردار بوده و به بررسی راندمان موتور، کارایی قطعات و شناسایی اجزای فرسوده و معیوب کمک می کند. به این ترتیب اگر وجود ایرادی بر میزان مصرف سوخت اثر بگذارد، فورا متوجه خواهید شد. به عنوان مثال معیوب بودن سیستم تعلیق و تاثیر آن بر افزایش مصرف سوخت را تنها با انجام منظم سرویس دوره ای خواهید فهمید.

 

۱۶. استفاده زیاد از آپشن‌های خودرو

از آن جایی که انرژی مورد نیاز برای به کارگیری آپشن های خودرو از سوخت آن گرفته می شود، استفاده از آپشن ها نیز می تواند از عوامل بیشتر شدن مصرف سوخت به شمار رود. بنابراین تنها در مواقع نیاز از آپشن هایی چون گرمکن صندلی استفاده کنید.

 

جمع بندی

در این مطلب با ۱۶ مورد از متداول ترین عوامل موثر بر میزان مصرف سوخت خودرو آشنا شدید و دانستید که اگر با این مشکل مواجه شدید باید چه مواردی را بررسی نمایید. در برخی موارد وجود نقص و ایراد در یکی از قطعات سبب افزایش مصرف سوخت شده و گاهی نیز با انجام اقداماتی چون سرویس دوره ای به موقع یا توجه به میزان باری که با اتومبیلتان حمل می کنید می توانید از بروز این مشکل جلوگیری نمایید. پیشنهاد ما این است برای بررسی وضعیت وسیله نقلیه تان حتما به مراکز مجاز و نمایندگی های معتبر مراجعه کنید تا علاوه بر حفظ گارانتی، از عیب یابی و تعمیر اصولی ماشینتان مطمئن باشید. چنانچه از مهارت کافی برخوردار بوده و قصد دارید ایرادات ساده تر را شخصا برطرف سازید می توانید قطعات مورد نظر مانند صافی بنزین پژو ۴۰۵، پمپ و درجه داخل باک پژو ۴۰۵ جدید، لنت ترمز، سرپلوس ۲۰ خار گیربکسی پراید و.. را خودتان تهیه کرده و خودروتان را تعمیر نمایید.

HPC بازدید : 22 یکشنبه 19 فروردین 1403 نظرات (0)

یکی از نکات بسیار مهمی که باید برای رفع مشکلات مختلف خودرو و آسیب جدی به آن رعایت کنیم، سرویس دوره ای و منظم اتومبیل است. کم توجهی به این مسئله و نگهداری نامناسب از خودرو سبب خراب شدن موتور و قطعات آن خواهد شد. در چنین شرایطی تعمیرات اساسی موتور که به آن اورهال (overhaul) گفته می شود، ضرورت می یابد. در اورهال تنها به تعویض روغن معمولی یا لاستیک ها اکتفا نمی کنیم بلکه موتور به شکل کامل تعمیر می شود. در ادامه این مطلب اطلاعات مفید و کاربردی بیشتری را درباره اورهال خودرو و انواع و مزایای آن ارائه خواهیم کرد.

 

اورهال خودرو چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، اورهال خودرو بازسازی موتور یا تعمیر اساسی آن است. بدین منظور باید به مراکز تخصصی تعمیر خودرو مراجعه کرده و ادامه کار را به مکانیک متخصص و باتجربه بسپارید. او با مهارتی که دارد به درستی موتور را جدا کرده و اجزای داخلی آن را بررسی می کند تا ایرادها را شناسایی کرده و آن ها را مرتفع نماید. متناسب با نوع مشکل خودرو، ممکن است قطعاتی چون رینگ های پیستون، یاتاقان ها، واشرها و میل بادامک نیاز به تعویض داشته باشند.
بر طرف کردن مشکلات و نقایص زیر به اورهال موتور نیاز دارد:

• کاهش عملکرد موتور

• ترک‌خوردگی، نشتی یا شکستگی قطعات موتور

• کاهش سطح روغن موتور بدون وجود علائم نشتی

• گرم شدن بیش‌ازحد و مداوم موتور

از دیگر اقداماتی که در فرایند اورهال انجام می شود، تمیز شدن سطح موتور و پاک کرن رسوبات کربنی از قطعات آن است. در انتها نیز با تعمیر سطوح داخلی سیلندرها، ایرادات حلقه های پیستون و سیلندر رفع می شوند.

 

انواع اورهال موتور خودرو

اورهال یا تعمیر اساسی موتور به دو نوع و حالت کلی تقسیم می شود که در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم:

 

اورهال قسمت بالایی موتور

در این نوع اورهال فقط اجزای نیمه بالایی موتور جدا و تعمیر می شود و کل موتور از محفظه خارج نمی شود. اورهال نیمه بالایی در مواردی که می توان به آسانی به قطعات داخلی دسترسی پیدا کرد صورت می گیرد و قطعاتی مانند سرسیلندر، واشر سرسیلندر، سوپاپ ها و مهروموم سوپاپ، پیچ های سیلندر و بازوی راکر تعویض می شوند. این نوع اورهال هزینه و مدت زمان انجام کار کمتری نسبت به اورهال کامل دارد.

 

اورهال کامل

اورهال کامل نوعی از تعمیر اساسی خودرو است که موتور به طور کامل خارج شئه و اجزای آن برای بررسی دقیق و تعمیر، جدا می شوند. هرگاه مشکل حاد و جدی برای اتومبیل به وجود آید که تشخیص آن دشوار باشد، لازم است از این نوع اورهال برای عیب یابی و رفع آن استفاده کرد. طی این فرآیند ممکن است قطعاتی مانند میل لنگ، رینگ ها و میله های پیستون، بلوک موتور، یاتاقان ها، تسمه تایم یا زنجیر و دیگر اجزای اساسی موتور تعمیر یا تعویض شوند. این نوع اورهال نسبت به اورهال قسمت بالایی موتور پیچیده تر بوده و زمان و دقت بیشتری نیاز دارد؛ به همین دلیل هزینه آن بیشتر از تعمیر بخش بالایی موتور است.

 

موتور خودرو چه زمانی به اورهال کامل نیاز دارد؟

برای همه مشکلات ماشین لازم نیست اورهال انجام شود؛ برخی از ایرادات را می توان بدون اورهال کامل بر طرف کرد. این کار اغلب برای اتومبیل هایی با عمر بیش از ۱۰ سال یا کارکرد بالا انجام می شود. اگر چراغ چک یا هشدار برای مدت طولانی روشن بماند احتمالا باید موتور را به طور اساسی تعمیر کنید. در ادامه برخی ایرادات خودرو که برای رفع آن به اورهال نیاز است را بررسی خواهیم کرد:

 

۱. دود سفید اگزوز

مشاهده دود سفید از اگزوز نشان می دهد روغن موتور وارد سیلندر شده و در زمان احتراق با مخلوط هوا و سوخت می سوزد. شکستگی و فرسودگی رینگ های پیستون نیز علت دیگری برای خروج دود سفید از اگزوز خودرو است
اگر هنگام استارت زدن در اوایل صبح یا بعد از روز بارانی دود سفید خارج شد، مسئله نگران کننده ای نبوده و علت آن وجود بخار آب در اگزوز است که خود به خود برطرف خواهد شد.

 

موتور خودرو چه زمانی به اورهال کامل نیاز دارد؟

 

۲. مصرف بیش ‌از حد روغن موتور

مصرف بیش از حد روغن موتور نشانه دیگری برای ضرورت اورهال خودرو است. اگر مدتی است که دائم باید درون محفظه مربوطه روغن موتور بریزید یا چراغ هشدار روغن اتومبیلتان روشن می شود، احتمالا موتور نشتی دارد یا رینگ ها پیستون فرسوده و آسیب دیده اند.

 

۳. داغ شدن مداوم و بیش ‌از حد موتور

اگر موتور خودرو شما همواره بیش از حد طبیعی داغ می شود، ممکن است رادیاتور آن نشتی داشته باشد. معیوب بودن واشر سرسیلندر سبب نشت مایع خنک کننده به محفظه احتراق می شود. گرم شدن موتور از ایرادات مهم و جدی اتومبیل است که در صورت عدم پیگیری می تواند به سایر بخش ها نیز آسیب بزند. بنابراین به منظور جلوگیری از خرابی های بیشتر حتما پس از مشاهده روشن شدن چراغ هشدار دمای موتور به تعمیرگاه های مجاز مراجعه کنید.

 

۴. دود سیاه اگزوز

یکی دیگر از نشانه های نیاز موتور به تعمیر اساسی یا اورهال، خروج مداوم دود سیاه از اگزوز است. کربن جمع شده روی پیستون ها و دریچه های ورودی، حین احتراق و همزمان با فشردن پدال گاز، به شکل دود سیاه از اگزوز خارج می شود. این مسئله مانع از احتراق درست شده و خفگی موتور را در پی دارد. به این ترتیب عملکرد موتور و راندمان سوخت کاهش می یابد.

 

۵. موتور با احتراق نامناسب و کاهش عملکرد موتور

عدم تناسب سوخت و هوا در سیلندر موتور موجب احتراق نامناسب می شود. اشتعال نامناسب مخلوط سوخت و هوا توسط شمع ها نیز عامل دیگری است که احتراق ناقص را به دنبال دارد و همین مسئله بر عملکرد موتور در دور موتور پایین و هنگام شتاب گرفتن تاثیر می گذارد. چنانچه این احتراق ناقص در اثر فرسودگی شمع ها رخ دهد، می توان خیلی ساده و تنها با تعویض شمع ها مشکل را برطرف کرد؛ اما اگر فرسودگی و شکستگی پیستون ها و رینگ های آن علت اصلی احتراق ناقص باشد، تنها با اورهال موتور می توان مشکل را برطرف کرد.

 

۶. صداهای عجیب موتور

اگر صدای تق تق از موتور به گوشتان می رسد، ممکن است علت آن زیاد شدن فاصله بین میل لنگ و میله های پیستون یا وجود مشکلی در سوپاپ باشد. شکسته شدن حلقه های پیستون یا فرسوده شدن پایه های موتور نیز علت دیگری است که می توان برای صداهای عجیب و نامتعارف موتور در نظر گرفت. توصیه ما این است که در صورت شنیدن صداهای غیرعادی از موتور حتما به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید.

 

مزایای اورهال موتور خودرو

• بهبود عملکرد خودرو: اورهال موتور گشتاور را افزایش داده و سبب بهبود عملکرد کلی اتومبیل شما می شود.

• جایگزینی قطعات فرسوده: در فرآیند اورهال قطعات قدیمی و فرسوده با قطعات جدید جایگزین شده و به این ترتیب احتمال خرابی موتور در آینده کمتر می شود.

• افزایش طول عمر خودرو: یکی دیگر از فواید تعویض قطعات فرسوده، افزایش طول عمر خودرو و جلوگیری از آسیب های احتمالی بیشتر است.

• هزینه‌ کمتر نسبت به خرید خودروی جدید: بدیهی است که باوجود هزینه بر بودن اورهال، باز هم هزینه انجام این کار به مراتب بسیار کمتر از خرید خودروی جدید است.

 

نکات تکمیلی

• پیش از آن که برای اورهال موتور اقدام کنید ابتدا به یک متخصص مراجعه کنید که وضعیت خودرو شما را بررسی کرده و تعیین کند آیا مشکلی که با آن مواجه شده اید مربوط به موتور بوده و با اورهال رفع می شود.

• برای اتومبیل هایی با کارکرد بالای ۳۰۰ هزار کیلومتر اورهال موتور چندان توجیهی نداشته و اقدام منطقی محسوب نمی شود؛ چرا که در خودروهایی با این کارکرد قطعات دیگر نیز فرسوده و خراب شده اند. از این رو خرید اتومبیل جدید حتما راهکار بهتری است.با این وجود اگر به هر دلیل شرایط خودرو جدید را نداشته و تمایل به استفاده از ماشین خود دارید می توانید موتور جدید روی آن نصب کنید.

 

جمع بندی

در این مقاله درباره اوورهال یا تعمیر اساسی موتور و مزایای صحبت کردیم و دانستیم که برخی قطعات چون سر سیلندر و واشر سرسیلندر، سوپاپ‌ها، یاتاقان ها، تسمه تایم و زنجیر نیاز به تعویض داشته باشند. برای خرید لوازم یدکی مورد نیاز خود می توانید به فروشگاه اینترنتی قطعات یدکی HPC مراجعه کرده و واشر سرسیلندر پیکان، واشر سرسیلندر روآ فلزی، واشر سرسیلندر پراید، تسمه تایم ۴۰۵، تسمه تایم پراید و … را با بهترین کیفیت و ضمانت مرجوعی به صورت آنلاین تهیه کنید.

HPC بازدید : 23 چهارشنبه 25 بهمن 1402 نظرات (0)

اصلی ترین دلیل آلودگی هوا به ویژه در شهرهای بزرگ و شلوغ، دودی خارج شده از اگزوز خودروها است. خروج دود بیش از حد از اگزوز بیانگر وجود ایراد فنی در اتومبیل است. بنابراین باید توجه ویژه ای به این مسئله داشت چرا که علت یابی و رسیدگی به موقع به این مشکل می تواند در کاهش هزینه سوخت و تعمیر و نگهداری ماشین بسیار تاثیرگذار باشد. دود خروجی از اگزوز بسته به شرایط و وضعیت خودرو رنگ های متفاوتی داشته و هر رنگ بیانگر ایراد و نقص مشخصی است. در این مقاله قصد داریم انواع دودهای اگزوز و علت تولید آن ها را به طور دقیق بررسی کنیم:

 

انواع دود خروجی از اگزوز تومبیل

خروج دود آبی اگزوز

دود آبی که اغلب در اتومبیل های قدیمی با کارکرد بالا مشاهده می شود، نشان دهنده مشکل روغن سوزی است. این مسئله در اثر فرسودگی یا شکستگی مهر و موم و گاید سوپاپ یا رینگ پیستون رخ داده و موجب نشت روغن و روان کننده ها به محفظه احتراق می شود. از دیگر دلایل خروج دود آبی، وجود روغن موتور بیشتر از مقدار نرمال و استاندارد است. همچنین ایراد در سوپاپ می تواند سبب تولید دود آبی شود؛ اگر با فشار پدال گاز و بالا رفتن دور موتور، دود متوقف می شود، احتمالا باید سوپاپ را عامل این مشکل دانست.
اگر دود آبی دائمی بوده و با افزایش شتاب خودرو بیشتر شود، یعنی رینگ پیستون یا متعلقات تنه سیلندر و سرسیلندر خراب شده است. در این حالت باید سطح روغن موتور را بررسی کرده و در صورتی که مقدار روغن کم است، آن را تا اندازه استاندارد افزایش دهید. معیوب شدن واشر پره های توربوشارژر نیز علت خروج دود آبی از این نوع اتومبیل ها است. واشر خراب باعث می شود روغن از راه این پره ها وارد اگزوز شده و به دلیل بالا بودن دمای اگزوز بسوزد.
متاسفانه برطرف کردن عللی که سبب تولید دود آبی می شود، کاری بسیار پر هزینه است؛ زیرا معمولا برخی از قطعات داخلی خودرو باید تعویض شوند. برای جلوگیری از بروز این مشکل توصیه می شود به طور مرتب سطح روغن موتور و میزان مصرف آن را بررسی کرده و سرویس های دوره ای را فراموش نکنید. چک شدن منظم قطعات متحرک موتور توسط مکانیک متخصص و باتجربه می توان از بروز مشکلات متعدد جلوگیری کند.

 

انواع دود خروجی از اگزوز تومبیل

 

خروج دود سفید اگزوز

حتما شما هم دود سفیدی که در هوای سرد و در لحظات ابتدایی روشن کردن اتومبیل از آن خارج می شود را مشاهده کرده اید. این دود در حقیقت همان بخار آبی است که به دلیل اختلاف دمای محیط و موتور (آب سوزی) تولید می شود. این نوع از دود سفید موقتی و عادی بوده و مشکل تلقی نمی شود. اما اگر با وجود گرم شدن موتور همچنان دود سفید خارج شود، می توان به این نتیجه رسید که نقصی در خودرو وجود دارد. این نقص می تواند به دلیل نشت مایع خنک کننده یا روغن هیدرولیک به درون موتور و سوختن آن رخ دهد.
تولید دود سفید در اثر سوختن ماده خنک کننده نشانه وجود نشتی در واشر سرسیلندر یا ترک خوردگی سرسیلندر است. فرسودگی واشر سرسیلندر سبب راه یافتن آب و روغن اطراف سیلندر به داخل آن شده و حجم زیادی از آب را وارد اگزوز می کند که در نهایت به تولید دود سفید منجر می شود. چنانچه دود سفید به دلیل سوختن روغن هیدرولیک تولید شده باشد، یعنی موتور روغن هیدرولیک گیربکس را به درون خود می کشد.

 

خروج دود سیاه اگزوز

اگر پس از گرم شدن موتور همچنان دود سیاه زیادی از اگزوز خارج شود، بدان معنا است که سوخت و هوا به درستی با هم ترکیب نشده و به طور ناقص می سوزند. این مسئله می تواند دلایل متعددی داشته باشد که برخی از آن ها عبارتند از: سوخت رسانی زیاد و کار نکردن سیستم جرقه زنی، نشتی انژکتورها، معیوب شدن سنسور اکسیژن، مسدود شدن مسیر هوای ورودی یا آلودگی فیلتر هوا. برای رفع مشکل سیستم جرقه زنی باید شمع ها و وایرها بررسی شوند. در اتومیبل های کاربراتوری احتمالا ساسات خودرو دچار مشکل شده و باید تعمیر یا تعویض شود. اگر مسیر هوای ورودی کیپ شده یا فیلتر هوا کثیف شده باشد، تعویض فیلتر هوا اولین و مهم ترین اقدامی است که باید انجام دهید.
به طور کلی اگر قصد خرید یا فروش خودرو دارید باید از سلامت آن مطمئن باشید تا در صورتی که خریدار هستید درگیر تعمیرات هزینه بر نشوید و در صورتی که فروشنده هستید، اتومبیلتان به راحتی فروش رود. چنانچه نقصی در اتومبیل وجود داشته و نیاز به خرید قطعاتی چون واشر سرسیلندر روآ، واشر سررسیلندر پیکان، واشر سرسیلندر پراید، شمع دو پلاتین، شمع سی ان جی و … داشتید می توانید به فروشگاه های اینترنتی قطعات یدکی خودرو یا مراکز معتبر فروش لوازم جانبی مراجعه کنید.

HPC بازدید : 32 چهارشنبه 27 دی 1402 نظرات (0)

یکی از مشکلاتی که معمولا خودروهای کارکرده و فرسوده با آن مواجه می شوند، روغن سوزی است. در این مقاله ابتدا به توضیح مفهوم این اصطلاح می پردازیم و سپس دلایل بروز این مشکل و روش های پیشگیری از آن را بررسی خواهیم کرد. اگر خودرو هنگام کار علاوه بر سوخت مقداری از روغن موتور را نیز بسوزاند، اصطلاحا گفته می شود که دچار روغن سوزی شده است. بارزترین نشانه سوختن روغن موتور، خروج دود آبی از اگزوز اتومبیل است. اما به غیر از این مسئله، نشانه های دیگری هم وجود دارد که به کمک آن ها می توانید متوجه بروز این مشکل در خودروتان شوید. برای آشنایی کامل با ابعاد مختلف این مشکل تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

روغن سوزی چیست؟

همان طور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، روغن سوزی مشکلی است که اغلب برای خودروهای فرسوده و اتومبیل هایی که مدت ها کار کرده اند پیش می آید. در این شرایط با سوختن روغن موتور همراه سوخت و کاهش سطح آن، روغن سوزی رخ می دهد. البته این مسئله تنها مختص خودروهای قدیمی و کارکرده نبوده و برخی اتومبیل های امروزی و کم کار نیز ممکن است دچار این نقص شوند.
وظیفه روغن موتور جلوگیری از اصطکاک قطعات موتور است و به همین دلیل در مسیرهای مشخصی در جریان بوده و اگر به محفظه احتراق خودرو راه پیدا کند، همراه سوخت می سوزد.

 

علائم و نشانه‌های روغن‌سوزی خودرو چیست؟

رایج ترین نشانه ای که اعلام می کند خودرو شما دچار روغن سوزی شده است، خروج دود آبی از اگزوز آن است. با بالا رفتن دور موتور، مقدار دود آبی خروجی بیشتر شده و نشان می دهد که یک مشکل و ایراد اساسی در خودرو وجود دارد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که بعضی از ماشین ها می توانند دود آبی را جذب کنند؛ به همین دلیل ممکن است روغن سوزی بدون خروج این دود رخ داده باشد لذا نمی توان برای بررسی وضعیت روغن سوزی خودرو تنها به مشاهده دود آبی بسنده کرد. نشانه های دیگر از جمله کاهش مداوم سطح روغن موتور بیانگر احتمال وجود این مسئله در اتومبیل خواهد بود.
از دیگر علائم روغن سوزی ماشین، تولید بوی نامطبوع در قسمت موتور است که تشخیص آن نیز برای عموم افراد کار ساده ای نبوده و فقط یک فرد ماهر و حرفه ای می تواند از این طریق متوجه بروز این مشکل شود.
اگر اتومبیل شما دچار روغن سوزی شده باشد، از شتاب و قدرت موتور آن کاسته شده و سر شمع ها نیز چرب می شوند. با بررسی شمع ها هنگام خاموش بودن خودرو متوجه چرب بودن آن ها خواهید شد. همچنین چربی دهانه اگزوز را می توان نشانه دیگری برای روغن سوزی خودرو دانست. به طور کلی رایج ترین علائم و نشانه های روغن سوزی عبارتند از:

• خروج دود آبی از اگزوز

• چرب شدن شمع های خودرو

• کاهش سطح روغن موتور

• وجود چربی در دهانه اگزوز خودرو

• بوی ناخوشایند از سمت موتور

• کاهش شتاب و قدرت موتور خودرو

 

علائم و نشانه‌های روغن‌سوزی خودرو

 

علت و دلایل روغن‌ سوزی خودرو چیست؟

همان طور که در ابتدای مطلب نیز به آن اشاره کردیم، روغن سوزی ممکن است به دلایل گوناگونی اتفاق بیفتد. خنک کردن قطعات موتور و کاهش اصطکاک بین قطعات مهم ترین کاربرد روغن موتور در خودرو است. حال اگر روغن وارد موتور شود، در اثر حرارت بالا تجزیه شده و خاصیت روانکاری، پاکسازی و جذب ناخالصی ها را از دست می دهد. وقتی روغن وارد محفظه احتراق بالای پیستون می شود، پس از ترکیب با بنزین و هوا، همراه جرقه شمع می سوزد. روغن موتور وارد محفظه احتراق می شود اگر:

• کاسه نمد دچار خوردگی شده باشد

• لاستیک گیت دچار ساییدگی شده باشد

• گیت سوپاپ اصطکاک زیادی داشته باشد

• روغن از واشر سرسیلندر به بیرون نشت کند

• از روغن موتور نامناسب و بی کیفیتی استفاده شده باشد

• رینگ یا رینگ های پیستون خراب شده یا شکسته باشند

• جداره سیلندر (بوش سیلندر) دچار خودرگی یا ساییدگی شده باشد

• روغن موتور در دور موتور بالای ۳ هزار در دقیقه کم شود

 

رفع مشکل روغن سوزی چگونه است؟

روغن سوزی خودرو جزو مشکلات جدی و حساسی بوده که خودتان نمی توانید آن را بر طرف کنید و باید حتما در اولین فرصت به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید. مکانیک ها ابزار و تجهیزات لازم برای تشخیص محل دقیق روغن سوزی و رفع این مشکل را دارند و پس از بررسی همه جوانب دست به تعمیر خودرو شما می زنند.
در اکثر موارد خودروهای کارکرده با این مشکل مواجه می شوند. بهمین دلیل هنگام خرید خودرو دست دوم حتما به این نکته توجه داشته و تست کمپرس سنج را انجام دهید تا مطمئن شوید اتومبیلی که قصد خرید آن را دارید، سالم است.

 

پیشگیری از روغن ‌سوزی خودرو چگونه است؟

برای این که در استفاده از اتومبیلتان کمتر دچار مشکل شوید، بهتر است اطلاعات کافی درباره قطعات مختلف ماشین و کارکرد آن ها داشته باشید. برای پیشگیری از روغن سوزی باید حتما حواستان به وضعیت روغن موتور باشد. همچنین با رعایت برخی نکات که در ادامه توضیح می دهیم می توانید از بروز این اتفاق جلوگیری نمایید:

۱. اولین و مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه کنید، سطح روغن موتور است؛ اگر روغن موتور به طور مداوم کاهش می یابد باید موضوع را فورا پیگیری کنید.

۲. نکته بعدی استفاده از روغن موتور باکیفیت و استاندارد متناسب با نوع خودروتان است؛ به این ترتیب روغن سوزی به ندرت اتفاق می افتد.

۳. برای شست و شوی موتور اتومبیل به هیچ عنوان از گازوئیل استفاده نکنید؛ این کار سبب بروز مشکلات گوناگون از جمله روغن سوزی می شود. به کار بردن اسپری های تمیزکننده بهترین گزینه برای موتورشویی خودرو است.

۴. می توانید از افزودنی های شیمیایی دیگر که سبک و نسبتا ارزان هستند به جای روغن موتور استفاده کنید.

۵. وظیفه ترموستات تنظیم خودکار دمای موتور است؛ از باز کردن این قطعه خودداری کنید. چرا که این کار تنظیمات دما را به هم زده و سطح روغن موتور را نیز تغییر می دهد.

۶. فیلتر روغن موتور باید به موقع تعویض شده و قبل از بستن با روغن پر شود. استفاده از فیلتر کثیف مشکلات مختلفی را به همراه دارد.

۷. یکی دیگر از روش های پیشگیری از روغن سوزی خودرو که تاثیر زیادی دارد، استفاده از مکمل هایی است که برای جلوگیری از بروز این مشکل در بازار وجود دارند.

 

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم به طور کامل و جامع به بررسی روغن سوزی اتومبیل، نشانه ها و علل بروز این مسئله و راه های رفع این مشکل بپردازیم؛ همچنین روش هایی برای پیشگیری از روغن سوزی خودرو معرفی نماییم. همان طور که توضیح دادیم روغن سوزی مشکلی جدی بوده که رفع آن به تخصص و مهارت نیاز دارد. بنابراین در صورت مشاهده علائم این مشکل حتما به تعمیرگاه های مجاز مراجعه کنید. هر چه زودتر به این مسئله رسیدگی کنید هزینه تعمیرات کمتری باید بپردازید. چنانچه برای رفع مشکل نیاز به خرید قطعات جدید مانند ترموستات ۸۲ درجه پراید، ترموستات۸۲ درجه پیکان، واشر سرسیلندر پراید، واشر سرسیلندر روآ، واشر سرسیلندر پیکان و … داشتید، می توانید آن ها را از فروشگاه های اینترنتی قطعات یدکی خودرو یا نمایندگی های مجاز و معتبر تهیه نمایید.

HPC بازدید : 32 چهارشنبه 06 دی 1402 نظرات (0)

حتما شما هم اتومبیل هایی که در کنار خیابان یا جاده توقف کرده و تلاش می کنند تا بخاری که از موتور خارج می شود را مهار کنند، دیده اید. در چنین شرایطی اصطلاحا موتور جوش آورده و آمپر آن بالا رفته است. در ادامه این مطلب ابتدا بررسی خواهیم کرد که بالا رفتن آمپر به چه معنا بوده و علل و نشانه های آن چیست؟ سپس تاثیر دمای مناسب و خنک کننده ها بر جلوگیری از بروز این مسئله را توضیح می دهیم.

 

بالا رفتن آمپر چیست؟

دمای موتور در حال کار بسیار بالا بوده و این دمای بالا ممکن است به اجزای موتور صدمه بزند. آب و مایع خنک کننده ای که در اطراف موتور وجود دارد با کمک رادیاتور به کاهش دمای موتور منجر می شود. بالا رفتن دمای آب به حدی که از خنک کردن موتور ناتوان باشد را بالا رفتن آمپر می گویند. اغلب در فصول گرم سال شاهد بروز این مشکل هستیم؛ با این وجود ممکن است گاهی اوقات در زمستان نیز این اتفاق رخ دهد.

 

نشانه‌های بالا رفتن آمپر

آشنایی با نشانه های بالا رفتن آمپر در شناسایی و عیب یابی به موقع مسئله کمک می کند. متداول ترین علائم بالا رفتن آمپر خودرو عبارتند از:

 

داغ بودن کاپوت خودرو

داغ شدن کاپوت و انتشار حرارت به بیرون زمانی که اتومبیل در حال کار است، امری طبیعی است. اما اگر این گرما بیش از حد باشد، احتمال می رود که ایرادی در موتور خودرو وجود داشته باشد. برای اطلاع از میزان حرارت موتور باید دست خود را روی کاپوت قرار دهید؛ در صورتی که مشکلی در موتور وجود داشته و کاپوت بیش از حد داغ شده باشد نمی توانید بیش از چند ثانیه دستتان را روی کاپوت نگه دارید.

 

بیرون آمدن دود و بخار از کاپوت

یکی دیگر از نشانه های بالا رفتن آمپر اتومبیل، خروج دود یا بخار از کاپوت است. بنابراین وقتی مشاهده کردید که موتور داغ شده و دود و بخار از کاپوت خارج می شود، باید فورا توقف کرده و خودرو را خاموش کنید. انتشار دود نشان می دهد که خنک کننده به نقطه جوش رسیده و همین مسئله می تواند موجب آسیب دیدن سیستم خنک کاری اتومبیل شود.

 

شنیدن صدا‌های نامتعارف از خودرو

سنسور دمای سیستم خنک کننده ترموستات و سوپاپ را تنظیم کرده، خنک کننده را به رادیاتور منتقل می کند و با این کار عملکرد موتور را بهبود می بخشد. به دلیل ارتباط مستقیمی که بین سوپاپ و سیستم خنک کننده وجود دارد، مسدود شدن سوپاپ می تواند به مسدود شدن سیستم خنک کننده و داغ شدن موتور منجر شود. این مسئله با تولید صدایی شبیه به کوبیده شدن در مشخص می شود.

 

استشمام بوی دود

بوی سوختگی که داخل کابین اتومبیل استشمام می شود، بیانگر داغ شدن بیش از حد موتور است. بالا رفتن دمای موتور سبب نرم شدن مهر و موم های لاستیکی، دریچه های پلاستیکی و قسمت هایی از رزین بین قطعات موتور و تولید دود می شود. از این رو بوی سوختگی را می توان رایج ترین مشخصه داغی موتور دانست.

 

کاهش قدرت موتور

داغ شدن موتور سبب کاهش قدرت آن می شود. اگر این کاهش قدرت با بوی نامطبوع یا صداهای غیر عادی همراه باشد، مشکل جدی بوده و باید برای رفع آن فورا به تعمیرگاه مراجعه کنید.

 

دمای مناسب موتور چقدر است؟

با گرم شدن موتور، دمای سطح پیستون به حدودا ۳۰۰ درجه و دمای دیواره سیلندر به ۱۵۰ درجه می رسد. با تبخیر هوای باقی مانده از مخلوط سوخت و هوا حین بسته شدن سوپاپ، مقداری از دمای پیستون و دیواره سیلندر جذب می شود. زمانی که مخلوط هوا و بنزین شروع به متراکم شدن می کند، دمای آن تا ۱۶۰ درجه بالا رفته و این دما را می توان دمای مناسبی برای موتور خودرو دانست.

 

دمای مناسب برای فصل سرد و فصل گرم

متخصصان معتقدند که دمای استاندارد موتور در فصول سرد سال باید بین ۹۰ تا ۱۰۴ درجه سانتی گراد و در فصول گرم حدود ۸۷ تا ۱۰۷ درجه سانتی گراد باشد.

 

تأثیر ضدیخ موجود در مایع خنک کننده بر جلوگیری از داغ کردن موتور

آب موجود درون رادیاتور به کمک هوایی که جریان دارد، خنک شده و به این ترتیب موجب خنک شدن موتور نیز می شود. ضد یخ مایعی است که از یخ زدن آب درون رادیاتور به ویژه در فصول سرد سال جلوگیری می کند. این مایع را نباید تنها به کار برد بلکه باید به آب اضافه کرد تا مایع خنک کننده یا ضدجوش به دست آید.

 

 

نشانه‌های بالا رفتن آمپر

 

دلایل بالا رفتن آمپر

علل گوناگونی برای بالا رفتن آمپر خوردرو وجود دارد؛ در ادامه برخی از رایج ترین دلایل بالا رفتن آمپر را بررسی خواهیم کرد:

 

خرابی سیستم خنک کننده خودرو

در اکثر مواقع خراب شدن سیستم خنک کننده سبب داغ شدن موتور و بالا رفتن آمپر خودرو می شود. در این سیستم مایع خنک کننده ای وجود دارد که مانع از گرم شدن موتور شده و قسمتی از محفظه احتراق که دمای آن ممکن است تا ۱۳۶۱ درجه سانتی گراد برسد را خنک می کند. بنابراین معیوب بودن سیستم خنک کننده می تواند به داغ شدن موتور منجر شود.

 

مشکلات رادیاتور

خنک کردن مایع خنک کننده وظیفه رادیاتور ماشین است. از این رو این قطعه از مهم ترین بخش های سیستم خنک کننده بوده که با خراب شدن آن ممکن است مایع خنک کننده به نقطه جوش رسیده و موتور داغ شود.

 

خرابی شیلنگ و تسمه

خرابی شلنگ و تسمه از دیگر علل بالا رفتن آمپر ماشین به شمار می رود. این قطعات از اجزای اصلی سیستم خنک کننده، تهویه و سیستم شارژ خودرو بوده که هر کدام نقش اساسی در خنک شدن موتور دارند. شلنگ ها وظیفه انتقال قدرت از موتور به لوازم جانبی مانند تهویه، سیستم شارژ و فن ها را بر عهده داشته و خنک کننده را به بخش های مختلف موتور می رسانند.

 

کم بودن روغن موتور

یکی دیگر از دلایل بالا رفتن آمپر ماشین، کم بودن روغن موتور است؛ این مایع اصطکاک بین قطعات موتور را کاهش داده و به این ترتیب دمای موتور را کنترل می کند. وظیفه اصلی روغن موتور، روان کردن قطعات و اجزای داخلی موتور بوده و به همین علت است که نشت و کاهش سطح روغن موتور، سبب افزایش اصطکاک بین قطعات و تولید گرمای بیش از حد شده و ممکن است به خرابی و آسیب موتور منجر شود.

 

خراب بودن ترموستات

قطعه دیگری که تاثیر مستقیم بر عملکرد موتور دارد، ترموستات خودرو است. این قطعه با تنظیم سیستم خنک کننده، مانع از گرم شدن بیش از حد موتور می شود. علاوه بر داغ شدن موتور، اگر دمای آن به طور نامنظم در نوسان بوده یا خنک کننده به بیرون نشت می کند نیز این احتمال وجود دارد که ترموستات خراب شده و فورا باید تعویض شود.

 

خراب شدن پمپ آب

مایع خنک کننده به کمک پمپ آب در سیستم خنک کننده در جریان است. این سیستم گرما را از موتور جذب کرده و پمپ آب توسط تسمه آن را به رادیاتور منتقل می کند. پس از جذب گرما توسط رادیاتور، این مایع مجددا به موتور بازگشته و این چرخه دائم تکرار می شود. حال اگر پمپ آب معیوب شده و نشتی داشته باشد یا دود از رادیاتور خارج شود، موتور داغ شده و آمپر بالا می رود.

 

هنگام بالا رفتن آمپر چه باید کنیم؟

بالا رفتن آمپر و جوش آوردن خودرو اتفاق رایجی است که برای بسیاری از اتومبیل ها ممکن است رخ دهد. اگر با این مسئله مواجه شدید، آرامش خود را حفظ کرده و به نکاتی که در ادامه به آن می پردازیم عمل کنید:

 

خودرو را کنار بزنید و موتور را بررسی کنید

اولین اقدامی که هنگام بروز این مشکل باید انجام دهید، توقف خودرو در مسیری ایمن و خلوت و خاموش کردن آن است. چرا که رانندگی در این شرایط خطرناک بوده و می تواند آسیب بیشتری به موتور وارد کند.

 

در صورت ضرورت به حرکت ادامه دهید

با وجود ضرورت توقف اتومبیل، اگر شرایط به گونه ای است که ناچار به ادامه حرکت هستید، حتما سرعت را کاهش داده و به آرامی رانندگی کنید. با این کار هوای خنک وارد موتور و دمای آن را کاهش می دهد. بنابراین تا زمانی که امکان توقف برایتان میسر شود، به همین صورت به حرکت ادامه دهید.

 

کولر را خاموش کنید

چنانچه آمپر ماشین بالا رفته و کولر خودرو روشن است، آن را خاموش کنید. این کار گرمای اضافی را از موتور دور می کند.

 

تمام شیشه‌های خودرو را باز کنید

نکته بعدی باز کردن کلیه شیشه های خودرو است؛ این کار نیز در خارج کردن گرما از ماشین تاثیر به سزایی دارد.

 

با امداد خودرو یا مکانیک آشنا تماس بگیرید

بالا رفتن آمپر مشکلی نیست که خود فرد بتواند به تنهایی آن را رفع کند. از این رو تماس با مکانیک متخصص و ماهر و کمک گرفتن از او مهم ترین اقدامی است که باید در این شرایط انجام دهید. با راهنمایی های این فرد می توانید موتور را خنک کرده تا او خود را به شما برساند.

 

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم به طور کامل به بررسی دلایل بالا رفتن آمپر و نشانه های بروز این مشکل بپردازیم. همچنین توضیح دادیم که وجود آب در این سیستم از آسیب رسیدن به قطعات به علت گرمای زیاد بوده و بالا رفتن دمای آب و عدم خنک کردن موتور را اصطلاحا بالا رفتن آمپر می گویند. از آن جایی که این مسئله عملکرد خودرو را مختل کرده و ادامه حرکت را متوقف می سازد، آشنایی با نشانه های بروز این مشکل در تشخیص و رسیدگی به موقع و جلوگیری از آسیب بیشتر به موتور بسیار موثر است. اگر قصد خرید انواع قطعات یدکی مانند ترموستات ۸۲ درجه پراید، ترموستات ۸۲ درجه پژو ۴۰۵، آفتامات دینام پراید انژکتوری، آفتامات دینام پیکان یوگسلاوی و … را دارید به فروشگاه اینترنتی اچ پی سی مراجعه کنید.

HPC بازدید : 22 دوشنبه 13 آذر 1402 نظرات (0)

یکی از اصلی ترین اجزای خودرو که در رانندگی روان و راحت نقش موثری دارد، گیربکس خودرو است. روغن گیربکس یا سیال انتقال با روغنکاری بخش های مختلف گیربکس، به روانکاری و حرکت نرم اجزای آن کمک کرده و دمای گیربکس را نیز تنظیم می کند. گاهی اوقات با مشکل نشت این مایع مواجه می شوید که می تواند شروع مشکلات دیگر باشد. آشنایی با نشانه ها و دلایل روغن ریزی گیربکس در جلوگیری از بروز این مسئله موثر بوده و همچنین به تشخیص به موقع نشتی کمک می کند.

 

علت روغن‌ریزی گیربکس چیست؟

گیربکس خودرو سیستمی مکانیکی و در عین حال دقیق و مهندسی شده است که به مرور مستهلک و فرسوده شده و ممکن است دچار روغن ریزی شود. در ادامه مهم ترین علل روغن ریزی اتومبیل را بررسی خواهیم کرد؛ آشنایی با این موارد به شما در نگهداری صحیح و تعمیر گیربکس کمک می کند.

 

واشرها و عایق‌های فرسوده

واشرها و عایق های محفظه روغن گیربکس نیز مانند هر قطعه دیگر به مرور زمان فرسوده و معیوب می شوند و همین امر ممکن است به نشت روغن گیربکس منجر شود. با نگهداری مناسب و بررسی دوره ای خودرو می توانید مانع از خرابی واشرها شوید.

 

شل یا خراب شدن پیچ تخلیه

در قسمت زیرین خودرو پیچی قرار دارد که برای تعویض روغن گیربکس از آن استفاده می شود. این پیچ ممکن است در اثر ضربه شدید آسیب دیده یا با گذشت زمان فرسوده شود و موجب نشتی مایع سیال گیربکس گردد.

 

خرابی لوله‌های انتقال

شلنگ هایی وجود دارند که گیربکس را به رادیاتور یا کولر متصل می کنند. اگر این شلنگ ها دچار فرسودگی و ترک خوردگی شوند یا اتصلات آن ها شل شود، روغن گیربکس به بیرون نشت خواهد کرد.

 

نشتی مبدل گشتاور

مبدل گشتاور روغن را در سیستم پخش می کند. بنابراین وجود شکاف روی بدنه پمپ گشتاور یا صدمه دیدن یاتاقان های سوزن می تواند سبب نشت روغن گیربکس شود. تنها راه رفع این مشکل تعویض مبدل گشتاور خودرو است. این کار نیاز به تخصص و مهارت داشته و باید حتما توسط یک مکانیک باتجربه انجام شود.

 

گرمای بیش ‌از حد

یکی دیگر از دلایل نشت روغن گیربکس، گرمای بیش از حد اجزای آن است؛ گیربکس اجزای مختلفی دارد که به مرور و حین فعالیت موتور داغ می شوند. همچنین کم بودن روغن گیربکس نیز می تواند سبب گرم شدن اجزای گیربکس شود.

 

آسیب دیدن محفظه روغن

محفظه روغن گیربکس به گونه ای است که احتمال آسیب آن در اثر برخورد به مانع و رانندگی در جاده های ناهموار وجود دارد. اگر ترک و شکاف کوچک یا فرورفتگی روی این محفظه وجود داشته باشد هم ممکن است به نشت روغن منجر شود.

 

علائم روغن‌ریزی گیربکس

روغن ریزی گیربکس مسئله ای است که نباید به حال خود رها شود چرا که اگر ادامه پیدا کند ممکن است به خرابی گیربکس منجر شود. آشنایی با علائم بروز این مشکل می تواند در عیب یابی و تشخیص به موقع آن به شما کمک کند:

 

وجود مایع زیر خودرو

اگر ماشین خود را برای مدتی در جایی پارک کرده بودید و زیر آن مایع قرمز یا قهوه ای دیدید، می توان با اطمینان گفت که خودرو شما دچار نشتی روغن گیربکس شده است. روغن گیربکس به دلیل رنگ متفاوتی که نسبت به سایر مایعات خودرو دارد به راحتی قابل تشخیص است.

 

بوی سوختگی

همان طور که پیشتر نیز به آن اشاره شد، چنانچه گیربکس بیش از حد داغ شود احتمال روغن ریزی وجود دارد. بنابراین استشمام بوی عجیب و تند حین رانندگی یا پس از توقف خودرو را می توان نشانه ای برای نشتی روغن گیربکس دانست.

 

لرزش گیربکس

یکی دیگر از علائم نشتی روغن گیربکس، لرزش گیربکس است. اگر مایع درون محفظه گیربکس از مقدار معمول آن کمتر باشد، ممکن است دور موتور بدون گاز دادن افزایش یابد که مسئله خطرناکی بوده و باید خیلی زود به آن رسیدگی شود.

 

شنیده‌شدن صداهای غیرمعمول

صداهای غیر معمولی که هنگام تعویض دنده شنیده می شود نیز می تواند نشانه نشت مایع گیربکس باشد. خروج روغن گیربکس سبب افزایش اصطکاک و فشار بر اجزای آن شده و صداهایی مانند کوبیدن و ساییدن تولید می کند.

 

چراغ‌های هشدار

در بسیاری از اتومبیل های امروزی و مدرن سنسورهایی وجود دارد سطح مایع گیربکس و مشکلات مربوط به آن را شناسایی می کند. روشن شدن چراغ چک خودرو بیانگر وجود مشکل در این بخش است.

 

رفع مشکل روغن‌ریزی گیربکس

 

رفع مشکل روغن‌ریزی گیربکس

پس از عیب یابی و تشخیص مشکل نشت مایع گیربکس باید در اولین فرصت نسبت به رفع این مسئله اقدام کنید. راهکارهای مختلفی برای بر طرف کردن این مسئله وجود دارد که استفاده از آن ها به میزان نشتی گیربکس و تخصص شما در تعمیر خودرو بستگی دارد.

 

راهکارهای رفع نشتی روغن گیربکس (قابل‌ انجام توسط شما)

تعویض واشر

گاهی اوقات نشتی به دلیل فرسودگی واشرها اتفاق می افتد؛ در چنین شرایطی با تعویض واشر می توانید مشکل را برطرف کنید. برای این کار ابتدا باید روغن گیربکس را تخلیه کرده و واشر کهنه را با واشر جدید جایگزین نمایید. صحیح چرخاندن پیچ های مخزن تخلیه و استفاده از روغن گیربکس مناسب از جمله نکاتی است که باید به آن توجه کنید. همچنین باید توضیحات و دستورالعمل شرکت خودروسازی درباره تنظیمات گشتاور را در نظر بگیرید.

 

سفت کردن قطعات شل

در برخی موارد علت نشتی روغن، شل بودن خطوط یا کانکتورهای انتقال است. به این ترتیب با سفت کردن اتصالات و اجزای شل می توانید روغن ریزی را متوقف کنید. البته به این نکته نیز دقت داشته باشید که سفت کردن بیش از حد قطعات ممکن است به آسیب دیدن آن ها منجر شود.

 

راهکار رفع نشتی روغن گیربکس (قابل‌ انجام توسط متخصصان خودرو)

سرویس گیربکس

چنانچه روغن ریزی گیربکس به سادگی رفع نشود، لازم است به مکانیک متخصص مرجعه کرده تا گیربکس اتومبیل شما را سرویس کند. از جمله اقداماتی که برای حل مشکل نشتی مایع گیربکس انجام می شود می توان به تخلیه روغن گیربکس، تعویض فیلتر، واشرها و عایق ها و استفاده از روغن گیربکس جدید و مناسب اشاره کرد.

 

تعویض کامل گیربکس

اگر نشتی و آسیب دیدگی گیربکس بسیار شدید باشد، تنها راهکار آن تعویض کامل گیربکس خواهد بود. اگر چه این روش هزینه زیادی دارد اما تنها راهی است که می تواند عملکرد صحیح گیربکس را تضمین کند.

 

نشت روغن گیربکس چه خطراتی دارد؟

روغن گیربکس موجب کاهش اصطکاک و خنک شدن قطعات گیربکس می شود؛ بنابراین نشتی مایع گیربکس مشکلات بسیاری را در عملکرد خودرو به وجود می آورد. نشت روغن و کاهش آن به میزانی که برای خنک کردن قطعات کافی نباشد، گرم شدن گیربکس و صدمه دیدن سایر قطعات و اجزای اتومبیل را به دنبال داشته و تعمیر این قطعات نیز هزینه گزافی را به شما تحمیل خواهد کرد. از دیگر خطرات نشت مایع گیربکس کاهش ایمنی است که به دنبال سخت شدن کنترل خودرو احتمال وقوع تصادف را بالا میبرد.
نشت مایع گیربکس یکی از مشکلات جدی و مهمی است که ممکن است برای هر خودرویی اتفاق بیفتد. بنابراین رعایت نکات مهم و پیشگیرانه به ویژه بررسی مداوم روغن گیربکس و مخزن آن به جلوگیری از بروز خطرات یاد شده کمک می کند.

 

نکاتی برای جلوگیری از روغن‌ریزی گیربکس

در ادامه برخی از اقداماتی که مانع از نشت روغن گیربکس می شود را بررسی خواهیم کرد. با انجام این موارد از نشت مایع گیربکس جلوگیری کرده و موجب افزایش طول عمر گیربکس و عملکرد مناسب و روان این سیستم خواهید شد.

 سرویس‌های دوره‌ای خودرو را انجام دهید: تعویض مرتب روغن گیربکس، تعویض فیلترها و بررسی کلی اتومبیل از جمله اقداماتی است که در سرویس دوره ای باید انجام شود.

• نشتی‌ها را بررسی کنید: برای آن که بتوانید نشتی مایع انتقال را به موقع تشخیص داده و مانع از بروز مشکلات جدی تر شوید، همواره زیر خودروتان را بررسی کنید تا در صورت مشاهده کوچک ترین نشانه نشتی نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

• اجازه ندهید خودرو بیش‌ازحد گرم شود: یکی دیگر از کارهایی که باید برای پیشگیری از خرابی گیربکس باید انجام دهید، استفاده از خودرو در محدوده دمایی توصیه شده است. به این ترتیب باید به کافی بودن روغن گیربکس و عملکرد صحیح سیستم خنک کاری توجه داشته باشید.

 تعویض روان دنده: تفاوتی ندارد که خودرو شما دارای گیربکس دستی یا اتوماتیک است؛ به هر حال باید دنده را به شکل نرم و ملایم عوض کنید تا فشار بیش از حد به سیستم انتقال قدرت اتومبیل وارد نشود.

• انتخاب دنده مناسب: متناسب با سرعت و شرایط رانندگی تان از دنده مناسب استفاده کنید تا فشار بی مورد به گیربکس خودرو وارد نشود.

• نظارت بر سطوح سیالات: بررسی مداوم سطح مایع انتقال با استفاده از میله اندازه گیری از دیگر اقداماتی است که برای جلوگیری از آسیب دیدن گیربکس باید انجام دهید. در صورتی که مقدار روغن گیربکس از میزان استاندارد کمتر است، حتما مخزن را پر کنید. دقت داشته باشید که حتما مقدار مایع گیربکس بیش از حد مجاز نباشد چرا که ممکن است سبب مشکلات فشار یا نشتی شود.

• محافظت در برابر خطرات جاده: رانندگی بااحتیاط نیز مورد دیگری است که به حفظ سلامت گیربکس کمک می کند. برخورد با مانع به محفظه روغن گیربکس و خطوط انتقال مایع صدمه خواهد زد.

نکات ذکر شده از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه ای است که با رعایت آن ها می توانید نشت روغن گیربکس را به حداقل برسانید. سرویس دوره ای و نگهداری صحیح نیز تاثیر به سزایی در جلوگیری بروز مشکلات مختلف در سیستم انتقال قدرت اتومبیل داشته و علاوه بر کاهش هزینه های تعمیر و تعویض قطعات، ایمنی هنگام رانندگی را افزایش می دهد.

 

جمع بندی

همان طور که ابتدای این مطلب به آن اشاره شد، روغن ریزی گیربکس مسئله ای مهم و جدی بوده که می تواند بر کیفیت رانندگی تاثیر گذاشته و ایمنی سرنشینان را به خطر بیندازد. بررسی مداوم و منظم، رانندگی محتاطانه و ایمن و توجه به میزان مایعات موجود در خودرو به منظور جلوگیری از اتفاقات ناگوار و پرهزینه بسیار حائز اهمیت است. به در نظر گرفتن نکات مطرح شده در این مقاله می توانید سلامت قطعات و طول عمر اجزای مختلف اتومبیلتان را افزایش داده و همچنین عملکرد بهتری از آن انتظار داشته باشید. با این وجود اگر ناچار به تعویض قطعاتی چون پلوس و سرپلوس شدید می توانید سرپلوس ۱۹ خار ساده پراید، سرپلوس ۲۲ خار ABS پژو ۴۰۵، سه شاخه پلوس ۲۰ خار پراید و سایر قطعات گیربکسی را از فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی HPC تهیه کنید.

HPC بازدید : 36 شنبه 27 آبان 1402 نظرات (0)

فیوزها قطعاتی هستند که از مدار الکتریکی خودرو محافظت کرده و از این رو اهمیت زیادی برای سیستم الکتریکی اتومبیل دارند. بروز مشکل در سیستم الکتریکی ممکن است به دلیل سوختن فیوزهای مربوطه باشد. برای آن که با انواع فیوز خودرو و نشانه های سوختن و خرابی آن ها آشنا شوید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

فیوز خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

جریان الکتریکی قوی موجب آسیب به مدارهای الکتریکی خودرو می شود؛ از این رو فیوزها وظیفه محافظت از مدارهای الکتریکی در برابر این گونه صدمات را بر عهده دارند. هرگاه جریان از مقدار استاندارد بیشتر شود، فیوز برای آن که از آسیب رسیدن به اتصالات الکتریکی خودرو و آتش سوزی جلوگیری کند به طور خودکار قطع می شود. ماکسیمم جریان هر فیوز مشخص بوده و هر نوع فیوز می تواند جریان مشخصی را از خود عبور دهد. چنانچه جریان عبوری از فیوز بیش از حد توان آن باشد، فیوز مدار را قطع خواهد کرد.
وظایف فیوز خودرو را می توان به این دو دسته تقسیم کرد:

• جلوگیری از آسیب به مدارهای الکتریکی: اگر بخشی از مدار اتصال کوتاه شود یا جریان عبوری به طور ناگهانی از حد مجاز بیشتر شود مدارها و سایر قطعات ماشین آسیب می بیند. فیوز قطعه ای الکتریکی است که مانع از ورود جریان بیش از حد استاندارد به مدار می شود.

• جلوگیری از آتش سوزی: ورود جریان بیش از حد به مدار، سبب تولید گرما شده و خطر بروز آتش سوزی را افزایش می دهد. فیوزها با قطع خودکار مدار، از وقوع حوادث ناگوار جلوگیری می کنند.

 

انواع فیوز خودرو

فیوز قطعه ای است که انواع گوناگون و ظرفیت های مختلفی داشته و هر نوع فیوز توانایی عبور جریان مشخصی را دارد. برخی از متداول ترین انواع فیوز عبارتند از:

فیوز تیغه ای: همان طور که از نام این نوع فیوز مشخص است، از نظر ظاهری به شکل تیغه بوده و دارای رنگ ها، اندازه ها و مشخصات متفاوتی هستند. فیوزهای تیغه ای را می توان متداول ترین نوع فیوزهای موجود دانست که کاربردشان به رنگ و مشخصاتی که دارند، بستگی دارد.

فیوز شیشه ای: این دسته از فیوزها در حقیقت به شکل یک استوانه شیشه ای هستند که دو سر آن از طریق یک سیم نازک بهم متصل شده است. از فیوزهای شیشه ای در خودروهای امروزی استفاده نمی شود و این نوع فیوزها بیشتر در اتومبیل های قدیمی کاربرد داشته است.

فیوز سیمی: اگر خودرو شما پراید است احتمالا این نوع فیوز را مشاهده کرده اید که به شکل سه تایی کنار هم قرار دارند. فیوزهای سیمی سیم های روکش داری هستند که دارای دو سر سیم بوده و از این رو قطعه ای بسیار خطرناک و غیر قابل اطمینان به شمار می روند.

فیوز مینی و میکرو: این فیوزها که در خودرو های امروزی به کار می روند، نسبت به فیوزهای تیغه ای اندازه کوچک تری داشته و مقدار جریانی که می توانند از خود عبور دهند متفاوت است.

فیوز مگا: اندازه فیوز مگا بزرگتر از فیوزهای تیغه ای، مینی و میکرو بوده و در مدارهایی که جریان بالایی از آن ها عبور می کند، به عنوان فیوز اصلی به کار می رود.

فیوز مخصوص: در هر اتومبیل مدارهایی وجود دارد که به فیوزهایی با ویژگی های خاص نیاز دارند. فیوزهای ضد آب، ضد فشار و فیوزهای سیستم امنیتی در این دسته از فیوزها قرار می گیرند.

 

رنگ‌های مختلف فیوز خودرو

برای آن که فیوزها از هم متمایز شده و قابل تشخیص باشند، بر اساس کاربرد و حد جریانی که دارند در رنگ های مختلف تولید می شوند. در ادامه با رایج ترین رنگ های فیوز خودرو و کاربردشان آشنا خواهید شد:

• فیوزهای قرمز: فیوزهایی که حد جریان بالایی دارند و در مدارهای اصلی خودرو به کار می روند معمولا به رنگ قرمز تولید می شوند. از جمله کاربرد این فیوزها می توان به استفاده از آن ها در مدارهای سیستم تزریق سوخت و تجهیزات مرتبط با ایمنی خودرو اشاره کرد.

• فیوزهای آبی: فیوزهایی که به سیستم صوتی و تجهیزات مربوط به آپشن های رفاهی خودرو متصل می شوند، اغلب آبی رنگ هستند.

• فیوزهای زرد: این گروه از فیوزها در مدارهای سیستم ایمنی خودرو مانند کیسه هوا و ترمز ضد قفل به کار برده می شوند.

• فیوزهای سبز: فیوزهای سبز مختص مدارهای سیستم خنک کننده و تهویه اتومبیل می باشند.

• فیوزهای خاکستری: این نوع از فیوزها در تجهیزات توزیع توان الکتریکی مثل ترانسفورماتورها استفاده می شود.

رنگ های مختلف فیوز خودرو

 

* اعداد و رنگ های جدول بالا ممکن است دقیق نباشد؛ بهترین و مطمئن ترین راه برای اطلاع از رنگ و کاربرد هر فیوز بررسی برچسب راهنمای پنل فیوز است.

 

علائم سوختگی فیوز

سوختن فیوزها نیز مانند هر مشکل دیگری علائم و نشانه هایی دارد و خود نیز از وجود مشکل در مدارهای الکتریکی خبر می دهد. با سوختن فیوز، مدار مرتبط با آن قطع شده و آن بخش از سیستم الکتریکی خودرو که با مدار در ارتباط است (مانند چراغ های اتومبیل یا ترمز ABS) نیز متوقف می شود.
در برخی موارد فیوز سوخته شکاف یا نشانه ظاهری دیگری دارد که در بخش خارجی آن قابل رؤیت بوده و از این رو وجود مشکل در فیوز به راحتی قابل تشخیص است. بنابراین اگر مدارهای الکتریکی دچار مشکل شدند، در اولین اقدام باید به سراغ فیوزها رفته و وضعیت آن ها را بررسی کرده و در صورت لزوم فیوز سوخته را با فیوز جدید تعویض کنید.

 

نحوه تعویض فیوز خودرو

هر چند که برای تعویض اکثر قطعات خودرو باید به فرد متخصص مراجعه کنید، اما تعویض فیوزها کار پیچیده و دشواری نبوده و خودتان نیز قادر به انجام آن خواهید بود. برای تعویض فیوز ماشین به این ترتیب عمل کنید:

• در قدم اول باید از خاموش بودن اتومبیل خود مطمئن شوید. به منظور افزایش ایمنی بهتر است با جدا کردن کابل منفی باتری، جریان الکتریکی عبوری را قطع کنید.

• در مرحله بعدی باید به سراغ جعبه فیوز خودرو بروید؛ محل قرارگیری این قطعه در خودروهای مختلف متفاوت بوده و از طریق دفترچه راهنمای اتومبیلتان می توانید به محل درست آن پی ببرید. به طور کلی جعبه فیوز یا داخل کابین بوده و یا در اطراف موتور قرار دارد.

• سپس با توجه به اطلاعات دفترچه راهنما، فیوز معیوب را پیدا کرده و با فیوز جدید تعویض نمایید. بدیهی است که فیوز جدید باید از نوع فیوز سوخته بوده و همان ویژگی ها و حد جریان را داشته باشد.)

• حال می توانید کابل منفی باتری را مجددا وصل کنید.

دقت داشته باشید که بعد از تعویض فیوز، سیستم الکتریکی و قطعات برقی خودرو باید بدون مشکل کار کنند. اگر همچنان اختلالی در عملکرد این سیستم وجود دارد، احتمالا مشکل از سایر مدارها بوده و باید به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید.

 

جمع بندی

با مطالعه این مطلب حتما متوجه میزان اهمیت فیوزها و تاثیر سلامت آن ها در ایمنی و عملکرد صحیح تجهیزات الکتریکی خودرو شده اید. بنابراین نگهداری صحیح و تعویض به موقع فیوزها از جمله نکاتی است که رعایت آن نقش اساسی در عملکرد بهینه اتومبیل شما دارد. چنانچه تشخیص دادید که مشکل از فیوزهای ماشینتان است می توانید با مراجعه به نمایندگی های مجاز فروش قطعات یدکی یا فروشگاهی اینترنتی لوازم یدکی خودرو مراجعه کرده و فیوز دلکو پیکان، پلاتین پیکان، چکش برق پیکان و سایر قطعات مورد نیاز خود را تهیه کنید.

HPC بازدید : 33 چهارشنبه 17 آبان 1402 نظرات (0)

آیا تا به حال حین حرکت صدای جیر جیر شنیده اید؟ به گوش رسیدن این صدا در زمان حرکت نشانه وجود مشکل در اتومبیل بوده و می تواند سبب نگرانی راننده و سرنشینان خودرو شود. در این مقاله علل ایجاد صدای جیر جیر و روش های رفع این مشکل را بررسی می کنیم. بنابراین تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با این مسئله آشنا شده و ایمن بمانید.

 

۱. ایراد در کمک فنرها یا سیستم تعلیق ماشین

یکی از دلایل جیر جیر کردن ماشین معیوب بودن فنربندی یا سیستم تعلیق خودرو است؛ این سیستم با جذب ارتعاشات و ضربه هایی که به دلیل پستی و بلندی جاده، وجود دست انداز و چاله در مسیر و … وارد می شود، سبب ایجاد سواری نرم در اتومبیل شده و راحتی سرنشینان را به دنبال دارد. سیستم تعلیق شامل دو قطعه فلزی و یک قطعه پلاستیکی است که باید به طور مرتب روغن کاری شوند. اگر هنگام عبور از دست اندازها صدای جیر جیر به گوشتان می رسد، احتمالا پیچ نگهدارنده کمک فنرها شل شده است. جداکننده های لاستیکی که بین فنرها و کمک فنرها قرار دارند نیز ممکن است عامل ایجاد صداهای غیر عادی باشند.
برای رفع این مشکل می توانید قسمت های مختلف را روغن کاری کرده، بلبرینگ گریس دو طرف جداکننده را پر کرده، گریس پمپ را روی اتصالات توپ قرار داده و اتصالات را بررسی کنید. اگر با وجود انجام این اقدامات همچنان صدای جیر جیر قطع نشد، فنربندی فرسوده شده و نیاز به تعویض دارد.

 

۲. لغزش تسمه تایم

تسمه تایم میل لنگ و میل بادامک را در یک راستا نگه می دارد؛ گاهی اوقات صدای جیر جیر از اطراف این قطعه به گوش می رسد که علت آن ممکن است نصب نامناسب، فرسودگی دنده های تسمه، شل بودن تسمه یا معیوب بودن قرقره پمپ خنک کننده باشد.
شنیده شدن صداهای عجیب و غریب از تسمه تایم بیانگر فرارسیدن زمان تعویض آن بوده و لازم است برای رفع مشکل به یک مکانیک متخصص مراجعه کرده و بخواهید که این قطعه را برایتان عوض کند. اگر تعمیرکار خودروهای سواری هستید می توانید برای خرید عمده تسمه تایم پراید ۱۰۷ دنده و تسمه تایم پژو ۴۰۵ به فروشگاه اینترنتی اچ پی سی مراجعه کرده و از قطعه باکیفیت برای مشتریان خود استفاده کنید.

 

۳. معیوب بودن بوش‌ها

بوش ها عایق ارتعاشی بوده و با کاهش نوسانات خودرو، راحتی را برای سرنشینان فراهم می آورند. این قطعه در اثر عبور از پستی و بلندی ها و تصادفات جاده ای آسیب دیده و صدای جیر جیر تولید می کنند. بر طرف کرن این مشکل کار ساده ای نبوده و به تعمیرکار باتجربه نیاز است.

 

۴. شرایط جاده

یکی دیگر از عوامل تولید صدای جیر جیر، وضعیت جاده یا خیابانی است که از آن عبور می کنید. به عنوان مثال اگر مسیر به تازگی قیرپاشی شده باشد، ممکن است هنگام حرکت قیر به لاستیک ها چسبیده و صدای جیر جیر تولید کند. به طور کلی جنس مصالح کف جاده یکی از علل ایجاد صداهای غیرعادی بوده و عبور از مسیرهای سنگ ریزه ای، سنگفرش یا آجری با سطح ناهموار می تواند با جیر جیر همراه باشد.

 

۵. آج لاستیک

طول عمر لاستیک خودرو حدود ۴ تا ۵ سال بوده اما با این حال به مقدار مسافتی که طی کرده بستگی دارد. هر چه ماشین مسافت طولانی تری را پیموده باشد، آج لاستیک بیشتر دچار فرسودگی شده و سطح لاستیک کشش خود را از دست می دهد. تنها راه رفع این مشکل تهیه لاستیک های نو است.
عادات و سبک رانندگی نامناسب بر آج لاستیک ها اثر گذاشته و تفاوت الگوی آن ها در ایجاد صداهای غیرعادی موثر است. جابه‌جایی لاستیک ها به یکنواخت شدن الگوی ساییدگی و کاهش صدای جیر جیر آن ها کمک کرده و طول عمر لاستیک ها را نیز افزایش می دهد. همچنین در نظر داشته باشید که شنیده شدن صدا از لاستیک ها هنگام رانندگی در جاده های گل آلود و یخ زده امری طبیعی بوده و علت آن هم تجمع گل یا یخ در رینگ های خودرو است.

 

۶. عدم تعادل لاستیک‌ها

درست است که دوام بالا و طول عمر مناسب لاستیک ها اهمیت و تاثیر زیادی دارد اما شرایط و نحوه نگهداری از آن ها نیز بسیار مهم و تعیین کننده است. افزایش تعادل لاستیک ها و کاهش استهلاک آن ها در گرو جابه‌جایی صحیح آن ها بوده و نامتعادل بودن وزن سرنشینان و فشاری که به دلیل توزیع نامتوازن نیرو به یک یا دو لاستیک وارد می شود عاملی برای تولید صدای جیر جیر است. با جابه‌جایی اصولی و درست لاستیک های می توان مشکل به وجود آمده را رفع کرد.

 

۷. ترمز و توقف ناگهانی

علاوه بر ایرادات قطعات مختلف خودرو، نحوه رانندگی نیز ممکن است موجب تولید صدای جیر جیر شود. وقتی به طور ناگهانی ترمز می گیرید، چرخ های اتومبیل به یک باره متوقف شده و صدا تولید می کنند. این صدا به خاطر فشار زیادی است که در اثر ترمز ناگهانی به لاستیک ها وارد می شود. فرسودگی زودتر از موعد لاستیک ها نیز آسیب دیگری است که ترمز شدید به همراه دارد. تنها راه پیشگیری از بروز این مشکل رعایت فاصله مناسب با اتومبیل جلویی است؛ به این ترتیب دیگر ناچار به ترمز کردن به صورت ناگهانی نخواهید بود.

 

۸. شتاب گرفتن ناگهانی

در اثر شتاب ناگهانی که اتومبیل به هنگام توقف یا وقتی با سرعت کم در حال رانندگی هستید پیدا می کند، برای ایجاد کشش مناسب لاستیک ها به سرعت چرخیده و لیز می خورند و صدای جیر جیر شنیده می شود. از دیگر نتایج این مسئله ساییدگی آج لاستیک ها است. داشتن شتاب مناسب حین رانندگی و زمان شروع حرکت در حفظ ایمنی و جلوگیری از تولید صدای جیر جیر موثر است.

 

۹. تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها

چنانچه لاستیک ها دارای نشت باد باشند، چسبندگی خود را از دست داده و دیواره جانبی‌شان انعطاف بیشتری پیدا می کند که به تولید صدای جیر جیر منجر می شود. بیش از اندازه پر باد بودن لاستیک ها نیز همین نتیجه را در پی دارد. تنظیم باد لاستیک ها و بررسی مداوم آن ها راهکاری است که برای پیشگیری از بروز این مسئله باید در نظر داشته باشید.

 

 رفع صدای جیر جیر ماشین

 

۱۰. معیوب بودن لنت ترمز

یکی دیگر از قطعات اتومبیل که ممکن است صدای جیر جیر از آن به گوشتان رسد، لنت ترمز است؛ اگر لنت ها نو باشد، تمام شده باشد، شیء خارجی بین دیسک و لنت گیر کرده باشد، بیش از حد داغ شده باشد یا رطوبتی روی چرخ ها وجود داشته باشد احتمال تولید صدا در شروع حرکت و هنگام ترمز گرفتن وجود دارد. مراجعه به مکانیک متخصص جهت تعویض لنت ها اقدامی است که باید برای رفع این مشکل انجام دهید.

 

۱۱. خرابی تسمه دینام

خرابی تسمه دینام را می توان یکی از متداول ترین علل ایجاد صدای جیر جیر خودرو دانست. این قطعه برق مورد نیاز ماشین را تامین کرده و قدرت موتور را به دینام منقل می کند. اگر تسمه دینام شل باشد یا به دلیل سوختگی و خوردگی آسیب فیزیکی دیده باشد ممکن است صداهای عجیبی تولید کند. در صورت صدمه دیدن تسمه دینام بهتر است آن را تعویض کرده و اگر فقط شل شده است، آن را سفت کنید. تسمه دینام ۲۰۶ کد ۱۵۶۵، تسمه دینام پراید کد ۸۹۰ و سایر قطعات یدکی خودرو را از وب سایت HPC تهیه کنید.

 

۱۲. مشکل در سیستم فرمان

از دیگر دلایل صدای جیر جیر، وجود مشکل در سیستم فرمان اتومبیل است؛ اگر سطح مایع موجود در فرمان برقی کم باشد یا نشتی داشته باشد، پمپ یا شلنگ معیوب باشد یا نقصی در دنده فرمان وجود داشته باشد صدای جیر جیر به گوش می رسد. چنانچه از خودرو صفر شما این صداها شنیده می شود، جای نگرانی نیست. علت آن اصطکاک بدنه فرمان بوده و پس از مدتی بر طرف خواهد شد. اما سایر مسائل مربوط به سیستم فرمان حتما باید توسط فرد متخصص و باتجربه مورد بررسی قرار گیرد.

 

علت جیر جیر خودرو در سرعت بالا چیست؟

معیوب بودن تسمه تایم می تواند منجر به تولید صدای جیر جیر در سرعت بالا شود. از این رو لازم است این قطعه به طور منظم بررسی و در صورت معیوب بودن تعویض گردد.

 

چرا در سرعت پایین صدای جیر جیر ماشین شنیده می‌شود؟

چنانچه در سرعت پایین صدای جیر جیر می شنوید، احتمالا مشکلی در لنت ترمز یا دیسک ترمز خودرو شما وجود دارد. روانکاری نامناسب، جنس لنت ها و وجود رطوبت یا گرد و خاک از جمله عواملی هستند که در خرابی لنت ها موثرند.

 

آیا صدای جیر جیر خودرو فقط در زمان حرکت است یا در هنگام شروع به حرکت هم ممکن است این صدا تولید شود؟

این صدا در هر دو حالت ممکن است به گوش رسد. مشکلاتی که برای لاستیک های خودرو پیش می آید، خراب شدن دینام، وجود مشکل در سیستم تعلیق و خرابی لنت های ترمز را می توان از دلایل تولید صدای جیر جیر در شروع حرکت دانست.

 

جمع بندی

حال که تا انتهای مطلب همراه ما بودید قطعا با اصلی ترین دلایل صدای جیر جیر خودرو و راه های رفع این مشکل آشنا شدید. به این ترتیب می توانید در صورت شنیدن این صدا، عوامل را بررسی و شناسی کرده و مسئله را بر طرف کنید. برای پیشگیری از ایجاد صدای جیر جیر باید مایعات اتومبیل، فشار باد لاستیک و برق خودرو را به طور مرتب بررسی کنید. توجه به چراغ های هشدار دهنده صفحه کیلومتر، تخلیه بار اضافی صندوق عقب ماشین و رانندگی ایمن با سرعت مناسب به ویژه در جاده های ناهموار از دیگر اقداماتی است که باید انجام دهید.

HPC بازدید : 33 چهارشنبه 26 مهر 1402 نظرات (0)

هر خودرو از اجزا و قطعات متعددی ساخته شده که برخی از آن ها مصرفی بوده و پس از مدتی استفاده فرسوده شده و باید تعویض شوند. شمع خودرو یکی از همین قطعات است؛ درست کار نکردن شمع می تواند اختلالاتی را در عملکرد سایر اجزای خودرو به وجود آورد. در این مطلب نشانه های فرا رسیدن زمان تعویض شمع را بررسی کرده و چگونگی تعویض شمع توسط خودتان را آموزش می دهیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

شمع خودرو و کاربرد آن

شمع قطعه ای است که در سیلندر اتومبیل قرار گرفته و در ساختار خود دو الکتورد مجزا داشته که شکاف کوچکی بین آن ها وجود دارد. وظیفه این قطعه انتقال جریان الکتریکی از سیستم احتراق به محفظه احتراق موتور است. جرقه ایجاد شده منجر به انفجار مخلوط سوخت و هوای فشرده می شود و روشن شدن موتور را در پی دارد. در صورت درست بودن شرایط، پیستون ها به حرکت آمده، موتور روشن می شود و مخلوط سوخت و هوا به آرامی می سوزد.
شمع ها علاوه بر تحمل گرما و فشار زیاد درون سیلندر و تامین جرقه، وظیفه از بین بردن رسوبات حاصل از مواد افزودنی سوخت یا سایر آلاینده ها را نیز بر عهده دارند.

 

چرا شمع نیاز به تعویض دارد؟

اگر شمع نتواند جرقه مورد نیاز را تامین کند، طبیعتا اتومبیل روشن نخواهد شد. از این رو سالم بودن شمع تاثیر مستقیم بر عملکرد موتور دارد؛ ضعیف یا معیوب بودن شمع سبب بروز احتراق ناقص یا میس فایر هنگام استارت زدن و شتاب گرفتن خودرو می شود. در این وضعیت مقدار زیادی سوخت هدر رفته و خودرو نمی تواند قدرت خود را حفظ کند.
علاوه بر لزوم تعویض شمع در صورت خرابی، اگر مدت طولانی است که از شمع ها استفاده می کنید نیز باید به فکر تعویض آن ها باشید. شمع ها به طور مداوم با مخلوط سوخت و هوا در تماس هستند و پس از مدتی رسوبات حاصل از این تعامل روی آن ها جمع می شود که احتراق زودتر از موعد سوخت را به دنبال دارد. در نتیجه تامین انرژی خودرو نامنظم خواهد بود.
نکته مهم دیگر، منبسط شدن شکاف شمع در شمع های فرسوده و کهنه است؛ این شکاف محل عبور جریان الکتریکی هنگام جرقه زدن است تا شرایط برای احتراق کامل به خوبی فراهم شود. به مرور زمان حرارت شدید، کثیفی، ساییدگی و فرسودگی سبب بزرگ شدن این شکاف شده و به این ترتیب احتراق به طور ناقص و نامنظم رخ می دهد.

 

زمان تعویض شمع خودرو

این قطعه مانند بسیاری از اجزای خودرو نیاز به تعویض زود هنگام و مداوم نداشته و پس از چند سال استفاده تعویض آن الزامی می شود. به طور کلی توصیه می شود که پس از طی ۵۰۰۰۰ کیلومتر نسبت به بررسی و تعویض شمع های اتومبیلتان اقدام نمایید. از دیگر عوامل موثر در طول عمر شمع ها، جنس شمع است؛ به عنوان مثال شمع های مسی نسبت به انواع ساخته شده از مواد باکیفیت تر و مقاوم تر، طول عمر کم تری دارند.

 

نشانه‌هایی که می‌گویند وقت تعویض شمع است

اگرچه بهتر است شمع ها را پیش از آن که ناچار به انجام این کار شوید، تعویض کنید اما گاهی اوقات ممکن است این قطعه زودتر از آن چه شما پیش بینی کرده اید خراب شود. در این صورت با شناخت نشانه ها و علائم می توانید عیب یابی کرده و مشکل را بر طرف کنید. در ادامه برخی از نشانه های خرابی شمع را بررسی کرده ایم:

 

۱. ماشین به سختی روشن می‌شود

هرگاه با مشکل روشن نشدن اتومبیل مواجه می شوید، اولین احتمالی که به سراغ بررسی آن می روید، باتری خودرو است. اما اگر از سلامت باتری مطمئن هستید، باید وضعیت شمع ها را چک کنید. فرسودگی شمع ها یا مسدود شدن آن ها تامین جرقه برای روشن شدن اتومبیل را مختل می کند و موتور برای روشن شدن باید فشار بیشتری را متحمل شود.

 

۲. احتراق ناقص یا میس‌فایر صورت گرفته است

کاربردهای واشر را می‌توان به طور کلی در سه دسته جا داد:

 

۳. مصرف سوخت بالا می‌رود

فرسودگی شمع فشار زیادی به موتور وارد کرده و باعث می شود موتور بیش از توان خود کار کند. دلیل آن هم ناتوانی شمع معیوب در سوزاندن کامل سوخت درون محفظه احتراق است. بنابراین بنزین زیادی هدر می رود. در نتجیه بالا رفتن ناگهانی و بی دلیل مصرف سوخت اتومبیل می تواند نشانه دیگری برای خرابی شمع باشد.

 

۴. موتور در هنگام در جا کار کردن صدای بلندی دارد

اگر در حالت کار کردن در حالت در جا صدای کوبش، تق تق یا تلق تلق از موتور به گوشتان رسید، احتمال دارد که مشکل از شمع های خودرو باشد.

 

نحوه تعویض شمع خودرو

 

۵. اتومبیل به‌سختی گاز می‌خورد یا شتاب می‌گیرد

گاهی اوقات ممکن است احساس کنید هنگام گاز دادن ماشین به سختی شتاب می گیرد؛ در این صورت باید به سراغ بررسی شمع ها بروید. چرا که شمع کهنه یا معیوب نمی تواند جرقه ای که مخلوط سوخت و هوا برای اشتعال در محفظه احتراق نیاز دارند را تامین کند.

 

۶. صدای موتور بلندتر از حد معمول است

هرگاه صدای موتور از حالت عادی بیشتر شد، باید این احتمال را در نظر بگیرید که شمع ها دچار مشکل شده اند. این مسئله در ماشین های چهار، شش و هشت سیلدر اتفاق افتاده و تفاوتی ندارد. بروز اختلال در عملکرد یکی از سیلندرها بر کارایی سیلندرهای دیگر نیز اثر گذاشته و سبب ایجاد صداهای غیر عادی مانند تلق تلق می شود.

 

۷. چراغ چک موتور روشن می‌شود

چراغ چک بروز مشکلات مختلف در قطعات خودرو را هشدار داده و هر خطایی را با یک کد نمایش می دهد. در صورت خرابی شمع ها نیز چراغ چک روشن می شود. بنابراین بهتر است به یک مکانیک باتجربه مراجعه کنید تا وضعیت سلامت شمع و سایر قطعات را بررسی کرده و اگر مشکل از شمع ها است، آن ها را تعویض کند.

 

آیا شمع باید سرویس شود؟

یکی از کارهایی که به افزایش طول عمر شمع ها کمک می کند، تمیز کردن آن ها است. رسوبات و آلودگی هایی که به مرور روی شمع ها انباشته شده و آن ها را مسدود می کند، سبب فرسودگی این قطعه شده و به همین دلیل رسیدگی و تمیز کردن این قطعه برای طولانی تر کردن عمر آن ضروری است.

 

نحوه تعویض شمع خودرو مرحله به مرحله

پیشنهاد می شود برای تعویض شمع ها به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید اما با این حال اگر به تعمیرات علاقه داشته و از مسائل فنی سر در می آورید می توانید با انجام مراحل زیر، خودتان نسبت به تعویض شمع ها اقدام نمایید:

 

۱. قبل از هر چیز ایمنی را رعایت کنید

ابتدا اتومبیل خود را در محلی صاف و خشک پارک کرده و از خنک بودن موتور مطمئن شوید. محفظه موتور باید تمیز و عاری از هر گونه آلودگی باشد تا هنگام تعویض شمع هیچ ماده اضافه ای وارد سیلندرها نشود. همچنین هنگام جدا کردن باتری مراقب باشید در پایانه های مثبت و منفی اتصال کوتاه ایجاد نشود.

 

۲. وایر شمع را بردارید

هنگام جدا کردن وایر توجه داشته باشید که صدمه ای به روکش لاستیکی وارد نشده و پایانه وایر (سیم) از انتهای وایر پاره نشود. در صورت آسیب دیدگی روکش سیم حتما از انبردست استفاده کنید. برای جدا کردن وایر از شمع لازم است روکش را به جلو و عقب بپچیانید. دقت کنید که ترمینال فلزی متصل به شمع درون روکش نیز آسیب نبیند. چرا که ممکن است بعدها سبب احتراق ناقص شود. چنانچه ۵ تا ۷ سال است که از وایر شمع فعلی استفاده می کنید حتما آن ها را تعویض کنید.

 

۳. کویل شمع را بردارید

کویل به طور مستقیم به انتهای شمع وصل شده و دارای روکش لاستیکی عایق است. برای برداشتن کویل شمع لازم است به کمک یک پیچ گوشتی کوچک زبانه قفل را فشار داده و کانکتور برق را از کویل احتراق جدا کنید. پس از آن باید پیچ نگهدارنده را برداشته و سیم پیچ را یک چهارم دور بچرخانید تا باز شود. حال کافی است کویل را به سمت بالا کشیده و جدا کنید. در صورتی که کوئل فرسوده شده است، این قطعه را نیز تعویض نمایید.

 

۴. شمع را باز کنید

به وسیله آچار بکس بلند شمع را شمع را نیم دور خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. اگر حس کردید با تکان دادن به سمت عقب و جلو شمع آزاد نشده و نمی توانید آن را بچرخانید، دست از تلاش بردارید و اجازه دهید یک تعمیرکار ماهر این کار را انجام دهد. زیرا احتمال آسیب دیدن شیارهای سرسیلندر وجود داشته و برای تعمیر آن باید موتور به طور کامل پیاده شود که بسیار هزینه بر است.

 

۵. شمع‌های جدید را نصب کنید

نکته مهمی که در این مرحله باید در نظر داشته باشید، ترتیب خاص تولید جرقه شمع ها است. بنابراین اگر آن ها را همزمان جدا می کنید باید حتما علامت گذاری کنید تا بتوانید شمع های جدید را در جای درست خود قرار دهید.
شمع های جدید باید دارای رزوه های سالم و موازی و الکترودهای سالم باشند و شکستگی، شکاف یا خراشی در عایق سیم یا روکش کویل وجود نداشته باشد. همچنین اندازه شکاف شمع های جدید باید با شمع های قدیمی برابر باشد. برای نصب شمع ها از آچار گشتاور استفاده کنید.

 

۶. کویل‌ها را سرجایشان قرار دهید

حال باید تمام قطعاتی که جدا کرده بودید را مجددا در جای خود قرار دهید؛ کمی گریس وایر شمع را به روکش وایر یا کویل زده و آن ها نصب کنید. هر وایر باید به شمع مربوط به خود وصل شود. پیچ نگهدارنده، کانکتور الکتریکی و باتری را نیز دوباره در جای خود قرار دهید.

 

۷. موتور را روشن کنید

پس از نصب تمام قطعات در جای خود استارت بزنید؛ اگر مشکلی وجود نداشت یعنی کار تمام شده است اما اگر چراغ چ روشن شد باید خودرو را به تعمییرگاه برده و از مکانیک بخواهید آن را عیب یابی کند. چشمک زدن چراغ چک می تواند نشانه احتراق ناقص در سیلندر باشد. رانندگی مسافت طولانی در چنین وضعیتی کار درستی نیست؛ زیرا ممکن است سبب آسیب به مبدل کاتالیست شود.

 

جمع بندی

شمع یکی از اجزای مهم و تاثیرگذار در عملکرد صحیح اتومبیل است و باید پس از طی ۵۰ هزار کیلومتر یا ۵ تا ۷ سال استفاده تعویض شود. هرگز با شمع خراب رانندگی نکنید چرا که این کار به سایر قطعات خودرو آسیب می زند. برای خرید شمع دو پلاتین، شمع سوپر تک پلاتین، شمع سی ان جی و شمع یورو ۴ می توانید به فروشگاه اینترنتی لوازم و قطعات یدکی HPC مراجعه کرده و انواع قطعات را به طور عمده و با ضمانت مرجوعی خریداری کنید.

HPC بازدید : 32 شنبه 15 مهر 1402 نظرات (0)

یکی از عناصر مهم و تاثیرگذار در عملکرد بهینه و طول عمر خودرو سیستم سوخت رسانی است. با این حال این احتمال وجود دارد که آلودگی های مختلف وارد مخزن سوخت شده و مشکلاتی را به وجود آورند. یکی از متداول ترین و در عین حال دردسرسازترین ناخالصی ها، آب است. وقتی آب به مخزن سوخت راه پیدا می کند، اجزای مختلف موتور را تحت تاثیر قرار داده و عملکرد طبیعی اتومبیل را مختل می سازد. در این مطلب نشانه های وجود آب در باک بنزین را بررسی کرده و همین طور نحوه تخلیه آب و راه های جلوگیری از ورود آن به داخل مخزن سوخت را توضیح داده ایم.

 

نشانه های وجود آب در باک بنزین

در صورتی که نفوذ آب به درون باک بنزین زود تشخیص داده شود، می توان از صدمه دیدن سیستم سوخت رسانی خودرو جلوگیری کرد. بنابراین باید به علائم و نشانه ها توجه کرده و در نظر داشته باشید که چشم پوشی از همین نشانه های به ظاهر کوچک می تواند سبب بروز مشکلات جدی شود.
علائمی که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم، رایج ترین نشانه های وجود آب در مخزن بنزین ماشین بوده و در صورت مشاهده یک یا چند مورد از این علائم لازم است در اولین فرصت نسبت به تخلیه آب و رفع مشکل اقدام کنید. اگر با سوخت آلوده به رانندگی خود ادامه دهید، موتور و سیستم سوخت خودرو آسیب دیده و هزینه زیادی را برای تعمیر به شما تحمیل می کند.

 

سوخت ناقص و لرزش موتور

اگر سوخت درون باک با آب مخلوط شده باشد، اختلالاتی در فرایند احتراق در موتور ایجاد شده و سوخت ناقص می سوزد. سر و صدایی که از موتور شنیده می شود، بوی غیر عادی و افزایش دود خارج شده از اگزوز از جمله نشانه های ناقص سوختن بنزین و وجود آب در مخزن سوخت است. لرزش خودرو در حالت درجا نیز علامت دیگری است که نشان از وجود آب در باک بنزین دارد.

 

راندمان ضعیف سوخت

از جمله عواملی که موجب کاهش راندمان سوخت می شود، وجود آب در باک بنزین است. اگر اخیرا تعداد دفعات مراجعه شما به پمپ بنزین افزایش یافته و یا مسافتی که با یک باک بنزین طی می کنید نسبت به قبل کمتر شده است، این احتمال وجود دارد که آب وارد مخزن بنزین خودروتان شده باشد.

 

مشکل در استارت زدن

بروز مشکل در استارت زدن یکی دیگر از علائم وجود آب در باک است؛ اگر اتومبیل شما به سختی استارت می خورد یا ریپ می زند و یا حتی پس از تلاش های متوالی روشن نمی شود، این احتمال قوت می یابد.

 

صداهای عجیب موتور

صداهای غیر عادی مانند تق تق یا پینگ که از موتور به گوش می رسد، ممکن است به دلیل آب موجود در باک بنزین باشد. علامت دیگر، شنیده شدن صدای ضربات متناوب از موتور هنگام شتاب گیری خودرو است.

 

روشن شدن چراغ چک

در خودروهای مدرن و امروزی می توان به کمک سیستم عیب یابی داخلی مشکلاتی که در اثر سوخت آلوده به آب ایجاد می شود را تشخیص داد. بروز این گونه ایرادات از طریق روشن شدن چراغ چک موتور یا دیگر چراغ های هشدار داشبورد اطلاع داده می شود.

 

مشاهده قطرات آب روی فیلتر سوخت

اگر بر روی فیلتر سوخت ماشینتان قطرات آب مشاهده کردید، حتما آب به درون باک بنزین نفوذ کرده و سوخت آلوده به آب است.
برای آن که از وجود آب و سایر آلودگی ها در مخزن سوخت خودرو مطلع شوید می توانید از خمیر آب یاب استفاده کنید. کافی است خمیر را روی میله اندازه گیری قرار داده و آن را در باک بنزین فرو کنید. تغییر رنگ دادن خمیر نشانه وجود آب در مخزن است.

 

چگونه آب را از باک بنزین خارج کنیم؟

 

چگونه آب را از باک بنزین خارج کنیم؟

به منظور رفع مشکلاتی که در اثر وجود آب در باک ایجاد شده و جلوگیری از صدمه بیشتر به سیستم سوخت خودرو باید فورا نسبت به تخلیه آب موجود در مخزن اقدام کنید. در ادامه چند نمونه از روش های خارج کردن آب از باک بنزین خودرو را بررسی خواهیم کرد.

 

استفاده از افزودنی‌های سوخت

برخی افزودنی های سوخت موجود در بازار مختص حذف آب از سیستم سوخت هستند. این افزودنی ها با شکستن مولکول های آب، شرایط ترکیب آن ها با سوخت را فراهم کرده تا در زمان فعالیت موتور بسوزند.

 

استفاده از پمپ دستی

چنانچه مقدار آب موجود در باک کم است، می توانید برای تخلیه آن از پمپ دستی استفاده کنید. تنها نکته ای که باید در نظر بگیرید رسیدن شلنگ پمپ به کف باک است؛ چرا که آب از بنزین سنگین تر بوده و طبیعتا پایین تر از آن قرار می گیرد.

 

تخلیه کامل باک بنزین

در صورتی که میزان آب موجود در مخزن سوخت زیاد باشد، توصیه می شود مخزن را به طور کامل تخلیه کنید. برای تخلیه مخزن ابتدا ظرفی را در زیر زهکشی اتومبیل در محل پلاگین تخلیه قرار داده و سپس با برداشتن پلاگین تخلیه راه را برای خروج مخلوط سخت و آب باز کنید.

 

تعویض فیلتر بنزین

اگر از رسیدن آب به فیلتر بنزین مطمئن نیستید، پیشنهاد می شود فیلتر را تعویض کنید. گرفتگی و خرابی فیلتر بنزین مشکلات متعددی را به دنبال داشته و مانع از جریان مناسب سوخت می شود.

پس از تخلیه باک بنزین باید آن را کاملا خشک کنید. بدین منظور می توانید از یک پارچه یا حوله استفاده کنید یا درپوش مخزن را جهت تبخیر رطوبت برای مدتی باز بگذارید.

 

چطور از ورود آب به باک بنزین جلوگیری کنیم؟

رعایت اصول و نکات مهمی که برای حفظ سلامت سیستم سوخت رسانی خودرو وجود دارد، منجر به عملکرد بهینه اتومبیل می شود. در ادامه به بررسی برخی از نکاتی که مانع از ورود آب به باک بنزین می شوند می پردازیم:

• برای سوخت گیری به جایگاه های معتبر و استاندارد مراجعه کنید تا احتمال وجود آب و آلودگی های دیگر در بنزین کاهش یابد.

• به منظور جلوگیری از تشکیل رسوبات و جمع شدن آب درون مخزن سوخت، به طور مرتب از افزودنی های مختص تمیز کردن سیستم سوخت رسانی استفاده کنید.

• تعویض به موقع فیلترهای سوخت نکته دیگری است که با رعایت آن می توانید مانع از گرفتگی لوله ها شوید.

• بررسی منظم سیستم سوخت از لحاظ نشتی، آسیب دیدگی لوله ها و بوهای غیرعادی می تواند به تشخیص زود هنگام مشکلات احتمالی کمک کند.

• توجه داشته باشید که پس از سوخت گیری درپوش باک بنزین به طور کامل بسته شده باشد تا آب و آلودگی های دیگر وارد مخزن نشود.

 

آیا رانندگی با وسیله نقلیه ای که در باکش آب وجود دارد، ایمن است؟

وجود آب در مخزن بنزین می تواند به خاموش شدن موتور حین حرکت و خرابی آن منجر شود. به همین دلیل توصیه نمی شود با این وضعیت رانندگی کنید. رانندگی در چنین شرایطی موجب آسیب دیدن موتور خواهد شد. بنابراین حتما در اولین فرصت نسبت به رفع مشکل اقدام کنید.

 

آیا وجود آب در مخزن بنزین، باعث زنگ‌زدگی باک می‌شود؟

بله؛ نفوذ آب به باک و تجمع آن خوردگی و زنگ زدگی اجزای فلزی سیستم سوخت مانند پمپ و لوله های انتقال بنزین را به دنبال داشته و همچنین منجر به کاهش طول عمر باک می شود.

 

جمع بندی

آب موجود در مخزن سوخت بر عملکرد و طول عمر ماشین اثرات مخربی داشته و عدم توجه و رسیدگی به این مسئله آسیب موتور، هزینه گزاف تعمیرات و خطرات ایمنی را به دنبال دارد. بررسی مداوم سیستم سوخت خودرو سلامت موتور و عملکرد بهینه آن را حفظ کرده و در عیب یابی خودرو و اقدام به موقع جهت رفع مشکل، موثر است. چنانچه برای تعمیر سیستم سوخت به تعویض پمپ بنزین نیاز داشتید می توانید به فروشگاه اینترنتی اچ پی سی مراجعه کرده و پمپ و درجه داخل باک پژو ۴۰۵ جدید، پمپ بنزین پراید انژکتور، پمپ و درجه داخل باک پژو ٢٠۶ و … را خریداری نمایید.

HPC بازدید : 34 چهارشنبه 25 مرداد 1402 نظرات (0)

بوق خودرو وسیله ای کاربردی است که در همه اتومبیل ها فارغ از نوع و مدل و قیمت وجود دارد. این وسیله به لحاظ حفظ ایمنی بسیار اهمیت داشته و ابزاری جهت هشدار و اطلاع رسانی به ویژه در هنگام مواجهه با خطر است. با وجود تغییرات و پیشرفت هایی که در فرایند تولید خودرو صورت گرفته، فناوری مورد استفاده در سیستم بوق ماشین تغییر چندانی نداشته و تفاوت زیادی میان بوق خودروهای امروزی و اتومبیل های قدیمی تر وجود ندارد. در ادامه این مطلب ابتدا به معرفی انواع بوق و نحوه عملکرد آن پرداخته و سپس به طور کامل نکاتی که باید هنگام خرید بوق در نظر بگیرید را بررسی خواهیم کرد.

 

نخستین بوق ها

در سال ۱۹۰۸ میلادی نخستین بوق ها که با سلول های خشک 6 ولتی کار میکردند، روی دوچرخه و ماشین نصب شدند. دو سال بعد یعنی در سال ۱۹۱۰ میلادی اولین بوق استاندارد توسط الیور لوکاس در بیرمنگام انگلستان تولید شد. در ۱۹۱۱ فناوری بوق ها تغییر کرد و بوق هایی که منبع تغذیه شان باتری های قابل شارژ بود تولید و معرفی شدند.

 

انواع بوق خودرو

دسته بندی های مختلفی را می توان برای بوق خودرو در نظر گرفت. به لحاظ نحوه تولید صدا بوق ها دارای دو نوع بادی و الکتریکی هستند. نوع بادی بوق ها در خودروهای سنگین و مدل الکتریکی آن ها در ماشین های سواری به کار برده می شوند.
تقسیم بندی دیگر بوق ها، بر اساس شکل ظاهری آن ها است؛ بوق دیسکی، بوق حلزونی و بوق ۱۰۱۱ انواع بوق ها از نظر شکل ظاهری هستند.
پارامتر دیگر دسته بندی بوق ها، فرکانس تولید صدای بوق است. این ویژگی در خودروهای مختلف متفاوت بوده و به همین دلیل بوق پژویی، بوق بنزی، بوق شورلتی و … فرکانس صدای متفاوتی دارند.
نکته بعدی تک بوق یا جفت بوق بودن اتومبیل است؛ برخی خودروها بوق تک داشته و تنها توانایی تولید یک فرکانس صدا را دارند؛ در حالی که نوع دیگری از اتومبیل ها هستند که بوق جفت داشته و یکی از آن ها صدایی با فرکانس بالاتر و دیگری صدایی با فرکانس پایین تر تولید می کند. ترکیب این دو فرکانس وضوح و شفافیت صدای بوق را افزایش می دهد.
بوق های الکتروموتوری، مغناطیسی و آژیری طبقه بندی دیگری از بوق ها به شمار می روند؛ نوع الکتروموتوری بوق ها امروزه کاربردی نداشته و در اغلب خودروها از بوق مغناطیسی استفاده می شود. بوق های آژیری نیز در آمبولانس ها و ماشین های آتش نشانی به کار می روند.

 

بوق ارتعاشی

بوق هایی که در اتومبیل های امروزی به کار گرفته می شوند از نوع بوق ارتعاشی بوده که در ادامه اجزا و عملکرد آن را بررسی خواهیم کرد:

 

اجزای بوق ارتعاشی خودرو

• صفحه ارتعاش گر یا دیافراگم

• آرمیچر (میله ای که سبب ارتعاش دیافراگم شده و پیچ و مهره های آن را تنظیم می کند)

• قرقره و سیم پیچ تولید کننده میدان مغناطیسی

• پلاتین های مثبت و منفی و خازن های مربوط به آن ها

• بلندگوی بوق

 

عملکرد بوق ارتعاشی خودرو به چه صورت است؟

وقتی دکمه بوق را فشار می دهید، جریان برق از باتری به بوق می رسد. این جریان از سیم پیچ داخلی بوق عبور کرده و یک میدان مغناطیسی به وجود می آورد. میدان ایجاد شده آرمیچر را جذب کرده، به دیافراگم وصل شده و آن را به سمت جلو می برد. وقتی صفحه ارتعاش گر جلو می رود، آرمیچر به کمک زائده کناری خود پلاتین بوق را باز می کند. به این ترتیب با قطع مدار، میله ارتعاش دهنده دیافراگم (آرمیچر) به جای قبلی خود باز می گردد.

 

هنگام خرید بوق خودرو به چه نکاتی باید توجه کرد؟

 

هنگام خرید بوق خودرو به چه نکاتی باید توجه کرد؟

مناسب بودن مدل بوق با نوع اتومبیل

اگر بوق اتومبیل شما دچار مشکل شد و نیاز به تعویض آن داشتید، اولین نکته ای که باید هنگام خرید بوق جدید به آن توجه کنید، تناسب مدل بوق با مدل و نوع برند خودروتان است. گروهی از بوق ها با انواع خودروهای داخلی و خارجی سازگار بوده و قابل استفاده در هر ماشینی هستند اما نوع دیگری از بوق ها صرفا مختص تعداد مشخصی از اتومبیل ها بوده و برای هر ماشینی کاربرد نخواهند داشت.

 

ولتاژ مصرفی بوق

ولتاژ مصرفی بوق مسئله دیگری است که باید در نظر گرفته شود. بهترین و مناسب ترین نوع بوق ها، مدل هایی با ولتاژ ۱۲ ولت هستند. برق مورد نیاز این بوق ها از باتری خودرو تامین شده و نیازی نیست از اینورتر و قطعات جانبی آن استفاده شود.

 

میزان صدای تولیدی

بلندی صدای بوق بر حسب دسیبل محاسبه شده و بدیهی است هر چه این عدد بیشتر باشد، صدای بوق نیز بلندتر است بنابراین هنگام تهیه بوق جدید حتما به این نکته توجه کرده و بوقی که میزان صدای آن در بازه شنوایی انسان است را انتخاب نمایید.

 

قیمت بوق خودرو

برند تولیدکننده، مدل و حجم صدای خروجی بوق عواملی هستند بر قیمت بوق تاثیر مستقیم دارند. با این حال پیشنهاد می کنیم حتما از برندهای معتبر و باکیفیت استفاده کرده و بخاطر اختلاف قیمت به سراغ نمونه های تقلبی و متفرقه نروید. طبیعتا برندهای معتبر طول عمر بالاتری نیز داشته و در دراز مدت به صرفه تر هستند. یکی دیگر از موارد تاثیرگذار بر قیمت بود، استقاده از رله تقویت کننده است. همچنین بوق هایی که دارای دو نوع صدای بم و زیر هستند، قیمت بالاتری نسبت به سایر بوق ها دارند.

 

روش های زیاد کردن و تقویت صدای بوق

اگر از بلندی صدای بوق اتومبیل خود راضی نیستید و قصد تقویت و افزایش صدای آن را دارید، باید از تعداد بوق های بیشتری استفاده کنید. توجه کنید برای اینکه صداهای مختلفی هنگام بوق زدن ایجاد نشود، این بوق ها حتما باید همگی از یک برند و یک مدل باشند. همچنین با استفاده از پیچ های تعبیه شده در بوق ها، می توان کیفیت و نوع صدای آن ها را تنظیم کرد.

 

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم اطلاعات جامعی درباره انواع بوق و نکاتی که هنگام خرید این قطعه باید به آن توجه کنید، ارائه دهیم. تناسب مدل ماشین با نوع بوق، فرکانس صدای بوق، ولتاژ مصرفی و قیمت بوق چهار پارامتر مهم در انتخاب بوق مناسب به شمار می روند. برای خرید لوازم یدکی خودرو می توانید به سراغ فروشگاه های حضوری و غیر حضوری (آنلاین) بروید. فروشگاه اینترنتی قطعات یدکی HPC یکی از واردکنندگان فعال با بیش از سی سال سابقه در صنعت لوازم یدکی می باشد. برای خرید عمده بوق پراید، بوق ۴۰۵ و بوق ۲۰۶ می توانید به سایت این مجموعه مراجعه کرده و قطعات مورد نیاز خود را با بالاترین کیفیت و گارانتی مرجوعی تهیه کنید.

HPC بازدید : 27 شنبه 14 مرداد 1402 نظرات (0)

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که با مشکل گاز نخوردن خودرو مواجه شده باشید؛ این مسئله دلایل گوناگونی داشته و آشنایی با این دلایل به عیب یابی بهتر مشکل و بر طرف ساختن آن کمک می کند. به طور کلی هر چه اطلاعات فنی شما درباره اتومبیل بیشتر باشد، رانندگی ایمن تر و با اطمینان خاطر بیشتری خواهید داشت و می توانید در هنگام بروز مشکل خونسردی خود را حفظ کرده و بدون استرس و با آرامش بیشتر به دنبال رفع ایراد پیش آمده باشید. در این مقاله به طور اختصاصی به بررسی علل گاز نخوردن ماشین در حالت عادی می پردازیم و همچنین دلایل بروز این مشکل در سربالایی ها را نیز توضیح خواهیم داد. بنابراین اگر می خواهید اطلاعات کافی درباره این موضوع به دست آورده و بدانید که در چنین مواقعی باید چه کاری انجام دهید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

چرا ماشین گاز نمی‌خورد؟

زمانی که شتاب خودرو از حالت معمول کمتر است و با فشار دادن پدال گاز تغییری در آن ایجاد نمی شود، اصطلاحا گفته می شود که ماشین گاز نمی خورد. چنانچه از آن دسته افرادی باشید که به طور معمول با سرعت بالا رانندگی می کنند، بلافاصله پس از فشردن پدال گاز متوجه وجود این مشکل خواهید شد.
در این بخش قصد داریم چند مورد از رایج ترین دلایل گاز نخوردن اتومبیل در مسیر سربالایی و مسیر عادی و صاف را بررسی کنیم:

• خرابی فیلتر هوا

• خرابی دیسک و صفحه

• کارایی نامناسب استپر موتور

• وجود مشکل در کمپرس سیلندر

• تمام شدن یا نامرغوب بودن روغن موتور

• وجود مشکل و خرابی در پمپ بنزین اتومبیل

 

خرابی فیلتر هوا

فیلتر هوای خودرو باید جریان ورودی هوا به داخل اتومبیل را کنترل کند. خرابی یا گرفتگی این قطعه سبب ورود مواد آلاینده به موتور شده و گاز نخوردن ماشین را در پی دارد. این مسئله هم در خودروهای انژکتوری و هم کاربراتوری اتفاق می افتد.

 

خرابی دیسک و صفحه

دیسک و صفحه اتومبیل از جمله قطعات مصرفی هستند که به مرور زمان دچار فرسودگی و تخریب می شوند؛ اگر دیسک وصفحه کلاچ ماشین تمام شود، ممکن است با گاز نخوردن ماشین مواجه شوید. با انجام سرویس دوره ای می توانید از به اتمام سیدن صفحه کلاچ مطلع شده و مانع از بروز اختلال در عملکرد خودروتان شوید.

 

کارایی نامناسب استپر موتور

یکی از قطعات مهمی که خراب شدن آن عملکرد موتور را نیز مختل می کند، استپر موتور است. از آن جایی که وظیفه شمع های خودرو و کوئل وایر شمع مرتبط با استپر بوده و این قطعات به استپر وابسته اند، بروز نقص در یکی از آن ها سبب تغییر وضعیت موتور شده و این مسئله ممکن است به گاز نخوردن ماشین منجر شود.

 

وجود مشکل در کمپرس سیلندر

از دیگر قطعاتی که در عملکرد صحیح موتور نقش دارند، سوپاپ ها و رینگ های اتومبیل بوده که کمپرس سیلندر بر آن ها اثرگذار است. از این رو معیوب شدن کمپرس سیلندر می تواند موجب گاز نخوردن خودرو شما شود. بنابراین بررسی وضعیت سلامت این قطعات از نکات حائز اهمیت در پیشگیری از بروز این مشکل به شمار می رود.

 

تمام شدن یا یا نامرغوب بودن روغن موتور

نوع روغن موتور مورد استفاده و تعویض به موقع آن یکی دیگر از مواردی است که باید برای جلوگیری از بروز مشکل در عملکرد موتور مورد توجه قرار گیرد. تعویض روغن موتور پس از طی مسافت مشخص از جمله اقدامات مهم و ضروری است که در صورت عدم رسیدگی به آن می تواند مشکلات متعددی از جمله گاز نخوردن خودرو را به دنبال داشته باشد.

 

وجود مشکل و خرابی در پمپ بنزین اتومبیل

پمپ بنزین اتومبیل وظیفه انتقال سوخت از باک به موتور را بر عهده دارد. چنانچه این قطعه خراب بوده و نتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند یا صافی بنزین تمیز نباشد، سوخت به طو کامل به موتور نرسیده و این احتمال وجود دارد که ماشین در گز خوردن با مشکل مواجه شود.

 

علل گاز نخوردن خودروهای انژکتوری

 

علل گاز نخوردن خودروهای انژکتوری

علاوه بر موارد گفته شده، دلایل دیگری نیز وجود دارند که می توانند سبب گاز نخوردن خودروهای انژکتوری شوند؛ برخی از عوامل عبارتند از:

• وجود مشکل در قطعه ECU

• کثیف شدن انژکتور خودرو

• خرابی سنسور گاز

• خرابی سنسور دور موتور

• خرابی مپ سنسور

• خرابی سنسور پدال گاز و کلاچ

 

وجود مشکل در قطعه ECU

کامپیوتر خودرو (ECU) وظیفه کنترل واکنش سنسورهای موتور را در ماشین های انژکتوری بر عهده داشته و همچنین نقش مهمی در سوخت رسانی به موتور دارد. اگر این قطعه خراب شود، مشکل گاز نخوردن خودرو و شتاب نداشتن آن رخ خواهد داد.

 

کثیف شدن انژکتور خودرو

وضعیت تمیز یا کثیف بودن انژکتور خودرو بر گاز خوردن آن تاثیر مستقیم دارد. اگر انژکتور اتومبیل شما کثیف شده و نیاز به رسیدگی دارد، حتما برای تمیز کردن آن به یک مکانیک باتجربه مراجعه نمایید.

 

خرابی سنسور گاز

یکی از تفاوت های خودروهای کاربراتوری با اتومبیل های اتوماتیک و انژکتوری در سنسورهای آن ها است. ماشین های اتوماتیک و انژکتوری سنسورهای گوناگونی دارد که یکی از آن ها، سنسور گاز است. این قطعه در نزدیکی استپر و روی دریچه گاز قرار داشته و پاشش سوخت انژکتورها را تنظیم و موقعیت دریچه گاز را به ECU اعلام می کند. خراب شدن این قطعه ممکن است به گاز نخوردن ماشین منجر شود.

 

خرابی سنسور دور موتور

دور موتور لحظه ای خودرو توسط سنسور دور موتور به ECU اعلام می شود. چنانچه ضعفی در این اطلاع رسانی وجود داشته باشد یا اختلالی در عملکرد این سنسور به وجود آید، اتومبیل شما با مشکلات متعددی از جمله گاز نخوردن مواجه خواهد شد.

 

خرابی سنسور پدال گاز و کلاچ

همان طور که از نام این قطعه پیدا است، سنسور پدال گاز یکی از تاثیرگذارترین اجزای خودرو در گاز خوردن ماشین است. بنابراین بروز هرگونه نقص و ایراد در سنسور گاز و کلاچ می تواند به طور مستقیم بر عملکرد خودرو اثر گذاشته و سبب گاز نخوردن موتور شود.

 

راه حل چیست؟

معاینه و بررسی مرتب قطعاتی که در گاز خوردن ماشین اثرگذارند، کمک می کند از وجود مشکلات احتمالی در این اجزا مطلع شده و با پیگیری مسئله، از گاز نخوردن خودرو جلوگیری کنید. نوع بنزین مصرفی نیز عامل دیگری است که در پیشگیری از بروز این مشکل نقش موثر دارد. با استفاده از بنزین با کیفیت (بنزین سوپر) می توانید تا حد زیادی مانع از وقوع این اتفاق شوید. در نظر داشته باشید که تشخیص وجود ایراد در قطعات ذکر شده و عیب یابی آن ها کار ساده ای نبوده و به بررسی تخصصی توسط یک کارشناس نیاز دارد. با این حال دانستن این نکات می تواند دید عمیق تر و بهتری نسبت مسئله پیش آمده به شما بدهد. گاز نخوردن ماشین به ویژه در مسیرهای شیب دار و سربالایی می تواند بسیار چالش برانگیز باشد؛ بنابراین آگاهی از علل و عواملی که باعث ایجاد این مشکل می شوند تا حد زیادی به مدیریت شرایط و و ضعیت پیش آمده کمک می کند.
اگر شما نیز با این مسئله رو به رو شدید و برای حل آن به تعویض یک یا چند قطعه مانند شمع سی ان جی، شمع یورو ۴، پمپ بنزین و صافی پژو ۴۰۵، پمپ و درجه داخل باک ۴۰۵ جدید و … نیاز داشتید می توانید به فروشگاه اینترنتی لوازم و قطعات یدکی اچ پی سی مراجعه کرده و قطعات مورد نیاز خود را تهیه نمایید.

HPC بازدید : 23 سه شنبه 03 مرداد 1402 نظرات (0)

به گوش رسیدن صداهای عجیب از خودرو اتفاق غیر عادی نبوده و بسیار رایج است؛ یکی از صداهای متداولی که شنیده می شود، صدای تق تق شبیه به در زدن است. این صدا نشانه بروز مشکل ناک زدن در خودرو شما بوده و در صورت عدم رسیدگی به آن می تواند آسیب های جدی برای اتومبیلتان به همراه داشته باشد. از این رو لازم است در صورت مشاهده این مشکل فورا نسبت به رفع آن اقدام کنید. در ادامه این مطلب عواملی که سبب ایجاد این مشکل می شود را بررسی کرده و با نحوه بر طرف کردن آن آشنا خواهیم شد.

 

ناک زدن خودرو یا ضربه موتور چیست؟

غیر یکنواخت سوختن سوخت درون سیلندرهای موتور، ناک زدن خودرو را در پی دارد. اگر درون سیلندرها هوا و سوخت به طور متعادل و با نسبت های مناسب وجود داشته باشد، سوختن آن به جای آن که یکباره باشد، مرحله به مرحله خواهد بود. به این ترتیب در هر مرحله از سوختن شوک کوچکی ایجاد شده که سبب اشتعال سوخت مرحله بعد می شود. چنانچه سوخت به شکل ناهموار و غیر یکنواختی سوخته و در زمان نامناسبی خاموش شود، ناک زدن یا تق تق موتور اتفاق می افتد. این مسئله علاوه بر تولید صدای آزاردهنده، به دیواره سیلندر و پیستون نیز صدمه می زند.

 

چه چیزی می‌تواند باعث ناک زدن خودرو شود؟

عوامل متعددی سبب خرابی موتور و ناک زدن آن می شود. در ادامه به بررسی برخی از مهم ترین علل بروز این مشکل می پردازیم:

 

خرابی شمع ها

وظیفه ایجاد جرقه و اشتعال مخلوط سوخت و هوای موجود در سیلندر بر عهده شمع ها است. بنابراین شمع قطعه ای بسیار مهم و تاثیرگذار در راه اندازی موتور اتومبیل به شمار می رود. این قطعه مصرفی بوده و در اثر استفاده به مرور زمان خراب می شود. طول عمر شمع ها به نوع آن ها و میزان استفاده از خودرو بستگی دارد اما به طور کلی توصیه می شود که پس از طی مسافت ۵۰ هزار کیلومتر آن را تعویض نمایید. چرا که رانندگی با شمع کهنه و معیوب قدرت موتور را کاهش می دهد.
در ماشین های مدرن و امروزی کامپیوتر وظیفه زمان بندی موتور را بر عهده داشته و به همین دلیل جرقه زنی شمع ها در زمان مشخصی اتفاق می افتد. با این وجود ممکن است به دلایل مختلف این جرقه در زمان درستی شکل نگرفته و انفجارهای متعدد در سیلندر و ناک زدن موتور را به دنبال داشته باشد.

 

سوخت با اکتان پایین

درجه بندی اکتان بنزین عرضه شده در جایگاه های سوخت متفاوت است. سوختی که اکتان بالاتری دارد، توان تحمل تراکم بیشتری پیش از اشتعال خواهد داشت. بنابراین اگر موتور خودرو شما به گونه ای طراحی شده که به سوختی با اکتان بالا نیاز دارد، نباید از بنزین معمولی استفاده کنید. بنزین با اکتان بالا نسبت به بنزین معمولی گران تر است اما استفاده از آن به ویژه در طولانی مدت صدای زیادی تولید کرده، به موتور آسیب زده و هزینه گزافی را برای تعمیرات به شما تحمیل می کند.
با بررسی دفترچه راهنمای خودرو می توانید به نوع سوخت مورد نظر اتومبیلتان پی ببرید. پیشنهاد می کنیم در صورتی که از موتور صدای تق تق به گوشتان رسید، از بنزینی با اکتان بالاتر در مرتبه بعدی سوخت گیری استفاده کرده یا به سراغ تقویت کننده اکتان رفته و به این ترتیب عملکرد موتور را ارتقا دهید. اگر پس از انجام این اقدامات همچنان مشکل ناک زدن ادامه داشت، ایراد از نوع سوخت نبوده و باید سایر عوامل را بررسی نمایید.

 

انباشته شدن کربن

وجود مواد کربن زدا در سوخت برای جلوگیری از مسدود شدن سیلندرها ضروری است. با انباشته شدن رسوبات کربنی در سیلندرها فضای لازم برای سوخت و هوا کاهش یافته و در نتیجه فشرده سازی افزایش می یابد. تغییرات در فشرده سازی علاوه بر اشغال حجم سیلندر، با تولید جرقه سبب اشتعال مستقیم سوخت شده و فرایند احتراق را با مشکل مواجه می سازد. آسیب رسیدن به سیلندرها نتیجه انباشته شدن رسوبات و ناک زدن موتور است. برای حل این مشکل کافی است سیلندرها توسط یک فرد متخصص تمیز شوند.

 

مخلوط هوای بدون چربی و سوخت

اگر مشکلی در سنسور اکسیژن، پمپ بنزین، انژکتورهای سوخت یا سنسور جریان هوای جرمی خودرو وجود داشته باشد، مخلوط هوا و سوخت بدون چربی در موتور جمع می شود که نه سوخت آن کافی است و نه هوای زیادی دارد. همین امر سرعت و زمان سوختن در سیلندرها را تحت تاثیر قرار داده و آن را کند می کند. در نتیجه انفجارهای متعددی رخ داده که به ناک زدن اتومبیل منجر می شود.

 

خرابی سنسور ناک

کامپیوتر ماشین های امروزی و مدرن نسبت هوا به سوخت، انژکتورهای سوخت و زمان بندی را تنظیم و کنترل کرده و به همین دلیل کوبش موتور که پیشتر در خودروهای قدیمی شاهد بودیم، در این اتومبیل ها به ندرت اتفاق می افتد. همچنین وجود سنسور ناک، در اطلاع رسانی به موقع بروز مشکل به واحد کنترل موتور بسیار موثر بوده و به رفع خودکار آن کمک می کند. اگر ایرادی در سنسور ضربه خودرو وجود داشته باشد، ممکن است مسئله کوبش موتور ایجاد شود. از این رو بررسی سنسور ناک امری ضروری است.

 

خرابی کشنده و قرقره تسمه

دلیل دیگری که می توان برای ناک زدن موتور در نظر گرفت، خرابی قطعاتی است که در کنار موتور کار می کنند. در پیرامون محفظه موتور قرقره هایی وجود دارد که با یک تسمه به هم متصل شده اند و این تسمه با فعالیت موتور، می چرخد. کشش مناسب تسمه نکته دیگری است که باید در صورت شنیدن صدای تق تق از موتور بررسی شود. در صورتی که تسمه کشش مناسب را دارا باشد، نرم و بدون صدای اضافه می چرخد و مشکلی به وجود نخواهد آورد. اما کشیده شدن آن عملکرد کشنده را نیز مختل می کند. همچنین خم شدن یکی از قرقره ها می تواند سبب ایجاد صدای تق تقی شود که معمولا با ناک زدن موتور اشتباه گرفته می شود.

 

نحوه رفع ناک زدن خودرو

 

بلبرینگ فرسوده

با حرکت پیستون ها به بالا و پایین، میل لنگ چرخیده و نیرو به چرخ ها منتقل می شود. برای آن که پیستون ها روان تر حرکت کنند از بلبرینگ های میله ای استفاده شده است اما مانند هر قطعه دیگر، گذر زمان سبب فرسودگی این قطعه شده و حتی ممکن است از جای اصلی خود خارج شوند. وقتی یاتاقان ها دچار فرسودگی شوند، پیستون متصل به میل لنگ تکان خورده و صدای تق تق از آن به گوش می رسد. برای رفع این مشکل باید یاتاقان ها را تعویض کرده یا کارهای دیگر روی پیستون ها و میل لنگ انجام داد.

 

سرسیلندر روغن کاری نشده

روغن کاری سیلندرها از جمله اقدامات ضروری برای حفظ عملکرد صحیح این قطعه به شمار می رود و عدم انجام این کار منجر به تولید صدای تق تق می شود. اگر سیلندر دچار نشتی شده باشد و روغن از دست دهد یا برای روان کاری آن از روغن نامرغوب و با نقطه اشتعال پایین استفاده شود، روان کاری به درستی انجام نخواهد شد. به همین دلیل است که خودروسازان استفاده از روغن موتور سنتتیک را پیشنهاد می دهند. همچنین چنانچه سرسیلندر به خوبی روغن کاری نشود، رینگ پیستون و دیواره سیلندر آسیب می بیند؛ بنابراین روغن کاری سرسیلندر در جلوگیری از ضربه خوردن پیستون بسیار مهم و تاثیرگذار است.

 

نحوه رفع ناک زدن خودرو

• استفاده از بنزین با اکتان بالا، نخستین اقدامی است که باید در جهت رفع مشکل ناک زدن موتور انجام شود. این نوع سوخت توانایی تحمل فشار بیشتری را پیش از احتراق دارد.

• تجمع رسوبات کربنی زمان بندی جرقه شمع را تغییر می دهد و به کارگیری مواد افزودنی تمیزکننده کربن مانع از اجتماع این رسوبات در بخش های مختلف موتور خودرو می شود. به این ترتیب با انجام این کار می توانید مشکل خرابی شمع ها و انباشه شدن کربن که در قسمت قبلی این مطلب توضیح داده شد را بر طرف سازید.

• از طریق تنظیم شمع ها و سیم های جدید نسبت به تنظیم موتور اتومبیل اقدام نمایید.

• تعویض مرتب و برنامه ریزی شده روغن موتور و کنترل سطح روغن مسئله دیگری است که باید به آن توجه شود. در صورتی که سطح روغن از میزان استاندارد آن کمتر باشد یا برای مدت طولانی از آن روغن استفاده شود، قطعاتی که در زمان بندی موتور نقش دارند به خوبی روغن کاری نخواهند شد.

 

سؤالات متداول

اگر از موتور صدای تق‌تق بشنوم، می‌توانم همچنان ماشینم را برانم؟

از آن جایی که منشا صدای تق تق اغلب وجود مشکل در اجزای داخلی موتور است، توصیه می کنیم چنانچه صدایی از موتور می شنوید، رانندگی را متوقف کنید. رانندگی در این شرایط می تواند آسیب بیشتری به اجزای خودرو وارد آورده و هزینه بیشتری را برای تعمیرات به شما تحمیل کند. چه بسا ممکن است شدت آسیب به حدی باشد که نیاز به تعویض قطعات پیدا کنید. یکی از نشانه های ناک زدن و کوبش موتور، روشن شدن چراغ چک اتومبیل است. لذا توصیه می کنیم در صورت مشاهده این مسئله در اولین فرصت پیگیری ها و اقدامات لازم را انجام دهید.

 

ذخایر کربن چیست؟

همان طور که اشاره کردیم، سوختن سوخت در موتور سبب ایجاد رسوبات کربنی یا لجن کربنی در سیلندرها شده و ممکن است فیلتر هوا یا انژکتور سوخت را نیز مسدود کند. به این ترتیب فشرده سازی در محفظه احتراق افزایش و فضای خالی کاهش می یابد. تغییر فشرده سازی بر فرایند اشتعال هوا و گاز درون سیلندر اثر گذاشته و موجب تولید صدای تق تق می شود. با افزودن ماده تمیزکننده پسماندهای کربنی به انژکتور سوخت می توان رسوباتی که در سیلندر جمع شده است را از بین برد.

 

چگونه می‌توانم ناک زدن خودرو را برطرف کنم؟

• استفاده از سوخت کافی با اکتان مناسب برای خودرو

• استفاده از شمع های مناسب برای اتومبیل

• بررسی و تنظیم زمان اشتعال جهت جلوگیری از انفجارهای متعدد

• به کارگیری اسکنر عیب یابی به منظور بررسی وضعیت موتور و اجزای آن

 

جمع بندی

اطلاع از علل ناک زدن خودرو و عواملی که سبب بروز این مشکل می شود، می تواند تا حد زیادی از وارد شدن آسیب جدی به موتور جلوگیری کند. با این حال چنانچه خودرو شما دچار این مشکل شد و برای رفع آن نیاز به خرید شمع سی ان جی، شمع یورو ۴، شمع دو پلاتین، پمپ و صافی پژو ۴۰۵، پمپ بنزین پراید کابراتوری و … داشتید می توانید به فروشگاه اینترنتی قطعات یدکی HPC مراجعه نمایید.

HPC بازدید : 33 شنبه 10 تیر 1402 نظرات (0)

برای آن که موتور خودرو با سایر اجزا و قطعات آن هماهنگ شود، به زمان بندی دقیقی نیاز است. ایجاد این هماهنگی به منظور تامین ایمنی راننده و سرنشینان در جاده بر عهده تسمه تایم اتومبیل است. عملکرد تسمه تایم، علائم خرابی این قطعه و نحوه تعویض آن از جمله مواردی است که قصد داریم در این مطلب به توضیح آن بپردازیم. پس برای آشنایی با این قطعه تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

تسمه تایم چیست؟

به لحاظ ظاهری تسمه تایم شبیه زنجیر دوچرخه بوده و وظیفه آن ایجاد هماهنگی بین اجزای متحرک داخلی موتور است. همچنین در برخی موارد برق رسانی به واتر پمپ، پمپ بنزین و پمپ انژکتور نیز بر عهده این قطعه است.
تسمه تایم قطعه ای لاستیکی با دندانه های سخت در یک سمت است که دور چرخ دنده های میل لنگ و میل بادامک قرار می گیرد. هماهنگ کردن حرکت میل لنگ و میل بادامک و همین طور باز و بسته شدن هماهنگ سوپاپ های ورودی و خروجی موتور با پیستون از جمله وظایفی است که این قطعه بر عهده دارد. چنانچه این هماهنگی بین میل لنگ و میل بادامک وجود نداشته باشد، عملکرد اتومبیل مختل خواهد شد.
باز شدن زودتر از موعد سوپاپ های ورودی، مخلوط سوخت و هوای زیادی را وارد محفظه احتراق کرده که نتیجه آن احتراق ضعیف و کاهش قدرت موتور است. زودتر باز شدن سوپاپ های خروجی یا اگزوز نیز موجب از بین رفتن فشار مورد نیاز محفظه احتراق شده و کاهش قدرت موتور را در پی دارد. همچنین در صورت عدم هماهنگی بین اجزای موتور، احتمال برخورد قطعات با هم و آسیب رساندن به یکدیگر افزایش می یابد.

 

تسمه تایم بهتر است یا زنجیر تایم؟

استفاده از تسمه تایم یا زنجیر تایم به مدل خودرو شما بستگی دارد؛ در برخی موارد ممکن است به جای تسمه تایم که لاستیکی است، از زنجیر تایم که یک زنجیر فلزی است، استفاده شود. کاربرد هر دو قطعه یکی است اما از دهه ۱۹۶۰ میلادی به دلیل وزن و صدای کمتر استفاده از تسمه تایم بیشتر رواج یافت. اگر چه در سال های اخیر با پیشرفت فناوری به کارگیری زنجیر تایم در خودروهای مدرن رایج تر از قبل شده و مقاومت و طول عمر بیشتر زنجیرها، خودروسازان را به استفاده از این قطعه به جای تسمه لاستیکی تشویق می کند. البته زنجیرهای امروزی مانند نمونه های قدیمی پر سر و صدا و سنگین نبوده و این ویژگی نیز علت دیگری برای جایگزینی زنجیر تایم به جای تسمه تایم در ماشین های جدید شده است.

 

علائم خرابی تسمه تایم

شکستگی یا خرابی تسمه تایم با نشانه هایی همراه است که آشنایی با آن ها می تواند به شما در تشخیص مشکل به وجود آمده کمک کند؛ در ادامه مهم ترین علائم خرابی تسمه تایم را بررسی خواهیم کرد:

 

۱. شنیدن صدای کلیک یا تیک از موتور

قرقره ها یا پولی هایی که تسمه تایم از روی آن عبور می کند، وظیفه همگام سازی میل لنگ و میل بادامک را بر عهده دارند. دندانه های تسمه با قرقره درگیر شده و به نرمی روی آن حرکت می کنند. اما اگر تسمه معیوب اشد، صدای کلیک یا تیک تیک از موتور به گوش می رسد.

 

۲. خروج دود سیاه بعد از روشن‌کردن خودرو

در صورتی که تسمه تایم دچار ساییدگی و کشیدگی شده باشد، مخلوط سوخت و هوابه طور نامناسب وارد محفظه احتراق شده و به این ترتیب سوخت به طور کامل و مناسب نمی سوزد. این مسئله سبب آسیب دیدن کاتالیست شده و از آنجایی که سوخت به طور کامل مصرف نمی شود، به سمت سیستم اگزوز حرکت می کند. بنابراین شنیده شدن صدای کلیک هنگام استارت زدن به همراه خروج دود سیاه از لوله اگزوز می تواند نشانه پاره شدن تسمه تایم اتومبیل باشد.

 

۳. مشکل در استارت زدن

پیشتر اشاره کردیم که تسمه تایم از روی قرقره هایی عبور می کند که میل لنگ را حرکت می دهند. بنابراین فرسودگی تسمه تایم می تواند بر سرعت استارت و راه اندازی موتور موثر باشد. همچنین ممکن است این قطعه روی میل بادامک دچار لغزش شده و در پی این اتفاق سیلندر در زمان نامناسبی باز و بسته شود. بنابراین اگر تسمه تایم کشیده شده یا فرسوده باشد، احتمال دارد تعدادی از دندانه ها از محل قرارگیری خود رد شده و زمان جرقه را طولانی کند. لغزش این قطعه نیز به ایجاد ناهماهنگی در اجزای موتور منجر خواهد شد.

 

۴. ظاهر تسمه تایم

از دیگر علائم خرابی تسمه تایم، تغییرات ظاهری آن است. اگر در سرویس های دورهای ترک های کوچکی بر روی آن مشاهده کردید، برخی از دندانه ها جدا شده بودند یا در قسمتی از تسمه نشانه هایی از ساییدگی دیده می شد، باید بدانید که عمر این قطعه تمام شده و باید تعویض شود.

 

۵. کاهش قدرت خودرو

کش آمدن بیش از حد تسمه تایم، یکی دیگر از نشانه های خرابی این قطعه است. با معیوب شدن تسمه تایم کشش این قطعه از بین می رود. از این رو ممکن است وقتی موتور در حال کار است، سر خورده یا از جای خود در رود. همین امر سبب ایجاد ناهماهنگی بین اجزای موتور شده و کاهش قدرت موتور را به دنبال دارد. از دیگر اتفاقاتی که در اثر خرابی تسمه تایم روی می دهد، برخورد پیستون، بادامک و سایر اجزا با یکدیگر است که خسارت زیادی را نیز به موتور وارد می سازد.

 

برخی دیگر از علائم خرابی تسمه تایم عبارتند از:

• گرم شدن بیش ‌از حد موتور

• تکان شدید یا لرزش خودرو

• نشت‌کردن روغن

• روشن شدن چراغ چک موتور

 

علل خرابی تسمه تایم

 

علل خرابی تسمه تایم

تا این قسمت از مقاله با رایج ترین نشانه های خرابی تسمه تایم آشنا شدید؛ حال قصد داریم به بررسی علل خرابی این قطعه بپردازیم:

 

۱. تغییرات دما

همان طور که می دانید تسمه تایم قطعه ای از جنس لاستیک بوده که در اثر گرما منبسط و کشیده می شود و سرما نیز سبب انقباض آن می گردد. از این رو به دنبال تغییر دما ممکن است ترک های کوچکی روی سطح خارجی آن ایجاد شود. نگهداری خودرو در پارکینگ یا هر فضای دیگری که این تغییرات دمایی را تعدیل می کند، در جلوگیری از خرابی تسمه بسیار موثر است.

 

۲. نشت روغن

چنانچه موتور خودرو نشتی روغن داشته باشد، تسمه تایم چرب شده و احتمال دارد دندانه های آن از جای خود خارج شده و تسمه جدا شود. بنابراین در صورت مشاهده نشتی روغن در اسرع وقت نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

 

۳. نشت آب

نشت آب هم مانند نشت روغن سبب پوسیدگی تسمه تایم خودرو می شود و اگر این آب با ضد یخ مخلوط باشد، آثار مخرب تری بر تسمه تایم خواهد داشت. بنابراین در صورت مشاهده نشتی آب حتما در اولین فرصت به مکانیک متخصص مراجعه کنید.

 

۴. خشکی آب و هوا

آب و هوای گرم و خشک عامل دیگری است که بر وضعیت تسمه تایم تاثیر می گذارد. از آن جایی که تسمه قطعه ای لاستیکی است، خشکی هوا موجب شکنندگی و ترک خوردگی زودتر آن خواهد شد. به همین دلیل است که خودروهای مناطق خشک نسبت به مناطق معتدل بیشتر و زودتر با مشکل خرابی تسمه تایم مواجه می شوند. لذا توصیه شده است پس از طی مسافت ۹۰ هزار کیلومتر نسبت به تعویض این قطعه اقدام نمایید.

 

۵. کهنگی تسمه تایم

بدیهی است که هر قطعه ای طول عمری دارد و به مرور زمان و با استفاده مداوم دچار کهنگی و فرسودگی شده و باید تعویض شود. در نوع قدیمی تر تسمه ها، دندانه ها ذوزنقه ای شکل بوده و این فرسودگی و تغییر شکل با سرعت بیشتری اتفاق می افتاد. اما امروزه دندانه های تسمه به شکل منحنی ساخته شده و همین امر به افزایش طول عمر آن کمک کرده است. از این رو پیشنهاد می شود هنگام تهیه تسمه تایم به سراغ نوع منحنی آن که طول عمر بیشتری دارد، بروید.

 

۶. خوابیدن ماشین در پارکینگ

اگر از آن دسته افرادی هستید که به ندرت از اتومبیل خود استفاده می کنید و خودروتان اکثر مواقع در پارکینگ است، احتمالا پس از مدتی با مشکل سفت و شکننده شدن تسمه تایم مواجه می شوید. به طور کلی تسمه تایم خودروهایی که به طور مداوم مورد استفاده قرار می گیرند، در مقایسه با اتومبیل هایی که برای مدت طولانی ر پارکینگ نگهداری می شوند کمتر نیاز به تعویض دارند.

 

چه زمانی باید تسمه تایم را تعویض کرد؟

با وجود این که تسمه ها طول عمر متفاوتی دارند، لازم است پس از طی مسافتی که کارخانه سازنده اعلام کرده تعویض شوند. به طور کلی در اکثر اوقات باید پس از طی ۱۰۰ هزار تا ۱۶۰ هزار کیلومتر نسبت به تعویض تسمه تایم ماشین خود اقدام نمایید. عدد دقیق مختص خودرو شما حتما در دفترچه راهنمای آن قید شده است.
همان طور که می دانید تسمه تایم از جنس لاستیک بوده و به همین دلیل با مرور زمان به علت فرسودگی می شکند. شکستگی یا خم شدن سوپاپ ها، آسیب دیدن میل بادامک یا سرسیلندر و نیز آسیب به پیستون و سیلندرها از جمله مشکلاتی است که ممکن است در اثر عدم تعویض به موقع تسمه تایم برای اتومبیل شما به وجود آید. بنابراین بهتر است پیش از آن که تسمه تایم بشکند و این اتفاقات برای خودروتان رخ دهد، این قطعه را تعویض کنید. همچنین از آن جایی که تسمه تایم و واتر پمپ طول عمر مشابهی دارند، توصیه می کنیم همزمان با تعویض تسمه تایم، واتر پمپ را نیز عوض کنید.

 

آیا می توانیم خودمان تسمه تایم را تعویض کنیم؟

تعویض تسمه تایم کار نسبتا پیچیده ای است و به دلیل موقعیت قرارگیری این قطعه و دسترسی دشوار به آن، حدود ۴ تا ۸ ساعت زمان می برد. از این رو پیشنهاد می کنیم برای انجام این کار به مکانیک باتجربه مراجعه کرده و خودتان شخصا اقدامی نکنید.

 

آیا می توان با تسمه تایم پاره شده رانندگی کرد؟

پاسخ این سوال منفی است. اگر تسمه تایم پاره شده باشد، شما نمی توانید به حرکت خود ادامه دهید؛ زیرا در اثر پاره شدن این قطعه حین رانندگی، اجزای موتور تا حدی آسیب دیده و ادامه حرکت با این شرایط صدمه بیشتری به اتومبیل شما وارد می کند. با پاره شدن تسمه تایم، چرخش میل لنگ همچنان ادامه دارد اما میل بادامک متوقف می شود. به این ترتیب بالا و پایین رفتن پیستون ها در سیلندرها ادامه یافته و ممکن است ضربه ای به سوپاپ ها وارد شده و سبب آسیب شود. از این رو همواره تاکید می شود که پیش از فرسودگی کامل و پارگی تسمه تایم، آن را تعویض کنید و اگر این اتفاق حین رانندگی افتاد، حتما توقف کرده و مسیر را ادامه ندهید.

 

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کامل و جامعی درباره تسمه تایم و کاربرد آن در خودرو، نشانه های فرسودگی و پارگی این قطعه و علل خرابی آن ارائه کنیم. اکنون می دانید که این قطعه تاثیر مستقیمی بر عملکرد صحیح میل لنگ، میل بادامک، پیستوه ها و موتور خودرو داشته و معیوب شدن آن موجب از بین رفتن هماهنگی اجزای مختلف موتور می شود. از این رو سرویس دوره ای و تعویض به موقع آن بسیار حائز اهمیت است. تعویض این قطعه کار ساده ای نبوده و به یک فرد متخصص نیاز دارد. اما می توانید خودتان آن را تهیه کنید. علاوه بر مراجعه حضوری به فروشگاه های قطعات یدکی خودرو برای خرید قطعه جدید، می توانید به فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی اتومبیل HPC مراجعه کرده و تسمه تایم پراید ۱۰۷ دنده، تسمه تایم پژو ۴۰۵ (۱۱۴دنده)، تسمه دینام ۲۰۶ تیپ ۵ کد ۱۵۷۵ و سایر قطعات یدکی خودروهای سبک را از به صورت مستقیم از وبسایت این مجموعه خریداری نمایید.

HPC بازدید : 16 یکشنبه 28 خرداد 1402 نظرات (0)

یکی از مشکلات رایجی که ممکن است برای خودروها پیش آید، سوختن واشر سرسیلندر است. در مقاله “علائم سوختن واشر سرسیلندر را بشناسید” نشانه های خراب شدن این قطعه را به طور کامل توضیح دادیم. در این مقاله قصد داریم به بررسی روش هایی بپردازیم که با به کار گیری آن ها می توانید از وضعیت سلامت واشر سرسیلندر اتومبیل خود مطلع شوید. به این ترتیب اگر مشکلی در این بخش از ماشینتان ایجاد شده باشد، به موقع تشخیص داده شده و بر طرف می شود. همچنین در ادامه مطلب نکاتی درباره تعویض واشر سرسیلندر خودرو گردآوری شده است که دانستن آن ضروری است.

 

تست سلامت واشر سرسیلندر

برای بررسی سالم بودن واشر سرسیلندر خودرو می توان از سه روش تست مونو اکسید کربن، آزمایش ولتاژ و کمپرس سنجی سیلندر استفاده کرد. در ادامه نحوه به کارگیری هر کدام از این روش ها را توضیح خواهیم داد:

 

تست مونو اکسید کربن واشر سرسیلندر

به کمک تست مونواکسید کردن می توان وضعیت سلامت واشر سرسیلندر را بر اساس شدت تغییر رنگ تعیین کرد. برای انجام این تست به مقداری پودر مخصوص و آب نیاز دارید. این پودرها که به بلاک تستر معروف هستند را می توان از بازار خودرو تهیه کرد. مقدار معینی از این پودرها را با ۵۰ سی سی آب ترکیب کنید تا مایعی به رنگ آبی تیره به وجود آید. در مرحله بعد با یک سرنگ مایع درون رادیاتور را خارج کرده و با ترکیب آب و بلاک تستر مخلوط کرده و خوب تکان دهید. در صورتی که این مخلوط جدید تغییر رنگی نداشته باشد و به رنگ آبی تیره متمایل به بنفش باقی بماند، می توانید از سالم بودن واشر سرسیلندر خودرو خود مطمئن شوید. اما تغییر رنگ این مایع به قرمز نشان دهنده وجود مونو اکسید کربن در آب رادیاتور بوده و تنها دلیل آن هم سوختن واشر سرسیلندر است. هر چه شدت تغییر رنگ به قرمز بیشتر باشد یعنی وضعیت واشر سرسیلندر اتومبیلتان نامناسب تر است. گاهی نیز ممکن است این تغییر رنگ از آبی به زرد باشد که باز هم بیانگر خرابی و سوختن واشر سرسیلندر می باشد.

 

روش آزمایش ولتاژ برای تشخیص سالم بودن واشر سرسیلندر

حتما می دانید که معیوب شدن واشر سرسیلندر باعث می شود موادی مثل دود و روغن از سیلندرها وارد آب رادیاتور شود. وجود این مواد مقاومت درونی و همین طور ph مایع داخل رادیاتور را تغییر می دهد. با اندازه گیری ولتاژ مایع رادیاتور به کمک یک مولتی متر می توانید از مشکلات احتمالی خودرو مطلع شوید. بدین منظور کافی است مولتی متر را در قسمت دی سی و روی عدد ۲۰ ولت تنظیم کنید. سپس سیم قرمز را به موتور خودرو متصل کرده و سیم مشکی را درون مایع رادیاتور قرار دهید. سیم قرمز معرف جریان مثبت و سیم مشکی نشان دهنده جریان منفی است. حال کافی است عدد ولتاژ عبوری که مولتی متر نمایش می دهد را بخوانید. اگر این عدد در بازه ۰.۰۱ تا ۰.۰۵بود یعنی واشر سرسیلندر ماشینتان مشکلی نداشته و سالم است. اما نمایش عدد بالای ۰.۰۷ بیانگر خرابی واشر سرسیلندر خودرو و ضروری بودن تعویض آن است. حالت بعدی زمانی است که عدد مولتی متر بین ۰.۰۵ و ۰.۰۷ باشد؛ در این صورت واشر سرسیلندر نیم سوز شده است. برای آن که دقت انجام این تست بیشتر باشد، لازم است اتومبیل را روشن کرده و صبر کنید دمای موتور تا حد روشن شدن فن بالا رود و پس از آن این آزمایش را انجام دهید. (توجه داشته باشید که تا ۰.۰۱ ولتاژ را باید به عنوان ضریب خطای این تست در نظر بگیرید.)

 

به چه نحوی باید واشر سرسیلندر خودرو را عوض کنم؟

 

روش کمپرس سنجی سیلندر برای تست سلامت واشر سرسیلندر

روش کمپرس سنجی بهترین و دقیق ترین روش برای بررسی وضعیت سلامت واشر سرسیلندر خودرو بوده و علاوه بر آن به کمک این روش می توانید از سلامت بلوک سیلندر، سوپاپ ها و رینگ های موتور نیز مطمئن شوید.
برای انجام این آزمایش ابتدا اتومبیل را روشن کرده و اجازه دهید دمای موتور بالا رود. حال باید پمپ بنزین خودرو را قطع کنید؛ این کار با برداشتن فیوز پمپ بنزین انجام می شود. در مرحله بعد باید شمع ها از مدار خارج شوند که در خودروهای انژکتوری با جدا کردن سوکت رله دوبل و در ماشین های کاربراتوری با جدا کردن وایر اصلی کوئل صورت می گیرد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، باز بودن مسیر ورود هوابه موتور است. چنانچه مانعی مانند فیلتر هوا بر سر منیفولد هوا وجود دارد، باید برداشته شود. همچنین در زمان انجام این آزمایش لازم است پدال گاز را تا انتها فشار دهید تا پولکی هوزینگ ورودی هوا برای ورود راحت هوا به موتور کاملا باز شود. نکته بعدی استفاده از کمپرس سنج برای هر سیلندر است. بدین منظور باید چند بار استارت زده و پس از ثابت شدن عقربه، عدد کمپرسی فشارسنج را یادداشت کنید. حال باید عددی که برای هر سیلندر نوشته اید را با یکدیگر و با کمپرسی که شرکت اعلام کرده است مقایسه کنید. چنانچه عدد آزمایش شما از عدد اعلام شده توسط شرکت کمتر بود، حتما مشکلی در سوپاپ ها، رینگ موتور، واشر سرسیلندر و یا حتی خود سرسیلندر وجود دارد و بروز این مشکل است که موجب خروج فشار درون سیلندر می شود. این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که اختلاف کمترین و بیشترین عددی که طی این آزمایش به دست آورده اید نباید از ۱۵ درصد بیشتر باشد. در صورتی که فشار یکی از سیلندرها از مقدار استاندارد بیشتر باشد احتمالا سرسیلندر روغن سوزی دارد؛ همچنین ممکن است لاستیک ساق سوپاپ معیوب شده یا گیت سوپاپ گشاد کرده باشد. اما اگر عدد کمپرس دو سیلندر به هم نزدیک و کمتر از فشار سایر سیلندرها باشد، می توان نتیجه گرفت که واشر سرسیلندر یکی از این دو سیلندر سوخته است و باید تعویض شود. (فشار کمپرس درون سیلندر برای اکثر خودروهای بنزینی ۱۰ تا ۱۴ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است.)
تست کمپرسور موتور را می توانید از طریق کیت هایی که در بازار موجود است انجام دهید. این کیت ها انواع مختلفی داشته و یک مدل از آن ها در محل شمع ماشین قرار گرفته و مدل دیگر با رزوه و پیچ شدن به موتور متصل می شوند.

 

به چه نحوی باید واشر سرسیلندر خودرو را عوض کنم؟

خراب شدن و سوختن واشر سرسیلندر خودرو نقصی نیست که خودتان بتوانید به راحتی آن را بر طرف کنید. برای تعویض واشر سرسیلندر باید حتما به مراکز تخصصی تعمیر خودرو مراجعه نمایید؛ چرا که این کار به مهارت بالا و تجهیزات و امکانات ویژه ای نیاز دارد. هر چند که می توانید در اینترنت ویدیوهای آموزشی زیادی در این باره مشاهده کنید یا با مطالعه دفترچه راهنمای اتومبیل با نحوه تعویض این قطعه آشنا شوید اما این کار جزئیات حساسی دارد که انجام اصولی آن را دشوار می سازد.
برای تعویض واشر سرسیلندر خودرو باید در مرحله اول روغن، آب و ضد یخ را تخلیه کنید. سپس با انجام تست فشار وضعیت سرسیلندر و بلوک سیلندر را از لحاظ وجود ترک و شکستگی بررسی نمایید. پس از آن نوبت به تمیز کردن سطح سیلندر و بلوک سیلندر می رسد. حال باید واشر سرسیلندر را روی بلوک سیلندر قرار داده، آن را تراز و پیچ ها را محکم کنید. پس از تعویض واشر سرسیلندر، قطعاتی که باز کرده بودید را در جای خود قرار داده و آب، روغن و ضد یخ را نیز درون مخازن مربوطه بریزید.

 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم نکات مهمی درباره تست سلامت واشر سرسیلندر و نحوه تعویض آن به شما آموزش دهیم. شما می توانید برای خرید انواع قطعات یدکی به فروشگاه اینترنتی HPC مراجعه کرده و واشر سرسیلندر پراید، واشر سرسیلندر پیکان، واشر درب سوپاپ پیکان و … را با ضمانت اصالت کالا خریداری نمایید.

HPC بازدید : 36 شنبه 20 خرداد 1402 نظرات (0)

وظیفه کلاچ در سیستم انتقال نیروی خودرو قطع و وصل کردن و کنترل نیرویی است که موتور تولید می کند. وقتی پدال کلاچ فشار می دهید، نیرو از موتور وارد جعبه دنده شده و با این کار به تعویض راحت تر دنده کمک می کند. به طور کلی در حرکت اتومبیل دیسک، صفحه کلاچ و چند قطعه دیگر نقش موثر دارند.
یکی از انواع دسته بندی ماشین ها، طبقه بندی آن ها بر اساس اتوماتیک یا دنده ای بودن گیربکس شان است؛ در خودروهای دنده ای پدال کلاچ به صفحه کلاچ وصل بوده و به ترتیب نیروی موتور به صفحه و سایر اجزای ماشین منتقل می شود. با این توضیح باید بدانید که صفحه کلاچ قطعه ای مصرفی است که پس از مدتی باید تعویض گردد. این که چه زمانی موعد تعویض صفحه کلاچ خودرو شما است و نشانه های تمام شدن صفحه کلاچ کدام است نکات حائز اهمیتی است که در ادامه این مطلب به بررسی آن ها می پردازیم.

 

عواملی که باعث کاهش عمر صفحه کلاچ می‌شوند

برای آن که بدانید آیا اکنون زمان تعویض صفحه کلاچ اتومبیلتان رسیده یا نه علائم و نشانه هایی وجود دارد که با دقت به آن ها می توانید از وضعیت صفحه کلاچ مطلع شده و از کاهش عمر این قطعه پرکاربرد جلوگیری کنید.

 

۱. درست‌ عوض نکردن دنده

یکی از نکات کوچک اما مهمی که باید هنگام تعویض دنده به آن توجه داشته باشید، فشار دادن پدال کلاچ تا انتها است. در صورت عدم انجام این کار، صفحه کلاچ آسیب خواهد دید. لذا با تعویض دنده درست می توانید تا حد زیادی از آسیب رسیدن به صفحه کلاچ خودروتان جلوگیری کنید.

 

۲. انتخاب دنده غلط

انتخاب دنده مناسب هنگام رانندگی تاثیر مستقیم در افزایش طول عمر صفحه کلاچ اتومبیل شما دارد. به عنوان مثال اگر در حال رانندگی در مسیر سر بالایی هستید باید توجه داشته باشید که دنده مناسب این شرایط، دنده سنگین (دنده یک یا دو) بوده و عدم رعایت این نکته فشار زیادی را به خودرو وارد می کند تا حدی که ممکن است به تخریب صفحه کلاچ منجر شود.

 

۳. رانندگی در ترافیک سنگین

یکی دیگر از عواملی که موجب کاهش عمر صفحه کلاچ می شود، رانندگی در ترافیک است. فرقی ندارد راننده تازه کار باشید یا قدیمی و ماهر؛ به هر حال در ترافیک های سنگین برای آن که از وقوع تصادف جلوگیری کنید، باید به ناچار پدال کلاچ را طولانی مدت نگه دارید و همین امر زمان تعویض صفحه کلاچ را جلو می اندازد.

 

۴. شتاب زیاد در حرکت

اگر با سرعت و شتاب زیادی رانندگی می کنید، نباید انتظار داشته باشید که صفحه کلاچ خودروتان عمر طولانی داشته باشد. شتاب بالا پارامتر دیگری است که بر زمان تعویض صفحه کلاچ اثر گذاشته و سبب تخریب آن می شود.

 

۵. سوار کردن تعداد زیادی سرنشینان

هر ماشین ظرفیت و توان تحمل وزن مشخصی دارد و این ظرفیت قابل افزایش نیست. بنابراین اگر تعداد سرنشینان بیشتر از حد مجاز شود، به خودرو فشار آمده و لازم است زودتر صفحه کلاچ را تعویض کنید.

 

 

نحوه تشخیص زمان تعویض صفحه کلاچ

تا این جا با عامل موثر بر زمان تعویض صفحه کلاچ آشنا شدید و می دانید که برخی عوامل مانند رانندگی در ترافیک و فشار دادن طولانی مدت کلاچ چندان تحت کنترل شما نیست اما عوامل دیگری مانند سوار کردن سرنشینان بیش از حد مجاز یا رانندگی با سرعت و شتاب بالا را می توان کنترل و رعایت کرد و به این ترتیب طول عمر صفحه کلاچ را افزایش داد. در ادامه علائمی که نشان می دهد کم کم زمان تعویض صفحه کلاچ اتومبیلتان فرا رسیده را معرفی خواهیم کرد:

 

سفتی پدال کلاچ

سفت و خشک شدن پدال کلاچ یکی از علائمی است باید جدی گرفته شود. معمولا این مسئله به دلیل از بین رفتن حالت ارتجاعی و فنری پدال کلاچ رخ داده و از نشانه های تمام شدن صفحه کلاچ خودرو است.

 

پرش پا و صدای دنده

وقتی صفحه کلاچ مستهلک و فرسوده شده باشد، هنگام رها کردن پدال کلاچ پا با سرعت به عقب پرتاب می شود. در چنین شرایطی لازم است نسبت به تعویض صفحه کلاچ اتومبیل خود اقدام کنید. همچنین اگر هنگام تعویض دنده صداهای غیر عادی به گوش رسد این احتمال وجود دارد عمر صفحه کلاچ خودرو شما به پایان رسیده باشد.

 

عدم ارتباط مناسب بین دور موتور و سرعت

در صورتی که صفحه کلاچ فرسوده و مستهلک باشد، دور موتور خودرو حین حرکت بالا می رود اما سرعت حرکت متناسب با آن تغییر نکرده و افزایش سرعت کمی نسبت به بالا رفتن دور موتور اتفاق می افتد. این مسئله نیز بیانگر فرا رسیدن زمان تعویض صفحه کلاچ اتومبیل است.

 

سخت‌شدن تعویض دنده

دشوار شدن تعویض دنده یا به عبارت دیگر درست جا نرفتن دنده از دیگر نشانه های تمام شدن صفحه کلاچ به شمار می رود.

 

لرزش خودرو در شروع حرکت

چنانچه هنگام شروع حرکت و زمانی که خودرو در وضعیت دنده یک قرار دارد، پس از برداشتن پا از پدال کلاچ اتاق ماشین شروع به لرزش کرد، فرسوده شدن و خرابی صفحه کلاچ اولین احتمالی است که می توان برای این مشکل در نظر گرفت.

 

خاموش‌نشدن خودرو

هرگاه اتومبیل را در دنده دو قرار داده و آن را رها کردید اما خاموش نشد، اولین احتمالی که باید بررسی کنید تمام شدن صفحه کلاچ است. در اکثر موارد وقتی ماشین خاموش نشده و حرکت می کند یعنی زمان تعویض صفحه کلاچ رسیده است.

 

چند نکته کاربردی درباره صفحه کلاچ

• در شهرای بزرگ به دلیل وجود ترافیک شرایط رانندگی متفاوت بوده و باید از کلاچ و ترمز به طور مداوم استفاده کنید؛ از این رو طول عمر صفحه کلاچ خودرو کمتر شده و زودتر باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید. این مسئله در اتومبیل هایی که بیشتر در جاده های خارج از شهر تردد می کنند متفاوت بوده و چون جاده به شلوغی شهر نیست، فشار کمتری به سیستم کلاچ آمده و به این ترتیب تعویض صفحه کلاچ به تعویق می افتد. با وجود این که نمی توان قاعده و قانون مشخصی را برای زمان تعویض صفحه کلاچ در نظر گرفت و باید عوامل متعدد را بررسی کرد اما درباره اتومبیل های ایرانی می توان گفت که پس از طی ۴۵ هزار کیلومتر بهتر است سیستم کلاچ بررسی و صفحه کلاچ تعویض گردد.

 

• حتما در انتخاب مکانیک برای تعویض صفحه کلاچ خودروتان دقت کنید. چرا که امری تخصصی و حساس بوده و به مهارت و تجربه بالایی نیاز دارد. در تعویض صفحه کلاچ باید برخی نکات مهم از جمله استفاده از کاسه نمد، تنظیم درست سیم کلاچ، روغن کاری بلبرینگ و تعویض روغن گیربکس رعایت شود.

 

• در صورتی که خودرو شما نیاز به تعویض صفحه کلاچ دارد، حتما این کار را به شکل کامل و اصولی انجام داده و برای کاهش هزینه ها تنها به عوض کردن لنت های روی دیسک بسنده نکنید. ترفندهایی مانند تعویض لنت روی دیسک اثر موقتی داشته و اگر عمر صفحه کلاچ خودرو شما تمام شده باشد فقط با تعویض آن می توانید مشکل را بر طرف کنید و سایر اقدامات هزینه اضافی برایتان به همراه دارد.

 

جمع بندی

اگر به تازگی رانندگی را شروع کردید توصیه می کنیم استفاده درست از کلاچ را بیشتر تمرین کنید. به عنوان مثال حواستان باشد فشار بیش از حد به آن وارد نکرده و بی دلیل و در زمان های نامناسب به سراغ استفاده از پدال کلاچ نروید. البته رعایت این نکات محدود به رانندگان کم تجربه نبوده و افراد حرفه ای نیز باید به آن توجه داشته باشند. هر کسی که رانندگی می کند بهتر است اطلاعات کافی درباره زمان تعویض صفحه کلاچ و نشانه های خرابی آن داشته باشد تا به موقع نسبت به رفع مشکل اقدام نماید. چنانچه قصد دارید خودتان قطعات تعویضی خودرو را تهیه کنید توصیه می کنیم حتما به اصالت کالا توجه داشته باشید و از فروشگاه های معتبر خرید کنید. برند اچ پی سی یکی از برندهای قدیمی و به نام فعال در زمینه واردات قطعات یدکی خودرو بوده و فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی HPC یکی از مراکز مطمئن برای خرید قطعات یدکی اتومبیل است. شما میتوانید بلبرینگ کلاچ روآ، بلبرینگ کلاچ پراید، بلبرینگ کلاچ ۴۰۵ و سایر قطعات یدکی را از سایت این مجموعه خریداری کنید.

HPC بازدید : 21 دوشنبه 25 اردیبهشت 1402 نظرات (0)

اهمیت عملکرد ترمز خودرو بر هیچکس پوشیده نیست. بروز اختلال در این بخش از اتومبیل ممکن است خطرات مالی و جانی برای راننده و سرنشینان خودرو و حتی عابرین پیاده یا سایر خودروها به همراه داشته باشد. از این رو توجه به وضعیت سلامت ترمزها و بررسی مرتب آن ها بسیار حائز اهمیت است. لنت های ترمز ماشین باید هر چند وقت یک بار بررسی شده و در صورت نیاز تعویض شوند. بنابراین توصیه می شود در صورت شنیدن صداهای غیر طبیعی و ناهنجار از ترمز خودرو، مسئله را جدی گرفته و به دنبال عیب یابی و رفع آن باشید.

 

البته هر صدایی که از ناحیه ترمز خودرو شنیده می شود لزوما مربوط به لنت های ترمز نبوده اما به هر حال نباید نسبت به این مسئله بی توجه بود؛ چرا که گاهی ممکن است بسیار خطرآفرین باشد. در این مطلب دلایلی که سبب ایجاد صدا در ترمز می شود و راهکارهایی برای رفع این مشکل وجود دارد را بررسی خواهیم کرد.

 

لنت های ترمز خودرو روی کالیپر و در دو طرف دیسک ترمز قرار گرفته اند. با فشار دادن پدال ترمز، فشاری که روغن ترمز درون سیستم به لنت ها وارد می کند، سبب چسبیدن آن ها به دیسک می شود. اصطکاک بین لنت و دیسک باعث کاهش سرعت خودرو می شود. به مرور زمان و با استفاده مداوم، لنت ها دچار خوردگی شده و نازک می شوند. این امر قدرت ترمزگیری را تحت تاثیر قرار داده و موجب بروز اختلال در عملکرد صحیح این سیستم می شود. ۵ میلی متر حداقل ضخامتی است که به طور تقریبی می توان برای لنت در نظر گرفت و چنانچه کمتر از آن باشد، لازم است لنت ها تعویض گردند.

 

از دیگر پارامترهایی که بر کیفیت و عملکرد سیستم ترمز خودرو تاثیرگذار است، دیسک ترمز می باشد. دیسک ترمز باید صاف و هموار بوده، تاب یا ترک نداشته و فاقد لبه باشد. همچنین برای دیسک هم مانند لنت یک ضخامت حداقلی استانداردی وجود دارد که اگر از آن مقدار کمتر شود، نیاز به تعویض دارد. بنابراین ضخامت لنت و سالم بودن دیسک دو عامل مهم و تاثیرگذار در عملکرد صحیح ترمز به شمار می روند.

 

انواع صدای لنت ترمز

صداهایی که از لنت ترمز به گوش می رسد، انواع مختلفی دارد؛ در ادامه به برخی از رایج ترین صداها و علل ایجاد آن ها اشاره خواهیم کرد:

 

شنیدن صدای تق تق

چنانچه ایرادی در سیستم ترمز وجود داشته باشد، دیسک های ترمز معیوب و یا لنت های ترمز شل باشند، صدای تق تق مانندی از ترمز به گوش می رسد.

 

شنیدن صدای خرخر

شنیده شدن صدایی شبیه خرخر علت های متفاوتی دارد؛ استفاده از لنت های بی کیفیت، تمام شدن لنت، بروز ایراد در دیسک ترمز و شکستگی یا خرابی پلوس از جمله دلایل ایجاد صدای خرخر به شمار می رود.

 

صدای سوت

اگر لنت ها تمام شوند یا از کیفیت مناسبی برخوردار نباشند، کالیپر شل باشد، دیسک ترمز و لنت بیش از حد داغ شوند، لبه دار یا خط هایی در دیسک ترمز به وجود آید ممکن است صدایی شبیه صدای سوت از قسمت ترمز ماشین به گوشتان برسد. از دیگر علت های شنیده شدن این صدا، لبه دار یا ناهموار شدن دیسک ترمز و شیشه ای و نازک شدن لنت و دیسک است.

 

صدای جیغ

یکی دیگر از انواع صدایی که وجود مشکل در سیستم ترمز را هشدار می دهد، صدای جیغ مانندی است که از این قسمت شنیده می شود؛ این صدا نشان می دهد که لنت های ترمز خودرو شما تمام شده و باید تعویض شوند.

 

صدای خراشیده شدن آهن

هرگاه صدایی شبیه خراشیده شدن آهن از ترمز شنیده شد، باید بدانید که احتمالا بر اثر فرسایش لبه هایی در دیسک ایجاد شده یا لنت بیش از حد نازک و تقریبا تمام شده است.

 

در مورد انواع صداهای شنیده شده از ترمز دو نکته مهم وجود دارد که باید به آن توجه شود:

 

۱. متداول ترین صدایی که از ترمز اتومبیل شنیده می شود، صدای سوت است. اگر از باکیفیت بودن ترمز مطمئن هستیدو می دانید که لنت ها به تازگی تعویض شده و کهنه نیستند، احتمالا لنت به درستی بر روی دیسک قرار نگرفته و سبب تولید چنین صدایی شده است. برای رفع این مشکل توصیه شده است وقتی با سرعت حدودا ۵۰ کیلومتر در حال حرکت هستید، چند بار پا را به آرامی روی پدال ترمز فشار دهید و از ترمز گرفتن محکم و شدید اجتناب کنید.

 

۲. در صورتی که صدای شدیدی شبیه خراشیده شدن آهن از ترمز به گوشتان رسید باید حتما در اولین فرصت نسبت به تعویض لنت اقدام کرده تا مانع از آسیب دیدن بیشتر دیسک شوید. اگر این صدا کم و خفیف بود یعنی ضخامت لنت کم شده و در حال اتمام است. به همین دلیل قسمت فلزی آن روی دیسک کشیده شدهو این صدا را تولید می کند. لبه دار شدن دیسک در اثر سایش نیز با تراش لبه بر طرف شده و با انجام این کار صدا قطع خواهد شد.

 

برای رفع صدای لنت ترمز چکار کنیم؟

 

برای رفع صدای لنت ترمز چکار کنیم؟

وجود ارتعاش اصلی ترین دلیلی است که می توان برای شنیده شدن صدا از ترمز در نظر گرفت. این ارتعاش در انواع ترمزها متفاوت است؛ در نوع دیسکی بین لنت و دیسک، لنت و کالیپر، کالیپر و متعلقات آن ارتعاش ایجاد می شود. در انواع کاسه ای نیز ارتعاشات معمولا بین کفشک و کاسه به وجود می آید. در ادامه روش هایی برای رفع صدای ترمز معرفی می شود:

 

۱. توجه به صدای لنت ها در هنگام ترمز گرفتن به شما در تشخیص مشکل احتمالی سیستم ترمز کمک می کند. همچنین توصیه می شود هر چند وقت یک بار ضخامت لنت و میزان شل بودن آن را بررسی کنید.

 

۲. هنگام خرید لنت حتما به اصالت کالا و کیفیت آن توجه کنید.

 

۳. اگر لنت ها را بررسی کرده و از کیفیت و نصب صحیح آن ها مطمئن هستید اما با این حال صداهای غیر عادی از ترمز خودرو می شنوید، پیشنهاد می کنیم لنت ها را از جای خود خارج کرده و پشت آن ها “شیم” نصب کنید تا از ارتعاش بین لنت و کالیپر و ایجاد صدای اضافه جلوگیری شود.

 

۴. اجزای ترمز مانند گیره ها، پین ها و فنرها به مرور زمان و تحت فشار یا دمای بالا تغییر کرده، فرسوده شده و کیفیت خود را از دست می دهند. بنابراین باید پس از مدتی تعویض شوند.

 

۵. از دیگر نکات مهم بررسی وضعیت سلامت کالیپر است. با روغن کاری و تمیز کردن کالیپر می توان صداهای اضافه ترمز و ارتعاشات را حذف یا دست کم تا حد زیادی کاهش داد. اما اگر کالیپر فرسوده شده باشد، تنها راه تعویض آن است.

 

۶. لق بودن اجزای ترمز مسئله دیگری است که باید بررسی شود تا اگر لازم است نسبت به تعویض این قطعات اقدام شود.

 

۷. اگر مدت زمان طولانی است که از خودرو خود استفاده نکرده اید، احتمال دارد دیسک ترمز زنگ زده باشد. از این رو زنگ زدگی و کثیف بودن دیسک ها عامل دیگری است که در صورت شنیدن صدا از ترمز باید مورد بررسی قرار گیرد.

 

۸. یکی دیگر از راهکارهایی که برای کاهش یا قطع صدای ترمز مورد استفاده قرار می گیرد، سمباده زدن لنت و دیسکی است که لبه دار شده و شیارهایی روی سطح آن به وجود آمده است.

 

۹. اما اگر بیش از اندازه روی سطح دیسک شیار ایجاد شده باشد، با سمباده زدن مشکل بر طرف نشده و باید دیسک تعویض گردد.

 

۱۰. نکته دیگر این که همزمان با تعویض لنت، گیره نگهدارنده آن را نیز تعویض نمایید.

 

جمع بندی

با رعایت نکاتی که در این مقاله به توضیح آن پرداختیم می توانید صدایی که از لنت ترمز اتومبیلتان به گوش می رسد را بر طرف سازید. همچنین برای تهیه قطعات مورد نیاز خود می توانید به فروشگاه اینترنتی قطعات یدکی خودرو اچ پی سی مراجعه کرده و لنت جلو ۲۰۶ تیپ ۵ کره ای، لنت جلو پراید، بلبرینگ چرخ عقب ۲۰۶، بلبرینگ چرخ جلو ۴۰۵ و سایر قطعات یدکی خودرو را با تضمین کیفیت و گارانتی مرجوعی خریداری کنید.

HPC بازدید : 22 شنبه 09 اردیبهشت 1402 نظرات (0)

نیرویی که موتور خودرو تولید می کند، توسط میله یا قطعه مکانیکی به نام پلوس که به چرخ ها متصل است، به این بخش از اتومبیل منتقل شده تا شرایط را برای حرکت خودرو مهیا سازد. حتما با همین تعریف کوتاه و ساده به اهمیت این قطعه پی خواهید برد. بدون وجود پلوس (محوری با سرعت ثابت) خودرو قادر به حرکت نبوده و نمی تواند عملکرد مناسبی داشته باشد. از این رو باید به وضعیت سلامت این قطعه توجه کرد تا در صورت بروز هرگونه مشکل، به موقع تشخیص داده و نسبت به رفع آن اقدام کرد. صداهایی که این قطعه تولید می کند، در عیب یابی و تشخیص ایرادات کمک کننده خواهد بود.

 

علائم خرابی پلوس

معیوب شدن پلوس به از کار افتادن خودرو و حرکت نکردن آن منجر می شود. این مسئله با علائم و نشانه های مختلفی همراه است که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم؛ در صورت مشاهده این علائم حتما به تعمیرکار متخصص مراجعه کرده و نسبت به تعمیر آن اقدام نمایید.

 

۱. لرزش هنگام رانندگی

لرزش خودرو هنگام رانندگی یا در حالت توقف دلایل متعددی دارد؛ از این رو ممکن است کمی شما را به شک بیندازد که آیا ایراد از پلوس است یا قطعه دیگری خراب شده است. با این حال اگر پس از عبور از یک چاله، برخورد به جدول یا اشیای دیگر لرزشی در اتومبیل خود احساس کردید، احتمال می رود که محور آسیب دیده باشد. لرزش بیش از حد، افزایش لرزش با بالا بردن سرعت و جهش های غیر عادی حین رانندگی می تواند بیانگر خراب شدن پلوس باشد. در این صورت تنها راهکار، تعویض پلوس ماشین خواهد بود. صرف نظر از این که لرزش خودرو به چه علتی ایجاد شده است، مشکل جدی بوده و باید فورا به آن رسیدگی شود. چرا که هدایت اتومبیل در این شرایط بسیار سخت و خطرناک است.

 

۲. روغنی شدن داخل یا لبه لاستیک‌ها

ساختار پلوس به این صورت است که مفصل آن یک روکش پلاستیکی حاوی روغن داشته و مانع از نشت روغن هنگام چرخش محور می شود. آسیب دیدن این روکش سبب خروج مایع روان کننده شده و فقدان این مایع خرابی پلوس را به دنبال دارد. در صورت مشاهده روغن لبه لاستیک یا درون چرخ ها، فورا جهت سرویس اتومبیل خود اقدام نمایید. در واقع نشت روغن از لاستیک پلوس نشانه خرابی این قطعه نیست اما کاهش روغن ممکن است مشکلاتی را برای پلوس خودرو به وجود آورد. بنابراین پیشنهاد می کنیم چند وقت یک بار لاستیک های پلوس را بررسی کنید تا اگر دچار نشتی شده اند، در اولین فرصت تعمیر شوند.

 

۳. صدای تق‌تق

یکی دیگر از نشانه های خراب شدن پلوس، صدای تق تق شبیه در زدن است. شنیده شدن این گونه صداها لزوما به معنای معیوب بودن پلوس نیست اما به هر حال خبر از بروز یک مشکل جدی در قطعات خودرو می دهد که به بررسی و رسیدگی فوری نیاز دارد. اگر صداهای غیر عادی بیشتر هنگام تعویض دنده شنیده می شود یا اتومبیل شما نیروی کافی برای حرکت را ندارد باید علت را در پلوس جست و جو کنید. آسیب دیدن مفصل پلوس موجب عدم انتقال درست نیرو به چرخ ها شده که معمولا با بروز این علائم همراه است.

 

۴. صدای کلیک هنگام دور زدن

‌اگر هنگام دور زدن صدای کلیک بلندی می شنوید، ممکن است مفصل پلوس خودرو شما شل شده و فرسوده باشد. در این مواقع نیز بهترین اقدام مراجعه به مراکز تعمیر خودرو جهت بررسی وضعیت توسط تعمیرکار ماهر و باتجربه است.

 

۵. عدم حرکت خودرو

گاهی اوقات ممکن است استارت زده و خودرو را در حالت دنده قرار داده باشید، صدای غیر طبیعی از موتور بشنیده نشده و اخطاری از طریق چراغ های داشبورد نشان داده نشود اما با این حال اتومبیل شما ساکن بوده و قادر به حرکت نباشد؛ در این صورت به احتمال زیاد مفصل پلوس آسیب دیده و شکسته است. در چنین شرایطی فشار دادن پدال گاز و بالا بردن دور موتور تاثیری در به حرکت درآمدن خودرو نداشته و تنها راه حل تعمیر یا تعویض پلوس خواهد بود.

 

۶. تقلای ماشین برای حرکت

به طور کلی محورهای خودرو انعطاف پذیر هستند اما خم شدگی و آسیب دیدگی آن ها می تواند بر این ویژگی اثر گذاشته و در نتیجه کیفیت حرکت اتومبیل را تحت تاثیر قرار می دهد. چنانچه پلوس خودرو دچار نقص باشد، وقتی پدال گاز را فشار می دهید احساس می کنید که ماشین تحت فشار است، نیروی موتور به خوبی به چرخ ها منتقل نمی شود و در نتیجه ماشین به کندی حرکت می کند.

 

۷. ناهماهنگی لنت ترمز

آسیب دیدگی پلوس می تواند عملکرد ترمز را نیز مختل کند و خظرات جدی برای فرد راننده و سایرین به همراه داشته باشد. چرا که در اثر بروز این مشکل لنت های ترمز ممکن است جا به جا شده و به این ترتیب ترمز اتومبیل از کار خواهد افتاد.

 

دلایل خرابی پلوس خودرو

 

دلایل خرابی پلوس

پلوس خودرو قطعه مهم و حساسی بوده و عوامل مختلفی بر آن تاثیر می گذارد. در ادامه متداول ترین دلایل خرابی پلوس را بررسی خواهیم کرد:

 

۱. روان‌سازی ضعیف پلوس

برای آن که مفصل پلوس عملکرد مناسبی داشته باشد باید به خوبی روان سازی شود. روغن کاری مناسب این مفصل خاصیت انعطاف پذیری پلوس را تقویت کرده و به حرکت بهتر ماشین کمک می کند. اگر روغن کاری به خوبی انجام نشود، علاوه بر افزایش اصطکاک و وارد شدن فشار بیشتر به پلوس، احتمال شکستن مفصل بیشتر شده و در نتیجه اتومبیل حرکت نخواهد کرد.

 

۲. لاستیک‌های فرسوده

لاستیکی شبیه چکمه بر روی مفصل پلوس کشیده شده که وظیفه محافظت از این قطعه را بر عهده دارد. این لاستیک نه تنها خللی در روان سازی مفصل ایجاد نمی کند، بلکه جلوی ورود آلودگی و ذرات گرد و غبار به داخل پلوس را می گیرد. نکته ای که باید در رابطه با این قطعه در نظر داشته باشید، طول عمر پایین آن است. اصطکاک و فشار زیاد می تواند باعث فرسودگی این لاستیک ها شود. به همین دلیل بررسی مداوم آن ها ضروری است.

 

۳. حمل بار زیاد

طراحی پلوس به گونه ای است که توانایی تحمل بار زیاد را داشته باشد. محورهای جلو و عقب خودرو وظیفه تحمل وزن ماشین و مسافران را بر عهده دارند. برقراری ارتباط بین چرخ ها و خودرو نیز مسئولیت دیگر این محورها است. پلوس ها هنگام شتاب گیری نیرو را به چرخ ها منتقل کرده و سبب چرخیدن آن ها می شود. با وجود استحکام و تحمل وزن بالای این قطعه، در صورتی که بار بیش از حد در آن قرار گیرد، ممکن است ترک برداشته یا بشکند. بنابراین برای آن که از آسیب دیدن پلوس و اتصالات آن جلوگیری شود، لازم است به محدودیت باری که کارخانه برای هر خودرو در نظر گرفته توجه کنید.

 

تعمیر پلوس و هزینه آن

پلوس قطعه ای است که هم قابل تعمیر بوده و هم می توان در صورت لزوم آن را تعویض کرد. هزینه تعمیر پلوس بسته به مدل خودرو و بخش آسیب دیده متفاوت است. برای تهیه این قطعه جهت تعویض دو راه دارید؛ می توانید به مراکز مجاز فروش قطعات خودرو مراجعه کنید و یا سرپلوس ۱۹ خار ABS پراید، سرپلوس ۱۹ خار ساده پراید، سه شاخه پلوس ۱۹ خار پراید، سرپلوس ۲۲ خار مشعلی چپ پژو ۴۰۵ و … را به شکل آنلاین از فروشگاه های اینترنتی قطعات و لوازم یدکی خودرو خریداری نمایید.

 

پیشگیری از خرابی پلوس

خرابی پلوس مشکلی است که می توان با رعایت برخی نکات ساده از بروز آن پیشگیری کرد. همه ویژگی هایی که در ادامه به آن اشاره می کنیم در در کلیه مدل های خودرو یکسان است؛ در همه ماشین ها هر چرخ دارای یک محور بوده و پلوس حفاظ لاستیکی حاوی روغن دارد. گریس موجود در این محفظه از ساییده شدن فلز روی فلز جلوگیری کرده و حفاظ لاستیکی نیز مانع از ورود آلودگی به روغن می شود. اگر این لاستیک ها فرسوده یا پاره شوند، حرکت خودرو تحت تاثیر قرار گرفته و این مسئله را با تولید صداهای غیر عادی نشان می دهد. بررسی مرتب لاستیک محافظ مفصل پلوس یکی از کم هزینه ترین و در عین حال موثرترین راه های پیشگیری از آسیب این قطعه به شمار می رود.

 

خطرات خرابی پلوس

آیا رانندگی با اتومبیلی که پلوس آن خراب شده است ایرادی دارد؟ این سوالی است که در انتهای مقاله قصد داریم به آن پاسخ دهیم. شاید اگر محور خودرو کمی خم شده باشد بتوان موقتا از آن چشم پوشی کرد و به حرکت ادامه داد تا به تعمیرگاه رسید اما در صورت آسیب کامل و جدی محور، باید حتما از ادامه دادن مسیر دست بکشید چرا که ممکن است ماشین از کنترل شما خارج شده و اتفاقات خطرناکی روی دهد.
نشتی لاستیک پلوس هر چقدر هم اندک باشد به مرور سبب کاهش مایع روان کننده می شود و ادامه رانندگی با این شرایط هزینه بیشتری نسبت به تعویض پلوس دارد. رانندگی با پلوس معیوب حتی ممکن است به وقوع تصادفات خطرناک منجر شود. لذا چک کردن مستمر و به موقع اجزای خودرو امری بسیار مهم و ضروری است.

HPC بازدید : 10 چهارشنبه 30 فروردین 1402 نظرات (0)

حتما تا به حال اصطلاح تیک آف (Take Off) را شنیده اید. این حرکت نمایشی زیبا و جذاب به هنر رانندگی، جسارت و اعتماد به نفس راننده اشاره دارد و در حقیقت مهارت راننده و قدرت موتور را نشان می دهد. در گذشته بزرگ ترین برندهای تولید کننده خودرو در جهان از رانندگان حرفه ای و ماهر برای به رخ کشیدن قدرت و کیفیت خودروهای خود استفاده می کردند. یکی از حرکاتی که قدرت موتور خودرو را به بهترین شکل نشان می داد، تیک آف کشیدن بود. پس از آن نیز این کار به یک مهارت و هنر بدل شد. در این مقاله تیک آف خودرو، نحوه اجرای آن و صدمات احتمالی ناشی از انجام نادرست این حرکت را بررسی خواهیم کرد. پس اگر شما هم به این هنر نمایشی علاقه دارید برای آشنایی بیشتر تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

تیک آف کردن خودرو چیست؟

اصطلاح تیک آف معمولا هنگام بلند شدن هواپیما از روی زمین به کار می رود؛ اما این مفهوم تنها معنای این اصطلاح نبوده و بین رانندگان حرفه ای اتومبیل نیز رایج است. در زمینه اتومبیل رانی زمانی خودرو سرعت و شتاب بالایی داشته و اصطلاحا در حال بال در آوردن و آماده شدن برای پرواز است از این عبارت استفاده می شود. هنگام تیک آف کشیدن خودرویی که شتاب بالایی دارد، حین حرکت صدای بلندی تولید کرده و با سرعت بسیار زیادی حرکت می کند. البته در نظر داشته باشید که اجرای این حرکات نمایشی در معابر شهری کار خطرناک و اشتباهی بوده و باید حتما در پیست های اتومبیل رانی یا مناطق مناسب سازی شده و استاندارد انجام شود.

 

تیک آف در خودروها چگونه است؟

اصطلاح تیک آف بیشتر در گذشته که موتور خودروها از قدرت و کیفیت بالایی برخوردار نبودند، به کار می رفت تا اتومبیل های قدرتمند را از سایر تولیدات خودروسازی ها متمایز کند. امروزه این اصطلاح برای طیف گسترده ای از خودروها کاربرد دارد؛ وقتی که راننده پا را بر روی پدال ترمز فشار داده و از حرکت چرخ های جلو ممانعت می کند، قدرت زیادی به چرخ های عقب وارد می شود و به این ترتیب برای چند لحظه خودرو به پرواز در می آید. پیش نیاز تیک آف، پیشرانه بسیار قدرتمند و موتور قوی بوده و این حرکت سبب گرم شدن موتور و لاستیک ها و آماده شدن اتومبیل برای حرکت سریع می شود.
کاربرد عمده و اصلی این حرکت در مسابقات اتومبیل رانی، لحظه شروع حرکت و پیش از به صدا در آمدن سوت آغاز مسابقه بوده و رانندگان ماهر و حرفه ای با این کار شتاب اولیه خودرو را افزایش داده و در شروع از سایر ماشین ها سبقت می گیرند.

 

نحوه تیک آف با خودرو

امروزه و با تغییر گیربکس خودروها از دنده ای به اتوماتیک، مراحل و شیوه تیک آف کردن تغییرات جزئی داشته اما نحوه تیک آف کردن اتومبیل های دنده ای در گذشته به شرح زیر است:

• پا را روی پدال کلاچ قرار داده و تا انتها فشار دهید.

• سپس خودرو را در حالت دنده قرار دهید.

• در مرحله بعد راننده باید شروع به گاز دادن کند و این کار را تا جایی که صدای موتور بیرون آمده و دود از اگزوز خارج شود، ادامه دهد.

• پس از آن باید کلاچ را ناگهانی رها کرده و پدال گاز را بیشتر فشار دهد.

تیک آف کردن در خودروهای اتومات نیز تقریبا مشابه اتومبیل های دنده ای بوده و تنها تفاوت آن انتخاب دنده شروع حرکت است. برای Take Off با اتومبیل اتومات، لازم است دنده را در حالت N قرار داده و پس از آن به صورت ناگهانی به حالت D تغییر دهید. حتما به این نکته توجه کنید که اجرای این حرکت به مهارت بالایی نیاز دارد و در غیر این صورت خطناک بوده و ممکن است آسیب های بسیاری را برای فرد راننده و حتی اتومبیل وی به همراه داشته باشد.

 

بهترین خودروها برای تیک آف

 

عوامل موثر تیک آف خودرو

حال بیایید عواملی که بر فرایند تیک آف خودرو تاثیرگذار است را بررسی کنیم. با توجه به نحوه اجرای این حرکت، میدانید که با وارد آوردن فشار گاز زیاد از پیشرانه به چرخ ها، چرخ ها باید برای مدت کوتاه گشتاور زیادی را تحمل کنند. این گشتاور بیشتر از قدرتی است که لاستیک ها برای حرکت به آسفالت منتقل می کنند؛ از این رو در ابتدای حرکت با پدیده تیک آف مواجه می شویم. زمانی که بین سرعت حرکت چرخ ها و گشتاور و نیرویی که به آسفالت وارد می شود تعادل ایجاد شود، اتومبیل با شتاب بالایی شروع به حرکت کرده و از مرحله تیک آف خارج می شود. به این ترتیب از جمله عواملی که بر تیک آف خودرو اثرگذارند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• قدرت پیشرانه خودرو

• گشتاوری که پیشرانه خودرو تولید می کند

• عرض لاستیک ها

• شرایط آسفالت مانند جنس و شرایط آب و هوایی

• مهارت راننده در اجرای درست مراحل

• وزن خودرو و وزنی که به لاستیک ها وارد می شود

 

بهترین خودروها برای تیک آف

در سال های اخیر صنعت خودروسازی پیشرفت زیادی داشته و بر خلاف گذشته که محدودیت هایی در انتخاب نوع خودرو برای اجرای حرکت تیک آف وجود داشت، امروزه تقریبا می توان با تمام خودروها این کار را انجام داد. فقط ممکن است تفاوت های جزئی در مراحل انجام آن با اتومبیل های مختلف وجود داشته باشد. اما به طور کلی تیک آف کردن در خودروهای دو دیفرانسل که می توانند نیرو را بین چهار چرخ خود تقسیم کنند، راحت تر خواهد بود.

 

صدمات ناشی از تیک آف در خودروها

تا این جا توضیحاتی درباره نحوه تیک آف کردن و عوامل موثر بر آن ارائه دادیم. در قسمت پایانی مطلب قصد داریم به برخی صدماتی که ممکن است انجام Take Off به خودرو وارد کند، اشاره خواهیم کرد. از این رو توصیه می کنیم که خصوصا اگر از مهارت کافی برخوردار نیستید اصلا این حرکت را اجرا نکنید. برخی از صدمات تیک آف بر ماشین به شرح زیر است:

• اجرای این حرکت ممکن است سبب آسیب دیدن پلوس خودرو شما شود.

• با انجام این حرکت کلاچ و جعبه دنده اتومبیل شما خیلی زود خراب خواهد شد.

• از دیگر صدمات تیک آف کردن، کاهش طول عمر لاستیک های اتومبیل شما است.

• همچنین این کار می تواند به پیشرانه و دیفرانسیل خودرو شما آسیب برساند.

در صورت صدمه دیدن هر یک از قطعات اتومبیل، حرکت و عملکرد آن به طور کلی مختل شده و تا زمانی که مشکل به وجود آمده را بر طرف نکنید، امکان استفاده از خودروتان را نخواهید داشت. تهیه قطعات اصلی و باکیفیت چالشی است که هنگام تعمیر اتومبیل با آن مواجه خواهید شد. فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی اچ پی سی این کار را برایتان آسان کرده و به این ترتیب می توانید با مراجعه به وب سایت این مجموعه قطعات مورد نظر خود از جمله سرپلوس ۱۹ خار ABS پراید، سرپلوس ۱۹ خار ساده پراید، سرپلوس ۲۰ خار ABS پراید و سرپلوس ۲۲ خار ABS پژو ۴۰۵ خریداری نمایید.

HPC بازدید : 165 سه شنبه 22 فروردین 1402 نظرات (0)

احتمالا برای شما هم پیش آمده که در حال رانندگی باشید و ناگهان اتومبیلتان خاموش شود. این اتفاق ممکن است بعد از استارت زدن، در دنده عقب یا حتی حین حرکت رخ دهد. خاموش شدن یک باره خودرو مسئله مهم و جدی است که حالات مختلف و علل گوناگونی دارد و لازم است هر راننده ای این عوامل و راه های بر طرف کردن این مشکل را بشناسد. پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با اصلی ترین علل خاموش شدن خودرو در موقعیت ها و شرایط مختلف آشنا شوید.

 

علت خاموش شدن اتومبیل بعد از استارت زدن

یکی از شایع ترین مواردی که افراد با آن مواجه می شوند، خاموش شدن اتومبیل پس از استارت زدن است. این مسئله چند دلیل اساسی دارد که اگر با آن آشنا باشید می توانید موقتا مشکل را حل کنید تا خود را به یک متخصص برسانید. خاموش شدن خودرو پس از استارت زدن اغلب در فصل زمستان و هوای سرد اتفاق می افتد؛ از جمله عواملی که سبب بروز این مسئله می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

عملکرد نادرست مبدل گشتاور

در خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک کبدل گشتاور مانند کلاچ دستی عمل کرده و کار آن انتقال قدرت است. شکستگی و خرابی این قطعه یا کاهش سطح انتقال مایعات ممکن است عملکرد این مبدل را مختل کند. به این ترتیب قدرت موتور در سرعت های پایین از جمله زمان استارت زدن حفظ نشده و در نتیجه اتومبیل پس از استارت زدن خاموش می شود.

 

خراب بودن پمپ سوخت

سوخت مورد نیاز به وسیله پمپ سوخت از مخزن به موتور منتقل می شود. خراب شدن پمپ سوخت، کاهش فشار سوخت را به دنبال داشته و در نهایت جریان سوخت به طور ناقص به موتور می رسد. در سرعت های بالا این مسئله مشکل ساز نمی شود ولی در دور موتور و سرعت پایین به ویژه هنگام استارت زدن، خاموش شدن خودرو را در پی دارد. سوخت مورد نیاز توسط انژکتورهای سوخت منتقل می شود. این قطعه پس از مدتی کثیف یا مسدود شده و فرایند انتقال سوخت را مختل می کند. بنابراین می توان گفت خرابی پمپ و انژکتورهای سوخت سبب سوخت نامناسب اتومبیل می شود.

 

حسگر اکسیژن خودرو

اکسیژن موجود در سوخت به کمک سنسورهای اکسیژن افزایش یافته و این قطعه وظیفه تنظیم میزان نسبت هوا و سوخت را بر عهده دارد. کم یا زیاد شدن مقدار اکسیژن ورودی به سوخت می تواند مشکلاتی را برای خودرو در سرعت های پایین و همچنین هنگام استارت زدن به وجود آورد که خاموش شدن اتومبیل یکی از آن ها است. در صورتی که حسگر اکسیژن نتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد، موتور موقع روشن شدن دچار خام سوزی شده و خاموش می شود.

 

خراب بودن باتری یا سیم کشی های اتومبیل

یکی دیگر از دلایل خاموش شدن خودرو پس از استارت زدن، خراب بودن باتری یا بروز مشکل در سیم کشی آن است. اتصالی داشتن سیم ها یا فرسودگی و خوردگی آن ها سبب کاهش توان باتری می شود. بنابراین پس از استارت زدن، موتور نیروی کافی برای روشن شدن را نداشته و خاموش می شود.

 

خرابی سوئیچ اینرسی (قطع کن بنزین)

پس از وارد شدن ضربه سنگین و محکم به اتومبیل، سوئیچ اینرسی آن فعال شده و از بروز آتش سوزی در تصادف های شدید جلوگیری می کند. در حقیقت با فعال شدن این سوئیچ، جریان بنزین قطع شده و به این ترتیب بلافاصله پس از استارت، خودرو خاموش می شود.

 

خالی بودن باک بنزین

برای آن که اتومبیل به حرکت درآید، به سوخت، احترق و تراکم نیاز دارد؛ بنابراین در صورت خالی بودن باک بنزین، اتومبیل هرگز روشن نخواهد شد. این مورد را می توان ارزان ترین و ساده ترین علت خاموش شدن خودرو پس از استارت دانست که به سادگی هم حل می شود.

 

خراب بودن سوپاپ ها

ممکن است به دلیل تنش های حرارتی و مکانیکی متعددی که در خودرو روی می دهد، سوپاپ ها خراب شوند. فرسودگی سوپاپ ها پس از گذشت زمان امری طبیعی است؛ اما برخی مواقع این اتفاق زودتر از حالت معمول می افتد. مثل وقتی که سوپاپ ها دچار خوردگی شده اند. معیوب شدن سوپاپ ها نیز عامل دیگری است که موجب روشن نشدن خودرو به ویژه در صبح های سرد می شود.

 

خراب بودن سنسور فشار هوا

اگر سنسور فشار هوا خراب شود، ECU نمی تواند میزان هوای ورودی را به درستی اندازه گیری کرده و تشخیص دهد. در نتیجه نسبت سوخت و هوای موجود در محفظه برای احتراق به هم می خورد. در واقع خرابی سنسور فشار هوا، عدم پاشش کافی سوخت به موتور و به این ترتیب خاموش شدن ماشین پس از استارت را در پی دارد.

 

علت خاموش شدن خودرو بعد از گاز دادن

 

علت خاموش شدن خودرو بعد از گاز دادن

حالت دیگر خاموش شدن خودرو، خاموش شدن پس از فشردن پدال گاز است. برای علت یابی این مشکل باید مواردی که در ادامه به توضیح آن می پردازیم را بررسی نمایید.

 

خرابی در سنسور دریچه گاز

اگر اتومبیل شما نیز پس از فشار دادن پدال گاز خاموش می شود، اولین احتمالی که باید در نظر بگیرید، خرابی در سنسور دریچه گاز است. خراب شدن در دریچه گاز عدم برقراری اتصال میان گاز و موتور را به دنبال داشته و در اثر این اتفاق خودرو شما پس از گاز دادن خاموش می شود.

 

مشکل در بنزین رسانی

وجود مشکل در رساندن بنزین از پمپ سوخت به موتور، علاوه بر این که ممکن است علت خاموش شدن خودرو پس از استارت زدن شود، می تواند از جمله دلایل خاموش شدن ماشین بعد از گاز دادن نیز به شمار رود. چنانچه با یکی از این دو مسئله مواجه شدید لازم است حتما پمپ بنزین اتومبیلتان را بررسی و عیب یابی کنید.

 

قطعی بخش منفی دریچه گاز

قطع شدن بخش منفی دریچه گاز علت دیگری است که می توان برای خاموش شدن خودرو پس از فشار دادن پدال گاز در نظر گرفت و بررسی مسیر آن تا ECU نیز اقدامی است که باید برای رفع این مشک انجام دهید.

 

علت خاموش شدن اتومبیل در دور موتور پایین

حالت دیگر خاموش شدن اتومبیل، خاموش شدن در دور آرام است. دلایل مختلفی برای بروز این مسئله وجود دارد که آشنایی با آن ها می تواند به شما در حل مشکل کمک کند. پیشتر نیز در همین مطلب اشاره کردیم که پمپ سوخت بنزین را از مخزن به موتور پمپاژ می کند و به این ترتیب شرایط لازم برای احتراق و حرکت خودرو فراهم می شود. بنابراین اگر پمپ بنزین خودرو خراب شود، سوخت ناقص به موتور رسیده و در نتیجه اتومبیل در دور آرام خاموش می شود. همچنین اگر عملکرد گشتاور مختل شود، ماشین های اتومات در دور پایین ناگهان خاموش می شوند. این اتفاق به دلیل کاهش سطح انتقال مایعات به درون مبدل و ناتوانی در حفظ قدرت در سرعت پایین و دور موتور آرام روی می دهد.

 

علت خاموش شدن خودرو در حال حرکت

عوامل مشترک زیادی سبب خاموش شدن ماشین در موقعیت های گوناگون می شوند که شناختن آن ها می تواند در درک بهتر مشکل و اقدام برای رفع مشکل کمک کند. در ادامه به بررسی دلایل خاموش شدن اتومبیل های اتوماتیک در حرکت می پردازیم:

 

سوختن پمپ بنزین

اصلی ترین و مهم ترین علت خاموش شدن خودرو در حال حرکت، سوختن یا خراب شدن پمپ بنزین آن است. در اثر این اتفاق سوخت کامل و کافی به موتور نرسیده و ماشین حین حرکت خاموش می شود.

 

وجود مشکل در جعبه فیوز خودرو

عنصر مهمی که در نقش اساسی در احتراق مخلوط سوخت و هوا دارد، برق خودرو است. از این رو اگر نقصی در جعبه فیوز اتومبیل ایجاد شود یا اتصالی کند، ممکن است که خودرو در حال حرکت خاموش شده و متوقف گردد. پس توصیه می شود در صورت از حرکت ایستادن ماشین حین حرکت، حتما سیستم جعبه فیوز آن را بررسی کنید.

 

ایراد در برق رسانی

یکی دیگر از دلایل خاموش شدن خودرو در حال حرکت، وجود مشکل در سیستم برق رسانی و باتری است. برای آن که اتومبیل حرکت کند لازم است برق به وسیله کوئل به شمع ها رسیده و پس از احتراق، موتور به حرکت در می آید. اگر کوئل دچار خوردگی، شکستگی یا سولفاته کردن شود، سیستم برق رسانی ضعیف شده و ماشین حین حرکت خاموش می شود.

 

خرابی رله دوبل

یکی دیگر از قطعاتی که وظیفه برق رسانی به خودرو را برعهده دارد، رله دوبل است که از ECU برای انجام کار فرمان می گیرد. این قطعه برق را به پمپ بنزین، کوئل دوبل، المنت، انژکتورها، ECU، گرم کن دریچه گاز، شیر برقی کنستر و سنسور اکسیژن می رساند. بنابراین نقش مهمی در حرکت اتومبیل داشته و اگر خراب شود، برق رسانی به سایر اجزای خودرو مختل شده و منجر به خاموش شدن ماشین در حال حرکت می گردد.

 

علت خاموش شدن اتومبیل در سربالایی

یکی دیگر از حالت های خاموش شدن اتومبیل، از حرکتایستادن آن در سربالایی ها است. این اتفاق می تواند به ویژه برای رانندگان تازه کار سخت و ترسناک باشد. برای آن که از بروز این اتفاق جلوگیری کنید، بهتر است قطعاتی که خرابی‌شان منجر به خاموش شدن خودرو در سربالایی می شود را شناخته و از سلامت آن ها مطمئن شوید.

 

ضعف یا خرابی پمپ بنزین

معیوب بودن پمپ بنزین را می توان اصلی ترین و مهم ترین علت گاز نخوردن خودرو در سربالایی و خاموش شدن آن دانست. همچنین اگر صافی بنزین بیش از حد آلوده باشد، احتمال متوقف شدن خودرو در سربالایی افزایش می یابد. از این رو پیشنهاد می شود وضعیت صافی بنزین و پمپ بنزین را چند وقت یک بار بررسی کنید تا در صورت وجود مشکل، فورا آن را بر طرف نمایید.

 

خرابی فیلتر هوا

فیلتر هوا در انتقال هوای ورودی به موتور خودرو بسیار موثر است. بنابراین خراب شدن یا کثیفی این قطعه ممکن است باعث خاموش شدن اتومبیل در سربالایی شود.

 

علت خاموش شدن خودرو در حال حرکت

 

تمام شدن یا عدم کیفیت روغن موتور

برای آن که موتور خودرو به درستی کار کرده و خودرو به خوبی حرکت کند، استفاده از روغن موتور باکیفیت از جمله نکات ضروری به شمار می رود. به این ترتیب اگر سطح روغن موتور کاهش یابد یا از روغن موتور نامرغوب و بی کیفیت استفاده شود، حرکت اتومبیل به ویژه در سربالایی ها مختل شده و متوجه خواهید شد که اصطلاحا ماشین گاز نمی خورد. به همین دلیل باید پس از طی مسافت مشخص روغن موتور را تعویض کرده و حتما از روغن باکیفیت استفاده نمایید.

 

کثیف بودن انژکتور

یکی دیگر از قطعات خودرو که بر کارکرد صحیح آن نقش موثری دارد، انژکتور است. این قطعه به مرور زمان کثیف شده و به تضعیف عملکرد اتومبیل، گاز نخوردن و خاموش شدن آن در سربالایی منجر می شود. شستن انژکتور راهکاری است که برای رفع این مشکل می توانید به کار گیرید. فقط باید توجه داشته باشید که این کار توسط یک مکانیک ماهر و به شکل اصولی و حرفه ای انجام شود.

 

خراب بودن سنسور گاز

سنسور گاز نیز قطعه دیگری است که در حرکت اتومبیل نقش دارد. خراب شدن این قطعه یکی دیگر از دلایل خاموش شدن ماشین در سربالایی است.

 

معیوب بودن دیسک و صفحه

بسیاری از قطعات خودرو طول عمر مشخصی داشته و پس از مدتی نیاز به تعمیر یا تعویض دارند. دیسک و صفحه نیز در همین گروه قرار می گیرد. در صورتی که این قطعه دچار نقص و ایراد شده یا تمام شود، اتومبیل شما در سربالایی خاموش و متوقف خواهد شد.

 

اشکال در کمپرس سیلندر

کمپرس سیلندر قطعه ای است که بر عملکرد صحیح و مناسب سوپاپ ها و رینگ ها تاثیر می گذارد. بنابراین معیوب شدن این قطعه سبب بروز مشکل در عملکرد سوپاپ و رینگ ها شده و در نهایت خودرو در سربالایی خاموش می شود.

 

علت خاموش شدن خودرو در دنده عقب

دنده عقب گرفتن به دقت و تمرکز نیاز داشته و برای رانندگان تازه کار کمی دشوار است. خاموش شدن خودرو در حرکت به سمت عقب این کار را دشوارتر نیز می کند. برخی از مهم ترین عواملی که سبب خاموش شدن ماشین در حالت دنده عقب می شود عبارتند از:

• یکی از اصلی ترین دلایل که سبب خاموش شدن اتومبیل در حالت دنده عقب می شود، خرابی سوئیچ اینرسی یا قطع کن بنزین است. این مسئله اغلب زمانی که خودرو در دست انداز یا چاله ای می افتد، رخ می دهد.

• گاهی ممکن است هنگام نصب دزدگیر به دلیل بی دقتی نصاب کانکتور برق اصلی زیر داشبورد شل شود. در این صورت احتمال خاموش شدن ماشین هنگام دنده عقب گرفتن وجود دارد.

• بروز نقص و ایراد در کانتکتور پمپ بنزین داخل باک عامل دیگری است که به خاموش شدن خودرو همزمان با دنده عقب رفتن منجر می شود.

• یکی دیگر از دلایل خاموش شدن اتومبیل در حالت دنده عقب، معیوب شدن سوکت بنزین داخل کاپوت خودرو است.

• چنانچه مشکل و ایرادی در سنسور اکسیژن وجود داشته باشد، ممکن است خودرو شما هنگام دنده عقب گرفتن خاموش شود.

• کثیف بودن یا وجود نقص و مشکل در استپر موتور سبب کاهش سرعت یا افزایش شتاب خودرو شده و همین مسئله خاموش شدن اتومبیل در حالت دنده عقب را در پی دارد.

• از دیگر عوامل خاموش شدن ماشین زمان دنده عقب گرفتن وجود مشکل در اتصال باتری است.

• اگر تسمه دینام خودرو پاره شود یا اختلالی در هرزگرد دینام به وجود آید نیز ممکن است اتومبیل شما هنگام دنده عقب رفتن خاموش شود.

• پمپ بنزین ماشین قطعه دیگری است که می تواند در خاموش شدن آن در حالت دنده عقب نقش داشته باشد. بنابراین در صورت مواجهه با این مشکل لازم است سوختن یا مسدود شدن این قطعه را نیز بررسی نمایید.

• عامل دیگری که ممکن است به خاموش شدن خودرو هنگام دنده عقب گرفتن منجر شود، وجود ایراد در کارکرد ECU اتومبیل است.

 

علت خاموش شدن اتومبیل در هنگام کولر گرفتن

با گرم شدن هوا و شروع استفاده از کولر، احتمال خاموش شدن اتومبیل وجود دارد. معمولا در فصل تابستان رانندگان با مشکل خاموش شدن خودرو پس از روشن کردن کولر مواجه می شوند. این مسئله دو علت اساسی دارد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم:

 

مشکل در استپر

هنگام کولر گرفتن هوای بیشتری توسط استپر وارد موتور می شود. خراب شدن این قطعه میزان هوای ورودی را کاهش داده و فشار بیشتری را به موتور وارد می کند که در نهایت موجب از کار افتادن و خاموش شدن خودرو می شود.

 

سنسور فشار هوای منیفولد

سنسور فشار هوای منیفولد قطعه ای است که وظیفه اندازه گیری و کنترل میزان هوای ورودی و جرم و دمای آن را بر عهده دارد. با خراب شدن این قطعه، میزان، جرم و دمای هوا به درستی وارد نشده و اتومبیل شما هنگام استفاده از کولر خاموش می شود.

 

علت خاموش شدن ماشین در حالت درجا

خاموش شدن اتومبیل در حالت درجا مشکل رایجی است که هر راننده ای حداقل یک بار با آن رو به رو شده است. دلایل مختلفی را می توان برای این مسئله در نظر گرفت که مهم ترین آن ها عبارت است از:

• در خودروهای اتوماتیک از قطعه ای به نام مبدل گشتاور استفاده شده است که وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارد. بروز مشکل در خطوط انتقال قدرت می تواند موجب خاموش شدن اتومبیل در حالت درجا گردد. در صورت مشاهده این مشکل در خودرو اتومات خود لازم است وضعیت این قطعه را بررسی کنید؛ ممکن است دچار فرسودگی، خوردگی یا شکستگی شده باشد.

• عامل دیگری که سبب خاموش شدن ماشین در حالت درجا می شود، کثیف بودن فیلتر سوخت است. با تعویض این فیلتر یا تمیز کردن آن می توانید این مشکل را بر طرف نمایید.

• اگر انژکتور کثیف شود، پاشش سوخت انجام نشده یا به طور ناقص صورت می گیرد؛ به این ترتیب امکان دارد اتومبیل شما در حالت درجا خاموش شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل کافی است انژکتور به طور مرتب توسط مکانیک باتجربه شست و شو داده شود.

• از دیگر عوامل خاموش شدن خودرو در حالت درجا، خرابی سنسور هوا است که موجب انتقال اطلاعات اشتباه به سیستم ECU شده و در نتیجه باعث ایجاد این مشک می شود.

• آخرین عاملی که در خاموش شدن ماشین در حالت درجا تاثیرگذار است، معیوب بودن سیستم برق رسانی و سیم کشی خودرو بوده که به ناقص رسیدن برق به خودرو منجر می شود.

 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به اصلی ترین علل خاموش شدن خودرو در حالت های مختلف اشاره کنیم. توصیه ما این است که اگر از اتومبیل خود به طور مرتب استفاده می کنید، حتما اطلاعات کافی درباره انواع مشکلات احتمالی و راه های بر طرف ساختن آن ها کسب نمایید. خاموش شدن ناگهانی ماشین نیز یکی از این موارد است که رفع آن به تعویض یا تعمیر برخی قطعات نیاز دارد. برای خرید قطعاتی چون پمپ بنزین پراید کاربراتوری، پمپ بنزین پراید انژکتور، پمپ و درجه داخل باک ۴۰۵ جدید، صافی بنزین پژو ۴۰۵، تسمه دینام ۲۰۶ تیپ ۵ کد ۱۵۷۵ و تسمه دینام ۴۰۵ کد ۱۶۶۵ که در عملکرد صحیح خودرو نقش اساسی داشته و وجود نقص ر آن ها ممکن است به توقف و از کار افتادن اتومبیل شما منجر شود می توانید به فروشگاه اینترنتی لوازم و قطعات یدکی HPC مراجعه کرده و قطعات باکیفیت را تهیه نمایید.

HPC بازدید : 31 چهارشنبه 03 اسفند 1401 نظرات (0)

رانندگی در کنار لذت بسیاری که دارد، گاهی اوقات با مشکلاتی نیز همراه است. شاید شما هم هنگام تعویض دنده با این مشکل مواجه شدید که دنده به سختی جا رفته یا به طور کلی جا نمی رود. همچنین در برخی موارد ممکن است دنده جا رفته و مجددا به حالت خلاص برگردد. دلایل متعددی برای این مسئله وجود دارد که بعضی از آن ها ساده و پیش پا افتاده بوده و با انجام سرویس دوره ای بر طرف می شوند و در مقابل برخی دیگر به حدی جدی هستند که می توانند سلامت راننده و سرنشینان را به خطر بیندازند. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با عواملی که سبب جا نرفتن دنده اتومبیل می شود و راهکارهای رفع این مشکل آشنا شوید.

 

۵ دلیل جا نرفتن دنده خودرو که باید چک شود

۱. کم شدن سطح واسکازین گیربکس

اولین موردی که باید آن را بررسی کنید، میزان واسکازین گیربکس خودروتان است. کاهش سطح واسکازین دلایل مختلفی داشته و می تواند عملکرد سیستم انتقال را مختل کند. در صورت وجود نشتی باید در اولین فرصت نسبت به رفع آن اقدام نمایید. به همین دلیل باید بررسی گیربکس و مقدار واسکازین را در اولویت گذاشته و حتما از واسکازین باکیفیت استفاده کنید. استفاده از واسکازین نامرغوب و غیر اصل مشکلات بسیاری را برایتان به همراه دارد.

اگر از ماشینتان زیاداستفاده می کنید و کارکرد آن بالا است، به احتمال زیاد واسکازین کثیف و غیر قابل استفاده شده است؛ به همین دلیل پیشنهاد می کنیم آن را عوض کنید. بدین منظور کافی است نوار گیربکس را خارج کرده و آن را تمیز کنید. توجه داشته باشید که به قهوه ای تغییر رنگ نداده باشد و بوی روغن سوخته به مشام نرسد.

 

۲. عملکرد نادرست دنده‌ها

چنانچه تنظیم چرخ دنده ها به هم خورده و عملکرد دنده ها مختل شده باشد، دنده به خوبی جا نمی رود. صدای غیر عادی و عجیبی که هنگام تعویض دنده شنیده می شود نیز نشانه ای برای اشتباه روی هم قرار گرفتن دنده ها است. به طور کلی هرگاه در زمان تعویض دنده صدای اضافه ای به گوش رسید بهتر است آن را جدی رفته و به تعمیرکار مراجعه کنید.

یکی از مشکلات رایج، برگشتن مجدد دنده به حالت خلاص است. گاهی اوقات اتفاق می افتد که شما دنده را عوض کرده و جا زده اید ولی متوجه می شوید که به حالت خلاص برگشته است. این مشکل به علت ساییدگی غلاف کشویی یا دنده یا خرابی بلبرینگ ها و بوش های آن ها رخ می دهد.
اگر تعویض دنده با صدا همراه باشد احتمالا نقص و ایرادی در اهرم دنده وجود دارد.
عملکرد اشتباه ماهک دنده عامل دیگری است که به بد جا رفتن دنده منجر می شود. این قطعه کشویی دنده را جابه‌جا می کند.

در صورتی که صفحه سلکتور شکسته یا روغنی باشد، نمی تواند وظیفه اصلی خود که جابه‌جایی دنده است را به خوبی انجام دهد. از این رو ممکن است دنده بد جا رفته و گیر کند.
همچنین اگر عملکرد فلایون دچار مشکل شود، با سخت جا رفتن دنده مواجه خواهید شد. فلایون در تعویض دنده نقش داشته و اگر فرسوده یا شکسته شود، دنده به درستی جا نخواهد رفت.

 

۵ دلیل جا نرفتن دنده خودرو که باید چک شود

 

۳. وجود مشکل در سیستم کلاچ

یکی دیگر از دلایل جا نرفتن دنده مشکلاتی است که ممکن است در سیستم انتقال قدرت و کلاچ اتومبیل به وجود آید. سفت و خشک شدن سیم کلاچ و همین طور نامرغوب بودن این قطعه از جمله ایراداتی است که تعویض دنده را با مشکل مواجه می سازد.

مسئله دیگر تمام شدن دیسک صفحه کلاچ است که سبب بروز اختلال در تعویض دنده می شود. نشت کردن مایع هیدرولیک موجود در سیلندر اصلی کلاچ به بیرون نیز عامل دیگری است که جا رفتن دنده را دشوار می کند.
در صورتی که جا زدن دنده در حالت خاموش از حالت روشن آسان تر است، به احتمال زیاد مشکل از کلاچ خودرو شما است.

 

۴. نقص سنسور الکترونیکی

یکی از تفاوت های اتومبیل های مدل بالاتر و جدیدتر با خودروهای قدیمی نحوه انتقال قدرت آن ها است. در اتومبیل های مدرن سیستم کامپیوتری پیشرفته وظیفه کنترل انتقال را بر عهده دارد. اگر ایرادی در در عملکرد این سیستم ایجاد شود، روی تعویض دنده نیز اثر گذاشته و باید برای رفع آن به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید.

 

۵. اشتباهات رانندگی

اشتباهات رانندگی ساده ترین ایرادی است که می تواند مشکلاتی را در جا زدن دنده به وجود آورد. مثلا ممکن است کلاچ را به طور کامل نگرفته باشید؛ در این صورت دنده جا نرفته و صدایی از آن به گوش می رسد. گاهی هم بدون آن که متوجه شوید اتومبیلتان خاموش شده و به همین دلیل دنده جا نمی رود.

 

جمع بندی

در این مقاله با اساسی ترین دلایل جا نرفتن دنده و مشکلاتی که ممکن است برای سیستم انتقال قدرت اتومبیل رخ دهد آشنا شدید. گاهی رفع این مشکلات تنها با تعویض قطعه معیوب میسر می شود. به عنوان مثال اگر مشکلی در گیربکس خودرو ایجاد شود ممکن است به تعویض سرپلوس ۱۹ خار ABS پراید، سرپلوس ۲۰ خار ساده پراید، سه شاخه پلوس ۱۹ خار پراید یا سرپلوس ۲۲ خار مشعلی چپ پژو ۴۰۵ نیاز داشته باشید یا حتی لازم باشد گیربکس خودرو را به طور کلی تعویض کنید. برای خرید قطعات مورد نظر دو راه دارید؛ می توانید از فروشگاه های معتبر لوازم و قطعات یدکی خریداری کرده یا به فروشگاه های اینترنتی مراجعه نمایید.

HPC بازدید : 199 دوشنبه 01 اسفند 1401 نظرات (0)

در روزهای سرد سال دارندگان خودرو با مشکلات متفاوتی مواجه می شوند. یکی از این مشکلات روشن اتومبیل به ویژه در صبح روزهای سرد است. این اتفاق بیشتر برای کسانی که پارکینگ ندارند و خودروشان را بیرون از منزل و در فضای باز پارک می کنند، رخ می دهد. در ادامه دلایل روشن نشدن ماشین در هوای سرد را توضیح خواهیم داد و راه حل هایی که برای بر طرف کردن این مشکل وجود دارد را بررسی خواهیم کرد. بنابراین اگر اتومبیل شما هم در روزهای سرد به سختی روشن می شود، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

علت روشن نشدن ماشین در هوای سرد

برای روشن نشدن ماشین در هوای سرد دو دلیل کلی و اساسی را می توان در نظر گرفت که به شرح زیر هستند:

• در اثر سرمای هوا روغن موتور غلیظ و سفت شده و خیلی سخت میان اجزای موتور عبور می کند. در نتیجه قطعات روان کاری نشده و اصطکاک زیادی در بین آن ها به وجود می آید که عملکرد خودرو را با اختلال مواجه کرده و مانع از روشن شدن آن می شود.

• هوای سرد بر عملکرد باتری ماشین نیز اثر گذاشته و بدیهی است که اگر باتری کار نکند، موتور نیز روشن نمی شود.

در هر کدام از این موارد خرابی و بروز نقص در برخی قطعات خودرو سبب ایجاد مشکل در روشن کردن آن شده و برای آن که علت روشن نشدن ماشین را متوجه شوید باید ابتدا به سراغ این اجزا بروید. در ادامه درباره مهم ترین اجزایی که باید بررسی شوند توضیح داده و راهکارهایی برای رفع مشکل آن ها ارائه کرده ایم:

 

۱. باتری خودرو خوابیده است

تولید و ذخیره انرژی الکتریکی بر عهده باتری خودرو است. سرما با تاثیری که بر فرایند شیمیایی درون باتری می گذارد باعث می شود باتری وظیفه خود را به کندی انجام دهد. این مسئله به ضعیف شدن باتری منجر شده و به این ترتیب باتری نمی تواند موتور اتومبیل را روشن کند. اگر بیش از سه سال است که از باتری ماشین خود استفاده می کنید ممکن است بیشتر با این مشکل مواجه شوید.

 

• علائم

گاهی اوقات اتفاق می افتد که شما استارت بزنید ولی موتور خودرو روشن نشود و تنها صدای ناله ای از آن به گوش برسد؛ در این شرایط احتمال می رود که باتری ضعیف شده یا به طور کلی از کار افتاده باشد و اگر هیچ صدایی شنیده نشود ممکن است کابل های باتری شل شده یا باتری تخلیه شده باشد. روشن نشدن چراغ های داشبورد و باز نشدن قفل مرکزی با ریموت نیز علائم دیگر تخلیه کامل باتری هستند.

 

• راه حل

هم زمان با نگه داشتن پدال کلاچ چند بار استارت زده و این کار را با فاصله انجام دهید. (از استارت زدن سریع و پشت سر هم جدا خودداری کنید!) توجه داشته باشید که در این حین نباید هیچ یک از اجزای مصرف کننده باتری مانند رادیو، چراغ ها، بخاری و سیستم صوتی روشن باشند. با رعایت کردن این شرایط و چند مرتبه استارت زدن احتمالا موتور روشن خواهد شد. مورد دیگری که باید بررسی شود، محکم بودن اتصال کابل ها و گیره های باتری است.

چنانچه باز هم در روشن کردن اتومبیل دچار مشکل بودید لازم است با سرویس های امداد رسان خودرو تماس گرفته و از آن ها کمک بخواهید. همچنین می توانید از روش جامپ استارت (باتری به باتری) برای شارژ مجدد باتری و روشن کردن موتور استفاده نمایید. بدین منظور باید از کابل های مخصوص استفاده کرده و از خودروی دیگری بخواهید تا از سمت کاپوت رو به روی خودروی شما قرار گیرد. سپس قطب منفی و مثبت باتری ها را به وسیله کابل به هم وصل کرده و اتومبیلی که باتری سالم دارد را روشن کنید. در گام بعدی باید خودرو خود را روشن کرده و باتری ها را از هم جدا کنید. دقت داشته باشید که هرگز نباید دست شما با قسمت های فلزی باتری و موتور تماس پیدا کند؛ رعایت نکات ایمنی بسیار حائز اهمیت است. درست است که با انجام این کار (باتری به باتری کردن) موتور اتومبیل به کار افتاده و خودرو شما حرکت می کند، اما موقتی بوده و لازم است حتما در اسرع وقت به تعمیرگاه مراجعه کنید تا بررسی شود که باتری نیاز به شارژ مجدد داشته یا باید به طور کلی تعویض گردد.

 

راهکارهایی برای جلوگیری از خوابیدن باتری

خودروهای مدرن و پیشرفته نسبت به انواع قدیمی تر اتومبیل ها تجهیزات الکترونیکی بیشتری دارند. از این رو نگهداری باتری آن ها سخت تر بوده و سلامت باتری اهمیت بیشتری می یابد. توصیه کلی این است که پس از گذشت سه سال حتی اگر باتری کامل تخلیه نشده است، آن را تعویض نمایید. چنانچه با ماشین خود سفرهای کوتاه مرتب دارید، برای آن که سلامت باتری حفظ شود در فصل زمستان حداقل هفته ای یک بار آن را شارژ کنید.

یکی دیگر از نکاتی که رعایت آن در سلامت و افزایش طول عمر باتری مفید است، خاموش کردن اجزای برقی خودرو مانند رادیو، بخاری، چراغ ها و برف پاک کن پیش از خاموش کردن موتور است.

زنگ زدگی و خوردگی کابل ها و گیره ها مسئله دیگری است که بر سلامت باتری تاثیر می گذارد. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید هنگام خاموش بودن اتومبیل، به کمک برس سیمی این اجزا را تمیز کنید.

علاوه بر اجزای برقی اصلی، ممکن است شما از پخش کننده های صوتی و تصویری، مسیریاب یا شارژر موبایل استفاده کنید. توجه داشته باشید که این وسایل را نیز حتما پیش از خاموش کردن خودرو خاموش کنید. در صورتی که این وسایل روشن باشند و اتومبیل را خاموش کنید، احتمال تخلیه باتری وجود دارد. حواستان به چراغ های داخلی خودرو مانند چراغ صندوق عقب نیز باشد؛ این چراغ ها نیز نباید روشن بمانند.

بهترین فضا برای نگهداری اتومبیل به ویژه در فصول سرد سال، پارکینگ است. اما اگر پارکینگ ندارید تا حد امکان فضای محصور مشخصی را برای پارک خودروتان فراهم کرده و از کاورهای گرم برای محافظت از ماشین خود استفاده کنید.

 

۲. دینام مشکل پیدا کرده است

جریان برق متناوب مورد نیاز خودرو توسط مولد الکتریکی به نام دینام یا آلترناتور تامین می شود. از جمله وظایف این قطعه شارژ کردن باتری در زمان فعالیت موتور است. چنانچه از باتری نو و سالمی استفاده می کنید اما همچنان در هوای سرد به ویژه هنگام صبح در روشن کردن اتومبیل خود دچار مشکل هستید احتمالا مشکل از دینام بوده که سبب تخلیه باتری شده است.

 

• علائم

کاهش نور چراغ های جلو و داشبورد، نامنظم کار کردن کیلومترشمار و دور موتور و سایر قسمت های این صفحه و استشمام بوی سوختگی درون کابین ماشین از جمله علامت های بروز مشکل در دینام خودرو است. نشانه دیگری که خبر از معیوب بودن دینام می دهد، خاموش شدن موتور بلافاصله پس از جامپ استارت (باتری به باتری) است.

 

• راه حل

در صورت مشاهده این علائم تنها راه رفع مشکل، تعمیر یا تعویض دینام است. این کار تخصصی بوده و خودتان نمی توانید شخصا اقدام نمایید. بنابراین باید حتما توسط مکانیک انجام شود. بدین منظور دو راه دارید؛ می توانید با امداد خودرو تماس گرفته و از آن ها کمک بخواهید یا به کمک اتومبیل دیگری خودرو خود را به تعمیرگاه برسانید. در کل بر طرف کردن مشکل دینام حدود دو ساعت زمان خواهد برد.

 

چرا در هوای سرد ماشین روشن نمی شود

 

۳. آب وارد سیستم سوخت شده است

سیستم سوخت از بخش های مختلفی تشکیل شده است. شلنگ های بنزین یکی از این اجزا بوده که سوخت را به انژکتورها می رساند. با گذشت زمان کمی آب وارد این سیستم از جمله شلنگ های بنزین آن می شود. هوای سرد باعث یخ زدن آب درون این شلنگ ها شده و به دلیل قطر کمی که دارند، ذرات یخ به مسدود شدن شلنگ ها منجر می شوند. در نتیجه سوخت به موتور نرسیده و احتراق مختل می شود. روشن نشدن اتومبیل در روزهای سرد ممکن است به دلیل بروز این مشکل باشد.

 

• علائم

روشن نشدن موتور یا روشن شدن و گیر کردن آن هنگام گاز دادن از جمله نشانه های ورود آب به سیستم سوخت است. در این شرایط موتور قدرت کافی را نداشته و احتمال دارد حین حرکت به طور ناگهانی خاموش شود.

 

• راه حل

به منظور رفع این مشکل باید حتما به تعمیرکار مراجعه کنید تا سیستم سوخت را شست و شو دهد. همچنین می توانید برای باز کردن مسیر شلنگ ها از افزودنی های الکل دار استفاده کنید. الکل سبب تعلیق آب شده و به خروج آن از اگزوز کمک می کند.

 

راهکارهایی برای جلوگیری از آب رفتگی در سیستم سوخت

اگر می خواهید از ورود آب به سیستم سوخت و تجمع آن جلوگیری کنید توصیه می شود همواره باک بنزین را در حالت نزدیک به پر نگه دارید تا فضای خالی برای ورود آب وجود نداشته باشد.
درباره خودروهای دیزلی هم توجه داشته باشید که سرما سبب غلیظ تر شدن گازوئیل شده و حالت ژله ای آن حرکت سیستم سوخت را مشکل می سازد. به همین دلیل ممکن است اتومبیل دیزلی شما در هوای سرد روشن نشود.

 

۴. روغن موتور اتومبیل‌تان مناسب نیست

چنانچه از روغن موتوری استفاده کنید که برای سرما مناسب نیست، اتومبیلتان در روزهای سرد سال روشن نخواهد شد.

 

• علائم

رایج ترین علامت این مشکل همان روشن نشدن موتور اتومبیل است. در صورتی که از سلامت باتری و سایر قسمت های ماشین خود اطمینان دارید و از بین موارد ذکر شده در بالا نیز هیچ کدام در مورد خودرو شما صدق نمی کند، احتمالا مشکل از نوع روغن موتوری است که استفاده می کنید.

 

• راه حل

تعیین بهترین روغن موتور برای هر مدل اتومبیل با مطالعه دفترچه راهنمای آن میسر است. یکی از پارمترهایی که باید در انتخاب روغن موتور به آن توجه کنید، ویسکوزیته آن است. این عامل در روشن نشدن موتور در هوای سرد بسیار موثر است. اگر از روغن موتور نامناسبی استفاده کنید، در اثر سرما سفت شده و نمی تواند بین اجزای موتور به خوبی حرکت کند. روغن موتوری مناسب برای زمستان روغن موتور W-205 است. (W بیانگر تناسب این روغن موتور با فصل زمستان است و عدد کنار آن نشان دهنده غلظت بوده و هر چه کوچک تر باشد، به معنای رقیق تر بودن است)

 

۵. کاربراتور یخ زده است

بر خلاف اتومبیل های امروزی که انژکتوری هستند، خودروهای قدیمی که عمری بیشتر از سی سال دارند، کاربراتوری هستند. در کاربراتور اکسیژن و کمی بنزین با هم مخلوط شده و احتراق داخلی را شکل می دهند. کابراتور در برابر یخ زدگی مقاومت زیادی نداشته و سرمای هوا ممکن است اختلالاتی را در نحوه عملکرد موتور به وجود آورد که مهم ترین آن روشن نشدن خودرو در هوای سرد است. بنابراین اگر اتومبیل کاربراتوری دارید که در زمستان به سختی روشن می شود، ممکن است مشکل از کاربراتور آن باشد.

 

• علائم

روشن نشدن موتور می تواند به علت خرابی کاربراتور باشد. فرسودگی یا شکستگی کاربراتور و انسداد نازل های آن با یخ مشکلاتی است که می تواند منجر به خرابی کاربراتور و کار نکردن موتور شود.

 

• راه حل

برای رفع این مشکل کافی است با پای چپ پدال کلاچ را گرفته و پای راست را آرام روی پدال گاز فشار دهید تا کمی سوخت به موتور رسیده و روشن شود. البته همان طور که اشاره شد خودروهای قدیمی که کاربراتوری هستند با این مشکل مواجه می شوند و اتومبیل های انژکتوری امروزی از این بابت دچار مشکل نخواهند شد.

 

در صورتی که برای رفع مشکل روشن نشدن اتومبیل به تعویض قطعات خودروتان نیاز داشتید می توانید از فروشگاه های اینترنتی لوازم یدکی آن ها را تهیه نمایید. آفتامات دینام پراید کاربراتوری، آفتامات دینام پیکان یوگسلاوی، کویل پژو ۲۰۶ تیپ ۵، کوئل L90 و سایر قطعات یدکی خودرو را می توانید به صورت آنلاین از فروشگاه قطعات یدکی اچ پی سی تهیه کنید.

HPC بازدید : 48 سه شنبه 11 بهمن 1401 نظرات (0)

همه ما تا به حال بارها تجربه بنزین زدن و پر کردن باک خودرومان را داشتیم اما این کار به ظاهر ساده نیز قواعدی دارد که اکثر افراد نسبت به آن بی توجه هستند. نحوه و کیفیت سوخت گیری در جایگاه های سوخت مسئله مهمی است؛ یکی از نکاتی که باید به آن دقت شود، پر نکردن کامل باک بنزین است. این کار ممکن است زمینه ساز مشکلات بسیاری گردد. حال سوال این است که چرا نباید باک بنزین را کاملا پر کرد؟ در این مقاله قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم و نحوه صحیح بنزین زدن را بررسی کنیم. بنابراین پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از هدر رفتن سوخت و صرفه جویی در هزینه هایتان با ما همراه باشید!

 

فرایند کلی بنزین زدن

همان طور که می دانید برای سوخت گیری باید به پمپ بنزین مراجعه کرده و به کمک نازل، باک بنزین ماشین را پر کنید. طراحی نازل به گونه ای است که مقدار مناسب سوخت جهت پر شدن باک را تشخیص داده و پس از ورود بنزین کافی به باک، جریان بنزین را متوقف می کند. به این ترتیب از بروز حوادث خطرناک ناشی از پر شدن بیش از حد باک جلوگیری می شود.

 

چرا نباید باک بنزین را کاملا پر کرد؟

پر کردن باک اتومبیل اقدام خطرناک و اشتباهی بوده و آسیب های متعددی دارد که در ادامه به برخی از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

 

پرکردن بیش از حد باک، به خودروی شما آسیب می‌رساند

آیا تا به حال نام کنیستر به گوشتان خورده است؟ کنیستر یکی از قطعات سیستم سوخت رسانی خودرو است که اغلب مردم آشنایی با آن نداشته و از اهمیت بالای آن بی خبرند. اما کاری که نازل پس از پر شدن باک به شکل خودکار انجام می دهد (قطع جریان سوخت) برای حفاظت از این قطعه مفید و تاثیرگذار است.

بنزین ماده ای شیمیایی است که بخار تولید می کند. اگر این بخارات در باک جمع شوند، ممکن است خطرات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. از این رو خودروهای امروزی دارای کنیستر هستند تا بخارات بنزین را کنترل کنند. این قطعه که دارای تعداد زیادی زغال فعال است، با جذب بخارات بنزین، آن ها را مجددا به مسیر سوخت بازمی‌گرداند. اکثر افراد نمیدانند که بنزین مایع برای کنیستر مضر بوده و منجر به خرابی آن می شود و دقیقا زمانی متوجه این مسئله می شوند که کنیستر خراب شده و به تعویض نیاز دارد و باید هزینه زیادی برای رفع این مشکل صرف کرد.

 

روش صحیح بنزین زدن

 

بخارهای بنزین برای افراد و محیط زیست زیان‌آور هستند

معیوب شدن کنیستر سبب ایجاد اختلال در کار سیستم جذب و فیلتر بخارات بنزین می شود. در نتیجه این بخارات با ورود به هوا، آن را آلوده کرده و سلامت انسان ها را نیز به خطر می اندازد. یکی دیگر از مشکلاتی که در پی پر کردن باک بنزین ایجاد می شود، سر ریز شدن بنزین اضافی روی زمین است که علاوه بر آلوده کردن محیط و کثیف کردن لباس فرد، می تواند موجب آتش سوزی و انفجار در جایگاه سوخت شود.

 

با اتلاف بنزین پولتان را دور می‌ریزید

طبیعتا پس از آن که باک بنزین ماشین پر می شود دیگر جایی برای سوخت بیشتر نخواهد داشت. با این حال عده ای تصور می کنند اگر پس از قطع خودکار جریان بنزین توسط نازل، باز هم به بنزین زدن ادامه دهند می توانند سوخت بیشتری را در باک خودرو جای دهند! برخی نیز تنها برای رسیدن به یک عدد رند نازل را فشار می دهند تا مقدار بنزین بیشتری وارد باک کنند. این در حالی است که اگر نازل را چند بار فشار دهید یا آن را تا دهانه باک بیرون بکشید، باز هم سوخت بیشتری داخل باک نخواهد رفت. چرا که پمپ بنزین ها سیستم بازیابی بخار داشته و به این ترتیب پس از پر شدن باک و قطع جریان، بنزین اضافه به سمت مخزن باز می گردد. با این کار از ورود بخارات مضر بنزین به محیط نیز جلوگیری می شود.

 

روش صحیح بنزین زدن

در این قسمت از مطلب قصد داریم نحوه صحیح بنزین زدن را به صورت گام به گام بررسی کنیم. درست است که اکثر افراد بارها این کار را انجام داده اند ولی آموزش روش صحیح و مرحله به مرحله آن به خصوص برای کسانی که به تازگی خودرو خریده و رانندگی را شروع کرده اند و تجربه کافی ندارند خالی از لطف نخواهد بود.

برای سوخت گیری در ابتدا باید وقتی که وارد پمپ بنزین شده و کنار یکی از جایگاه های سوخت قرار گرفته اید، اتومبیل را خاموش کرده و از آن پیاده شوید. سپس کارت سوخت را در کارتخوان قرار داده و درپوش باک خودرو را باز کنید. مرحله بعدی برداشتن نازل و قرار دادن آن در باک است. با کمی فشار می توانید آن را در جای درست خود تنظیم کنید. سپس ماشه را فشار دهید تا بنزین به درون باک پمپاژ شود. پس از پر شدن باک تا اندازه استاندارد، صدای کلیکی خواهید شنید که به معنای قطع جریان سوخت خواهد بود.

حال نوبت خارج کردن نازل رسیده است. پس از آن که آخرین قطعات بنزین هم به درون باک ریخت و دیگر چکه نکرد، نازل را در جای خود قرار دهید. سپس درپوش باک را بسته و کارت سوخت را از کارتخوان خارج کنید. به همین سادگی باک بنزین خودرو شما بدون آن که آسیبی به یکی از قطعات سیستم سوخت رسانی برسد یا خطری برای شما و محیط داشته باشد، پر می شود.

پر کردن بیش از حد باک نه تنها به خودروتان صدمه می زند، بلکه پولتان را هم هدر می دهد. اگر پمپ بنزین صدمه ببیند باید تعویض شود و همین مسئله هزینه نسبتا زیادی را به شما تحمیل می کند. خرید آنلاین لوازم یدکی خودرو از فروشگاه های اینترنتی ساده تر بوده و اگر شما هم تعمیرکار خودرو یا یکی از فروشندگان لوازم یدکی هستید می توانید پمپ بنزین بیرون باک پژو ۴۰۵، پمپ و درجه داخل باک ۴۰۵، پمپ و درجه داخل باک ۴۰۵ جدید و سایر قطعات را با تضمین کیفیت و گارانتی مرجوعی از فروشگاه اینترنتی قطعات یدکی HPC خریداری نمایید.

HPC بازدید : 40 شنبه 08 بهمن 1401 نظرات (0)

ممکن است شما هم تجربه کرده باشید که درون کابین ماشین بوی نامطبوعی به مشام می رسد. این مسئله به شدت آزاردهنده بوده و تحمل آن به ویژه در مسیرهای طولانی بسیار سخت است. بوی بد داخل خودرو از جمله مشکلات متداولی بوده که علت آن باید حتما مشخص شده و به سرعت بر طرف شود. در برخی موارد از روی نوع بویی که استشمام می شود می توان به وضوح دریافت که منشا آن مواد غذایی مانده یا سیگار است؛ این نوع بو مشکل پیچیده ای نبوده و به سادگی رفع می شود. اما بعضی اوقات نیز ممکن است آن قدر تند و غیر قابل تحمل باشد که حتی با پایین کشیدن شیشه هم از بین نرفته و همچنان آزاردهنده باشد. در این صورت لازم است این مسئله را جدی گرفته و به دنبال روشی برای بر طرف ساختن این معضل باشید. در ادامه این مقاله انواع بوهای آزاردهنده خودرو، منشاء این بوها و راهکارهای رفع آن ها را بررسی خواهیم کرد. پیشنهاد می کنیم اگر شما نیز با این مشکل مواجه هستید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

انواع بوی بد خودرو

برای آن که بتوانید نسب به رفع بوی بد داخل کابین اتومبیل تان اقدام کنید باید ابتدا ریشه یابی کنید. این کار با توجه به نوع بو قابل انجام است. از جمله دلایل اصلی و اساسی ایجاد بوی نامطبوع در خودرو عبارتند از:

 

۱. بوی سوختگی

یکی از نگران کننده ترین انواع بوها که در خودرو به مشام می رسد، بوی سوختگی است. اگر از این که چیزی در خودروتان نسوخته مطمئن هستید، حتما به سراغ فیوز برق، کمپرسور تهویه مطبوع یا لنت رفته و وضعیت آن ها را بررسی کنید. در صورتی که اختلالی در عملکرد این قطعات به وجود آید، بوی سوختگی احساس می شود.توجه داشته باشید که این مسئله بسیار مهم و جدی بوده و باید بلافاصله به تعمیرکار مراجعه کرده و نسبت به عیب یابی و رفع مشکل اقدام کنید.

 

۲. بوی بنزین داخل کابین

علت دیگری که می توان برای پیچیدن بوی بنزین در کابین خودرو در نظر گرفت، شل بودن درپوش باک یا نشتی مخزن سوخت است. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که پس از پر کردن باک بنزین، تا مدت طولانی بوی بنزین درون اتاق ماشین به مشام می رسد. این مشکل می تواند به دلیل محکم نبودن درپوش باک یا نشت بنزین باشد؛ همچنین احتمال دارد انژکتور خودرو منشاء ایجاد این بو باشد. البته این مسئله می تواند یک علت ساده و پیش پا افتاده هم داشته باشد و آن ریختن بنزین روی کفش یا لباس هنگام بنزین زدن است. از این رو توصیه می کنیم یک روز صبر کرده و اگر همچنان این مشکل وجود داشت به یک متخصص مراجعه کنید تا ایراد احتمالی موجود در موتور را تعمیر کند.

 

۳. بوی روغن یا دود اگزوز

از دیگر انواع بوی بد خودرو که نیاز به پیگیری جدی دارد، بوی اگزوز است. در صورتی که نشتی در سیستم اگزوز اتومبیل وجود داشته باشد یا ضعفی در مهروموم پنجره و درب دیده شود، بوی دود به داخل کابین وارد می شود. این مسئله خطرناک بوده و ممکن است فرد در اثر استشمام این دود مسموم شود. از این رو ضروری است هرگاه در کابین بوی دود اگزوز را احساس کردید فورا به یک مرکز تخصصی تعمیرات جهت علت یابی و رفع مشکل مراجعه نمایید.

 

۴. بوی پلاستیک سوخته

استشمام بوی لاستیک یا پلاستیک سوخته در ماشین می تواند نشانه شل شدگی شلنگ یا تسمه لاستیکی زیر کاپوت باشد. قطعه شل شده معلق بوده و به اطراف حرکت می کند. به همین دلیل ممکن است به موتور داغ برخورد کرده و بوی نامطبوع حاصل از سوختن آن وارد کابین شود.
لازم به ذکر است که بوی پلاستیک سوخته الزاما به دلیل شل شدن تسمه نبوده و ممکن است علت این اتفاق نشت روغن یا مایعات اتومبیل و یا صدمه دیدن تسمه باشد. در اثر معیوب شدن تسمه و شلنگ به مرور بو شدیدتر شده و باید حتما از یک تعمیرکار ماهر جهت حل مشکل کمک بگیرید.

 

۵. بوی نامطبوع کپک همراه با رطوبت

گاهی اوقات پس از روشن کردن سیستم تهویه، بوی نامطبوعی همراه با رطوبت احساس می کنید که شبیه بوی کپک است. استشمام این بو به معنای درگیر شدن سیستم تهویه با قارچ و آزاد شدن هاگ آن با جریان هوا است. مهم ترین دلیل رشد قارچ ها رطوبت موجود در خودرو بوده و برای بر طرف کردن آن باید رطوبت را به ۵۰ درصد برسانید.

 

۶. بوی گوگرد از موتور

خراب شدن فیلتر سوخت یا سنسور فشار سوخت سبب اختلال در عملکرد مبدل کاتالیزور شده و همین امر در حقیقت به تولید بوی گوگرد و انتشار آن در کابین ماشین می انجامد. برای رفع این ایراد کافی است به یک مکانیک باتجربه مراجعه کنید تا پس از برسی وضعیت کلی اتومبیل تان و پیدا کردن منشاء مشکل، قطعات معیوب را تعویض کند.

 

۷. بوی شربت شیرین

اگر مایع خنک کننده از سیستم خنک کننده موتور به بیرون نشت کند، بوی شیرینی در کابین به مشام می رسد. گرم شدن بیش از حد موتور نیز بیانگر خروج مایع خنک کننده از سیستم بوده و به شدت به موتور آسیب می رساند. از این رو توصیه می شود در صورت مشاهده این علائم فورا به متخصص مراجعه کنید.

 

۸. بوی جوراب از داخل کولر

عامل دیگری که سبب ایجاد بوی نامطبوع در اتومبیل می شود، بروز نقص در سیستم تهویه است. چنانچه پس از روشن کردن کولر یا فن بوی کپک زدگی یا جوراب به مشامتان رسید، این احتمال وجود دارد که فیلتر هوا یا خطوط تخلیه خودرو دچار نقص و ایرادی شده باشد. تعمیر سیستم تهویه جهت رفع این مشکل ضروری است، چرا که این بو در حقیقت به دلیل وجود باکتری در سیستم تهویه ایجاد شده و ادامه دار شدن آن می تواند آلرژی و مشکلات تنفسی را به دنبال داشته باشد.

 

انواع بوی بد خودرو

 

۹. بوی سیم سوخته

پیچیدن بوی سیم سوخته یا سوختن قطعات الکترونیکی نشان دهنده بروز مشکل در قطعات الکترونیکی خودرو بوده و باید فورا پیگیری شود.

 

۱۰. بوی کاغذ سوخته

بوی کاغذی که هنگام رانندگی و به ویژه در زمان تعویض دنده ها احساس می شود، از وجود یک مسئله جدی حکایت دارد و آن سوختن کلاچ اتومبیل می باشد. از جمله قطعات مصرفی خودرو صفحه کلاچ بوده که اگر به موقع تعویض نشود، در اثر اصطکاک فرسوده شده و بویی شبیه کاغذ سوخته به مشام می رسد. همچنین اگر در سربالایی بوی بدی در کابین حس می کنید، می توان احتمال داد که صفحه کلاچ ماشین به اتمام رسیده یا فرسوده شده است.

 

۱۱. بوی تخم‌مرغ

بوی تخم مرغ گندیده یکی دیگر از انواع بوهای آزاردهنده در خودرو بوده که از جمله علائم وجود ایراد در سیستم سوخت رسانی به شمار می رود. این اتفاق در اثر فرسودگی یا صدمه دیدن مبدل کاتالیزور، فیلترهای سوخت یا سنسورهای فشار سوخت خروج گاز گوگرد از سیستم رخ داده و بوی بدی را ایجاد می کند که مانند بوی اگزوز خطرناک است و به رسیدگی نیاز دارد. گاهی نیز ممکن است علت این بو فاسد شدن مایع گیربکس باشد که در این صورت می توان آن را تعویض و مشکل را بر طرف کرد.

 

علت بوی بد هنگام روشن شدن خودرو

گاهی اوقات هنگام روشن کردن خودرو بوی بدی به مشام می رسد؛ این مسئله که اغلب در روزهای گرم سال اتفاق می افتد، به دلیل بیش از حد گرم شدن اجزای داخلی اتومبیل می باشد. با پارک کردن ماشین در سایه می توانید تا حد زیادی از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری کنید.

 

روش‌های رفع بوی بد خودرو

ممکن است خودرو شما سالم باشد و مشکلی نداشته باشد؛ با این حال بوی ناخوشایندی در کابین به مشام برسد. در ادامه چند نمونن از راهکارهایی که برای رهایی از بوی بد ماشین مفید و کارساز است گردآوری شده است:

 

استفاده از زغال

همان طور که می دانید زغال از جمله جذب کننده های طبیعی سموم و بوی بد است. به همین دلیل یکی از بهترین گزینه ها برای پاک سازی هوای خودرو به شمار می رود. به منظور استفاده از خاصیت تصفیه کنندگی این ماده تنها کافی است یک پاکت زغال باز شده را از شب تا صبح در خودروتان قرار دهید. صبح متوجه خواهید شد که دیگر اثری از بو نیست.

 

استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین دومین ماده ای است که می توان از آن برای از بین بردن بوی بد داخل کابین ماشین استفاده کرد. ترکیب قلیایی این ماده سبب خاصیت بوگیری آن شده است. پس از نظافت محل مورد نظر، کمی جوش شیرین روی آن پاشیده و چند ساعت زمان بدهید خشک شود. به کمک جاروبرقی جوش شیرین باقی مانده را تمیز کنید. به همین سادگی می توانید بوی بد اتومبیل خود را از بین ببرید.

 

کف‌شویی خودرو

کف خودرو نیز می تواند منشاء بوی بد درون آن باشد. به کمک کف شویی مناسب بوی نامطبوع رفع شده و حتی می توان از بو گرفتن خودرو جلوگیری کرد.

 

استفاده از خوشبوکننده‌ها

برخی از افراد ممکن است وقتی متوجه بوی بد در اتومبیلشان می شوند، به سراغ خوشبوکننده های خودرو بروند. در حالی که ما توصیه می کنیم از انجام این کار اجتناب کنند. استفاده از این موارد نه تنها بوی بد را از بین نمی برد، بلکه آن را آزاردهنده تر می کند. بنابراین ابتدا منشاء بو را پیدا کرده و آن را بر طرف کنید، سپس برای مطبوع شدن فضای داخل خودرو از خوشبوکننده استفاده نمایید.

 

پیشگیری از بدبو شدن ماشین

در ادامه چند نمونه از راهکارهایی که در پیشگیری از ایجاد بوی بد مفید است را با هم بررسی خواهیم کرد:

• نظافت مداوم کابین خودرو تاثیر به سزایی در جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع دارد؛ چرا که با این کار مانع از رشد قارچ و باکتری در قسمت های مرطوب شده و می توان تا حد زیادی بو بد را کم کرد.

• استفاده از مواد خوشبوکننده مختص اتومبیل یکی دیگر از روش های پیشگیری از ایجاد بوی ناخوشایند در ماشین است. شست و شوی کف پوش و قطعات داخلی خودرو با این مواد به خوشبو تر شدن ضای داخلی اتومبیل شما نیز کمک می کند.

• نکته دیگر کنترل و بررسی دوره ای و مداوم موتور اتومبیل است. این کار مزیت های فراوانی دارد؛ از جمله این که سلامت موتور را تضمین می کند، از اصطکاک قطعات موتور می کاهد و مانع از بد بو شدن خودرو می شود.

 

جمع بندی

در این مقاله انواع بوی بد خودرو و علل آن را بررسی کردیم و دریافتیم که اصلی ترین دلیل استشمام بوی بد، ایرادات فنی خودرو و معیوب شدن قطعات آن است. همچنین روش هایی برای پیشگیری از ایجاد بوی ناخوشایند را بررسی کردیم. روش های غیر فنی مانند استفاده از زغال و جوش شیرین و … در کنار تعمیر و تعویض قطعات معیوب به حل مشکل منجر می شوند. برای خرید قطعات مورد نظرتان می توانید به فروشگاه آنلاین قطعات یدکی HPC مراجعه کرده و انواع لوازم یدکی مانند فیوز دلکو پیکان، پلاتین پیکان، پمپ و درجه داخل باک ۴۰۵ جدید، پمپ بنزین بیرون باک ۴۰۵ و … را خریداری نمایید.

HPC بازدید : 41 شنبه 01 بهمن 1401 نظرات (0)

سیستم گرمایشی خودرو از مهم ترین بخش های ماشین به ویژه در فصل سرما است. این سیستم نقش اساسی در گرم کردن فضای درون کابین اتومبیل در روزهای سرد دارد. از این رو عملکرد درست و مناسب آن بسیار حائز اهمیت است. در ادامه نحوه کار بخاری خودرو و دلایل خراب شدن آن را بررسی خواهیم کرد.

 

بخاری خودرو چطور کار می‌کند؟

در خودروهای احتراق داخلی سیستم گرمایشی به دلیل اتصال به سیستم خنک کننده موتور، گرما و حرارتی که به کمک آن کابین را گرم می کند، از موتور تامین می کند. اصطکاک و احتراق درون موتور سبب تولید گرمای زیادی می شود که باید به طور پیوسته خنک شود؛ در غیر این صورت موتور آسیب می بیند. در خودروهای مدرن این خنک کردن توسط مایع خنک کننده که مخلوط آب و ضدیخ است انجام می شود. ضدیخ از یخ زدن آب در هوای سرد جلوگیری می کند.
در سیستم HVAC یک مبدل حرارتی به نام هسته بخاری وجود دارد که به شکل یک رادیاتور کوچک بوده و اتصالی بین این قطعه و سیستم خنک کننده موتور برقرار است.

مایع خنک کننده همواره بین موتور و رادیاتور اصلی در حرکت است. این مایع توسط پمپ آب و از راه لوله های مخصوص در تمام سیستم توزیع می شود. در زمان سرد بودن موتور، دریچه ترموستات مانع از ورود جریان به درون رادیاتور اصلی می شود. این دریچه تنها وقتی که موتور دارای دمای معینی است باز شده و اجازه ورود این مایع به رادیاتور را می دهد.
حین گرم شدن موتور، مایع خنک کننده نیز از این گرما استفاده کرده و گرم می شود. سپس وارد رادیاتور شده، دوباره خنک می شود و پس از آن به موتور باز می گردد. این فرایند به شکل یک چرخه تکرار می شود.

مقداری از مایع خنک کننده پس از جذب گرما به هسته بخاری می رسد. دریچه ای که در مسیر حرکت این مایع بین رادیاتور و موتور قرار دارد، مسیر بخشی از آن را به سمت هسته بخاری تغییر می دهد. هسته بخاری لوله هایی دارد که مایع خنک کننده در آن جریان داشته و دارای پره هایی است که گرما را به درون کابین هدایت می کند.
سیستم تهویه به سبب قرارگیری موتور دمنده در آن دارای جریان هوای گرم است. این هوا طی دو مرحله و پس از عبور از کندانسورهای A/C و هسته بخاری به دریچه های مختلف خودرو می رسد. وظیفه این دریچه ها هدایت هوای گرم به درون کابین اتومبیل بوده و مقدار گرما و حرارت آن پس از روشن کردن بخاری و توسط پیچ تنظیم حرارت مشخص می شود.

 

علل خرابی بخاری خودرو

خراب شدن بخاری خودرو دو حالت دارد؛ در حالت اول بخاری به طور کلی روشن نشده و گرمایی ندارد ولی در حالت دوم بخاری روشن می شود اما حرارت کمی داشته و گرمای کافی تولید نمی کند. این مشکل به ظاهر ساده دلایل متعددی دارد که در ادامه برخی از آن ها ذکر شده است:

 

۱ .مقدار مایع خنک‌کننده کم است

در صورتی که پس از روشن شدن بخاری هوای خروجی از دریچه ها حرارت و گرمای کافی را نداشت، اولین کاری که که باید انجام دهید بررسی مقدار مایع خنک کننده خودرو است. در حالت عادی سطح این مایع درون محفظه باید در محدوده مینیمم و ماکزیمم باشد. اگر سطح مایع خنک کننده کمتر از مقدار استاندارد آن بود، باید محفظه را پر کنید. در صورت خالی شدن محفظه زودتر از حد معمول، احتمال نشتی وجود داشته و باید این وضعیت هر چه زودتر توسط یک متخصص بررسی شود.
چنانچه قصد دارید خودتان شخصا نسبت به پر کردن محفظه اقدام کنید، توجه داشته باشید که موتور باید کاملا سرد شده باشد و پس از آن می توانید درپوش سیستم خنک کننده را بردارید. اگر زمانی که موتور گرم است این درپوش را بردارید، ممکن است مایع خنک کننده که بسیار داغ است با فشار پاشیده و موجب سوختگی گردد. به طور کلی توصیه می کنیم این کار را به مکانیک متخصص بسپارید تا در هر بار تعویض روغن، این محفظه را نیز پر کند.

 

علت خرابی بخاری خودرو+راهکار رفع مشکل

 

۲ .هسته بخاری مسدود شده است

مسئله دیگری که به ضعف در عملکرد بخاری منجر می شود، مسدود شدن هسته بخاری است. این مشکل در صورتی پیش می آید که چگالی مایع خنک کننده استفاده شده مطابق با چگالی مایع مناسب اتومبیل شما نباشد. به این ترتیب هسته بخاری مسدود خواهد شد. از این رو هنگام خرید مایع خنک کننده حتما دقت داشته باشید که برای اتومبیل شما مناسب باشد.
کثیف بودن مایع خنک کننده عامل دیگری است که سبب سدود شدن هسته بخاری می شود. معمولا خودروهایی که مسافت طولانی را طی کرده اند، با این مشکل مواجه می شوند. شست و شوی سیستم خنک کننده و هسته بخاری راهکاری است که برای رفع این مشک توصیه شده است.

 

۳ .ترموستات گیر کرده است

گاهی اوقات ممکن است بخاری تا مدت طولانی پس از روشن شدن، گرمایی تولید نکند. گیر کردن ترموستات و به درستی باز و بسته نشدن آن علت ایجاد این مشکل است. معمولا در این شرایط چراغ چک موتور روشن شده و بدین وسیله بروز مشکل در ترموستات را اعلام می کند. عامل دیگری که بیانگر وجود مشکل در ترموستات خودرو است، کاهش دمای موتور حین رانندگی در بزرگراه می باشد. تنها راهی که برای بر طرف ساختن این مشکل وجود دارد، تعویض ترموستات خودرو است.

 

۴ .درهای ترکیبی در بخش داخلی سیستم تهویه کار نمی‌کنند

قسمت داخلی سیستم تهویه درهای ترکیبی وجود دارد که برای عبور هوای گرم (یا سرد) به کار گرفته شده و با باز و بسته شدنشان به عبور بهتر هوا کمک می کنند. اختلال در عملکرد این درها سبب کاهش عبور هوای گرم می شود. در برخی از خودروها سیستم تهویه به شکل دستی کار کرده و دریچه ها باید توسط خود فرد باز و بسته شود. در صورتی که فعال کننده این درها وظیفه خود را به خوبی انجام ندهند، احتمالا مشکل وجود فرسودگی در سیم کشی یا برخی از قطعات است. در چنین شرایطی هنگام حرکت دادن اهرم گرم/سرد به نظر می رسد که مانعی وجود داشته و اهرم تا آخرین درجه به سمت گرم حرکت نمی کند.

 

۵ .فیلترها کثیف هستند

اگر بخاری خودرو را روی آخرین درجه گرما قرار دادید اما با این حال هوای گرمی در کابین جریان پیدا نکرد، به نظر می رسد که فیلترهای کابین به بررسی نیاز دارد. کثیف بودن فیلترها محودیت هایی در گردش هوا از سیستم تهویه به وجود می آورد. در حالت عادی پس از روشن کردن بخاری و گرم شدن کامل موتور، هوای دریچه ها بسیار گرماست و میزان این گرما ارتباطی به سرعت حرکت خودرو ندارد. حال اگر بخاری تنها در زمان حرکت گرم می شود و با توقف اتومبیل، از گرما کاسته شده و بخاری سرد می شود احتمال بروز دو مشکل وجود دارد. مسئله اول کم بودن جریان مایع خنک کننده در هسته بخاری است و دومین ایرادی که ممکن است سبب کاهش گرمای بخاری شود، محبوس شدن هوا در سیستم خنک کننده موتور به علت کثیفی یا مسدود شدن فیلترها است. مشکلات دیگری که ممکن است برای بخاری ماشین اتفاق بیفتد.
موارد ذکر شده کلیه دلایل خرابی بخاری نبوده و علل دیگری خرابی موتور دمنده یا خرابی پمپ آب نیز در این مسئله دخیل هستند.

 

جمع بندی

در این مقاله با نحوه کار بخاری خودرو و پنج مورد از اصلی ترین دلایل خراب شدن آن آشنا شدیم؛ با توجه به توضیحات ارائه شده در این مطلب، اگر خراب شدن یکی از قطعات خودرو علت اصلی درست کار نکردن بخاری باشد، تنها راه بر طرف کردن این مشکل تعویض قطعه معیوب با نمونه سالم است. کیفیت قطعه در عملکرد کلی سیستم تهویه بسیار تاثیرگذار بوده و همین امر سبب افزایش اهمیت انتخاب قطعه غیر تقلبی و مرغوب می شود. بنابراین حتما باید توجه داشته باشید که قطعات یدکی مورد نظر را از کدام فروشگاه خریداری می کنید. فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی اچ پی سی یکی از واردکنندگان باسابقه فعال در این زمینه بوده و شما می توانید مدول بخاری ۴۰۵، مقاومت فن پراید، آفتامات دینام پراید کاربراتوری، آفتامات پراید فیش بغل، آفتامات دینام آردی و … را با ضمانت اصالت و بازگشت کالا از این فروشگاه تهیه نمایید.

HPC بازدید : 33 چهارشنبه 21 دی 1401 نظرات (0)

یکی از رایج ترین مشکلاتی که همه دارندگان خودرو بارها با آن مواجه شده اند، شنیده شدن صداهای غیر عادی از اتومبیل شان است. موتور ماشین در حالت عادی و در حین کار کردن صدای یکنواخت و مشخصی دارد و به همین دلیل هر گونه صدای غیر طبیعی جلب توجه کرده و نشان از وجود یک مسئله و نقص جدی در بخشی از خودرو دارد که باید در اسرع وقت به آن رسیدگی شود. در این مقاله قصد داریم شما را با ۱۲ نوع صدای غیر عادی خودرو، دلایل شنیده شدن این صداها و نحوه بر طرف ساختن آن آشنا کنیم.

 

۱۲ نوع صدای ماشین و عیب‌ یابی از روی آن ها

۱. صدایی که در هنگام چرخاندن فرمان می شنوید

شنیده شدن صدایی شبیه ناله همزمان با چرخاندن فرمان به چپ و راست از اتومبیل روشن در حالت پارک، بیانگر پایین آمدن سطح مایع هیدرولیک فرمان است. برای حل این مسئله تنها کافی است مایع هیدرولیک را اضافه کنید. سپس بررسی نمایید که این مایع نشت کرده یا پس از مدتی مصرف می شود. در صورت بروز نشتی حتما به یک مکانیک مراجعه فرمایید.

 

۲. صدای جیغ‌ مانند پس از روشن‌ کردن خودرو

گاهی اتفاق می افتد که خودرو را روشن کرده و صدای جیغ مانندی از آن به گوش می رسد. اگر پس از مدتی با گرم شدن اتومبیل این صدا قطع شود بدان معنا است که تسمه دینام معیوب شده است. ادامه یافتن صدا پس از تعویض تسمه دینام به احتمال زیاد به علت فرسودگی تنسیونر (تنظیم کننده کشیدگی تسمه) می باشد. برای اطمینان از علت این مسئله وقتی موتور در حال کار است کمی آب روی تسمه دینام اسپری کنید. چنانچه با این کار صدای نامتعارفی خودرو قطع شد می توان مطمئن شد که ایراد از تسمه دینام بوده است. حال باید وضعیت تسمه را از جهت وجود پارگی و ترک خوردگی بررسی کنید.

 

۳. صدای کلیک کلیک در هنگام دور زدن

علت صدای کلیک کلیکی که به هنگام دور زدن یا گاز دادن به گوش می رسد، وجود نقص در پلوس خودرو است. این نقص ممکن است مربوط به سرپلوس یا میله آن باشد. چنانچه با چرخاندن فرمان به سمت راست این صدا را می شنوید، مشکل از میله راست بوده و اگر پس از چرخاندن فرمان به سمت چپ صدای غیر عادی به گوش می رسد، یعنی ایرادی در میله چپ وجود دارد. همچنین ممکن است شل شدن میله رابط چرخ و فرمان علت ایجاد این صدا باشد. در این صورت باید در اولین فرصت به تعمیرکار مجرب مراجعه کرده و نسبت به رفع مشکل اقدام نمایید. چرا که ادامه یافتن این وضعیت خطرناک بوده و کنترل خودرو در حین حرکت را دشوار می سازد.

 

۴. صدایی که در دست انداز یا عبور از سرعت گیر می شنوید

یکی دیگر از صداهایی که اغلب هنگام عبور از دست اندازها و سرعت گیرها به ویژه در جاده ها شنیده می شود، صدای ساییدگی، جیرجیر یا کلانک است. خرابی میل موج گیر یا بوش هایی که در دو سر آن قرار دارند، می تواند از مهم ترین دلایل بروز این صدا باشد. از دیگر نشانه های فرسودگی و معیوب بودن میل موج گیر و بوش های آن سست بودن سیستم تعلیق در حین رانندگی است. برای رفع این مشکل باید قطعه معیوب تعویض گردد و بهتر است تعویض میل موج گیر و بوش ها به طور همزمان صورت گیرد. علل دیگری که می توان برای صدای جیرجیر خودرو در نظر گرفت عبارتند از فرسودگی کمک فنر و اجزای آن، فرسودگی بوش طبق و یا قطعات استرات بار.

 

۵. صدا هیس ‌مانند شبیه صدای خروج هوا زیر داشبورد

چنانچه سیستم تقویت ترمز (بوستر) دچار مشکل شود، این ایراد را به شکل ایجاد صدایی در زمان فشردن و رها کردن پدال ترمز نشان می دهد. گاهی این صدای غیر طبیعی بعد از خاموش کردن خودرو نیز تا چند ثانیه ادامه می یابد. بر طرف ساختن این مشکل تنها با تعمیر بوستر میسر است. شکستگی یا فرسودگی بوت یا مهر و موم تقویت کننده ترمز می تواند از جمله عوامل تولید این صدا باشد. ولی اگر این صدا را تنها وقتی که سیستم گرمایشی و سرمایشی اتومبیل تان را روشن و خاموش می کنید می شنوید، احتمالا ایراد از فن زیر داشبورد است. در برخی موارد هم این صدا فقط هنگام تنظیم سیستم روی آخرین درجه به گوش می رسد.

 

۶. صدای سوت ‌مانند

نوع دیگری از صدا که در زمان روشن بودن اتومبیل شنیده می شود، صدای سوت مانندی است که دلایل مختلفی را می توان برای آن در نظر گرفت. در وهله اول این مسئله می تواند به دلیل وجود مشکلاتی در نوارهای آب بندی (عایق) خودرو باشد. اما در صورتی که صدا از زیر کاپوت به گوش رسد، علل دیگری برای ایجاد این صدا وجود دارد؛ یکی از این دلایل، خرابی شلنگ های سیستم خنک کننده موتور اتومبیل است. این شلنگ ها اغلب طول عمر کمی داشته و زود خراب می شوند. از این رو پس از مدتی گردش مداوم هوا و مایع خنک کننده ترک خورده و فرسوده می شوند. همچنین ممکن است مهروموم لایه خلاء بشکند. خارج شدن هوا از این شکاف ها سبب ایجاد صدایی شبیه سوت می شود.
چنانچه خودرو را خاموش کردید ولی صدای سوت قطع نشد، بهتر است به سراغ درپوش فشار رادیاتور رفته و آن را بررسی نمایید. در اثر شکستگی مهروموم واشر لاستیکی آن، هوای خارج شده از حفره ایجاد شده صدای سوت مانندی تولید می کند.

 

۱۲ نوع صدای ماشین و عیب‌ یابی از روی آن ها

 

۷. صدای تیک تیک

گاهی اوقات در زمان روشن بودن خودرو صدای تیک تیک یا کلیک از موتور شنیده می شود. احتمال می رود که منبع تولید صدا پیستون ها باشد. چرب بودن پیستون ها برای روان کار کردن آن ها ضروری است. به همین دلیل با کاهش سطح روغن ، صداهایی از پیستون به گوش می رسد. برای رفع این مشکل ابتدا به کمک دیپ استیک یا میله ژرفاسنج میزان روغن موجود در مخزن را بررسی کنید. در صورت کافی بودن روغن، حتما به مراکز معتبر تعمیر اتومبیل مراجعه فرمایید.

 

۸. صدای غیرعادی در هنگام دور زدن

یکی دیگر از صداهای غیر عادی صدایی است که تنها در زمان دور زدن شنیده می شود. ممکن است این صدا به دلیل ساییدگی یا کم باد بودن لاستیک ها باشد. در صورت سالم بودن لاستیک ها، احتمال فرسودگی بلبرینگ یا عدم بالانس درست چرخ ها افزایش می یابد.

 

۹. صدا در هنگام ترمز کردن

صدای غیر عادی که در زمان ترمز کردن می شنوید نشان دهنده این است که اتومبیل شما نیاز به بررسی کارشناسی داشته و باید در اولین فرصت به تعمیرکار ماهر مراجعه کنید. در حقیقت صدایی که به هنگام ترمز شنیده می شود در بین مواردی که تا به حال ذکر شد، بیشترین اهمیت را داشته و جدی ترین مشکل به شمار می رود. اهمیت بالای این مسئله به خاطر دلیل ایجاد این صدا است. بروز مشکل در سیستم ترمز یا لنت های ترمز اصلی ترین دلیل تولید این صدا بوده و خطر زیادی دارد.

 

۱۰. صدای یک یا چند بار کلیک

یک یا چند بار صدای کلیک و روشن نشدن خودرو در پی آن، حکایت از خوابیدن باتری دارد. در این شرایط تنها راه رفع مشکل خرید باتری جدید و تعویض آن با باتری قدیمی است.

 

۱۱. صدای انفجار از اگزوز

همان طور که می دانید دود ناشی از احتراق مخلوط سوخت و هوا در موتور از راه اگزوز خارج می شود. فرسودگی لوله اگزوز ، زنگ زدگی و نشتی را در پی دارد. در صورتی که پس از شنیدن صدایی شبیه به انفجار بوی دود اگزوز به مشامتان رسید، حتما ایراد از اگزوز خودرو است.

 

۱۲. صدای تق‌تق یا سیلی ‌زدن

صدایی شبیه به تق تق یا ضربه زدن که از پایین خودرو شنیده می شود به معنای خراب شدن یاتاقان متحرک یا یاتاقان اصلی است. به این وضعیت اصطلاحا یاتاقان زدن گفته می شود. چنانچه صدای غیر طبیعی از قسمت مرکزی ماشین به گوش برسد (صدایی مشابه سیلی زدن) احتمالا مشکل از رینگ پیستون یا دیواره پیستون بوده و این بخش دچار فرسودگی شده است.
نکته مهم در این رابطه این است که نباید نسبت به صدای غیر عادی (ضربه یا سیلی زدن) بی توجه بود و با وجود این مسئله اتومبیل را خاموش کرد. زیرا ممکن است سبب سوختن موتور گردد. بنابراین قعا بهترین اقدامی که در صورت مواجهه با این شرایط باید انجام دهید، تماس با امداد خودرو جهت رسیدگی به این وضعیت است.

 

موارد ذکر شده تنها بخشی از انواع صداهای غیر عادی اتومبیل که ممکن است به گوشتان برسد. این صداها در حقیقت نشانه وجود نقص در خودرو بوده و به شما در شناسایی مشکل و اقدام برای رفع آن کمک می کند. از این رو ضروری است در صورت شنیدن هرگونه صدای غیر طبیعی، آن را جدی گرفته و بلافاصه در صدد پیگیری و رفع آن برآیید. این نکته در زمان خرید خودرو نیز حائز اهمیت بوده و باید با دقت به صدای اتومبیل گوش کنید تا اگر مورد غیر عادی وجود داشت، مطلع شوید.
برای خرید قطعات معیوب جهت تعویض و رفع مشکل می توانید از دو روش خرید حضوری و آنلاین استفاده کنید. توجه داشته باشید که کیفیت و غیر تقلبی بودن قطعات بر طول عمر و عملکرد کلی سیستم بسیار موثر است. برای خرید آنلاین پیشنهاد می کنیم به فروشگاه اینترنتی لوازم و قطعات یدکی HPC مراجعه کرده و سرپلوس ۱۹ خار ABS پراید، سرپلوس ۱۹ خار ساده پراید، سرپلوس ۲۰ خار گیربکسی پراید، تسمه دینام ۴۰۵ (کد ۱۶۶۵) ، تسمه دینام ۲۰۶ تیپ ۵ (کد ۱۵۷۵) و سایر قطعات یدکی مورد نیاز را با تضمین کیفیت و قیمت خریداری نمایید.

HPC بازدید : 53 چهارشنبه 14 دی 1401 نظرات (0)

سیستم جرقه زنی در دو مدل خودرو بنزینی و هیبریدی به کار رفته است. خودروهای هیبریدی ترکیبی از موتورهای بنزینی و برقی هستند. همان طور که از نام سیستم جرقه زنی پیدا است، وظیفه این سیستم ایجاد جرقه در فواصل زمانی مشخص است. برای به حرکت درآمدن اتومبیل باید فرآیند احتراق به طور کامل و مناسب صورت گیرد و احتراق نیز به جرقه نیاز دارد. بنابراین تا زمانی که این جرقه شکل نگیرد، خودرو حرکت نمی کند. کار کردن و قدرت گرفتن خودرو تا حد زیادی وابسته به ایجاد همین جرقه ها است. همچنین این جرقه ها واکنش های شیمیایی را به انرژی فیزیکی و حرکتی تبدیل می کنند. از این رو اگر جرقه زنی در زمان بندی مشخصی اتفاق نیفتد یا به طور ناقص ایجاد شود، موتور قدرت لازم را نداشته و تبدیل انرژی نیز به درستی شکل نگرفته و مشکلاتی را برای خودرو به همراه دارد.
سیستم جرقه زنی در حقیقت زیر مجموعه سیستم برق خودرو بوده و شامل اجزایی چون باتری، دینام، فیوزها، مدارهای الکتریکی و … می شود. در این مطلب به طور کامل به انواع سیستم جرقه زنی و اجزای آن پرداخته و درباره اهمیت این سیستم و نحوه کار آن توضیحاتی داده ایم.

 

موتور و سیستم جرقه‌زنی چطور کار می‌کند؟

ایده شکل گیری سیستم جرقه زنی از دوره پیدایش ماشین بخار شکل گرفت. جمیز وات نخستین کسی بود که ماشین بخار را ساخت. او با مشاهده حرکت در کتری در حال جوش توسط بخار و عدم حرکت آن در صورت وجود یک سوراخ بر روی در متوجه نکته ای شد که زمینه ساز پیدایش ماشین بخار گردید. ماشین بخار نیز حرارت و بخار موجود را به نیروی حرکتی تبدیل می کرد. سیستم های هیبریدی و بنزینی طرز کار مشابهی داشته و تنها تفاوت آن استفاده از بنزین، گاز یا گازوئیل به جای نیروی بخار است. البته در اکثر این سیستم ها از بنزین استفاده می شود.
برای آن که موتور فعالیت خود را آغاز کند باید هوا و بخار بنزین وارد سیلندر شود. پس از احتراق و انفجاری که در محفظه سیلندر رخ می دهد، نیرویی تولید می شود که منجر به حرکت پیستون های درون سیلندرها شده و این حرکت رفت و برگشتی مداوم، از طریق بخش های دیگر خودرو به چرخ ها انتقال داده شده و در نهایت اتومبیل به حرکت در می آید.
اهمیت کار سیستم جرقه زنی در این مرحله مشخص می شود. انفجارهای درون سیلندر تا حد زیادی وابسته به این سیستم بوده و در حقیقت همین جرقه ها هستند که سبب شکل گیری انفجار شده و واکنش های شیمیایی را به فیزیکی تبدیل می کنند و در نتیجه اتومبیل شروع به حرکت می کند. نکته مهم و قابل توجه در این میان زمان بندی مناسب ایجاد این جرقه ها است که بیشترین نقش را در انفجار به موقع مخلوط بنزین و هوای درون سیلندر دارد.

 

کلیاتی درباره موتور

اگر بخواهیم یک تعریف کلی از موتور ارائه دهیم باید بگوییم که سیستم تبدیل کننده انرژی شیمیایی به انرژی مکانیکی که حرکت را در پی دارد، موتور یا پیشرانه نامیده می شود. موتورها دارای دو نوع گرمایی و الکتریکی هستند که هر دو نوع، از سیستم احتراق داخلی و خارجی برخوردارند. اشتعال جرقه ای (بنزینی) و تراکمی (دیزلی) در سیستم های احتراق داخلی به چشم می خورد. موتورهای دو زمانه و چهار زمانه نیز از دیگر بخش های موتورهای احتراق داخلی به شمار می روند.

 

موتورهای اشتعال جرقه ای

در موتورهای اشتعال جرقه ای پس از آن که مخلوط سوخت و هوا وارد سیلندرها شد، به کمک سیستم جرقه زنی مشتعل شده و انرژی شیمیایی به حرکتی تبدیل می شود.

 

موتورهای اشتعال تراکمی

در این نوع از پیشرانه ها خبری از شمع نبوده و اشتعال از طریق مکش هوا و متراکم کردن آن رخ می دهد.

 

اجزای سیستم جرقه‌زنی

هر سیستمی از بخش های پیچیده و متعددی تشکیل شده است. سیستم جرقه زنی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دارای قسمت های گوناگونی است. به طور کلی پنج بخش اصلی و بزرگ را می توان برای سیستم جرقه زنی در نظر گرفت که عبارتند از:

• شمع خودرو

• کوئل خودرو

• وایر شمع ها

• دلکوی خودرو (در خودروهای کاربراتوری)

• ECU یا کامپیوتر خودرو (در خودروهای انژکتوری)

 

عملکرد سیستم جرقه‌زنی

همان طور که در ابتدای مطلب نیز اشاره کردیم، سیستم جرقه زنی خودرو زیر مجموعه سیستم برق آن است. هنگام روشن بودن اتومبیل برق از دینام به کوئل می رود. زمانی که ماشین خاموش است نیز این انرژی الکتریکی از باتری تامین می شود. ولتاژ اولیه ۱۲ ولت است و کوئل وظیفه دارد این مقدار را تا حدی که برای ایجاد جرقه شمع مناسب است، بالا ببرد. در مرحله بعدی برق به دلکو می رسد تا دلکو آن را بین شمع ها تقسیم کرده و زمان بندی ایجاد جرقه در شمع ها را تعیین کند. البته این کار در خودروهای کابراتوری انجام شده و در اتومبیل های انژکتوری ECU یا کامپیوتر خودرو این وظیفه را بر عهده دارد. پس از آن که وایرها برق را به شمع ها رساندند، جرقه ایجاد می شود تا احتراق مخلوط سوخت و هوا در موتور تکمیل گردد.

 

عملکرد سیستم جرقه زنی خودرو

 

آنچه درباره تایمینگ جرقه‌زنی باید بدانید

آن چه در عملکرد صحیح موتور اتومبیل حائز اهمیت است، زمان بندی درست و انجام کار هر قطعه یا سیستم در فرصت مناسب است. چنانچه یکی از قطعات وظیفه خود را پیش یا پس از موعد مقرر انجام دهد، زمان بندی و کار سایر قطعات نیز دچار اختلال شده و ضعف در عملکرد سیستم را به دنبال دارد. سیستم جرقه زنی یکی از همان سامانه های وابسته به زمان است. جرقه زنی باید به هنگام منبسط شدن گازهای درون سیلندر اتفاق بیفتد. زیرا در این صورت است که می تواند بیشترین بازده را داشته باشد. به این ترتیب عدم زمان بندی مناسب یا اجرا نشدن جرقه زنی در زمان درست، کاهش قدرت موتور، افزایش مصرف سوخت و افزایش تولید آلاینده ها را در پی خواهد داشت.
حال بیایید روند شکل گیری این زمان بندی را با هم بررسی کنیم؛ پیش تر نیز اشاره کردیم که برای حرکت اتومبیل به احتراق نیاز داریم. برای ایجاد این احتراق ابتدا باید مخلوط بنزین و هوا وارد سیلندر شود. سپس این مخلوط مشتعل شده و فشار ناشی از آن نیرویی رو به پایین را به پیستون وارد می کند. همچنین این فشار گشتاور و قدرت بیشتری را در موتور به وجود می آورد. در فاصله زمانی کمی که بین جرقه زنی و ایجاد فشار حداکثری وجود دارد، باید پیستون به انتهای کورس تراکم در سیلندر نزدیک شود و پیش از رسیدن به انتها، جرقه ایجاد شود. از این رو مهندسان تلاش کرده اند تا این تایمینگ را به طور دقیقی برنامه ریزی کنند.

 

سیستم سوپاپ و ارتباط آن با سیستم جرقه‌زنی

در رابطه با سیستم جرقه زنی دو اصطلاح آوانس و ریتارد نیز مطرح می شود که در ادامه به توضیح مفهوم آن ها می پردازیم:

 

آوانس

رخ دادن اتفاقات مربوط به سیستم جرقه زنی زودتر از زمان مقرر را آوانس گویند. یکی از نمونه های آوانس، باز شدن سوپاپ دود و تخلیه آن پیش از زمان تعیین شده است. آوانس در دور موتور بالا سبب افزایش سرعت خودرو و بهبود احتراق درون سیلندرها می شود.

 

ریتارد

ریتارد دقیقا برعکس آوانس است. یعنی اگر اتفاقی در سیستم جرقه زنی دیرتر از زمان استاندارد رخ دهد، ریتارد شده است. مثلا وقتی همان سوپاپ دود که این بار دیرتر از زمان مشخص بسته می شود، در دور موتور پایین از فشار و حرارت تولید شده می کاهد و آلاینده کمتری تولید می شود.

 

نقش شمع در سیستم جرقه زنی

در قسمت بالای سیلندر شمع ها به نحوی قرار گرفته اند که الکترودهای آن ها درون محفظه احتراق جای گیرند. جرقه ای که شمع ایجاد می کند سبب مشتعل شدن سوخت و هوای درون سیلندر شده و با نیرویی که تولید می کند، پیستون را به حرکت در می آورد.
شمع ها دارای دو الکترود هستند که یکی در وسط شمع (الکترود داخلی) و دیگری روی بدنه آن (الکترود میانی) قرار دارد. از آن جایی که این دو الکترود فاصله کمی از یکدیگر دارند، وقتی به الکترود داخلی ولتاژ مثبت بالا و به الکترود میانی ولتاژ منفی داده می شود، تخلیه الکتریکی شدیدی بین آن ها صورت می گیرد که به شکل جرقه خود را نشان می دهد.
سیلندر و کابین اتومبیل به قطب منفی باتری متصل بوده و دارای ولتاژ منفی هستند. بنابراین وقتی به انتهای شمع ولتاژ مثبت برسانیم، سایر مراحل این فرایند به شکل خود به خودی پیش رفته، مخلوط سوخت و هوا مشتعل شده و در نهایت پیستون حرکت می کند. این قطعه از سیستم جرقه زنی طول عمر مشخصی دارد و در صورت خراب شدن شمع CNG، شمع یورو ۴ و … می توانید آن را از مراکز معتبر فروش قطعات یدکی خودرو تهیه و به سادگی تعویض نمایید.

 

چند نکته دیگر درباره شمع

• داشتن یک مسیر عایق در شمع برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل در حین انتقال ولتاژ بالا الزامی است.

• تاب آوری شمع مسئله مهمی است. این قطعه باید در برابر گرما و فشار زیاد مقاومت کافی را داشته باشد.

• از دیگر ویژگی های شمع آن است که نباید رسوب ناشی از افزودنی های سوخت روی آن جمع شود.

• قطعه سرامیکی شمع آن را در برابر ولتاژ بالای الکترود عایق می سازد. به این ترتیب جرقه تنها در نوک شمع به وجود می آید.

• ویژگی دیگر شمع سوزاندن و از بین بردن رسوبات با استفاده از گرما است.

• توجه داشته باشید که شمع ها دارای دو نوع شمع گرم و سرد هستند و بسته به نوع عملکرد موتور خودرو و دمای ایجاد شده در آن از یکی از انواع شمع استفاده می شود. در اتومبیل هایی با عملکرد بالا نوع سرد شمع به کار رفته است.

 

نقش کوئل در سیستم جرقه زنی

کوئل قطعه دیگری از سیستم جرقه زنی خودرو است که ولتاژ مثبت مورد نیاز برای تخلیه الکتریکی و ایجاد جرقه را تامین می کند. در واقع این قطعه با گرفتن برق ۱۲ ولت از دینام و افزایش ولتاژ آن به ۳۰ تا ۱۰۰ هزار ولت، ولتاژ مثبت لازم جهت جرقه زنی را فراهم می سازد. کویل نیز مانند سایر قطعات خودرو ممکن است دچار ایراد شده و خراب شود. شما می توانید جهت خرید کوئل دوبل ساژم، کوئل پژو ۲۰۶ تیپ ۵، کویل رانا و … هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری از فروشگاه های معتبر اقدام نمایید.

 

چند نکته دیگر درباره کوئل

• کوئل دارای دو سیم پیچی اولیه و ثانویه بوده و دورهای سیم پیچی ثانویه از اولیه بیشتر است.

• عملکرد این قطعه بسیار شبیه به آهن ربا بوده و علاه بر آن کارکرد القاگری نیز دارد. از این رو می تواند ولتاژ بیشتری تولید کند.

 

نقش دلکو در سیستم جرقه زنی

در ابتدای این مقاله درباره زمان بندی جرقه زنی توضیحاتی ارائه کردیم. حال قصد داریم برررسی کنیم که این زمان بندی چگونه ایجاد می شود؛ اولین نکته ای که باید برای این مسئله در نظر بگیریم، نوع سیستم اتومبیل است. سیستمی که برای کنترل تایمینگ جرقه زنی در خودروهای کاربراتوری وجود دارد، با سیستم خودروهای انژکتوری متفات است.

 

خودروهای کاربراتوری

در اتومبیل های کاربراتوری، قطعه ای به نام دلکو وجود دارد که کنترل زمان جرقه زنی از وظایف آن است. برق از کوئل خارج شده و به ورودی دلکو می رسد. سپس از طریق چند خروجی به سیلندرها منتقل می شود. تعداد این خروجی ها با تعداد سیلندرها متناسب و برابر است. وظیفه این خروجی ها، انتقال جرقه به وایر سیلندر در زمان معین است. بنابراین می توان گفت یکی از مهم ترین وظایف دلکو این است که جرقه را از کوئل گرفته و بین سیلندرها پخش کند. انتهای دلکو به میل لنگ موتور می رسد. میل لنگ چرخیده و حرکت آن به چکش برق در دلکو می رسد. طی این فرایند ولتاژ مثبت تولید شده میان وایر سیلندرها توزیع می شود. از دیگر اجزای دلکو می توان به خازن و پلاتین اشاره کرد که به پایانه منفی کوئل متصل اند. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که این سیستم کنترل تایمینگ مختص خودروهای قدیمی بوده و روی خودروهای جدید نصب نمی شود.

 

خودروهای انژکتوری

فرایند جرقه زنی در اتومبیل های انژکتوری ساده تر شده و کامپیوتر یا ECU خودرو این مسئولیت را بر عهده دارد. موقعیت میل لنگ ها از طریق سنسورها شناسایی شده و پس از آنالیز اطلاعات، ECU فرمان جرقه زنی را می دهد. در حقیقت خودروهای انژکتوری کامپیوتری فاقد دلکو بوده و به جای آن سنسورهایی برای دریافت اطلاعات دارند. از دیگر تفاوت های خودروهای انژکتوری و کاربراتوری تفاوت قطعه کوئل در اتومبیل های انژکتوری با خودروهای کاربراتوری است. علاوه بر آن ECU در خودروهای انژکتوری میزان پاشش سوخت انژکتورها و زمان بندی آن را تنظیم می کند.

 

چند نکته دیگر درباره دلکو

• نقشی که دلکو بر عهده دارد توسط اصلی ترین قسمت های آن یعنی چکش برق و درپوش دلکو انجام می شود.

• به دلیل اهمیت بالای چکش برقی و درپوش دلکو در فرایند جرقه زنی، این قطعات حتما باید هنگام تنظیم موتور بررسی شوند.

 

درباره سیستم جرقه‌زنی بدون دلکو چه می‌دانید؟

 

درباره سیستم جرقه‌زنی بدون دلکو چه می‌دانید؟

در قسمت های قبلی درباره دلکو و نقش آن در خودرو توضیح دادیم. حال قصد داریم به معرفی خودروهایی با سیستم جرقه زنی بدون دلکو بپردازیم. این سیستم ها تنها دارای کوئل هستند و در حقیقت کوئل و دلکو در این اتومبیل ها با هم ادغام شده اند. همان طور که می دانید تعداد خروجی های دلکو با سیلندرهای موتور برابری می کند و این خروجی ها وظیفه انتقال ولتاژ و جرقه به سیلندرها را بر عهده دارند. اما این مسئولیت در سیستم های جرقه زنی فاقد دلکو بر عهده کوئل بوده و این قطعه برق را نیز میان سیلندرها تقسیم می کند. در نظر داشته باشید که این نوع از سیستم جرقه زنی دو کوئل داشته و خروجی برق لازم برای ایجاد جرقه در سر شمع ها هم توسط کوئل ها تامین می شود.

 

نکاتی درباره سیستم جرقه زنی فاقد دلکو

• از آن جایی که افزایش تعداد سیلندرهای خودرو با پیچیدگی کار آن رابطه مستقیم دارد، معمولا سیستم جرقه زنی بدون دلکو را برای موتورهای چهار یا شش سیلندر در نظر می گیرند.

• عملکرد این سیستم بر اساس جرقه های هرز می باشد.

• این نوع سیستم ها دارای دو کوئل دو سر هستند که به کمک یک واحد الکترونیکی برق لازم را انتقال می دهند.

• اطلاعات دریافتی از حسگر وضعیت، دور میل لنگ، بار موتور و موارد دیگر تحلیل و بررسی شده و تایمینگ جرقه زنی در سیستم های فاقد دلکو تعیین می گردد.

• در سیستم های فاقد دلکو، طی فرایند جرقه زنی تنها دو سیلندر درگیر شده و حرکت می کنند و سایر سیلندرها به دلیل فعالیت در پروسه تخلیه، در این مرحله مشارکتی ندارند. از این رو برای ایجاد جرقه در این سیلندرها، به ولتاژ کمی نیاز است که چکش برق آن را تامین می کند.

• حتما توجه داشته باشید که طول عمر شمع در این سیستم کمتر از سیستم های دارای دلکو بوده و زودتر از شمع های شمع های آن سیستم نیاز به تعویض دارند.

 

سیستم جرقه‌زنی بدون دلکو چه اجزایی دارد؟

اجزای سیستم جرقه زنی را می توان به سه بخش کلی تقسیم کرد که شامل موارد زیر می شود:

• مدول الکترونیکی

• حسگر وضعیت میل لنگ

• کوئل مخصوص

* لازم به ذکر است که در برخی از سیستم های جرقه زنی فاقد دلکو قطعه ای به نام حسگر فشار منیفولد به کار رفته است که در حقیقت زیر مجموعه مدول الکترونیکی به شمار می رود.

 

نقش وایر در سیستم جرقه زنی

تا این جا درباره نحوه ایجاد جرقه و تولید ولتاژ بالا توضیح دادیم. اکنون بیایید بررسی کنیم که چه ارتباطی بین شمع و ولتاژ بالا وجود دارد. وایر شمع قطعه ای است که وظیفه رساندن ولتاژ به شمع به منظور ایجاد جرقه را بر عهده دارد. این سیم روکش دار دارای مقاومت و ضخامت بالا بوده و ولتاژ بالا را به کوئل و شمع ها منتقل می کند. همچنین اگر خودرو قدیمی و کابراتوری باشد وایر شمع رابط بین دلکو و شمع محسوب می شود. مهم ترین ویژگی یک وایر شمع خوب، انتقال سریع برق به شمع ها با حداقل تلفات است. لازم به ذکر است که سیستم های جرقه زنی به روز و مدرن فاقد وایر بوده و به جای آن کوئل مستقیما بر روی شمع قرار گرفته است.

 

خودسوزی به چه معناست؟

وقتی سیستم جرقه زنی پیش از موعد مقرر سبب ایجاد اشتعال گردد، اصطلاحا گفته می شود که خودسوزی رخ داده است. چنانچه علت بروز اشتعال چیزی به غیر از جرقه زنی باشد نیز این عمل خودسوزی نام دارد.

 

سیستم جرقه‌زنی مگنتی چیست؟

در سیستم های جرقه زنی مگنتی برای تامین ولتاژ اولیه به جای باتری از تبدیل جریان حرکتی موتور به جریان الکتریکی استفاده می شود. این سیستم جرقه زنی مانند ژنراتور الکتریکی عمل کرده و وظیفه آن تبدیل نیروها به یکدیگر است. کیفیت جرقه های تولید شده توسط سیستم های مگنتی بهتر بوده و به دلیل عدم نیاز به باتری، اتومبیل وزن کمتری دارد. در مقابل این مزیت ها، ایرادی که به این نوع سیستم ها وارد است عدم امکان تامین برق هنگام خاموش بودن خودرو می باشد.

HPC بازدید : 20 یکشنبه 27 آذر 1401 نظرات (0)

حتما شما هم تا به حال پمپ بنزین سوپر را دیده و برای خودرو خود از آن سوخت گیری کرده اید. اما احتمالا مانند بسیاری از افراد دیگر لزوم استفاده از بنزین سوپر و تفاوت آن با بنزین معمولی را نمی دانید. خیلی از مصرف کنندگان از علت استفاده از بنزین سوپر و تاثیر آن بر عملکرد خودرو اطلاعی ندارند. در این مقاله به تمام این سوالات پاسخ خواهیم داد. پس برای آن که بدانید کدام نوع بنزین بهتر است، چه زمانی باید از بنزین سوپر برای سوخت گیری اسفاده کنید و بنزین سوپر بر عملکرد کدام خودرو ها تاثیر بهتری دارد تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

بنزین معمولی یا سوپر؟

اکتان بنزین معمولی حدود ۸۵ تا ۸۷ است. با این حال نمی توان برای بنزین موجود در جایگاه های سوخت کشور اکتان مشخصی در نظر گرفت و آن را استاندارد دانست. معمولا هنگامی می خواهند درباره کیفیت سوخت اطلاع رسانی کننده تنها به گفتن یورو ۴ یا یورو ۵ بودن بنزین بسنده کرده و اطلاعاتی درباره میزان اکتان آن ارائه نمی دهند. هر چند که میزان گوگرد و بخارات آن در کیفیت سوخت نقش اساسی داشته و اکتان کیفیت سوخت در پیشرانه را مطرح کرده و عنصر مهمی در انتخاب بنزین برای اتومبیلتان به شمار می رود.
همان طور که می دانید، قیمت بنزین سوپر از بنزین سوپر معمولی بیشتر است و علت این اختلاف قیمت، به میزان اکتان و کیفیت متفاوت این دو نوع بنزین مربوط می شود. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع پرداخته و توضیحات بیشتری درباره بنزین سوپر و معمولی ارائه می دهیم.

 

اکتان چیست؟

یکی از عواملی که از اشتعال زودتر از موعد هوا و اکسیژن جلوگیری می کند، رتبه بندی اکتان بنزین است. به کمک این عامل توانایی بنزین جهت ممانعت از پیش اشتعال تعیین می شود. اشتعال در پیشرانه های درون سوز بسیار حساس بوده و باید حتما در زمان مشخصی رخ دهد. اگر مخلوط سوخت و هوا زودتر از موعد مشتعل شود، صدایی شبیه کوبش از پیشرانه به گوش می رسد که به آن ناک نیز گفته می شود. از دیگر آسیب هایی که ناک کردن پیشرانه به همراه دارد می توان به صدمه جدی به پیستون ها، دیواره داخلی سیلندر و آسیب به کل پیشرانه اشاره کرد.
اگر برای خودروهایی پیشرانه شان نسبت تراکم بالایی دارد (پیشرانه های توربو شارژ) از بنزین سوپر استفاده کنید، می توانید مانع از پیش اشتعال شوید. بنزین معمولی بیشتر برای خودروهایی با پیشرانه معمولی قابل استفاده است. در صورتی که سطح عملکرد بالاتری مورد نیاز باشد، استفاده از این نوع بنزین منجر به ایجاد پیش اشتعال شده و ناک کردن و صدای پینگ را به دنبال دارد. اگر این مشکلات برای مدت طولانی ادامه یابد و بر طرف نشود، پیشرانه نیز آسیب خواهد دید.

 

آیا خودروی شما به بنزین سوپر نیاز دارد؟

به طور کلی باید بدانید که برای خودروهای مناسب تردد روزمره شهری بنزین معمولی کافی بوده و با این سوخت عملکرد مطلوبی خواهند داشت. اما برای آن که خودروهای دارای پیشرانه با کارایی بالا عملکرد بهتری داشته باشند، به بنزین باکفیت تری نیاز است. از این رو برای این خودروها از بنزین سوپر استفاده می شود.
پیشرانه هایی با کارایی و عملکرد بالا توربوشارژ بوده یا نسبت تراکم بالایی دارند. در این گونه اتومبیل ها برای آن که فرآیند احتراق به طور کامل انجام گیرد، باید از سوخت باکیفیت تری استفاده شود. بنابراین خودروهای سنگین و بزرگ مانند کامیون ها و وانت های بزرگ نیز باید از بنزین سوپر سوخت گیری کنند تا بهترین عملکرد و بیشترین بهره وری را داشته باشند.

 

اگر از بنزین معمولی به جای سوپر استفاده کنیم چه می شود؟

تا این جا توضیح دادیم که برای کدام خودروها باید از بنزین سوپر استفاده شود و کدام خودروها با بنزین معمولی بهترین عملکرد خود را دارند. حال قصد داریم پاسخ یک سوال مهم را داده و بررسی کنیم که استفاده از بنزین معمولی به جای بنزین سوپر چه پیامدهایی دارد و ممکن است چه آسیب هایی به خودرو وارد کند.
استفاده از بنزین معمولی در پیشرانه های امروزی ممکن است منجر به کاهش توان اسب بخار در مصرف بهینه سوخت گردد. بنابراین مصرف سوخت افزایش می یابد و دلیل آن تنظیماتی است که ECU انجام می دهد تا آثار منفی حاصل از سوخت نامناسب را جبران کند. مسئله دیگری که به علت مصرف بنزین معمولی به جای سوپر پیش می آید، صدمه ای است که پیش اشتعال به پیشرانه وارد کرده و می تواند زمینه ساز بروز ایرادات دیگر در بخش های مختلف خودرو باشد.

 

از کجا بفهمیم که خودروی ما به چه بنزینی نیاز دارد؟

 

مزایای استفاده از بنزین مناسب

توصیه می شود که حتما از بنزین مناسب و مختص خودروتان استفاده کنید. زیرا اگر این کار برای مدت طولانی ادامه یابد، پیشرانه قوی تر شده و بهتر کار می کند. به این ترتیب مصرف سوخت در بهینه ترین حالت ممکن قرار گرفته و شاهد بهترین عملکرد موتور خودرو خواهیم بود. این نکته در خصوص اتومبیل های کارکرده نیز صادق بوده و در صورتی که می خواهید خودرو دست دومی خریداری کنید نیز باید به شرایط نگهداری از آن و نوع بنزینی که صاحب قبلی استفاده کرده است توجه نمایید. اگر صاحب پیشین خودرو از بنزین مناسب استفاده کرده باشد، پیشرانه بهترین بهره وری را داشته و مصرف سوخت آن نیز در مطلوب ترین مقدار ممکن خواهد بود.
پیشنهاد بعدی که البته پایه و اساس علمی نداشته و بیشتر یک نظر تجربی است، استفاده از بنزین سوپر پس از چند هزار کیلومتر رانندگی با بنزین معمولی است. حتما شما نیز تا به حال شنیده اید که بهتر است پس از چندین باک استفاده از بنزین معمولی، یک باک بنزین سوپر مصرف کنید. این کار به تمیز شدن سوزن ها و شمع ها کمک کرده و عملکرد آن ها را بهبود می بخشد. البته از آن جایی که متاسفانه اغلب خودروهای تولید شده در داخل کشور از تکنولوژی های روز دنیا استفاده نمی کنند، به همین دلیل استفاده از بنزین سوپر یا مکمل هایی که اکتان و کیفیت سوخت را افزایش می دهند عملا تاثیر چندانی بر بهبود عملکرد پیشرانه و ارتقای بهره وری خودرو نخواهد داشت.

 

از کجا بفهمیم که خودروی ما به چه بنزینی نیاز دارد؟

به طور کلی دو روش برای تشخیص نوع بنزین مورد نیاز هر اتومبیلی وجود دارد. روش اول مطالعه اطلاعاتی است که بر روی برچسب داخلی درب باک بنزین درج شده است. در روش دوم باید به سراغ دفترچه راهنما خودروتان رفته و از طریق اطلاعات آن بنزین مناسب ماشین خود را انتخاب کنید. در اکثر موارد چنانچه بنزین سوپر بدون سرب سوخت مناسب خودرو شما باشد، در دفترچه یا روی برچسب درب باک قید خواهد شد. در این صورت لازم است جهت حفظ و تقویت کارایی پیشرانه حتما از همین نوع سوخت استفاده کرده و با این کار مانع از ایجاد پیش اشتعال شوید.
در صورتی که الزام و اجباری برای استفاده از بنزین سوپر از سوی سازنده خودرو وجود ندارد، مصرف بنزین معمولی نیاز اتومبیل به سوخت را بر طرف کرده و استفاده از بنزین بدون سرب تنها هزینه اضافی را به شما تحمیل می کند.
این نکته را در نظر داشته باشید که زنگ زدن پیشرانه و ناک کردن آن ارتباطی به کیفیت سوخت مصرفی نداشته و لازم است برای ریشه یابی این مشکل حتما به مراکز تخصصی تعمیر خودرو مراجعه کرده و از یک تعمیرکار ماهر کمک بخواهید. موارد متعددی ممکن است سبب بروز مشکل در سیستم سوخت رسانی خودرو تان شود؛ به عنوان مثال احتمال دارد مشکل از پمپ بنزین باشد. در این صورت با خرید پمپ بنزین بیرون باک پژو ۴۰۵، پمپ بنزین پراید کاربراتوری، پمپ و درجه داخل باک ۴۰۵ جدید و تعویض آن می توانید به سادگی مشکل را بر طرف نمایید. همچنین باید بدانید که استفاده از بنزین معمولی برای آن دسته از خودروهایی که سازنده بنزین سوپر را مناسب دانسته، سبب ابطال گارانتی شده و به این ترتیب اگر موتور اتومبیل خراب شود، شامل گارانتی کارخانه نخواهد شد.

 

آیا بنزین سوپر بهتر است؟

در نگاه اول اکثر مردم گمان می کنند که چون بنزین سوپر گران تر از بنزین معمولی است، حتما سوخت بهتری برای خودروشان محسوب می شود. اکتان بالاتر و نام های فانتزی و فریب دهنده ای که برخی از تولیدکنندگان مکمل های سوخت به کار می برند نیز بر این تصور دامن زده و باعث شده که عده ای از مردم بر استفاده از بنزین سوپر تاکید و اصرار داشته باشند. آن ها گمان می کنند که بنزین سوپر باکیفیت تر بوده و سبب بهبود عملکرد موتور اتومیل می شود. در حالی که با توجه به توضیحات ارائه شده در این مطلب، حتما شما نیز تاکنون متوجه جنبه تبلیغاتی و فریب دهنده این موضوع شده اید و می دانید که لزوما هر خودرویی به بنزین اکتان بالا نیاز ندارد. بنابراین بهترین کار برای حفظ سلامت موتور و ارتقا عملکرد مناسب پیشرانه استفاده از نوع بنزین توصیه شده توسط سازنده است.

HPC بازدید : 31 شنبه 12 آذر 1401 نظرات (0)

آیا تا به حال برای شما هم پیش آمده پس از آن که پای خود را از روی پدال گاز برداشتید، اتومبیل تان خاموش شود؟ خاموش شدن خودرو پس از برداشتن پا از روی پدال گاز یکی دیگر از مشکلاتی است که بر طرف نکردن آن به ماشین صدمه می زند. از این رو بهتر است با دلایل بروز این مسئله و راهکارهای حل این مشکل آشنا باشید. توجه داشته باشید که گاز دادن مضاعف و بالا بردن دور موتور به منظور جلوگیری از خاموش شدن اتومبیل، سبب آسیب رسیدن به خودرو در حالت درجا می شود. بنابراین این روش نمی تواند راهکار مناسبی برای رفع این ایراد باشد. در این مقاله عللی که موجب خاموش شدن اتومبیل پس از برداشتن پا از پدال گاز می شود را بررسی می کنیم.

 

دلیل خاموش شدن خودرو با برداشتن پا از روی گاز

• خراب بودن استپر موتور

• ایراد در سنسور دریچه گاز

• ایراد در سیم گاز

• نیم سوز شدن پمپ بنزین

• ایراد در سوکت پمپ بنزین

• دور موتور کم

• ایراد در سنسور اکسیژن

• ایراد در سوزن انژکتور

• ایراد در ECU

• نقص در دینام

• نقص در باتری

• مشکل در کوئل

• ایراد در شمع

• مشکل در سیم کشی بین کوئل و شمع

• روشن بودن کولر

• ایراد در سنسور دور موتور

 

خراب شدن استپر موتور

اتومبیل برای به راه افتادن و حرکت کردن پیستون ها به احتراق نیاز دارد. سوخت و هوای کافی دو عنصر مورد نیاز برای ایجاد احتراق درون محفظه سیلندر هستند. تنظیم مقدار هوایی که وارد سیلندر می شود و زمان ورود آن بر عهده استپر موتور، سوپاپ هوا، دریچه هوای خودرو و سنسور دریچه هوا است. بر روی دریچه گاز خودرو قطعه ای به نام استپر قرار دارد. این قطعه میزان هوای وارد شده را کنترل کرده و کمک می کند که خودرو روشن بماند. در حقیقت استپر بر گشتاور موتور در دورهای پایین تاثیر گذاشته و از خاموش شدن آن جلوگیری می کند. این قطعه در موتورهای انژکتوری به کار می رود تا زمانی که راننده فشار را از پدال گاز برداشت، دریچه گاز باز شود. به این ترتیب جریان هوا ادامه یافته و موتور روشن می ماند. کثیف شدن دریچه گاز عملکرد استپر را مختل کرده و باعث خاموش شدن موتور خودرو پس از برداشتن پا از روی پدال گاز می شود.

 

ایراد در سنسور دریچه گاز

در خودروهایی با سیستم سوخت رسانی انژکتوری قطعه دیگری به نام سنسور دریچه گاز وجود دارد. همین طور که در بالا نیز به آن اشاره شد، دریچه گاز هم مانند استپر جریان هوا در موتور را تنظیم می کند. در واقع دریچه هوا متناسب با فشار وارد شده بر پدال گاز، باز شده و هوای مورد نیاز وارد سیلندر می شود. این دریچه مسطح بوده و به کمک پدال گاز می توان میزان باز و بسته بودن آن را تنظیم کرد. دریچه هوا به دو نوع مکانیکی و الکترونیکی تقسیم می شود:

دریچه هوای مکانیکی: در این نوع دریچه ها، اتصال بین پدال گاز و اهرم گاز به کمک سیم گاز برقرار شده و زاویه دریچه از طریق فشردن پدال گاز تغییر می کند. به این ترتیب هوای بیشتری وارد سیلندر شده و این پیام به ECU ارسال می شود که سوخت بیشتری مورد نیاز است. ECU نیز این مسئله را به انژکتورها اطلاع می دهد تا بنزین بیشتری را فراهم آورد.

دریچه هوای الکترونیکی: دریچه هوای الکترونیکی مکانیزیم متفاوتی نسبت به نوع مکانیکی دارد؛ این گونه فاقد پدال معمولی و سیم گاز بوده و به جای آن ها پدال الکترونیکی مجهز به پتانسیومتر دارد. هنگامی که راننده پای خود را روی پدال گاز فشار می دهد، این پیام به ECU می رسد که هوا و سوخت بیشتری مورد نیاز است. بنابراین به دریچه هوا اعلام می شود که هوای بیشتری را وارد سیلندر کند و به انژکتورها نیز فرمان می دهد که پاشش سوخت را برای مدت طولانی تری ادامه دهد تا میزان سوخت کافی تامین شود.

حتما تاکنون متوجه میزان اهمیت سنسور دریچه هوا شده اید؛ خرابی این دریچه و پتانسیومتر مانع از تامین هوای کافی شده و به این ترتیب وقتی پا را از روی پدال گاز برمی‌دارید، در کار استپر و سنسور اختلال ایجاد کرده و به همین دلیل اتومبیل خاموش می شود.

 

ایراد در سیم گاز

سیم گاز رابط بین پدال گاز و دریچه هوا بوده و نقش مهمی در باز شدن این دریچه دارد. وقتی پدال گاز فشار داده می شود، زاویه دریچه هوا تغییر کرده و هوای کافی وارد سیلندر می شود و به دنبال آن، سوخت و هوای مورد نیاز موتور تامین می گردد. چنانچه ایرادی در سیم گاز یا دریچه گاز وجود داشته باشد، دریچه هوا به درستی باز نشده و عملکرد موتور مختل می شود. در نتیجه با رها کردن پدال گاز، موتور خاموش می شود.

 

نیم سوز شدن پمپ بنزین

همان طور که می دانید پمپ بنزین قطعه ای است که سوخت را از باک به موتور پمپاژ می کند. نیم سوز شدن این قطعه باعث می شود بنزین کافی به سیلندر نرسد. در نتیجه دور موتور کاهش یافته و با برداشتن پا از پدال گاز ممکن است خودرو خاموش شود.

 

ایراد در سوکت پمپ بنزین

در پمپ بنزین سوپاپ یک طرفه ای وجود دارد که به آن سوکت پمپ بنزین نیز گفته می شود. این سوکت مانع از برگشت و خالی شدن مدار سوخت رسانی می شود؛ همچنین فشار بنزین را ثابت نگه می دارد که نتیجه آن به راحتی روشن شدن اتومبیل هنگام استارت زدن است. اگر سوکت پمپ بنزین خراب شود، سوخت برگشت خورده و فشار آن نیز کاهش می یابد. به این ترتیب سوخت کافی به انژکتورها نمی رسد و عملکرد موتور با مشکل مواجه می شود. هرگاه فرآیند احتراق به درستی اتفاق نیفتد، دور موتور کم شده و در نهایت خودرو پس از برداشتن پا از پدال گاز خاموش می شود.

 

ایراد در سنسور دور موتور

یکی دیگر از سنسورهای تاثیرگذار بر عملکرد خودرو، سنسور دور موتور، سنسور میل لنگ یا ESS نام دارد. این سنسور که روی فلایول قرار دارد، دور موتور را به صورت لحظه ای به ECU اطلاع می دهد. پیامد خرابی سنسور دور موتور، روشن نشدن اتومبیل با استارت است. گاهی نیز ممکن است وقتی پا را از روی پدال گاز برمی‌دارید، خودرو خاموش شود.

 

دلیل خاموش شدن خودرو با برداشتن پا از روی گاز

 

ایراد در سوپاپ هوا

هوا از طریق سوپاپ هوا وارد سیلندر خودرو می شود. اگر سوپاپ های ورودی هوا به دلیل آلودگی مسدود شود، هوا به میزا کافی وارد سیلندر نشده و احتراق به طور ناقص صورت می گیرد. پیشتر نیز اشاره شد که به دنبال احتراق ناقص، دور موتور کاهش یافته و بنابراین با برداشتن پا از پدال گاز، خودرو خاموش می شود.

 

دور موتور کم

هر گاه دور موتور اتومبیل کم باشد، موتور نمی تواند کمکی به روشن نگه داشتن خودرو کند؛ چرا که نیروی کافی برای انجام این کار را ندارد. مسدود شدن سوپاپ ورودی هوا، بروز نقص در دریچه هوا، خرابی منیفولد یا پمپ بنزین، معیوب بودن استپر و … از جمله دلایلی است که منجر به کاهش دور موتور خودرو می گردد.

 

ایراد در سنسور اکسیژن

از دیگر قطعات مهم خودرو، سنسور اکسیژن آن است. وظیفه این قطعه اندازه گیری مقدار اکسیژنی است که در گازهای خروجی وجود دارد. این اطلاعات به ECU انتقال داده شده و کامپیوتر خودرو نیز به انژکتورها فرمان می دهد هوا و سوخت مناسب را وارد سیلندر کنند. با خراب شدن سنسور اکسیژن عملکرد موتور مختل شده و دور موتور کاهش می یابد. همین امر خاموش شدن اتومبیل پس از برداشتن فشار از پدال گاز را در پی دارد.

 

ایراد در سوزن انژکتور

مسدود شدن سوزن انژکتور باعث می شود که هوا به سختی وارد سیلندر شود و تناسب سوخت و هوای درون سیلندر بهم بریزد. مشکلات ایجاد شده موجب کندی دور موتور شده و همین امر به خاموش شدن خودرو پس از رها کردن پدال گاز منجر می شود.

 

ایراد در کامپیوتر یا ECU خودرو

زمانی که نقصی در ECU بروز پیدا می کند و عملکرد آن مختل می شود، نمی تواند سیگنال های درستی به قطعات دیگر خودرو ارسال کند. سوپاپ یا انژکتور از جمله قطعاتی است که ممکن است این پیام های نادرست را از ECU دریافت کند. این سیگنال های اشتباه بر میزان هوا و سوخت ورودی تاثیر می گذارد. از این رو عملکرد موتور نیز تحت تاثیر قرار گرفته و بازده و دور موتور کاهش می یابد و به دنبال آن، اتومبیل با برداشتن پا از پدال گاز خاموش می شود.

 

نقص در دینام

یکی دیگر از دلایل خاموش شدن ماشین پس از برداشتن پا از روی پدال گاز، معیوب بودن دینام است. وجود ایراد در دینام، باعث می شود ولتاژ لازم برای عملکرد سیستم الکتریکی تامین نشود. بنابراین ولتاژ کافی به شمع منتقل نشده و موتور با مشکل مواجه می شود. کاهش دور موتور بیشترین تاثیر را بر خودرو داشته و منجر به خاموش شدن آن می شود.

 

نقص در باتری

روشن بودن خودرو سبب شارژ دینام شده و به حرکت درآمدن ماشین هنگام استارت نیز بر عهده باتری است. ساز و کار فعالیت باتری به این صورت است که پس از استارت زدن، شروع به کار کرده و ولتاژی که موتور به آن نیاز دارد را فراهم می کند تا میل لنگ و موتور به کار بیفتند. اگر باتری خراب شود، ولتاژ مورد نیاز موتور تامین نشده و دور موتور کافی برای روشن ماندن اتومبیل به وجود نمی آید. بنابریان با برداشتن پا از روی پدال گاز، خودرو خاموش می شود.

 

ایراد در کوئل

یکی از قطعات سیستم برقی خودرو،کوئل است که برق لازم را به شمع می رساند. بدیهی است که کوئل معیوب در تامین ولتاژ کافی برای شمع دچار مشکل شده و شمع نمی تواند جرقه مورد نیاز را ایجاد کند. ناقص بودن احتراق و اختلال در عملکرد موتور موجب کند شدن دور موتور و خاموش شدن خودرو می شود.

 

ایراد در شمع

قطعه دیگری که خرابی آن تاثیر جدی بر عملکرد موتور خودرو دارد، شمع است. هرگاه ایرادی در پایه، ترمینال یا الکترودهای این قطعه به وجود آید، شمع از تامین ولتاژ مورد نیاز ماشین بازمانده و علاوه بر کاهش دور موتور، سبب خاموش شدن اتومبیل می شود.

 

اتصالی در سیم کشی

ایراد در سیم کشی اختلال دیگری است که سبب خاموش شدن اتومبیل با برداشتن پا از روی پدال گاز می شود. کوئل و شمع به وسیله سیمی به هم متصل شده اند و جریان ولتاژ بالا از طریق این سیم از کوئل به شمع می رسد. در صورتی که سیم کشی ایراد داشته باشد، جریان به درستی منتقل نشده و اختلالاتی در کار شمع به وجود می آید که باعث کاهش دور موتور می شود.

 

روشن بودن کولر

استفاده از کولر حدود ۴ تا ۵ اسب بخار از قدرت موتور را به خود اختصاص می دهد. علاوه بر آن، سوخت بیشتری نیز مصرف می شود. حال اگر خودرو شما دچار نقص فنی شده یا دور موتور آن کاهش یافته باشد، احتمال می رود با روشن کردن کولر و رها کردن پدال گاز، اتومبیل خاموش شود.

 

جمع بندی

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای هر راننده ای رخ دهد، خاموش شدن خودرو او است. این مسئله می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. در این مقاله سعی کردیم دلایل خاموش شدن ماشین هنگام برداشتن پا از روی پدال گاز را توضیح دهیم. بروز مشکل در دور موتور یا مخلوط سوخت، ورود سوخت بیش از حد به درون سیلندر توسط انژکتورها و عدم تناسب ترکیب هوا و سوخت و … دلایلی هستند که برای خاموش شدن اتومبیل پس از برداشتن پا از پدال گاز می توان نام برد. برای رفع این مشکل کافی است موارد ذکر شده را بر طرف نمایید. گاهی نیز ممکن است به تعویض قطعه از جمله کوئل ال ۹۰، کویل سمند EF7، پمپ و درجه داخل باک پژو ۴۰۵، شمع یورو ۴ و … نیاز داشته باشید که می توانید به صورت حضوری یا اینترنتی از نمایندگی های مجاز و فروشگاه های معتبر تهیه نمایید.

HPC بازدید : 40 سه شنبه 01 آذر 1401 نظرات (0)

ممکن است برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که گاهی در حالت بدون حرکت، خودروتان دچار لرزشی غیر عادی شود. آشنایی با دلایل بروز این مسئله به شما در شناسایی مشکل و اقدام به موقع برای رفع آن کمک می کند. در این مطلب قصد داریم علل لرزش اتومبیل در حالت درجا را بررسی کرده و نکات کلیدی موثر جهت بر طرف سازی این مشکل را توضیح دهیم. در صورتی که موارد مطرح شد در مطلب را رفع کردید اما همچنان این مشکل به قوت خود باقی است، توصیه می کنیم در اولین فرصت به مراکز معتبر تعمیرات خودرو مراجعه کنید تا یک کارشناس باتجربه اتومبیل تان را به دقت بررسی کرده و مشکل آن را مرتفع سازد.

 

ایراد در قطعات موتور خودرو دلیل لرزش خودرو در حالت درجا

لرزیدن خودرو در حالت ایستاده و ساکن از جمله مشکلات خودرو است که دلایل متعدی دارد و نمی توان در وهله اول و بدون بررسی دقیق یک علت مشخص برای آن تعیین کرد. ارائه نظر کارشناسی به بررسی تخصصی خودرو نیاز داشته و باید عامل گوناگونی در نظر گرفته شوند. بروز برخی نقایص در قطعات موتوری خودرو سبب افت دور موتور شده و همین امر لرزش اتومبیل در حالت درجا را به دنبال دارد. در ادامه به بررسی متداول ترین دلایل لرزیدن خودرو می پردازیم:

• خرابی دسته موتور

• کم بودن دور موتور

• شل شدن یا جدا شدن شلنگ ها

• خرابی انژکتور

• خرابی شمع ها

• خراب شدن پمپ سوخت

• از کار افتادن سنسور جریان هوا

• کثیف شدن سنسور اکسیژن ماشین

• معیوب بودن تسمه تایم

• از کار افتادگی قطعات الکتریکی خودرو

 

خرابی دسته موتور دلیل لرزش خودرو در حالت درجا

نگهداشتن وزن موتور بر عهده دسته موتور اتومبیل است. این قطعه یک تکیه گاه بوده و وظیفه حفظ تعادل موتور را بر عهده دارد. محل قرارگیری دسته موتور بین موتور و بدنه اتومبیل بوده و لرزش ها را جذب می کند. از این رو اگر به هر دلیل آسیب دیده، شکسته و خراب شود، تعادل موتور به هم خورده و منجر به لرزش در موتور می شود. به همین دلیل گفته می شود اگر در حالت ایستاده موتور به لرزش درآمد، ابتدا به سراغ دسته موتور خودروتان بروید.

 

کم بودن دور موتور

یکی دیگر از دلایل لرزیدن خودرو، دور موتور پایین آن است. هرگاه دور موتور از میزان مشخصی کم تر باشد، اتومبیل در وضعیتی قرار می گیرد که نه توان روشن ماندن داشته و نه خاموش می شود. به همین دلیل اتاق خودرو شروع به لرزش می کند.

 

شل شدن یا جدا شدن شلنگ ها

صدمه دیدن شلنگ های حامل سوخت یا مایع خنک کننده رادیاتور نیز می تواند علت دیگری برای لرزش موتور باشد. نشتی و ترک داشتن شلنگ های خلا، مایع خنک کننده و سوخت سبب ایجاد اختلال در عملکرد موتور شده و افت دور موتور را در پی دارد که نتیجه این امر لرزش اتومبیل در حالت سکون است.

 

ایراد در انژکتورها دلیل لرزش خودرو در حالت درجا

سوخت رسانی در ورودی سیلندرها بر عهده سوپاپ یا انژکتور خودرو است. برای آن که عمل احتراق درون محفظه مربوطه به خوبی صورت گیرد باید ابتدا سوپاپ هوا اکسیژن را وارد محفظه کرده و سپس سوپاپ سوخت، بنزین را به درون این محفظه تزریق کند. به این ترتیب با جرقه زدن شمع، فرآیند احراق تکمیل می شود.
خراب بودن انژکتور سوخت بر میزان بنزین وارد شده به درون محفظه احتراق تاثیر داشته و موجب ناقص رخ دادن عملیات جرقه زنی و احتراق می شود. لرزش درجای اتومبیل هم از جمله تبعات همین مسئله است. در صورتی که با این مشکل مواجه شدید پیشنهاد می شود انژکتورها را تمیز کرده و اگر لرزش ادامه داشت، این قطعه را تعویض نمایید.

 

ایراد در شمع ها

خرابی شمع های خودرو را نیز می توان عامل دیگری برای لرزیدن موتور دانست. معیوب بودن الکترودهای شمع سبب می شود این قطعه در تولید جریان ولتاژ بالا مورد نیاز برای ایجاد جرقه ناتوان باشد. بنابراین احتراق به درستی صورت نگرفته و دور موتور کاهش می یابد. در نهایت موتور در حالت درجا شروع به لرزش کرده و فشار زیادی را متحمل می شود. برای بر طرف کردن این مشکل کافی است شمع ها را تمیز کنید؛ تعویض شمع ها در بازه زمانی مشخص نیز مانع از خراب شدن این قطعه حساس اتومبیل شده و اقدامی پیشگیرانه محسوب می شود.

 

چراماشین در حالت بدون حرکت می لرزد؟

 

خراب شدن پمپ سوخت

پمپ سوخت یکی دیگر از قطعات خودرو است که سوخت را پمپاژ کرده و آن را از باک بنزین به انژکتورها منتقل می کند. با خراب شدن این قطعه، پمپاژ سوخت به درستی اتفاق نیفتاده و سوخت کافی به سوپاپ ها نمی رسد. نتیجه سوخت رسانی ناقص به سیلندرها، احتراق نامناسب و عدم توانایی موتور برای روشن نگه داشتن اتومبیل است که به صورت لرزش خودرو خود را نشان می دهد.

 

انسداد فیلتر سوخت و فیلتر هوا دلیل لرزش خودرو در حالت درجا

برای آن که احتراق به درستی صورت گرفته و در عملکرد موتور نیز اختلالی ایجاد نشود، به سوخت و هوای ورودی با کیفیت نیاز است. وظیفه تصفیه این عوامل بر عهده فیلتر سوخت و فیلتر هوا اتومبیل است. در صورتی که این فیلترها نقش خود را به خوبی ایفا نکرده و املاح موجود را تصفیه نکنند، انژکتورها مسدود می شوند. به دنبال این اتفاق بازده موتور کاهش یافته، قدرت موتور کم شده و دور موتور به کندی افزایش می یابد. در نتیجه با لرزش خودرو در حالت بدون حرکت مواجه خواهید شد.
اگر هوای وروردی به دلیل آلوده بودن فیلتر هوا و عدم تعویض به موقع آن به خوبی تصفیه نشود، اکسیژن کافی برای فرآیند احتراق تامین نشده و احتراق ناقص انجام می گیرد. این امر اثر مخربی بر توان، قدرت و گشتاور خودرو داشته و بازده موتور را کاهش می دهد. به این ترتیب اتومبیل در حالت درجا شروع به لرزیدن می کند.

 

از کار افتادن سنسور جریان هوا

سنسور جریان هوا یکی دیگر از قطعاتی است که خرابی آن موجب لرزش خودرو می شود. این قطعه اطلاعات حاصل از سنجش و بررسی میزان هوای وارد شده به سیستم انژکتور را به ECU منتقل می کند. آلوده یا معیوب بودن سنسور در ارسال اطلاعات به کامپیوتر خودرو اختلال ایجاد کرده و ریپ زدن و لرزش موتور را به دنبال دارد.

 

کثیف شدن سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن نیز کارکردی مشابه سنسور جریان هوا دارد. این قطعه پس از ارزیابی میزان اکسیژن، اطلاعات به دست آمده را به ECU ارسال می کند. سنجش نسبت سوخت و هوا و تصحیح آن و همین طور تعدیل رقیق بودن سوخت و هوا بر عهده سنسور اکسیژن است. از این رو این قطعه را می توان یکی از قطعات مهم در احتراق خودرو دانست. کثیف بودن سنسور اکسیژن موجب انتقال اطلاعات نادرست و در ادامه، احتراق ناقص می شود. هرگاه فرآیند احتراق به درستی صورت نگیرد، راندمان موتور کاهش یافته و لرزش موتور را در پی دارد.

 

معیوب بودن تسمه تایم دلیل لرزش خودرو در حالت درجا

میل لنگ و میل سوپاپ یا میل بادامک به وسیله تسمه تایم به هم مرتبط می شوند. زمانی که میل لنگ می چرخد، تسمه کمک می کند تا میل سوپاپ نیز چرخیده و سوپاپ ها فعالیت خود را آغاز کنند. با خراب شدن تسمه تایم، چرخش میل سوپاپ به درستی انجام نشده و در نتیجه سوپاپ نمی تواند مقدار کافی از سوخت و هوا را وارد محفظه احتراق کند. به همین دلیل عملکرد موتور تضعیف شده و از راندمان موتور کاسته می شود. در نهایت به دلیل کاهش دور موتور، اتومبیل شروع به لرزش می کند. در نظر داشته باشید که تسمه تایم از جمله قطعاتی است که طول عمر مشخصی دارد و شما می توانید با تعویض این قطعه پس از طی مسافت ۶۰ تا ۹۰ هزار کیلومتر، به راحتی از وقوع چنین مشکلی جلوگیری نمایید.

 

از کار افتادگی قطعات الکتریکی خودرو

از دیگر دلایلی که ممکن است وجب احتراق ناقص شود، معیوب بودن سیم کشی خودرو و خراب بودن قطعات الکتریکی آن است. همان طور که پیشتر نیز به آن اشاره شد احتراق ناقص سبب کاهش دور موتور و راندمان خودرو شده و این کاستی را به شکل لرزش موتور نشان می دهد.

 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم دلایل اصلی و اساسی لرزش خودرو در حالت درجا را بررسی کرده و روش های پیشگیری از بروز این مشکل را شرح دهیم. علاوه بر آن راهکارهای حل این مسئله را نیز به تفصیل توضیح دادیم؛ حال می دانید که بروز نقص در شمع، انژکتور، دسته موتور و سنسورهای اتومبیل می تواند موب لرزش اتاقک خودرو شود. در اکثر موارد تعویض قطعات معیوب با قطعات جدید و باکیفیت به رفع این مشکل و بهبود عملکرد کلی اتومبیل شما منجر می شود. به فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی اچ پی سی مراجعه کرده و پمپ بنزین بیرون باک پژو ۴۰۵، پمپ بنزین پراید کاربراتوری، شمع سوپر تک پلاتین، شمع دو پلاتین و سایر قطعات مورد نیاز خود را خریداری نمایید.

HPC بازدید : 25 شنبه 14 آبان 1401 نظرات (0)

قطعات موتوری نقش مهم و اساسی در حرکت خودرو دارند. یکی از قطعات موتوری خودرو شاتون نام دارد. این قطعه میله ای شکل در موتور اتومبیل یا پمپ های پیستونی جانمایی شده است و در خودروهایی با موتور درون سوز، جنس فولادی دارد. شاتون پیستون را به میل لنگ متصل می کند. یاتاقانی که در بین شاتون و میل لنگ قرار دارد، حرکت عمودی پیستون را به حرکت دورانی تبدیل می کند.

شاطون دارای دو سر کوچک و بزرگ است. سر کوچک شاتون به شکل یاتاقانی است که گژن پین از میان آن عبور کرده و داخل آن قطعه ای به نام بوش قرار می گیرد. بوش شاتون از مس یا برنج ساخته شده و در معرض ساییده شدن سطح داخلی قرار داشته و همواره با پیچ پیستون در تماس است. سر بزرگ شاتون نیز شبیه یاتاقان دو تکه ای است که متحرک بوده و میل لنگ درون آن می چرخد. داخل این قسمت از شاطون نیز بوش قرار داه می شود اما به دلیل این که سر بزرگ شاتون دو تکه است، بوش نیز دارای دو قسمت بوده و به شکل دو نیم بوش درون شاتون جای می گیرد. این قطعه می تواند ساییدگی را کاهش داده و از فرسوده شدن ناشی از اصطکاک بکاهد.

 

دو روش متداول اتصال بین پیستون، شاتون و گژن پین

همان طور که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم، این بخش از قطعات موتوری از سه جزء شاطون، پیستون و گژن پین یا انگشتی تشکیل شده است. قطعه ای استوانه ای شکل که درون سیلندر قرار داشته و به شاتون متصل است، پیستون نام دارد. این قطعه که حرکت رفت و برگشتی دارد، در برابر نیروهای ناشی از احتراق نیز مقاومت می کند. شاتون نیز قطعه ای اهرمی بوده که رابط پیستون و میل لنگ است و نیروی خطی پیستون را به نیروی چرخشی میل لنگ تبدیل می کند. سومین قطعه این بخش گژن پین نام دارد؛ این قطعه به شکل یک میله تو خالی بوده که سبب اتصال شاتون به پیستون می شود. از آن جایی که این قطعه باید مقاوم و در عین حال دارای قابلیت خمش باشد، آن را از فولاد ساخته و پس از آن، سطح خارجی قطعه را به روش سمانتاسیون به سازی می کنند.

 

۱)- FLOATING فلوتینگ (به معنی شناور)

در تکیه گاه های پیستون و بوش شاتون قطعه ای به نام گژن پین به صورت شناور قرار دارد. برای آن که گژن پین حرکت نکند و به دیواره سیلندر آسیب نرساند، از دو خار فلزی استفاده می شود. این روش بیشتر در موتورهای OHV و EF به کار گرفته می شود.

 

۲)- FIX فیکس (به معنی ثابت)

در روش اتصال ثابت یا فیکس گژن پین از طریق پرس یا حرارت درون شاتون محکم می شود ولی به طور آزاد روی تکیه گاه های پیستون قرار دارد. این روش در موتور خودروهایی چون پژو XU7 ,TU5 ,TU3 , نیسان وانت و پراید مورد استفاده قرار می گیرد.

 

کاربرد بوش شاتون

 

خصوصیات دیگر این دو روش

در حالت فلوتینگ قطعات مجموعه شاطون و پیستون به گونه ای انجام شده که قابل تعمیر، مونتاژ و دمونتاژی است. اما قیمت آن بالاتر است. همچنین در این روش به دلیل این که روغن کاری و روان کاری بیشتری انجام می شود، اصطکاک کمتر بوده و در نتیجه ساییدگی کاهش می یابد.

 

علت استفاده از بوش در بعضی از شاتون ها

در روش فیکس همان طور که از نام این روش نیز مشخص است، حرکت گژن پین تنها روی تکیه گاه های پیستون انجام می شود؛ این در حالی است که در روش فلوتینگ بخشی از حرکت روی بوش شاتون و بخش دیگر روی تکیه گاه های پیستون انجام شده و به عبارت دیگر حرکت روی این دو قسمت تقسیم می گردد. همچنین در موتورهایی که فشار گاز در محفظه احتراق آن ها بالا است، اغلب روش فلوتینگ به کار گرفته می شود تا از ساییدگی و فرسوده شدن پیستون جلوگیری گردد. به طور کلی در موتور خودروهایی که فشار گاز محفظه احتراق آن ها بالا است، قطعه بوش به کار می رود؛ حتی گاهی به دلیل این که تکیه گاه های آلومینیومی پیستون نمی توانند فشار زیاد را تحمل کرده و در برابر آن مقاومت کنند، درون پیستون نیز از بوش استفاده می شود.

در نظر داشته باشید که بوش شاتون قطعه قابل تعمیری نبوده و تنها تعویض راه چاره است؛ بنابراین در صورتی که این قطعه از اتومبیل تان خراب شود، باید با نمونه سالم جایگزین گردد. برای این کار شما می توانید همه چیز، از تهیه قطعات یدکی مورد نیاز تا تعویض و سایر اقدامات لازم را به تعمیرکار خود سپرده و در نهایت خودرو سالم را تحویل بگیرید. همچنین می توانید خودتان لوازم یدکی تهیه کنید؛ برای خرید این قطعات دو راه دارید. در روش اول که خرید حضوری است، با مراجعه به مراکز معتبر فروش لوازم و قطعات یدکی خودرو می توانید هر آن چه که مورد نیازتان هست را تهیه کنید. روش دوم خرید آنلاین است؛ در این روش شما می توانید از فروشگاه های اینترنتی فعال در این زمینه به طور مستقیم قطعات را خریداری نمایید. فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی اچ پی سی یکی از همین وب سایت ها بوده و شما می توانید انواع قطعات یدکی مانند بوش شاتون پیکان، بوش شاتون ROA و بوش شاتون روآ سال را با تضمین کیفیت و قیمت و گارانتی مرجوعی از این مجموعه تهیه کنید.

HPC بازدید : 44 یکشنبه 01 آبان 1401 نظرات (0)

چراغ چک موتور خودرو یکی از روش های هشدار درباره وضعیت اتومبیل است. روشن شدن این چراغ به معنای وجود نقص در یک یا چند قطعه از موتور است. این ایراد می تواند یک مسئله جزئی و ساده مانند خرابی درپوش باک بنزین باشد یا هر مشکل جدی تری که برای رفع آن لازم است حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید. در این مطلب قصد داریم اصلی ترین عواملی که سبب روشن شدن چراغ چک خودرو می شود را بررسی کرده و شما را با این دلایل و مشکلات مختلفی که ممکن است برای خودروتان به وجود آید، آشنا سازیم.

 

چراغ چک موتور چیست؟

همان طور که اشاره شد، چراغ چک خودرو در صورت وجود نقص در یکی از قطعات آن روشن می شود. در حقیقت روشن شدن این چراغ سیگنالی از کامپیوتر یا ECU خودرو است که خبر از بروز مشکل در قطعات پیشرانه خودرو می دهد. روشن شدن این چراغ دلایل متعددی دارد که تشخیص آن بر عهده تعمیرکار ماهر و باتجربه بوده و برای رفع آن باید حتما به یک فرد متخصص مراجعه کنید.

 

چرا چراغ چک موتور روشن می شود؟

یکی از اجزای مهم سیستم سنسور و ECU اتومبیل، چراغ چک آن است. هرگاه مشکلی در موتور، گیربکس یا سایر قطعات پیشرانه رخ دهد یا گاز خروجی از اگزوز افزایش یابد، ECU آن را تشخیص داده و از طریق روشن کردن چراغ چک آن را اطلاع می دهد.مثلا اگر درب باک بنزین خودرو شما خراب شده باشد، بخارهای بنزین وارد هوا شده و سنسورها پیام وجد مشکل را به ECU ارسال می کنند. کامپیوتر ماشین نیز پس از پردازش سیگنال دریافتی، چراغ چک را روشن می کند. همچنین بروز مشکل در موتور داخلی نیز سنسورها را تحریک کرده و منجر به روشن شدن چراغ چک می شود. به عنوان مثال وقتی هیدروکربن های خارج شده از اگزوز زیاد می شود یعنی مشکلی در عملکرد سیستم احتراق خودرو وجود دارد. این ایراد از طریق روشن شدن چراغ چک به اطلاع راننده اتومبیل می رسد.

همان طور که می دانید برای آن که بتوانید تشخیص دهید چرا چراغ چک خودروتان روشن شده است باید از دستگاه های مختص عیب یابی خودرو استفاده کنید. از آن جایی که هر خودرو از اجزا و قسمت های مختلفی تشکیل شده که هر کدام وظیفه خاص و ساز و کار پیچیده ای دارند، تنها یک فرد متخصص و باتجربه که با ارتباط بین اجزای اتومبیل آشنا است می تواند وجود نقص در این سیستم را تشخیص داده و آن را بر طرف نماید. توجه داشته باشید که تنها معیوب بودن یکی از قطعات پیشرانه روشن شدن چراغ چک را به دنبال دارد. به عنوان مثال در صورت خراب بودن ترمز ضد قفل (ABS) چراغ ABS اتومبیل روشن می شود و این نقص ارتباطی با روشن شدن چراغ چک ندارد.

 

علت روشن شدن چراغ چک موتور

گاهی اوقات هنگام رانندگی متوجه روشن بودن چراغ چک خودروتان می شوید. این مسئله با وجود اهمیت بسیار زیادی که دارد، نباید موجب ترس و نگرانی شما شود. درست است که روشن شدن چراغ چک نشان دهنده وجود نقص و ایراد در یکی از قطعات خودرو است ولی الزاما این مشکل حاد و جدی نبوده و در برخی موارد به سادگی و با صرف هزینه نه چندان زیاد بر طرف می شود. در ادامه به بررسی برخی از دلایل روشن شدن چراغ چرک موتور می پردازیم:

• مشکلات موتور

• مشکلات سیستم انتقال قدرت

• مشکلات اگزوز

• مشکلات ماژول و سنسور ها

• مشکلات مربوط به سوخت یا هوا

• مشکلات مربوط به سیستم جرقه

 

مشکلات موتور

عملکرد موتور توسط حسگرها به ECU منتقل شده و در صورتی که در بین این سیگنال ها وجود مشکلی تشخیص داده شود، چراغ چک روشن می شود.

 

مشکلات سیستم انتقال قدرت

قدرت موتور از طریق کلاچ، گیربکس و دیفرانسیل به چرخ ها منتقل شده و باعث حرکت آن ها می شود. از آن جایی که سیستم انتقال قدرت و موتور نزدیک به هم بوده و بروز اختلال در گیربکس یا کلاچ، گازهای خروجی را افزایش می دهد، معیوب شدن این قسمت ها می تواند سینگال هایی را به ECU ارسال کرده و در نهایت منجر به روشن شدن چراغ چک اتومبیل شود.

 

مشکلات اگزوز

سنسور اکسیژن قبل و بعد از مبدل کاتالیزوری و مبدل کاتالیزور از جمله تجهیزاتی است که در خودروهای امروزی برای اندازه گیری آلاینده ها و گازهای خروجی در نظر گرفته شده است. این قطعات سنسورهایی دارند که پس از اندازه گیری میزان گازهای خروجی، سیگنال های مشخصی را به کامپیوتر خودرو ارسال می کنند و به این ترتیب از میزان آلاینده ها می کاهند. در صورتی که یکی از این قطعات خراب شود، هشدارهایی به ECU فرستاده می شود که روشن شدن چراغ چک را در پی دارد.

 

مشکلات ماژول و سنسور ها

هر خودرو ماژول ها یا سنسورهای متعددی دارد. ارتباط این ماژول ها با هم از طریق ECU برقرار می شود. داده های خام از طریق سنسورها به ECU رسیده و در این بخش پردازش می شوند. سپس فرمان لازم به قطعات ارسال می شود. وجود اختلال در سنسورها و معیوب بودن سیم ها و یا خود کامپیوتر خودرو سبب روشن شدن چراغ موتور می شود.

 

مشکلات مربوط به سوخت یا هوا

برای انجام چهار مرحله مکش، تراکم، احتراق و تخلیه در سیلندر، به درصد مشخصی از سوخت و هوا نیاز است. اگر نسبت سوخت و هوا در این ترکیب تغییر کند، فرآیند چهار مرحله ای مختل می شود. سنسورها پس از تشخیص وجود مشکل، سیگنالی به ECU می فرستند و چراغ چک موتور روشن می شود.

 

مشکلات مربوط به سیستم جرقه

کوئل، سیم پیچ و شمع در کنار هم سیستم جرقه زنی را تشکیل می دهند. معیوب شدن یا از کار افتادگی یکی از اجزای این مجموعه بر کیفیت جرقه ایجاد شده تاثیر داشته و این جرقه ضعیف یا ناقص خواهد بود. در صورتی که جرقه زنی به درستی اتفاق نیفتد، سنسورها این نقص را از طریق ارسال سیگنال هایی به ECU اعلام کرده و به دنبال آن چراغ چک روشن می شود.

 

خرابی سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن، اکسیژن موجود در لوله اگزوز را اندازه گیری کرده و اطلاعات مورد نیاز را به ECU می فرستد. کامپیوتر خودرو به کمک این اطلاعات میزان سوخت و هوای ورودی به درون سیلندرها را تعیین می کند. اگر ایرادی در عملکرد سنسور اکسیژن به وجود آید، فعالیت موتور ادامه دارد با این تفاوت که سوختی که برای ادامه فعالیت خود می سوزاند، افزایش می یابد. از این رو اگر سنسور اکسیژن برای مدت طولانی خراب باشد، سایر قطعات خودرو مانند شمع و مبدل کالیستی صدمه دیده و اتومبیل در تست آلایندگی نیز مردود می شود. مجموعه این نقایص روشن شدن چراغ چک را به دنبال دارد.

 

ایراد در سیستم خلا

سیستم خلا در هر خودرو عملکردهای گوناگونی دارد. به عنوان مثال این سیستم بخارهای بنزین را هدایت کرده و انتشار گازهای آلاینده را کاهش می دهد و یا این که نیروی ترمز از طریق تقویت کننده ترمز در خلا افزایش می یابد. شلنگ های خلا مانند هر قطعه دیگر به مرور زمان دچار فرسودگی می شوند. این شلنگ ها ممکن است خشک شده و ترک بردارند. تغییرات دمایی شدید (سرد و گرم شدن) این مشکل را شدت بخشیده و ترک های عمیق تر و بیشتری را به وجود می آورند. از دیگر مشکلاتی که برای شلنگ های خلا اتفاق می افتد، شل شدن اتصالات آن ها است. افزایش بیش از حد استاندارد دور موتور خودرو نیز بیانگر نشتی شلنگ خلا بوده و چراغ هشداردهنده موتور در اثر وقوع هر کدام از مسائل روشن می شود.

 

شل شدن دریچه باک بنزین

یکی از قطعات به ظاهر ساده که نقش مهمی در خودرو دارد، درپوش باک بنزین است. این قطعه علاوه بر این که مانع از خروج گازهای بنزین از بک اتومبیل می شود، در حفظ فشار سوخت در سیستم سوخت رسانی نیز نقش موثری ایفا می کند. اگر پس از پر شدن باک چراغ چک اتومبیل روشن شد به این معنا است که درپوش باک بنزین شل بوده و باید تعویض شود.

 

خرابی مبدل کاتالیزور

در اگزوز مبدل کاتالیزوری قرار دارد که وظیفه آن تبدیل مونوکسید کربن تولیدی حین احتراق به دی اکسید کربن است. کلیه خودروهایی که با بنزین کار می کنند، دارای این مبدل بوده و به دلیل نقش مهمی که این قطعه دارد، تعمیر و نگهداری آن امری ضروری به شمار می رود. دود و صداهای غیر متعارفی که از اگزوز خارج می شود، نشان دهنده وجود نقص در این سیستم است. معیوب بودن مبدل کاتالیزوری سبب خروج آلاینده های زیاد از اگزوز و به دنبال آن روشن شدن چراغ چک موتور می شود.

 

چرا چراغ چک موتور روشن می شود؟

 

خرابی کوئل، سیم و شمع ها

کوئل یا سیم پیچ تولیدکننده الکتریسیته با جریان بالایی است که شمع ها برای احتراق به آن نیاز دارند. هرگاه کویل نتواند این جریان برق را تولید و تامین کرده و آن را به شمع ها انتقال دهد یا ایراد و اختلالی در کار وایر شمع وجود داشته باشد، چراغ چک روشن می شود.
پیشتر نیز اشاره کردیم که شمع ها یکی از اجزای مهم سیستم جرقه زنی هر خودرویی بوده و نقش اساسی در فرآیند احتراق دارند. فرسوده یا خراب شدن شمع باعث می شود موتور آسیب دیده و خراب شده یا در شتاب گرفتن دچار مشکل شود. خرابی شمع نیز مانند خرابی کوئل، خاموش شدن ناگهانی اتومبیل را به همراه دارد. از این رو ECU خودرو ناتوانی شمع در ایجاد جرقه مورد نیاز برای احتراق را یک نقص جدی تلقی کرده و دستور روشن شدن چراغ چک را صادر می نماید. شما می توانید کوئل پژو ۲۰۶ تیپ ۵، کوئل دوبل ساژم، شمع دو پلاتین، شمع یورو ۴ و سایر قطعات یدکی مورد نیاز خود را از فروشگاه اینترنتی لوازم و قطعات یدکی HPC خریداری نمایید.

 

خرابی سنسور دریچه هوا

یکی دیگر از قطعات اتومبیل سنسور دریچه هوا است. این سنسور با کنترل مقدار هوای ورودی به موتور، نقش مهمی در عملکرد موتور ایفا می کند. اگر این قطعه خراب شود، موتور در کنترل هوای وارد شده به منیفولد دچار مشکل خواهد شد. سر و صدای زیاد موتور در حالت در جا، تغییر غیر منتظره موقعیت پدال گاز و وجود مشکل در راه اندازی موتور از جمله علائم خرابی سنسور دریچه هوا خودرو است. خرابی این سنسور موجب ارسال سیگنال های اشتباه به کامپیوتر و روشن شدن چراغ چک موتور می گردد.

 

خرابی دزدگیر

نصب نادرست دزدگیر یا وجود ایراد در این سیستم نتایجی چون تخلیه باتری یا فعال شدن چراغ هشداردهنده موتور را به دنبال دارد. همچنین ممکن است به طور کلی مانع از روشن شدن موتور و راه اندازی خودرو شود. بنابراین مشکل در سیستم دزدگیر را جدی گرفته و در اولین فرصت نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

 

ایراد در سیستم گردش مجدد گازهای خروجی EGR

EGR میزان اکسید نیتروژن از اگزوز را کاهش می دهد و نقش موثری در کارکرد صحیح موتور دارد. در حقیقت EGR با هدایت گازهای خروجی (که حرارت بالایی دارند) به محفظه احتراق، از انتشار گازهای گلخانه ای کاسته و به همین دلیل مسدود شدن یا خرابی شیر EGR به عنوان یک نقص تلقی شده و روشن شدن چراغ موتور را در پی دارد.

 

تمام شدن باتری

باتری اتومبیل علیرغم عملکرد ساده، نقش مهم و اساسی داشته و در صورتی که باتری خودرو تمام شود، حرکت آن امکان پذیر نیست. بروز مشکل در عملکرد باتری نیز از طریق روشن شدن چراغ چک هشدار داده می شود.

 

سوالات رایج در مورد دلایل روشن شدن چراغ چک موتور

آیا کم بودن روغن باعث روشن شدن چراغ چک موتور می شود؟

یکی دیگر از مشکلاتی که برای هر خودرویی ممکن است اتفاق بیفتد، کمبود روغن است. در صورت بروز این مشکل چراغی شبیه قوطی روغن روی داشبورد روشن می شود. این علامت نشان می دهد که موتور به روغن بیشتری نیاز دارد.

 

آیا رانندگی کردن با چراغ چک موتور روشن، غیر ایمن است؟

توجه به عملکرد خودرو یکی از راه هایی است که می توانید بلافاصله متوجه بروز نقص در اتومبیل تان شوید و نسبت به رفع آن اقدام نمایید. صداهای نامتعارف و مشکل در شتاب گرفتن از جمله مواردی است که نشان می دهد موتور خودرو شما با مشکلی جدی رو به رو شده است. اگر پس از روشن شدن چراغ چک اتفاق غیر عادی رخ نداد، می توانید به مسیر خود ادامه داده تا به محل امنی برسید. اما اگر اختلالی در عملکرد خودرو مشاهده کردید بهتر است احتیاط کرده و به جای ادامه مسیر، به سراغ حل مشکل بروید.

 

اگر چراغ چک موتور روشن است چه کاری باید انجام داد؟

روشن شدن چراغ چک موتور دلایل متعددی دارد. از مشکلات ساده و جزئی تا مسائل بزرگ تر و جدی تر می تواند منجر به روشن شدن این چراغ شود. در صورت روشن شدن چراغ موتور ابتدا احتمال وجود ایرادات جزئی را بررسی کنید؛ به عنوان مثال درب باک را محکم کنید و بررسی کنید که آیا چراغ چک خاموش شده است یا نه. اگر همچنان روشن بود، به این معنا است که مشکل جدی تری وجود دارد و باید حتما به تعمیرکار متخصص و باتجربه مراجعه کنید.

 

چگونه می توان روشن شدن چراغ چک موتور را برطرف کرد؟

برای بر طرف ساختن مشکلات جدی که موجب روشن شدن چراغ چک خودرو شده اند لازم است دمای موتور را بررسی کرده و از سرعت حرکت اتومبیل بکاهید. سپس چراغ های داشبورد را بررسی نمایید و به محلی امن و ایمن بروید. حتما در اولین فرصت به تعمیرگاه مجاز و معتبر مراجعه کرده و از یک فرد متخصص بخواهید وضعیت کلی خودروتان را بررسی کرده و آن را عیب یابی کند.

HPC بازدید : 42 دوشنبه 25 مهر 1401 نظرات (0)

از جمله رایج ترین مشکلاتی که برای هر خودرویی ممکن است رخ دهد، وجود بوی بنزین داخل کابین خودرو است. این مسئله دلایل مختلفی داشته و گاهی به دلیل بروز مشکل کوچک و جزئی اتفاق می افتد؛ در برخی موارد نیز مشکلات جدی تری در موتور اتومبیل پیش آمده که سبب ایجاد این اختلال می شود. اگر خودرو شما نیز درگیر این مسئله است یا می خواهید پیش از بروز این مشکل از دلایل آن مطلع شده و با راه های رفع آن آشنا شوید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

دلایل بوی بنزین در خودرو

انتشار بوی بنزین در کابین خودرو دلایل متعددی دارد که باید در اولین فرصت نسبت به رفع آن اقدام کنید. اگر رسیدگی به این مشکل را پشت گوش انداخته و دیر اقدام کنید ممکن است به عوارضی که استشمام بوی بنزین دارد مانند مسمومیت و سردرد دچار شوید. علاوه بر آن در صورت ادامه یافتن این مشکل احتمال آسیب رسیدن به سایر قطعات اتومبیل نیز وجود دارد. در ادامه به بررسی برخی از مهم ترین عواملی که سبب به مشام رسیدن بوی بنزین در داخل خودرو می شود، می پردازیم:

 

• خرابی کنیستر

• نشتی بنزین

• خراب شدن واشر درب باک بنزین

• تجمع گاز یا هوا

• احتراق نامناسب

• خرابی انژکتور

• خرابی حباب گیر

• انتشار بوی بنزین از اگزوز

• خراب شدن سنسور اکسیژن

 

خرابی کنیستر

خراب شدن کنیستر یکی از اصلی ترین دلایل انتشار بوی بنزین در کابین اتومبیل است. کنیستر یکی از قطعات سیستم سوخت رسانی خودرو است که بخار بنزین را جذب کرده و از ورود آن به فضای آزاد جلوگیری می کند. این قطعه دارای زغال های فعالی است که در زمان خاموش بودن خودرو بخارات بنزین را جذب کرده و پس از روشن شدن موتور، آن را به سیستم سوخت رسانی خودرو باز می گرداند. خراب شدن کنیستر منجر به پخش شدن بخارات بنزین در هوا شده و این مسئله انتشار بوی بنزین درون کابین خودرو را به همراه دارد.

 

نشت بنزین

نشت بنزین از دیگر عواملی است که باعث می شود بوی بنزین درون خودرو به مشام برسد. بنابراین دومین اقدامی که باید پس از بروز این مشکل انجام شود، بررسی سیستم سوخت رسانی و نشتی آن است. در صورتی که لوله سوخت نشتی داشته باشد، علاوه بر انتشار بوی بنزین پیامدهای خطرناک تری چون انفجار را نیز به دنبال دارد. نشت بنزین دلایل مختلفی دارد که عبارتند از:

 

• خراب بودن باک یا شلنگ های متصل به آن

• فرسودگی لوله انتقال سوخت یا انسداد آن

• انسداد فیلتر سوخت

 

خرابی واشر درب باک بنزین

درست بسته نشدن درب باک و خراب بودن واشر درب باک بنزین هم می تواند منجر به انتشار بوی بنزین در کابین ماشین شود. از این رو یکی دیگر از مواردی که باید بررسی شود، وضعیت واشر درب باک است.

 

دلایل بوی بنزین در خودرو

 

تجمع گاز یا هوا در باک بنزین

درون باک رسوباتی وجود دارد که نباید وارد لوله سوخت رسانی شود؛ از این رو این لوله کمی بالاتر از کف باک قرار دارد. همچنین در باک سوراخ هایی وجود دارد که گازهای حاصل از واکنش بنزین با گرما و تبخیر آن، از این سوراخ ها خارج می شود. در صورتی که این منافذ مسدود شوند، گاز درون باک جمع شده و اصطلاحا گفته می شود که باک بنزین هوا گرفته است. ادامه دار شدن تجمع گازها درون باک سبب پخش شدن بوی بنزین درون اتومبیل می شود. از این رو لازم است فورا نسبت به هوا گیری باک بنزین اقدام کنید تا از وقوع آتش سوزی جلوگیری نمایید.

 

احتراق نامناسب سوخت

احتراق ناقص سوخت در محفظه سیلندر عامل دیگری است که منجر به بوی بد بنزین داخل کابین خودرو می شود. خراب شدن الکترود شمع، به هم خوردن ترکیب سوخت و هوا، وجود نقص در انژکتور یا سوپاپ و … موجب احتراق نامناسب سوخت می شود. در نتیجه احتراق ناقص درون سیلندر، سوخت در فضای سیلندر باقی مانده و عدم رفع این مشکل باعث می شود که بوی بنزین به مشام برسد. از دیگر عوارض باقی ماندن سوخت در سیلندر می توان به کاهش توان و قدرت موتور خودرو اشاره کرد.

 

خرابی انژکتور

شکستگی، فرسودگی و آلودگی از جمله دلایل خرابی انژکتور خودرو است خرابی انژکتور از عوامل نشتی بنزین بوده و انتشار بوی بنزین داخل اتومبیل را به دنبال دارد. تزریق و پاشش نامناسب سوخت از انژکتور نیز می تواند سبب پخش شدن بوی بنزین شود. پاشش نامناسب سوخت به درون محفظه احتراق به دلیل ایراد سوراخ های انژکتور می باشد. در پی این مشکل بنزین زیادی وارد محفظه احتراق شده و بوی بنزین به مشام می شود.

 

خرابی حباب گیر باک بنزین

هوای اضافه ای که هنگام بنزین زدن وارد باک خودرو می شود، توسط حباب گیر گرفته می شود. ساز و کار حباب گیر به این صورت است که پس از به دام انداختن مولکول های هوا، آن ها را از باک خارج می کند. اگر حباب گیر خراب باشد یا لوله های آن مسدود شده باشد، هوا از باک خارج نشده و بوی بنزین داخل کابین به مشام می رسد.

 

انتشار بوی بنزین از اگزوز

کامل نسوختن بنزین در محفظه احتراق که به آن خام سوزی نیز گفته می شود، عامل دیگری برای انتشار بوی بنزین از اگزوز خودرو است. ادامه یافتن این مسئله سبب افزایش تدریجی بوی بنزین شده و به مرور بوی بنزین به درون کابین اتومیبل نیز منتقل می شود.

 

خرابی سنسور اکسیژن

گازهای خروجی توسط سنسور اکسیژنی که در منیفولد خروجی قرار دارد اندازه گیری می شود. سپس این اطلاعات به ECU فرستاده می شود. با خراب شدن سنسور اکسیژن، اطلاعات اشتباه به ECU ارسال می شود. از این رو میزان دقیق و درست تزریق سوخت مشخص نشده و با افزایش پاشش سوخت مواجه خواهید شد. به دنبال این مسئله، بوی بنزین نیز وارد کابین خودرو می شود.

 

نتیجه گیری از علت بوی بنزین در خودرو

همان طور که ابتدای مطلب هم به آن اشاره کردیم، سعی شد تا در این مقاله مهم ترین دلایل انتشار بوی بنزین درون کابین خودرو به طور کامل بررسی شود. بنزین به دلیل خاصیت اشتعال پذیری بالایی که دارد، ماده بسیار خطرناکی بوده و در صورت وجود نشتی بنزین در خودرو احتمال وقوع حوادثی چون آتش سوزی و انفجار وجود دارد. از این رو انتشار بوی بنزین درون خودرو مشکل جدی و مهمی بوده و باید فورا نسبت به رفع آن رسیدگی شود. تعویض پمپ از جمله اقداماتی است که برای رفع این مشکل انجام می شود. برای تهیه قطعات یدکی می توانید به فروشگاه های معتبر مراجعه یا آنلاین پمپ و درجه داخل باک پژو ۴۰۵، پمپ بنزین پراید کاربراتوری، پمپ بنزین پژو ۲۰۶ انژکتور، صافی بنزین پژو ۴۰۵ و … را به شکل اینترنتی از فروشگاه های آنلاین خریداری نمایید.

HPC بازدید : 31 سه شنبه 19 مهر 1401 نظرات (0)

سیستم خودرو مکانیزم پیچیده ای دارد و هماهنگی و همکاری اجزای آن در عملکرد صحیح خودرو و به حرکت درآمدن آن بسیار مهم و موثر است. هر کدام از قطعات کوچک و بزرگ اتومبیل وظیفه مشخصی دارند و نتیجه فعالیت کلیه اجزا به حرکت خودرو منجر می شود. آشنایی با این قطعات و نقش و کاربرد آن ها در خودرو، شناخت علائم خراب شدن آن ها و آگاهی از مشکلاتی که در اثر خرابی هر قطعه برای سایر قطعات به وجود می آید می تواند از بروز بسیاری از مسائل جلوگیری نماید. در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی این نکات مهم درباره وایر شمع خودرو بپردازیم.

 

وایر شمع چیست؟

پیش از آن که به بررسی وایر شمع خودرو و وظایف آن بپردازیم، بهتر است ابتدا درباره شمع و وظیفه آن توضیح مختصری ارائه دهیم. از جمله قطعاتی مهم و اساسی خودرو که تاثیر به سزایی در عملکرد موتور دارد، شمع اتومبیل می باشد. این قطعه که بر روی سیلندر قرار دارد، در گروه قطعات برقی خودرو بوده و یکی از قطعاتی است که به طور مستقیم با وایر در ارتباط است. وظیفه مهم شمع ایجاد جرقه به منظور احتراق مخلوط سوخت و هوا در محفظه مخصوص می باشد. به عبارت دقیق تر این قطعه ولتاژ را از یک سمت دریافت کرده و با تبدیل آن به جرقه در سمت دیگر (درون سیلندر)، سبب انفجار هوا و بنزین درون سیلندر می شود و به این ترتیب انرژی که موتور برای به کار افتادن به آن نیاز دارد را تامین می کند.

وایر شمع یکی دیگر از قطعات برقی خودرو است که جریان الکتریکی را از کوئل یا دلکو دریافت کرده و آن را به شمع می رساند. البته این قطعه اغلب در خودروهای قدیمی به کار می رود و در خودروهای جدیدتر با حذف آن، انتقال برق به طور مستقیم از کوئل انجام می شود. در این نوع از خودروها برای آن که مانع افت ولتاژ و اتلاف انرژی شوند، کویل را به طور مستقیم روی شمع قرار می دهند. با این حال در خودرهای دارای وایر، عملکرد صحیح شمع به سلامت این قطعه بستگی دارد. نکته دیگر این که افزایش دهنده ولتاژ برق تولیدی باطری برای ایجاد جرقه در خوروهای قدیمی دلکو بوده و در اتومبیل های جدید این قطعه با کویل جایگزین شده است.

 

وایر شمع چه وظیفه‌ای دارد؟

همان طور که اشاره شد وایر خودرو به صورت سیم یا کابلی است که وظیفه انتقال جریان برق به سر شمع ها برای جرقه زنی را بر عهده دارد. به دلیل حرارت بالای موتور، کربن موجود در سیم وایر پس از مدتی از بین رفته و همین مسئله افت ولتاژ بین شمع و کوئل را به دنبال دارد. از این رو لازم است این قطعه را به شکل دوره ای و حدودا پس از طی ۶۰ کیلومتر تعویض کنید تا علاوه بر بهبود کارایی موتور، میزان انرژی هدر رفته را نیز کاهش دهید.

 

ساختار وایر شمع

وایر از یک سمت به شمع و از سمت دیگر به کویل یا دلکو متصل می شود. ورود رطوبت و آب به داخل محل اتصال دو سر وایر سبب اختلال در کار این قطعه شده و حتی ممکن است موجب از کار افتادگی موتور خودرو شود. از این رو این قطعه دارای یک سری یا درپوش است که مانع از ورود آب و رطوبت به داخل می شود. لازم به ذکر است که این مشکل اغلب در خودروهای کاربراتوری پیش آمده و خودروهای انژکتوری کمتر با این مسئله مواجه می شوند. این درپوش از جنس پلاستیک خشک یا لاستیک های ارتجاعی است.

اگر با دقت بیشتری به وایر شمع نگاه کنید در انتهای آن یک مفتول فلزی می بینید که به اتصال بهتر وایر به شمع کمک می کند. برای آن که به مرور زمان و در اثر استفاده پس از مدتی مفتول از درپوش جدا نشود، دارای برجستگی جزئی است. همچنین درون درپوش یک رسانای جریان قرار دارد که این مفتول نیز به آن متصل است.

با وجود تنوعی که وایر شمع ها دارند، در بسیاری از قسمت ها اشتراک داشته و شبیه به یکدیگرند. عمر مفید این قطعه در ارتباط با دو عامل کارخانه سازنده و نوع خودرو است ولی به طور کلی می توان گفت پس از طی ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر باید این قطعه را تعویض کرد. این عدد ممکن است با توجه به جنس وایر مقداری کمتر یا بیشتر شود.

 

وایر شمع چه وظیفه‌ای دارد؟

 

مشکلاتی که بر اثر خرابی وایرها ممکن است رخ دهد

یکی از متداول ترین نشانه های خراب شدن وایر شمع، ریپ زدن و کاهش قدرت اتومبیل است. در صورت مشاهده این علائم در اولین اقدام باید تک تک وایرها را از شمع ها جدا کنید؛ این کار باید در حالت روشن بودن موتور انجام شود. پس از جدا کردن هر کدام از وایرها، دور موتور خودرو را بررسی کنید. در صورتی که کاهش یافته بود و موتور می لرزید، می توان نتیجه گرفت که آن وایر سالم است و شما با جداسازی آن از شمع، آن را از کار انداخته اید. بنابراین باید آن را در جای خود قرار داده و به سراغ وایر بعدی بروید. توجه داشته باشید که اگر پس از جدا کردن وایر، اختلالی در عملکرد موتور رخ نداد بدان معنا است که شمع یا وایر از قبل از کار افتاده و خراب شده بود.

یکی از اشتباهات رایج اغلب افراد پس از پی بردن به خرابی وایر، تعویض آن با وایر کناری است. اکثر افراد گمان می کنند در صورت تعویض جای وایر خراب، این قطعه باید مجددا به درستی کار کند! دو قسمتی که وایر از آن جا دچار نقص می شود، محل اتصال به شمع و وسط کابل وایر است. این قطعه در محل اتصال به شمع، دچار برق دزدی می شود و همچنین ممکن است در اثر خم شدن و شکستن دچار نشت جریان برق شده و انتقال جریان صورت نگیرد.

مقاومت داخلی هر متر وایر چیزی در حدود ۱۶ تا ۱۸ کیلو اهم بوده و همین مقاومت است که سبب انتقال جریان در وایر شمع می شود. مقاومت کمتر از این مقدار باعث بروز مشکل در انتقال جریان شده و مقاومت بیشتر نیز موجب افت انرژی و توان خودرو می گردد. با اندازه گیری مقاومت توسط اهم متر می توانید وضعیت وایر را بررسی کرده و در صورت عدم تطابق با مقدار استاندارد، نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

داشتن عایق حرارت به معنای نسوز بودن وایر نیست. بنابراین دقت داشته باشید که وایر به بدنه موتور تماس پیدا نکند؛ چرا که بدنه موتور داغ بوده و این حرارت به سیم وایر آسیب می زند. از این رو نباید از وایرهایی با سیم بلند استفاده کنید. اشیا و ابزار نوک تیز هم برای وایر خطرناک بوده و ممکن است سبب خراب شدن این قطعه شده و برق دزدی را به دنبال داشته باشد. برای تشخیص برق دزدی به صدایی که از این قسمت موتور به گوش می رسد دقت کنید؛ شنیده شدن صدای تیک تیک و مشاهده جرقه نشانه وجود این مشکل است.

انتخاب وایر باکیفیت می تواند از بروز بسیاری از این اختلالات جلوگیری کند. با این حال اگر با نشانه های خرابی وایر شمع مواجه شدید ابتدا به سراغ بررسی شمع ها رفته و سپس به عیب یابی وایرها بپردازید.

حال که از سلامت شمع های اتومبیل تان مطمئن شدید، بررسی وضعیت وایر شمع ها را آغاز نمایید. بدین منظور پس از جدا کردن وایر اول، پیچ گوشتی یا شمع را درون آن قرار دهید. حال خودرو را روشن کرده و نتیجه را مشاهده کنید. از آن جایی که اولین و مهم ترین اصل در انجام هر کاری رعایت نکات ایمنی و جلوگیری از خطرات احتمالی است، توصیه می شود حتما از دستکش عایق و انبر استفاده نمایید. چرا که وایر دارای جریان برق بوده و اتصال آن به بدن انسان شوک های الکتریکی خفیفی را به دنبال خواهد داشت.

در این مرحله می توانید با نزدیک کردن شمع یا پیچ گوشتی به بدنه خودرو و مشاهده جرقه های نسبتا یکسان، از سالم بودن وایر مطمئن شوید. همین کار را برای تمام وایرها انجام دهید تا سرانجام وایر خراب را بیابید و تعویض کنید.

نکته مهمی که هنگام جدا کردن وایرها باید به آن توجه کنید این است که هرگز این قطعه از قسمت سیم نکشید. زیرا این کار سبب پاره شدن سیم یا جدا شدن کلاهک ها می شود. برای جدا سازی وایرها به منظور تست و بررسی کافی است آن ها را از کلاهک هایی که در دو سر آن قرار دارد بگیرید و به آرامی بکشید.

خرید لوازم یدکی اصل و با کیفیت یکی از چالش هایی است که اغلب تعمیرکاران و دارندگان اتومبیل با آن مواجه هستند. برای خرید قطعات یدکی غیر تقلبی دو روش وجود دارد. روش اول خرید حضوری از فروشگاه های معتبر و نمایندگی ها مجاز به صورت مستقیم یا غیر مستقیم است. منظور از خرید غیر مستقیم اعتماد به تعمیرکار و قطعاتی است که او از نمایندگی ها تهیه می کند. همچین اگر از طرفداران خرید اینترنتی باشید می توانید از روش دوم که همان خرید از فروشگاه های آنلاین قطعات یدکی است استفاده کرده و انواع قطعات مانند وایر شمع پراید زیمنس، وایر شمع پژو ۴۰۵، وایر شمع نیسان، وایر شمع پراید انژکتور ساژم و … را بدون واسطه خریداری نمایید.

HPC بازدید : 44 شنبه 16 مهر 1401 نظرات (0)

سیستم جرقه زنی خودرو نقش جدی و اساسی در به کار افتادن و حرکت اتومبیل دارد. یکی از اجزای مهم سیستم الکتریکی خودرو، کوئل نام دارد. این قطعه در ایجاد جرقه و تولید انرژی لازم برای به حرکت درآمدن اتومبیل تاثیر به سزایی دارد.

برای آن که موتور روشن شود، باید ابتدا مکش هوا انجام شده و سپس مخلوط سوخت و هوا متراکم شود. در مرحله بعد نوبت به احتراق سوخت و هوای متراکم شده می رسد. در آخر نیز باید مواد حاصل از احتراق، از خودرو خارج شود؛ این ماده در واقع همان دودی است که از اگزوز خارج می شود.

کوئل نیز مانند بسیاری دیگر از قطعات خودرو ممکن است دچار فرسودگی شده و خراب شود. شناخت این قطعه و آشنایی با دلایل و علائم خرابی آن مسئله بسیار مهمی است. زیرا در اثر خرابی کوئل احتمال آسیب رسیدن به سایر قطعات اتومبیل نیز افزایش یافته و حتی ممکن است موتور خودرو نیز آسیب ببیند. برای آن که با نشانه های خرابی کویل آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم به مقاله “متداول ترین علل و علائم خرابی کوئل خودرو” مراجعه کنید. در این مطلب قصد داریم به بررسی روش های تشخیص خرابی کوئل، زمان تعویض کویل و نحوه تعویض این قطعه بپردازیم.

 

ساختار کویل

جرقه ای که موتور برای عمل احتراق و به کار افتادن به آن نیاز دارد، باید حداکثر قدرت لازم را داشته باشد. ولتاژ این جرقه بیش از ۲۰۰۰۰ ولت است؛ این در حالی است که باتری توانایی تولید ۱۲ ولت برق را دارد. نقش کوئل در این مرحله مشخص می شود؛ کوئل سیم پیچ تقویت کننده ای دارد که ولتاژ دریافتی از باتری را تقویت کرده و آن را توسط وایر به شمعی که زمان احتراقش رسیده، انتقال می دهد.

بین سیم پیچ ها و داخل آن از عایق اپوکسی تشکیل شده که مانع از نفوذ آب و گرد و خاک به داخل سیم پیچ می شود. کوئل دارای ۴ عدد پایه برای جرقه شمع ها و ۴ عدد پایه دیگر برای سایر عملیات است. البته تعداد پایه های جرقه متناسب با تعداد سیلندرهای اتومبیل است. در برخی از خودرو ها نیز از نوع دیگر کویل استفاده می شود. در این ماشین ها هر شمع دارای یک کوئل بوده که بدون نیاز به وایر به سر آن متصل می گردد.

 

تشخیص خرابی کوئل خودرو

برای تشخیص خرابی کویل باید به نشانه ها دقت کنید. علامت هایی که سیستم جرقه زنی در زمان روشن شدن خودرو بروز می دهد، کمک می کند تا دقیقا تشخیص هید که ایراد از کجاست.

اگر سیستم جرقه زنی خراب باشد با نشانه هایی چون ریپ زدن، لرزش و تک کار کردن موتور همراه است. همچنین ممکن است صدایی شبیه “پت پت” از اگزوز شنیده شود. در این صورت باید اقدامات زیر را به ترتیب انجام دهید:

۱. زمانی که موتور ریپ می زند باید در حالی که موتور روشن است، وایرها را یکی پس از دیگری از شمع ها جدا کرده و در فاصله ۲ سانتی متری از آن ها نگه دارید. اگر وایر و کوئل سالم باشند، صدای جرقه ای از وایر شنیده خواهد شد.

اگر صدای جرقه ای از یک یا چند وایر به گوش نرسید، سر دیگر آن را از کویل جدا کرده و در فاصله ۱ تا ۲ سانتی متری نگه می داریم؛ در این صورت:

الف) با شنیده شدن صدای جرقه می توان مطمئن شد که وایر خراب بوده و باید تعویض گردد. در اثر معیوب بودن عایق وایر، سیستم دچار برق دزدی شده یا انتقال جریان برق صورت نمی گیرد. (توجه داشته باشید که به طور کلی باید پس از طی ۶۰ هزار کیلومتر وایر شمع و پس از طی ۲۰ تا ۶۰ کیلومتر شمع های خودرو را تعویض نمایید.)

ب) شنیده نشدن صدای جرقه به منزله خراب بودن کوئل بوده و نشان می دهد که کویل در این خروجی برق نمی دهد.

یکی دیگر از علائمی که بیانگر خرابی کویل است، عدم هدایت جریان برق درست می باشد. در این شرایط تنها راهکار موجود تعویض کوئل است.

برای اتومبیل های دارای کوئل بدون وایر (مانند پژو ۲۰۶) دیگر نمی توان از روش تستی که گفته شد، استفاده کرد. در این خودروها باید کوئل معیوب را با نمونه سالم جایگزین کرده و بررسی کنید که آیا مشکل بر طرف شده است.

۲. در حالت بعدی ممکن است از تمام شمع ها صدای جرقه شنیده شود؛ در این حالت باید شمع ها را تعویض کره و وضعیت را مجددا برررسی نمایید.

۳. گاهی نیز موتور در حالت درجا مشکلی نداشته و عملکرد عادی و خوبی دارد ولی هنگام حرکت و پر کردن گاز (ویژه در دنده سنگین) برای یک لحظه ریپ زده و سپس درست می شود. در چنین شرایط ایراد به ترتیب از وایر شمع، شمع و به احتمال کمتر از کوئل است.

 

نحوه عیب یابی کویل دوبل با دستگاه عیب یاب (دیاگ)

اگر کویل دوبل سوخته باشد، با روشن شدن لامپ عیب یاب دستگاه، خطای کوئل دوبل نمایش داده می شود. زمان شارژ شدن کویل را می توانید در قسمت پارامترها مشاهده کنید. این زمان تابع دور موتور نبوده و ثابت است. (حدودا ۳ تا ۴ ثانیه طول می کشد.)

برای اطمینان از سالم بودن کویل می توان در بخش تست عملکردها، جرقه شمع را بررسی کرد. توجه داشته باشید که پیش از انجام این تست باید مطمئن شوید که وایرها سالم هستند و مشکلی در این قسمت وجود ندارد. برای انجام آزمایش در کوئل های دارای وایر نباید سر وایر به طور مستقیم با بدنه تماس پیدا کند. سر وایر را به سر شمع بچسبانید و یا آن را دائما دور و نزدیک کنید تا جرقه زده و صدای آن شنیده شود. همچنین می توانید یک شمع سالم جدید را به وایر وصل کرده و به سمت بدنه بگیرید تا شمع جرقه بزند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که اتصال مستقیم سر وایر به بدنه ممکن است سبب سوختن یا نیم سوز شدن کویل و ECU اتومبیل تان شود.

 

نحوه عیب یابی کویل

 

تست کوئل با استفاده از دستگاه مولتی متر

پس از قرار دادن کلید یا سلکتور مولتی متر روی اهم متر، سیم های قرمز و مشکی را به بخشی که در دستگاه مولتی متر متعلق به آن ها است، متصل نمایید. در مرحله بعد باید پس از اتصال دو سر دیگر این سیم ها را به پایه های مدار اولیه و ثانویه، مقدار مقاومت اولیه و ثانویه را اندازه گیری نمایید. وجود اختلاف فاحش بین مقاومت اندازی گیری شده با مقدار استاندارد، به معنای معیوب بودن کویل است و باید این قطعه با نمونه سالم جایگزین گردد. این نکته را در نظر داشته باشید که تقریبا در همه کوئل ها مقدار مقاومت مدار اولیه (فشار ضعیف) یکسان بوده و کمتر از ۱ اهم است. اما مقاومت در مدار ثانویه (فشار قوی) برای مدل های مختلف، متفات است.

 

تست کویل با استفاده از اهم متر

کوئل های دوبل خطی مانند کوئل پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و کوئل ۲۰۶ تیپ ۵ که فاقد وایر هستند را از این طریق می توان تست و بررسی کرد:

مرحله اول “تست سیم پیچ اولیه کویل اول” است؛ در این مرحله باید سوکت کویل را جدا کرد و دو سر اهم متر را به پایه های ۱ و ۴ وصل کنید. مقدار مقاومتی که اهم متر نمایش می دهد باید حدود ۰.۶ اهم باشد.

در مرحله دوم نوبت به “تست سیم پیچ اولیه کوئل دوم” می رسد. پس از اتصال دو سر پروب اهم متر به پایه های ۲ و ۳، مقاومت اندازه گیری شده باید ۰.۶ اهم باشد. اگر اهم متر عددی غیر از این مقدار را نمایش داد می توان به این نتیجه رسید که کویل خراب بوده و باید تعویض شود.

مرحله سوم، مرحله “تست سیم پیچ ثانویه کویل اول” می باشد. کوئل را از سر شمع ها جدا کرده و دو سر اهم متر را به برجک های خروجی مربوط به شمع ۱ و ۴ وصل کنید. در این حالت باید عدد ۲۲ کیلو اهم نمایانگر شود.

در آخرین مرحله که همان “تست سیم پیچ ثانویه کوئل دوم” است، دو سر پروب اهم متر به برجک های خروجی کوئل دوم که مربوط به شمع های ۲ و ۳ هستند، وصل می شود. مقاومت اندازه گیری شده در این مرحله نیز باید ۲۲ کیلو اهم باشد. وگرنه سیم پیچ ثانویه معیوب بوده و لازم است کوئل عوض شود.

 

تست کوئل CNP

ابتدا موتور را خاموش کرده و کاپوت را باز کنید. سپس کلیه سیم هایی که به شمع مربوط می شوند را با کمک از دستکش و تجهیزات ایمنی مناسب، جدا کنید. در مرحله بعد نوبت به وصل کردن شمع جدید به سیم شمع می رسد. حال باید به کمک انبر مخصوص، فیوز را در لوله بنزین قطع کنید. از شخص دیگری کمک بگیرید تا همزمان با این که شمع را نگه داشته است، دکمه موتور را فشار دهد. در این مرحله باید منتظر شوید اتومبیل روشن شود؛ سپس بررسی کنید که آیا جرقه آبی رنگ در فضای خالی شمع مشاهده می شود یا خیر. در صورت ایجاد جرقه می توان از سالم بودن موتور و درست کار کرن آن مطمئن شد. اما اگر جرقه ای ایجاد نشد یا جرقه ها به جای آبی، نارنجی بودند، خراب بودن کوئل مشخص می گردد.

 

تست کویلCOP

برای بررسی وضعیت کویل COP ابتدا موتور خودرو را روشن کرده و سرعت آن را در حالت در جا یا استراحت قرار دهید. پس از باز کردن زبانه کوئل شماره ۱ و خارج کردن آن، عملکرد کویل را بررسی کنید. اگر صدایی از موتور شنیده شد، یعنی این کوئل سالم بوده و به خوبی کار می کند. این مراحل را تا زمانی که تمام کویل های باقی مانده همزمان کار کنند، تکرار کنید. اگر همه کوئل ها سالم باشند، نباید خللی در عملکردشان ایجاد شود.

 

بررسی زمان تعویض کوئل خودرو

زمان تعویض کویل به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای آن که به درستی عیب یابی کرده و به اشتباه این قطعه را تعویض نکنید لازم است به علائم و نشانه های موجود توجه نمایید. برخی از نشانه های خرابی کوئل عبارتند از:

• روشن نشدن خودرو

• افزایش مصرف سوخت

• لرزش موتور خودرو

• کاهش قدرت جرقه زنی در موتور

• بهم ریختن سیکل موتور

• دیر روشن شدن ماشین

• آرام کار کردن، ﻋﺪم ﻛﺸﺶ و اﻓﺖ ﺗﻮان موتور

• روشن شدن چراغ انژکتور

• خروج بوی نامطبوع از اگزوز

هرگاه با یکی از علائم ذکر شده مواجه شدید، بدانید که کوئل اتومبیل شما دچار نقص شده و باید در اولین فرصت تعمیر یا تعویض گردد تا از آسیب رسیدن به سایر قطعات خودرو جلوگیری شود.

 

پیغام های خطای مربوط به کویل خودرو

اولین اقدامی که باید برای عیب یابی کوئل انجام دهید، چک کردن کیفیت سوخت و وضعیت فیلتر سوخت است. پس از آن با استفاده از دستگاه PPS به بررسی ایرادات حافظه ECU موتور بپردازید. در جدول زیر برخی از کدهای خطایی که در اثر خرابی کویل نمایش داده شده و به دنبال آن چراغ انژکتور روشن می شود، گردآوری شده است. کدهای خطای P0350 تا P0362 و P2300 تا P2327 از جمله کدهای مربوط به ایراد کوئل هستند.

 

پیغام های خطای مربوط به کوئل خودرو

 

برای آن که بتوانید کدهای خطا را در دستگاه PPS ببینید، روی پیغام خطای ECU رفته و کلید F6 را فشار دهید.

پس از عیب یابی خودرو و اطمینان از خرابی کویل، باید شمع و وایر شمع را بررسی کنید. فاصله بین دو الکترود در شمع سالم و استاندارد ۰.۹ میلیمتر است. همچنین اگر شمع سالم باشد، قسمت لاستیکی آن نباید هیچگونه ترک و نشتی جرقه ای داشته باشد. در مرحله بعد باید مقاومت اولیه و ثانویه کوئل اندازه گیری شود؛ اگر اعداد به دست آمده با اعداد استاندارد موجود در جدول اختلاف داشتند، یعنی کوئل خراب است و باید هر چه زودتر تعویض گردد.

برای خرید انواع کوئل می توانید به صورت حضوری به فروشگاه های معتبر لوازم و قطعات یدکی خودرو مراجعه کرده و قطعه مورد نظر را تهیه کنید. روش دوم خرید آنلاین از فروشگاه های اینترنتی لوازم یدکی است و شما می توانید به سادگی با مراجعه به سایت این مراکز انواع قطعات مورد نیاز از جمله کویل دوبل ساژم، کوئل روغنی پیکان و … را خریداری نمایید.

 

نحوه تعویض کوئل خودرو

پس از آن که مطمئن شدید قطعه معیوب اتومبیل تان که عملکرد آن را مختل کرده، کوئل خودرو است، باید هر چه سریع تر نسبت به تعویض این قطعه اقدام کنید. در ادامه نحوه تعویض کویل به صورت مرحله به مرحله مشخص شده است:

• ابتدا باید باتری و محفظه نگهدارنده آن را جدا کنید. چرا که از دسترسی آسان به کویل جلوگیری می نمایند.

• پس از آن به سراغ وایر شمع ها رفته و آن ها نیز از کویل جدا کنید. برای آن که هنگام اتصال مجدد با مشکلی مواجه نشوید، پیش از جدا سازی وایرها، محل اتصال آن ها را به خاطر بسپارید.

• سومین مرحله جدا کردن کانکتور سیم کشی مدار اولیه کویل از کوئل است.

• در مرحله بعد باید پس از باز کردن پیچ های اتصال کویل به سرسیلندر، کوئل را پیاده کنید. (برای سوار کردن مجدد کویل و قرار دادن آن در جای خود کافی است عکس مراحل جدا سازی را انجام دهید.)

 

پیاده کردن وایرها

پیشتر اشاره کردیم که هنگام جدا کردن وایر ها باید محل و نحوه اتصال آن ها را به خاطر بسپارید تا هنگام نصب مجدد دچار مشکل نشوید؛ در ادامه مراحل پیاده سازی وایرها بررسی شده است:

• سپس سر وایر را گرفته و آن را از محل نصب جدا نمایید. (محل نصب وایرها بسته به نوع خودرو می تواند شمع، دلکو یا کوئل باشد.) برای پیاده کردن وایرها بهتر است آن ها را از بست نگهدارنده شان که روی سرسیلندر قرار دارد گرفته و جدا کنید.

• حتما این نکته را در نظر داشته باشید که برای جدا کردن وایر اگر سیم آن را گرفته و بکشید، این قطعه آسیب دیده و خراب می شود.

HPC بازدید : 40 شنبه 02 مهر 1401 نظرات (0)

خودرو نیز مثل هر وسیله دیگری به دلیل استهلاک و برخی عوامل خارجی دچار فرسودگی شده و خراب می شود. هر کدام از قطعات یدکی خودرو عمر مفیدی دارد و بدیهی است که به دلایل مختلف دچار نقص و ایراد شود. این قطعات معیوب باید به موقع تعویض یا تعمیر شوند تا مشکلی برای سایر قطعات به وجود نیاورده و عملکرد کلی اتومبیل را مختل نکنند. برای آن که قطعه معیوب به موقع شناسایی شده و اقدامات لازم جهت رفع مشکل صورت گیرد، شناخت علائم خرابی هر قطعه بسیار مفید و کارساز خواهد بود.

یکی از قطعات مهم خودرو که نقش اساسی در حرکت آن دارد، شمع خودرو است. خراب شدن شمع و عدم رسیدگی به موقع به آن می تواند سبب آسیب به موتور اتومبیل شده و آن را از کار بیاندازد. از این رو آشنایی با علائم خرابی شمع می تواند بسیار موثر واقع شده و مانع از بروز اختلال در عملکرد خودرو شود.

 

شمع خودرو چیست؟

اتومبیل برای حرکت به سوخت نیاز دارد. این سوخت در موتور دچار احتراق شده و طی فرآیندی انرژی لازم برای حرکت خودرو را فراهم می کند. برای احتراق سوخت به محرکی نیاز است که جرقه را ایجاد کند؛ وظیفه شمع ایجاد همین جرقه و کمک به روشن شدن خودرو می باشد. در حقیقت شمع، انرژی الکتریکی را از باتری دریافت کرده و آن را به محفظه احتراق انتقال می دهد. در این محفظه سوخت و گاز اکسیژن موجود مشتعل شده و گرمای لازم برای حرکت اتومبیل تامین می شود.

عایق و دو الکترود مثبت و منفی اجزای سازنده اصلی شمع ها هستند. همزمان با استارت زدن، در این قسمت جرقه ای به وجود آمده و انرژی لازم برای روشن شدن و حرکت خودرو فراهم می شود. این قطعه در محفظه احتراق بالای سیلندر و روی سرسیلندر قرار داشته و در هر خودرو، متناسب با نیاز آن، یک یا دو شمع وجود دارد. همان طور که بدون وجود شمع و ایجاد جرقه خودرو حرکت نمی کند، جرقه زنی بیش از حد نیز سبب فرسودگی موتور و از کار افتادگی آن می شود. بنابراین اگر در خودرویی این قطعه به درستی کار نکند، احتراق ناقص اتفاق افتاده و همین امر منجر به استهلاک خودرو می شود.

 

عوارض خرابی شمع خودرو چیست؟

همان طور که پیشتر نیز به آن اشاره شد، خرابی شمع سبب بروز برخی مشکلات در موتور و از کار افتادن خودرو می شود. در ادامه برخی از عوارضی که در پی خرابی شمع ها برای خودرو به وجود می آید بررسی شده است:

• آسیب رسیدن به موتور خودرو اصلی ترین و مهم ترین اتفاقی است که به دنبال خرابی شمع ها ایجاد می شود.

• مسئله بعدی که نتیجه خراب شدن شمع ها است، رسوب گرفتن سوپاپ ها و کثیف شدن آن ها است که به مرور زمان موجب صدمه دیدن این قطعه می شود.

• از دیگر عوارض این اتفاق، ایجاد لرزش و صداهای غیر طبیعی در بخش های مختلف مانند موتور اتومبیل می باشد.

• آسیب دیدن و مسدود شدن فیلتر کاتالیست یکی دیگر از مشکلاتی است که در اثر خرابی شمع ها به وجود می آید.

• همچنین بروز ایراد در شمع می تواند موجب افزایش مصرف سوخت و کاهش قدرت موتور خودرو گردد

 

علائم ظاهری خرابی شمع خودرو

دو نوع علامت بیانگر خراب شدن قطعات مختلف خودرو هستند؛ نشانه های ظاهری و علائم فنی. شناختن این دو گروه علامت می تواند در تشخیص به موقع مشکل و اقدام برای رفع آن موثر باشد. خراب شدن شمع نیز علائم و نشانه های گوناگونی دارد؛ اگر با این موارد آشنایی کامل داشته باشید، در صورت بروز مشکل در عملکرد خودرو می توانید مسئله را ریشه یابی کرده و پس از تشخیص شمع به عنوان قطعه معیوب و مشکل ساز، نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. به این ترتیب از آسیب دیدن سایر قطعات مانند موتور و مبدل کاتالیزور جلوگیری می کنید. برخی از این نشانه های ظاهری که اغلب در سر شمع قابل مشاهده است عبارتند از:

 

رسوب خاکستری یا برنزی شمع خودرو

تنها در صورتی که رسوب خاکستری یا برنزی در سر شمع ها مشاهده شود می توان پس از تعمیر، مجددا از این قطعه استفاده کرد. در این شرایط بع از فیلرگیری دهانه شمع، آن را در جای خود نصب کرده و دوباره از آن استفاده می کنند.

 

رسوب نسبتا سفت

از نشانه های مهمی که خبر از خرابی شمع می دهد، رسوب نسبتا محکمی است که در سر شمع و به دنبال تشکیل روغن و سایر افزودنی های سوخت به هنگام احتراق ایجاد می شود. در صورت مشاهده این علامت باید بدانید که زمان تعویض شمع خودروتان رسیده و دیگر نمی توانید از شمع قبلی استفاده نمایید.

 

رسوب نرم

رسوب نرمی که به شکل دوده در سر شمع ها دیده می شود نیز نشان دهنده خراب شدن شمع اتومبیل است. این دوده شبیه کربن بوده و تیره رنگ است. از این رو هنگام مشاهده آن اصطلاحا گفته می شود که شمع سیاه شده است.

 

تجمع روغن

در صورت مشاهده این علامت لازم است که در اولین فرصت شمع را تعویض نمایید؛ چرا که تجمع روغن می تواند باعث اتصال کوتاه شود.

 

تشکیل حفره

اگر در قسمت عایق و چینی شمع حفره ای سفید یا خاکستری تشکیل شود، می توان نتیجه گرفت که این قطعه خراب شده و نیاز به تعویض دارد.

 

تغییر شکل ظاهری الکترودها

اگر شکل ظاهری الکترودها تغییر کند و علائمی چون ساییدگی یا تخریب رویت شود، خرابی شمع قطعی است؛ همچنین در این شرایط باید درون سیلندرها به دقت بررسی شده و اگر جسم خارجی مشاهده شد، خارج شود.

 

علائم ظاهری و فنی خرابی خودرو

 

علائم فنی خرابی شمع خودرو

شناخت علائم خرابی شمع مانع از صدمه دیدن موتور می شود. نگهداری صحیح از این قطعه نیز در وهله اول به افزایش طول عمر همین قطعه و در مرحله بعد به افزایش طول عمر موتور و خودرو می انجامد. در ادامه مهم ترین نشانه ها و علائم فنی خرابی شمع ذکر شده است:

 

اختلال در استارت زدن خودرو

بروز مشکل هنگام استارت زدن خودرو دلایل متعددی دارد؛ ممکن است به دلیل ضعیف شدن باتری یا خراب شدن شمع ها با اختلال در استارت زدن مواجه شوید. بنابراین جرقه زدن صحیح و به موقع شمع امری بسیار مهم است. هنگامی که از شمع های فرسوده استفاده می کنید، موتور اتومبیلتان برای آن که جرقه های فرسوده و ضعیف را جبران کند، مجبور است بیش از معمول کار کند.

 

تغییر رنگ چینی شمع

تغییر رنگ چینی شمع از جمله علائمی است که نشان می دهد تعمیر این قطعه بی فایده بوده و تنها تعویض کارساز است؛ هرگاه افزودنی های سوخت فاقد سرب باشد، چینی شمع صورتی یا قرمز می شود. در این زمان لازم است اکتان سوخت را اندازه گیری کنید. زرد شدن چینی شمع ممکن است به دلیل گاز خوردن زیاد خودرو باشد؛ گاهی نیز ممکن است در لثر گاز خوردن زیاد خودرو، چینی شمع به رنگ سبز درآید.

 

شکستن یا ترک خوردن چینی شمع

در صورتی که شمع به شکل درستی نصب نشده باشد یا ولتاژی بیش از حد مجاز از آن عبور کند، قسمت عایق و چینی شمع دچار شکستگی شده و ترک می خورد. علاوه بر آن، این ترک ها ممکن است به دلیل افزایش فاصله دهانه شمع به وجود آمده باشند.

 

مشکلات در شتاب گرفتن خودرو

هرگاه شمع خراب شود، جرقه مناسبی ایجاد نشده و بنابراین حرکت خودرو با مشکل مواجه می شود. در این شرایط هنگامی که پدال گاز را بیشتر فشار می دهید تا خودرو شتاب بگیرد، متوجه خواهید شد که موتور قدرت کمی دارد. به این ترتیب در صورتی که شتاب خودروتان کاهش یافته است، احتمال خرابی شمع وجود دارد و لازم است این قطعه را تعویض نمایید.

 

خارج شدن بوی بد و دود زیاد از اگزوز

اگر اگزوز خودرو شما خراب باشد، دود زیادی از آن خارج می شود. اما خرج دود شدید به همراه بوی بد بنزین از اگزوز می تواند علت دیگری داشته باشد. در صورت مشاهده این علائم باید شمع خودرو را بررسی نمایید. چرا که خروج بوی بنزین از اگزوز به دلیل وارد شدن بنزین از موتور به اگزوز است و این مسئله به علت خرابی شمع اتفاق می افتد. در صورتی که هر چه سریع تر نسبت به رفع این نقص اقدام نکنید مشکلات جدی تری برای اتومبیل شما پیش آمده و سایر قطعات نیز آسیب می بینند. یکی از قطعاتی که عدم رسیدگی به خرابی شمع بیشترین تاثیر را بر آن دارد، پیشرانه خودرو است که در پی این اتفاق صدمه شدیدی خواهد دید.

 

افزایش صدای موتور خودرو و ایجاد صدای جدید در موتور

افزایش صدای موتور حین رانندگی یا به گوش رسیدن صداهای جدید شبیه صدای ضربه زدن یا تکان دادن از دیگر علائم و نشانه های فنی خرابی شمع های خودرو است. حتی ممکن است این صداها در دور آرام موتور یا حالت در جا نیز شنیده شود. در صورت خرابی شمع ها، به سیلندر فشار زیادی وارد شده و همین امر سبب بروز مشکل و ایجاد صداهای جدید و نامتعارف می شود.

 

تک کار کردن موتور خودرو

زمانی که یکی از شمع های خودرو فرسوده باشد، هنگام رانندگی ممکن است با نشانه های چون قطع و وصل شدن صدای موتور قطع یا کهش قدرت و سرعت و سپس افزایش آن مواجه شوید. در این صورت گفته می شود که موتور اتومبیل تک کار می کند. علاوه بر خراب شدن شمع، تک کار کردن موتور ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد که لازم است بررسی شود. به عنوان مثال امکان دارد این ایراد به خاطر کیفیت پایین بنزین مصرفی به وجود آمده باشد.

روشن شدن چراغ چک موتور خودرو

چراغ چک خودرو وظیفه اطلاع رسانی وجود مشکل را بر عهده دارد. در زمان بروز نقص در یکی از قطعات موتور از جمله معیوب بودن شمع ها، این چراغ روشن می شود و به راننده هشدار می دهد. بنابراین لازم است در صورت روشن شدن چراغ چک، قطعات مختلف خودرو از جمله شمع ها بررسی شوند.

 

افزایش مصرف سوخت خودرو

گاهی اوقات با این مسئله مواجه می شوید که به طور ناگهانی مصرف سوخت خودرو شما افزایش یافته و مجبور هستید نسبت به گذشته بنزین بیشتری تهیه کنید. این امر بدان معنا است که موتور خودرو دچار خام سوزی شده و علت این اتفاق هم خرابی شمع ها است. در این وضعیت بنزین بدون آن که بسوزد و مصرف شود، خارج می شود.

 

تست شمع خودرو چگونه است؟

علاوه بر علائم ظاهری و نشانه های فنی برای تشخیص خرابی شمع های خودرو، می توانید از روش آزمایش و تست شمع ها به منظور بررسی وضعیت سلامت این قطعه استفاده کنید. این کار از طریق بررسی وایر خودرو صورت می گیرد. در این روش کافی است هنگامی که خودرو روشن و موتور در حال کار است، وایرها را از سر شمع ها جدا کنید؛ بعد از انجام این کار چنانچه عملکرد موتور تغییر کرد می توان نتیجه گرفت که شمع ها سالم هستند اما اگر تغییری در عملکرد شمع ها ایجاد نشد، احتمال خرابی یکی یا چند قطعه از قطعات موتور از جمله شمع ها وجود دارد.

حال برای آن که مطمئن شوید ایراد از شمع ها است و بتوانید شمع معیوب را پیدا کنید، کافی است همزمان با روشن بودن موتور خودرو، وایر را به نزدیکی بدنه آن ببرید.جرقه ای که در این لحظه ایجاد می شود را به دقت بررسی کنید. پس از باز کردن شمع مشکوک و قرار دادن وایر بر روی آن، شمع را روی بدنه موتور گذاشته و موتور را روشن کنید. سپس به جرقه ای که بین الکترودها به وجود می آید توجه کنید؛ جرقه قوی و آبی رنگ به معنای سالم بودن شمع و جرقه نامنظم و زرد رنگ بیانگر خراب بودن شمع است. روش دیگری که برای آزمایش جرقه شمع و بررسی سلامت این قطعه می توان به کار گرفت، استفاده از دستگاه شمع پاک کن می باشد.

پس از شناسایی شمع معیوب، نوبت به تعویض آن می رسد. جهت خرید شمع جدید می توانید هم به صورت فیزیکی و هم به صورت اینترنتی اقدام نمایید. شمع سوپر تک پلاتین، شمع دو پلاتین، شمع یورو ۴ و شمع CNG در فروشگاه اینترنتی قطعات یدکی اچ پی سی به فروش می رسد.

 

جمع بندی

تشخیص مشکل و اقدام برای رفع آن حائز اهمیت است اما آن چه از اهمیت بالاتری برخوردار است، جلوگیری از بروز نقص در قطعات و ایجاد اختلال در عملکرد خودرو می باشد. با انجام سرویس های دوره ای می توان از وقوع مشکلات جدی برای خودرو جلوگیری کرد. از جمله اقداماتی که مانع صدمه دیدن موتور خودرو می شود، همین سرویس های مدوام و تعویض به موقع شمع ها است. در حالت کلی توصیه می شود پس از طی ۳۰ هزار کیلومتر شمع های خودروتان را تعویض نمایید. همچنین با استفاده از شمع های با کیفیت و استاندارد می توانید طول عمر این قطعه را افزایش داده و از خراب شدن زودتر از موعد آن جلوگیری نمایید.

HPC بازدید : 19 سه شنبه 22 شهریور 1401 نظرات (0)

یکی از مشکلات متداول سیستم الکتریکی خودرو، برق دزدی است. اگر هنگام خاموش بودن خودرو برق یا انرژی از باتری به صورت نا به جا مصرف شود، گفته می شود که سیم کشی خودرو ایراد داشته و اتومبیل برق دزدی دارد. برق دزدی بدان معنا است که در پی مصرف بی دلیل برخی از اجزای اتومبیل، باتری در مدت زمان کوتاه (گاهی حتی در عرض چند ساعت) تخلیه می شود.

وظیفه تامین جریان الکتریکی مورد نیاز خودرو بر عهده باتری آن است. زمانی که سوئیچ در حالت off قرار داشته و خودرو خاموش است، جریان برق موتور توسط سیستم احتراق قطع می شود اما اتصالات باتری هنوز وصل بوده و برخی اجزای اتومبیل مانند ساعت، رادیو، دزدگیر، قفل مرکزی و موارد مشابه برای روشن ماندن همچنان در حال استفاده از باتری هستند؛ گرچه این مصرف بیش از چند میلی آمپر نیست.

 

برق دزدی خودرو چیست؟

تخلیه باتری مقدار استانداردی دارد که این عدد برای خودروهای جدید چیزی در حدود ۵۰ تا ۸۵ میلی آمپر و برای خودروهای قدیمی کمتر از ۵۰ میلی آمپر است. اگر تخلیه باتری از این مقدار بیشتر شود، برق دزدی محسوب شده و لازم است حتما به یک مکانیک با تجربه مراجعه کنید. بروز نقص در برخی قسمت های سیستم برق ماشین مانند کوبل و وایر شمع ممکن است از دلایل برق دزدی خودرو باشد. سیم پیچ القایی سیستم احتراق که برق با ولتاژ بالا تولید کرده و به جرقه زدن شمع کمک می کند، کوئل نام دارد. وایر شمع نیز برق تولیدی کویل را به سر شمع ها می رساند.

علاوه بر معیوب بودن کوئل و وایر شمع که موجب برق دزدی می شوند، بروز مشکل در فیوزها نیز از دیگر دلایل برق دزدی و تخلیه باتری است. وجود این ایراد می تواند ظرف مدت چند ساعت باتری را خالی کرد و دیگر با زدن استارت، اتومبیل روشن نمی شود.

 

چطور بفهمیم برق دزدی اتومبیل از کجاست؟

برای آن که بتوانید تشخیص دهید برق دزدی از کجاست و آن را ریشه یابی کنید، ابتدا باید بدانید کدام یک از اجزای خودرو در حال برق دزدی است. پس از تعیین این مورد، لازم است قطعه معیوب را بررسی کرده و ایراد آن را متوجه شوید تا بتوانید با رفع مشکل، از ق دزدی جلوگیری کرده و این مسئله را حل کنید.

 

احتمال برق دزدی کدام قطعات از همه بیشتر است؟

برق دزدی دلایل متعددی دارد که برخی از آن ها چندان پیچیده نبوده و خود فرد راننده نیز قادر به رفع آن است. اما برای رفع گروهی دیگر از عوامل این مشکل لازم است به مکانیک مراجعه نمایید. رادیو و سیستم پخش خورو، وایر شمع ها، کوئل، دزدگیر و سیستم قفل مرکزی از جمله اجزایی هستند که در اغلب اوقات عامل برق دزدی می باشند و برای رفع این مشکل باید تعویض شوند. شما می توانید از تجربه و نظر افراد متخصص استفاده کرده و خودتان وایر شمع پراید زیمنس، وایر شمع پژو ۴۰۵، کویل پژو ۲۰۶ تیپ ۵، کوئل دوبل انژکتوری ساژم و سایر قطعات مورد نیاز را تهیه کنید یا به تعمیرکار خودروتان اعتماد کرده و اجازه دهید او این قطعات را تهیه و تعویض نماید.

روش‌های تشخیص برق دزدی اتومبیل

برای آن که بتوانید تشخیص دهید آیا سیستم الکتریکی خودرو شما دچار نقص شده و برق دزدی دارد، می توانید یکی از این سه روش را انتخاب کنید:

• استفاده از لامپ

• تست تخلیه باتری از نظر آمپراژ

• تست تخلیه باتری از نظر افت ولتاژ

 

پیش از انتخاب یکی از این روش ها لازم است مراحلی را جهت آمادگی آزمایش طی کنید.

 

مرحله اول: آماده‌شدن برای آزمایش

ابتدا باید کلیه وسایل الکتریکی و تجهیزات جانبی اتومبیل را جدا کرده و از خاموش بودن آن ها مطمئن شوید. بنابراین به سراغ رادیو، کولر، چراغ ها، برف پاک کن و … رفته و آن ها را خاموش کنید. پس از خاموش کردن خودرو و برداشتن سوئیچ، لازم است برا آن که هیچ مداری فعال نباشد، هر چهار در اتومبیل و در صندوق عقب را ببندید و تمام سیم ها و کابل ها را جدا کنید.

توجه داشته باشید که رعایت نکات ایمنی در این مرحله ضرروی است. از این رو حتما از دستکش عایق استفاده کرده و اگر جواهرات به همراه دارید، خارج کنید. همچنین در نظر داشته باشید این آزمایش را اطراف مواد محرقه و اشتعال زا انجام ندهید و تنها در مکانی که تهویه مناسبی دارد نسبت به بررسی دلایل برق دزدی اتومبیل خود اقدام نمایید.

نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، شارژ داشتن باتری و سالم بودن آن است؛ اگر باتری فرسوده است، باید آن را عوض کنید و بعد برق دزدی خودروتان را ریشه یابی کنید.

 

مرحله دوم: جدا کردن باتری

در مرحله بعد نوبت به جدا کردن کابل منفی از پایانه منفی باتری می رسد. لازم به ذکر است که می توان با هر دو پایانه کار کرد ولی ممکن است پایانه مثبت یک اتصال کوتاه ایجاد کند.

 

روش های تشخیص برق دزدی ماشین

روش اول: استفاده از لامپ

در روش استفاده از لامپ، یک لامپ کوچک ۲ ولتی که با جریان ۲ تا ۳ آمپر کار می کند و یک سیم رشته ای نازک مورد نیاز است. سر سیم مثبت که اغلب سفید رنگ است را به ته سربی لامپ وصل کرده و سر دیگر آن را به پایانه مثبت لامپ بچسبانید. سپس سر سیم منفی یا سیم مشکی رنگ را به بدنه سرپیچ لامپ چسبانده و سر دیگر این سیم را آزاد بگذارید. برای چسباندن سیم به لامپ می توانید از چسب برق استفاده کنید. در این مرحله باید سر آزاد سیم را روی قطب منفی باتری قرار داده و ببینید که آیا لامپ روشن می شود یا خیر. در صورت روشن شدن لامپ می توان نتیجه گرفت که خودرو برق دزدی دارد.

توجه داشته باشید که این روش تنها برای تشخیص برق دزدی کارایی داشته و با انجام آن نمی توان تعیین کرد که این برق دزدی مختص کدام قسمت خودرو می باشد.

 

روش دوم: تست تخلیه باتری از نظر شدت جریان (آمپراژ)

در روش دوم کلیه مدارهای الکتریکی خودرو بررسی می شود. به این ترتیب می توان تعیین کرد که کدام یک عامل برق دزدی بوده و با وجود خاموش بودن، از باتری استفاده می کند. در نظر داشته باشید که برخی مدارها مانند مدار مرتبط با ساعت خودرو در زمان خاموش بودن اتومبیل نیز روشن بوده و جریان کمی از آن عبور می کند.

ابتدا باید پس از جدا کردن کابل منفی باتری از پایانه منفی، میله اتصال مشکی رنگ آمپرمتر یا مولتی متر را به قطب منفی باتری متصل نمایید. (کابل منفی باتری مشکی رنگ بوده و با علامت (-) روی باتری نشان داده شده است.)

در مرحله بعد باید پراب یا میله اتصال قرمز را به پایانه کابل باتری (حلقه فلزی کابل منفی باتری) وصل کنید.

حال باید سوکت پراب مشکی و قرمز را به ورودی های مختص خود وصل کنید. میله اتصال مشکی باید به ورودی com و پراب قرمز به ورودی max متصل نمایید. در این مرحله اگر اتصالات به درستی برقرار شده باشند، باید عدد صفر آمپر مشاهده شود.

چرخاندن کلید سلکتور اقدامی است که باید در مرحله بعدی انجام دهید. این کار را مجددا تکرار کرده و تا زمانی که بتوانید عبور جریان را تشخیص دهید، کلید سلکتور را روی یک شماره پایین تر بچرخانید. اگر اتومبیل شما سالم باشد و مشکل برق دزدی نداشته باشد، نباید عددی بیشتر از ۵۰ آمپر روی صفحه نمایش مشاهده شود.

در صورتی که جریان از ۵۰ آمپر بیشتر باشد، این احتمال می رود که در یک یا چند مدار خودرو ایراداتی وجود داشته باشد؛ جهت بررسی آن ها باید به سراغ فیوزها بروید. به این منظور لازم است میله های اتصال مولتی متر روی باتری ثابت شوند. برای انجام این کار می توانید از یک جفت گیره پلاستیکی استفاده کنید.

* نکته حائز اهمیتی که باید مد نظر قرار دهید این است که هنگام کار با مولتی متر (در صورتی که به شکل سری به باتری وصل شده است)، هرگز موتور خودرو و یا اجزایی چون رادیو، بخاری و … را روشن نکنید. همچنین نباید تحت هیچ شرایطی درب خودرو را باز کنید. انجام یکی از این کارها می تواند سبب انفجار مولتی متر شود.

در این مرحله نوبت پیدا کردن مداری است که ایراد دارد. در وهله اول به سراغ جعبه فیوز زیر کاپوت رفته و هر بار یکی از فیوزها را به وسیله گیره مخصوص جدا کنید و تغییرات مولتی متر را بررسی نمایید. سپس مجددا فیوز را در جای اولیه خود قرار داده و به سراغ فیوز بعدی بروید. این کار را برای تمام فیوزها تکرار کنید. هرگاه مولتی متر عددی کمتر از میزان استاندارد خود را نمایش داد، می توانید نتیجه بگیرید که مشکل از آن فیوز است.
دقت داشته باشید که افت اندک (در حدود چند میلی آمپر) هنگام جدا کردن فیوزها نرمال بوده و اگر میزان افت زیاد باشد، احتمال می رود که نقصی در فیوز وجود داشته باشد.

در خودروهایی که یک جعبه فیوز هم در زیر داشبود سمت راننده یا شاگرد دارند، علاوه بر بررسی جعبه فیوز زیر کاپوت، این جعبه فیوز نیز باید بررسی شود. برای این کار لازم است پس از جدا کردن مولتی متر از باتری، درب سمت راننده و شاگرد را باز کرده و به وسیله یک گیره سوئیچ درب ها را در جای خود نگه دارید.

سپس مراحل قبلی را برای این جعبه فیوز نیز تکرار کنید. پیشنهاد می کنیم برای آن که بتوانید عدد مولتی متر را راحت تر بخوانید، آن را روی شیشه جلو اتومبیل قرار دهید. فیوزها را یک به یک جدا کرده و تغییرات مولتی متر را بررسی نمایید. برای آن که بتوانید تشخیص دهید هر کدام از فیوزها مختص کدام یک از ازای خودرو بوده و کدام فسمت برق دزدی دارد، راهنمایی روی درب جعبه فیوز نصب شده که نشان می دهد هر کدام از مدارها متعلق به کدام بخش از جمله رادیو، چراغ ها و … می باشد.

 

روش سوم: تست تخلیه باتری از نظر افت ولتاژ

روش آمپراژ روش رایج و محبوبی است که بیشتر برای خودروهای قدیمی و اتومبیل های دارای یک یا و واحد کامپیوتری به کار می رود. خودروهای امروزی واحد کنترل بیشتری داشته و به همین دلیل خاموش شدن واحدهای کنترل آن حدودا ۳۰ دقیقه طول می کشد. گاهی هم پیش می آید که برخی از واحدها هنگام آزمایش به طور اتفاقی فعال شود.

مسئله دیگری که در رابطه با این خودروها وجود دارد این است که اگر همزمان با تخلیه باتری یکی از واحدها، باتری را برای آمپراژ قطع کنید، آن واحد کنترل خاموش شده و در نتیجه شما نمی توانید برق دزدی را ریشه یابی کرده و منبع آن را تشخیص دهید.

از این رو توصیه می شود که برای تعیین منبع برق دزدی خودرو خود، به سراغ روش سوم یا افت ولتاژ بروید. این روش آزمایش هم برای خودروهای قدیمی و هم اتومبیل های امروزی کاربرد داشته و لازم نیست نگران واحدهای کامپیوتری خودروتان باشید.

در این روش برای آن که آزمایش با بیشترین دقت انجام شود، باید میله های اتصال مولتی متر نوک تیز بوده و به طور کامل با پشت فیوزها تماس پیدا کنند.

با انجام این آزمایش، افت ولتاژ ناشی از افزایش مقاومت که به دلیل گرمای حاصل از جریان الکتریکی در مدار ایجاد می شود، بررسی می گردد.

به منظور اطلاع از مدت زمان لازم جهت خاموش شدن کلیه واحدهای کنترل، پیشنهاد می شود حتما دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه نمایید. این زمان اغلب حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بوده اما در برخی از اتومبیل ها نیز ممکن است تا ۸ ساعت به طول بیانجامد.

حال نوبت به تنظیم مولتی متر می رسد. برای ادامه آزمایش باید این دستگاه را در مقیاس میلی ولت تنظیم نمایید.

فیوزهای مدارهای ساعت، استریو یا بخش کامپیوتری خودرو جریان برق کمتری نسبت به سایر قسمت های خودرو دارند. از این رو باید در وهله اول افت ولتاژ این فیوزها را بررسی کرد. به این منظور لازم است در همان حین که فیوزها در جای خود قرار دارند، تماسی بین نقاط پشت هر کدام از فیوزها با میله های اتصال مولتی متر برقرار شده و عدد آن روی نمایشگر قابل مشاهده است.

این کار را برای فیوزهای زیر داشبورد و کاپوت نیز تکرار کنید. افت ولتاژ صفر میلی ولتی بیانگر سالم بودن فیوزها و عدم وجود برق دزدی در مدارها است. در صورتی که یکی از مدارها برق دزدی داشته باشد، مولتی متر عددی غیر از صفر را نمایش می دهد.

به دنبال تشخیص قطعه معیوب، باید به مکانیک متخصص مراجعه کرده و کار تعویض قطعه معیوب یا سیم ایراد دار را به او محول نمایید.

HPC بازدید : 33 شنبه 12 شهریور 1401 نظرات (0)

از جمله قطعات مکانیکی خودرو که وظیفه چرخش صاف و یکنواخت و نرم چرخ ها را بر عهده دارد، بلبرینگ است. این قطعه باید توانایی تحمل بار را داشته باشد تا به این ترتیب مانع از سایش، اصطکاک و فرسودگی قطعات شده یا دست کم فرسایش را به حداقل برساند.
حدود ۲۰۰ سال پیش یک آهنگر اهل ولز نخستین بلبرینگ را طراحی کرد و ساخت. این قطعه بسیار ساده و ابتدایی بود و چند سال بعد یک صنعتگر آلمانی با ایجاد تغییراتی، آن را از حالت ساده اولیه خارج کرده و طراحی حرفه ای تری به آن بخشید تا این که بلبرینگ های امروزی با شکل فعلی ساخته شدند.

بلبرینگ چیست؟

بلبرینگ یا به اصطلاح عامیانه تر، بیرینگ قطعه ای مکانیکی است که در دسته بندی یاتاقان ها قرار می گیرد. این قطعه علاوه بر صنعت خودروسازی در ساخت کمد، کابینت، کشو و .. نیز کاربرد دارد. همان طور که می دانید سیستم مکانیکی خودرو بسیار پیچیده و حساس است و بلبرینگ قطعه ای مهم و کاربردی در این سیستم به شمار می رود که تحمل فشار در خودرو را تسهیل کرده و به این ترتیب عملکرد موتور اتومبیل را بهبود می بخشد. رینگ خارجی، رینگ داخلی، ساچمه، قفسه و درپوش اجزای اصلی سازنده تمام بلبرینگ ها بوده که بسته به نوع و کاربرد این قطعه در بخش های مختلف ممکن است این اجزا تفاوت های جزئی داشته و کمتر یا بیشتر شود. مثلا در برخی از انواع بلبرینگ ممکن است به دو ردیف ساچمه نیاز باشد.

نحوه عملکرد بلبرینگ چرخ

بلبرینگ چرخ یا ball bearing قطعه ای توپی شکل است که نیاز به آن در زمان چرخش اجزای موتور یا اجزای مکانیکی اتومبیل احساس می شود. این قطعه صنعتی کاربردی از ایجاد اصطکاک و فرسودگی جلوگیری می کند. به کمک این قطعه چرخ های خودرو بدون اصطکاک به چرخش در می آید؛ همچنین از بلبرینگ در دینام، پلوس، فرمان، اکسل و گیربکس اتومبیل استفاده می شود.

به طور کلی وظیفه بلبرینگ ها در انتقال نیرو خلاصه می شود. البته این مسئله به نوع بلبرینگ و محل قرارگیری آن نیز بستگی دارد. اما به هر حال بلبرینگ ها باید نیرو را بدون آن که فشاری به قسمت های مختلف خودرو وارد شود، انتقال دهند و این نکته بسیار حائز اهمیت است. چرا که افزایش فشار وارد شده می تواند منجر به استهلاک و سایش قطعات شده و هزینه زیادی را به مالک اتومبیل تحمیل کند.

بلبرینگ با عملکرد خود فشارهای محوری و شعاعی وارده را تحمل کرده و افزایش یا کاهش توان این قطعه در برابر فشار به رول های موجود در آن بستگی دارد. رول های استوانه ای شکل استقامت و مقاومت بلبرینگ را ارتقا داده و ساچمه های غلتکی از استقامت این قطعه در برابر فشار بار می کاهد. استقامت با سرعت رابطه عکس دارد؛ به این معنا که افزایش استقامت موجب کاهش سرعت بلبرینگ شده و کاهش استقامت سبب افزایش سرعت این قطعه می شود.

این قطعه از یک قطعه دایره ای فلزی، شیار و گوی هایی که درون این شیار است تشکیل شده و می توان آن را از جمله مهم ترین اجزای مجموعه چرخ های اتومبیل دانست. بلبرینگ چرخ علاوه بر این که موجب کاهش صدای مجموعه چرخ ها می شود، حرکت خودرو را نیز تسهیل می کند. نحوه عملکرد بلبرینگ چرخ به این صورت است که بار از لایه خارجی به گوی ها وارد شده و پس از آن، فشار به لایه داخلی اعمال می شود. از آن جایی که گوی ها کروی شکل هستند، سطح مقطع تماس آن ها با لایه های درونی و بیرونی بسیار کم است؛ بنابراین به نرمی حرکت کرده و به عملکرد بهتر خودرو کمک می کند.

علائم خرابی بلبرینگ چرخ

علائم خرابی بلبرینگ چرخ

خرابی بلبرینگ علائم و نشانه هایی دارد که در ادامه به برخی از مهم ترین و رایج ترین آن ها اشاره کرده ایم. با این حال می توانید برای خرید انواع لوازم یدکی به ویژه بلبرینگ به فروشگاه اینترنتی لوازم و قطعات یدکی HPC مراجعه کرده و بلبرینگ چرخ جلو ۱۴۱، بلبرینگ چرخ عقب ۲۰۶، بلبرینگ چرخ جلو ۴۰۵، بلبرینگ چرخ عقب پیکان و … را از سایت این مجموعه خریداری نمایید. اگر با علائم خراب شدن بلبرینگ چرخ آشنا باشید می توانید بلافاصله پس از بروز مشکل تشخیص دهید که ایراد از کدام بلبرینگ بوده و دیگر نیازی نیست بلبرینگ تمام چرخ ها را عوض کنید. برخی از این علائم عبارتند از:

لرزیدن فرمان

یکی از نشانه های خرابی بلبرینگ چرخ، لرزیدن فرمان خودرو است. زمانی که بلبرینگ خراب شود نمی تواند بار را تحمل کند و همین مسئله سبب لرزش فرمان می شود. البته برای آن که مطمئن شوید لرزش فرمان بخاطر نقص در بلبرینگ چرخ اتفاق افتاده و دلیل دیگری ندارد، لازم است این مسئله را هم در سرت بالا و هم در سرعت پایین بررسی نمایید.

شنیدن صدایی مشابه صدای آسیاب بادی

نشانه دیگری که بیانگر وجود نقص در بلبرینگ است، به گوش رسیدن صدایی شبیه صدای آسیاب بادی است که در اثر روان نبودن بلبرینگ و افزایش دمای آن ایجاد می شود. توصیه می شود که هنگام دور زدن و تعویض دنده به صدایی که شنیده می شود با دقت گوش دهید.

لق بودن بیش از حد چرخ ها

یکی از هشدارهای مهم که نشان دهنده خراب شدن بلبرینگ چرخ خودرو است، بازی کردن بیش از حد و لق بودن چرخ ها می باشد. لق بودن هر یک از چرخ ها باید به صورت جداگانه و توسط مکانیک باتجربه بررسی شود.

متمایل شدن خودرو به یک جهت خاص

در صورتی که مسیر همواری برای غلتیدن بلبرینگ وجود نداشته باشد، حفره هایی در این قطعه ایجاد می شود که منجر به لرزش تایرها و در نهایت کشیده شدن خودرو یا متمایل شدن آن به یک جهت خاص می گردد. هر چند ممکن است متمایل شدن خودرو به دلیل خرابی کالیپر باشد. با این حال این علامت را می توان اصلی ترین و مهم ترین نشانه خرابی بلبرینگ چرخ دانست.

نکات مهم در جلوگیری از خرابی بلبرینگ

خرابی بلبرینگ چرخ یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای مجموعه چرخ ها به وجود آید. این مسئله قابل پیشگیری بوده و با رعایت برخی نکات می توانید از بروز این اتفاق جلوگیری نمایید:

• کم کردن سرعت هنگام عبور از دست اندازها یکی از نکاتی است که با رعایت آن می توانید از خرابی بلبرینگ پیشگیری کنید. در صورت عبور از دست انداز با سرعت بالا بلبرینگ خرد شده و آسیب می بیند.

• جنس و کیفیت بلبرینگ پارامتر دیگری است که در پیشگیری از خرابی بلبرینگ موثر است. اگر بلبرینگ از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد و از قطعه نامرغوب و غیر اورجینال استفاده شود، احتمال این که زودتر از موعد خراب شود افزایش می یابد.

• یکی دیگر از راه های پیشگیری و تشخیص به موقع خرابی بلبرینگ چرخ این است که هر ۵۰۰۰ کیلومتر، جک زده و چرخ ها را بچرخانید؛ در صورتی که از چرخ ها صدایی به گوش برسد یا چرخ ها لق باشند، می توان نتیجه گرفت که بلبرینگ خرد کرده و خراب شده ست.

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 58
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 9
  • باردید دیروز : 42
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 9
  • بازدید ماه : 137
  • بازدید سال : 1,306
  • بازدید کلی : 3,509